een honden vraag..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enidan23

een honden vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:40

het is een heel lang verhaal maar hou het kort..
ik heb 2 jack russels, beide mannetjes en 1 heb ik pas sinds een paar dagen van een kennis..
nou vliegt bob ( de hond die ik al had) happy regelmatig aan, waarschijnlijk de rangorde bepalen..
het is een eenmansgevecht dus happy probeert alleen jankent weg te vluchten..
het is echt een rotsituatie en ik vind het moeilijk om er niet tussen te gaan staan, terwijl er aangeraden wordt om er niet tussen te gaan staan en dat ze het zelf uit moeten vechten zodra de een weet wat zn plaats is,houdt het vanzelf op..
is dit waar?? zijn er mensen waarbij het tussen de honden eerst niet klikte en dat ze na een tijd elkaar respecteerde?
ik hoop op wat reacties..

Nickytje

Re: een honden vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:43

Normaal gezien 'vechten' ze zelf inderdaad wel uit wie de baas is. Als Happy onderdaniger is dan de andere, dan zal het normaal wel lukken. Als je 2 dominante reutjes hebt, dan kan het wel een probleem zijn.

Maar het ene hondje loopt jankend weg, dus het zal over een tijdje wel minderen hoor.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:44

Ik ken 2 honden die zijn al 5 jaar samen en het gebeurt nog. Tot gewonden aan toe (hap uit oor enz). de ene is gecasereert om het op te lossen. Dit was niet de oplossing. Het zijn beide dominante honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:03

Ik heb zelf een vrij dominate teef. Mijn vaders hond was overleden en hij wou weer een nieuwe en zo hebben we een paar jaar terug een ander teefje er bij gekregen. Het klikte absoluut niet tussen die twee. Het andere teefje was erg onzeker en daarom dominant. Uit eindelijk hebben we haar weg gedaan. (niet alleen daarom)

Het hoeft dus niet altijd te klikken maar als een van de twee zich over geeft kan het wel goed gaan. Je kan ze het beste laten uit vechten tenzij het gevaarlijk word ivm de omgeving enzo.

Maar het ene hondje lijkt al vrij onderdanig. Dan zal het wel minder worden denk ik.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:08

Als jouw hond de onderdanigheid accepteert zal het goed moeten komen.
Maar je hebt ook honden die een soort van een kronkel hebben (hoe rot het ook klinkt) en niet stoppen, ook al is hij al in zijn gelijk gesteld....

Ik heb geen idee of het goed zal komen met dat soort honden, je verwacht toch dat als de 1 zich onderworpen heeft de ander zijn punt heeft behaald en dan stopt.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:13

LPZ -> BB

(BB is het "dierenforum" hier op bokt. Knipoog

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:17

Twee JR´s en 2 reutjes is vragen om problemen. Negen van de 10x gaat dit niet goed. Zeker niet als ze aan elkaar gewaagd zijn. Maar goed, ze zijn nu in huis en dan moet je er het beste van maken. Probeer het hondje wat ranghoger is, met alles op de eerste plaats te zetten. Laat ze appart eten, eerst de ranghogere, dan de ranglagere. Probeer de hond die je al had (voor zover ik uit je verhaal kan opmaken de ranghogere) aandacht te blijven geven en steun het andere hondje niet )daar komen ook veel gevechten uit voort. Zorg dat beide honden een eigen plaats hebben.Geen speeltjes laten slingeren, zeker geen botjes. Om te spelen neem je ze mee uit.
Om ze aan elkaar te laten wennen, neem je mee uit naar neutraal terrein voor BEIDE honden, dus niet het park waar je altijd loopt.
Wat ook wil helpen, als je dit al niet doet, is naar een cursus gaan waar ze je kunnen helpen met de training van de honden. Ik ben zelf van mening dat je als ´roedelleider´ mag bepalen wat wel of geen gewenst gedrag is.

