Zwarte Russische Terriër (Tchiorny terriër)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Austria

Zwarte Russische Terriër (Tchiorny terriër)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 14:13

Vorig jaar augustus is onze Airedale terriër reu Pepino op een leeftijd van 13,5 jaar overleden. We hebben nu nog een teefje, Natinka, ook een Airedale terriër van 10 jaar.
Nu wil ik graag terug een puppy in huis halen, maar dan een zwarte Russische terriër. Het ras ken ik echter enkel van op hondenshows en van erover te lezen.
Zijn er op bokt evt. mensen die een Rus hebben of eigenaren kennen van dit ras. Iedere informatie is welkom.

Biepmiep

Re: Zwarte Russische Terriër (Tchiorny terriër)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:40

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:10

Biepmiep, weet je ook wanneer er een artikel in de hondenwereld heeft gestaan?
Hij is trouwens reeds in 1984 door het FCI erkend. Hij is inderdaad uit de riesenschnauzer, de Airedale en de rottweiler (en nog heel wat andere rassen) ontstaan.
Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die er op de een of ander manier ervaring mee hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:08

Heb een iemand gekend die ze had en het is totaal iets anders dan een Airdale of willekeurig welk soort terrier. www.kennelclub.nl (de site van de RvB/Cynophilia) geeft ook al aan dat het eigenlijk geen echte terrier is.

Zeker geen gemakkelijke hond in onze maatschappij vanwege zijn enorme waakdrift.

tchiorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:40

Hallo, ik heb 3 reuen ( 3jaar - 20 maanden en 1 jaar) en een vriend van me heeft 3 volwassen teven en nog 3 pups te koop. Onze honden leven in huis tesamen met andere honden en dieren (kat,konijn)
Mijn eerste rus had ik in 97 maar heb die spijtig genoeg vroeg moeten afgeven aan kanker (5jr 8mnd). Het zijn honden die een consequente opvoeding nodig hebben zoals zovele andere rassen, maar met de ervaring van een Airedale zal dat zeker geen problemen geven. Het zijn schatten van honden voor hun familie en met de juiste opvoeding geeft dit geen enkel probleem buiten huis. Ik ga met mijn honden op show en neem hen overal mee naar toe.
Altijd welkom voor meer info
Mia - tchiorny-freak Knipoog

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:47

Het artikel staat inde Hondenwereld kerstnummer 1996, ik kan je een kopie sturen? Het zijn 2 blz.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 20:41

Biepmiep, super als je dat wilt doen Go jij! Go jij!
ThePast03, wat bedoel je met totaal iets anders dan een Airedaleterrier?
tchiorny, zal via PB wat meer informatie opvragen. Ongelooflijk dat hier zo snel reactie komt van iemand met ZRT. Mia, kom je uit België en heb je een trimsalon? Dan heb ik jou Russen al gezien hoor Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:03

Austria schreef:
[*olduser*], wat bedoel je met totaal iets anders dan een Airedaleterrier?

Een Airdale Terrier is oorspronkelijk gefokt voor de jacht. De Zwart Russische om grensovergangen te bewaken. Dat lijkt me toch weinig meer met elkaar gemeen hebben ook al is de Airdale gebruikt om de Zwart Russische te creeren.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 00:13

Ja, inderdaad, op shows vind je hem dan ook niet bij de terriërs. Het is ook niet mijn bedoeling om mijn overleden Airedale te vervangen.
Wanneer ik echt het besluit neem om een Rus in huis te halen zal ik er ook lang genoeg over nagedacht hebben. De karakterbeschrijvingen voldoen in ieder geval aan het soort hond dat ik wil.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:06

Austria schreef:
Biepmiep, super als je dat wilt doen Go jij! Go jij!
ThePast03, wat bedoel je met totaal iets anders dan een Airedaleterrier?
tchiorny, zal via PB wat meer informatie opvragen. Ongelooflijk dat hier zo snel reactie komt van iemand met ZRT. Mia, kom je uit België en heb je een trimsalon? Dan heb ik jou Russen al gezien hoor Clown

PB me ff je adres dan!

tchiorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:08

Inderdaad ik woon in België en ben hondentrimster in bijberoep.
Er is ook een artikel verschenen in Woef 457 - Februari 2002 - De Zwarte Russische Terrier de ideale schoonzoon.
Waar heb je ons gezien ?
Eens je persoonlijk kennis gemaakt hebt met de ZRT ben je verkocht Duivel
Altijd welkom om eens persoonlijk kennis te maken, zal je merken dat het zo geen "boemannen" zijn, zoals men hier en daar hoort en leest. Het maakt me steeds triest dat men ZRT als gevaarlijk en moeilijk omschrijft. Het is natuurlijk geen hond voor beginners maar dat heb je met zoveel rassen, als je bv een Westie niet opvoed zoals het hoort krijg je ook een ettertje dat de hele familie domineert en van zich afbijt
Op