Suc6 en ik hoop voor je dat ze elkaar gaan accepteren, maar met 2 JR´s en reutjes zal dat erg moeilijk zijn!

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 20:50

thnx voor de reacties..

en ja het was eerlijk gezegt niet mij eerste keus om er nog een reu bij te nemen..
Happy was van een kennis en die had hem weer van haar ex die hem gekocht had voor zijn thaise vriendinnetje maar na 3 maanden dus weer terug naar thailand moest.. hond bij zijn ex gedropt want de kinderen hadden altijd een hond willen hebben.. maar natuurlijk totaal geen verstand van honden dus Happy is totaal niet opgevoed.
verlatingsangst,is niet zindelijk en maakt vanalles stuk,hierdoor werd hij opgesloten in de badkamer.
opeengegeven moment was ze hem zo zat en wilde hem naar een asiel doen,,en ja...toen dacht ik dan neem ik hem wel maar wel maar afgesproken dat hij 1 september pas kon komen omdat ik dan vakantie heb en dus alle tijd heb voor happy. maar ze belde laatst op dat ze er echt doorheen zat en happy er niet beter op werd,frustraties worden op happy af gereageert en ze ontliep het huis maar en liet hem dus uren alleen in de badkamer, dus.. hem maar halsoverkop in huis genomen.
Bob was namelijk precies hetzelfde verhaal en is nu een hele lieve brave hond.
maar ja.. het is nu een stuk ingewikkelder aangezien er nu 2 honden lopen,,en bob happy vaak aanvliegt..
met happy ben ik nou ook benchtraining aan het doen maar Bob gaat steeds in de bench liggen ( lekker dominant) zodat Happy er niet eens in durft ( onderdanig)
het was veel makkelijker geweest als ze het gewoon leuk hadden samen..
en hoop dus dat het tijdelijk is en ze even de rangorde moeten bepalen...
maar vraag me dus af.. waar ik in hemelsnaam aan begonnen ben.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:28

Nogmaals heel veel suc6, en als het niet snel minder wordt zou ik als ik jou was toch echt een ander huis zoeken voor Happy. Dat is voor iedereen beter denk ik, zowel voor jou als de honden.

Happy kan zich dan ws ook beter ontplooien. Het kan ook zijn dat hij zoveel stresssignalen afgeeft aan Bob, dat Bob zich daarom op Happy stort. Onderdanig gedrag wat overdone is (of angst) kan nl ook agressie uitlokken.

Helaas kunnen we niet elk dier redden, ook al zouden we het willen. Soms zijn ze bij een andere lieve baas beter af. En een JR is een gewild ras, dus een huis moet geen probleem zijn!

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 12:49

ik heb inderdaad al een advertentie geplaatst hier op bokt..
denk alleen dat mensen een goed opgevoedde hond willen..en niet een onzindelijke en een met verlatingsangst..
maar daar wordt aangewerkt,al kost dat tijd.
ik zal eens een foto maken van Happy het is namelijk echt een hele mooie jackrussel..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:00

ja, ik ga met de raad van somokkele mee. Jammergenoeg onstaan er makkelijk rangorde problemen tussen gelijke geslachten. Het beste wat je idd. kan doen is Bob alle privéleges geven. Behandel hem echt als een ranghogere. Ik ken dezelfde situatie maar dan met twee teefjes. die hebben ze zelfs moeten scheiden van elkaar omdat ze mekaar echt gingen doodbijten. Soms wordt er aangeraden om de onderdanigste te castreren, maar ben er niet zo zeker van of dit echt efeect heeft op de situatie. Als Bob echt de nieuwkomer niet ziet zitten is castreren nutteloos. Herplaatsen is dan de enige goede oplossing voor beide denk ik.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:38

Hoe oud is Happy eigenlijk?? Als het nog een jong hondje is moet de zindelijkheid niet zoveel problemen geven. Het is dan nl zo dat de baas 'zindelijk' is en niet de hond (baas ziet en weet wanneer de hond naar buiten moet). Na het eten, na het slapen, na het spelen enz enz.
Alleen thuis blijven is ze ook goed aan te leren, maar daar zit wel een lange training aan vast. Begin alvast Happy niet steeds achter je aan te laten lopen in huis (keuken is bijv verboden terrein), doe een deur voor zijn neus dicht (om even je schoenen te pakken bijv) en kom gelijk weer terug. Totdat je op een gegeven momente een kwartier weg kunt zijn (ga dan nog niet weg). Gaat dat, doortrainen naar de achterdeur en het huis uitgaan. Zorg ervoor dat als je weg gaat (boodschappen doen bijv) je geen heel ritueel gaat ontwikkelen voor het weggaan (bijv knuffeltje geven, botje geven, goed oppassen enz enz). Happy weet dan dat er wat gaat gebeuren en zal al stress opbouwen voordat je weg bent. Ga je de deur uit, dan zal hij zich botvieren op bijv meubels (komt dan een stof vrij in de hersenen waardoor ze zich prettig voelen).

Bench/kenneltraining is ook heel goed, dan weet je zeker dat ie niet gaat slopen. Om het voor de hond wat makkelijker te maken, kun je er ook meer een hol (veiligheid) van maken met een deken over de bench heen.

Voor de laatste x, heel veel suc6 en ik hoop dat je een leuke baas voor hem zult vinden!!

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 13:54

ik ben inderdaad al met benchtraining begonnen.. en ja dat onzindelijkheid komt idd door de vorige eigenaar,die sloot happy op in de badkamer en liet hem amper uit. en ik weet ook hoeveel tijd er in gaat zitten..
Bob was precies hetzelfd verhaal als Happy daarom trok ik t me ook zo aan.
en omdat het met Bob helemaal oke is gekomen,hoop ik hetzelfde te bereiken met Happy.. maar als bob hem niet accepteert houd t denk ik echt op..

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:53

happy is trouwens bijna 1..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:31

probeer dominant gedrag binnen huis te voorkomen. Dus dat de ene hond naar de ander kijkt, recht op af lopen enz.
Laat de honden elkaar negeren en bestraf elke aanleiding van dominant gedrag.
houd de honden apart als je weg bent of 's nachts

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:54

het gaat goed tussen Bob en Happy, het vechten is al een hele tijd niet meer voorgekomen.
Bob gromt af en toe wel naar Happy maar er gebeurt verders niks.
hij gromt ook alleen als ik of mn vriend in de buurt zijn,,heb ze alleens samen op de bank betrapt toen ik eraan kwam begon Bob ineens te grommen Haha! de etter!

wat ook wel schattig is, is dat Bob gromt naar Happy als de kat binnenkomt. Happy wil er namelijk dolgraag achteraan maar Bob waarschuwt hem, als je het maar laat om achter de kat aan te gaan Knipoog Happy laat de kat dan maar gaan.

dus ik zie het allemaal positief in...
het enigste waar we nu nog aan moeten werken is zijn verlatingsangst..

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:12

Ik ben blij te horen dat het beter gaat!! Suc6 met de verdere zindelijkheidstraining en vooral ook de verlatingsangst!!

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:24

had zou makkelijker geweest zijn als je de honden beide op onbekend terrein samen had gezet. jouw eigen hond wil niet alleen dominant zijn, maar ook zijn gebied verdedigen. Stel dat je dit een andere keer weer moet doen (twee reutjes bij elkaar) zorg dat je op onbekend terrein bent. ze mogen dan eerst snuffelen bij elkaar aan de lijn... langzaam opbouwen zodat ze niet gelijk elkaar in de haren vliegen. (is mij altijd verteld bij een goede hondenschool)

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:02

ze hebben eerst kennis gemaakt op neutraal terrein, we hebben ze eerst ook regelmatig uitgelaten samen, dus niet op Bob zijn terrein.
toen ging het goed, alleen toen Happy dus in huis kwam vond Bob het niet zo leuk, gelukkig gaat het nu goed!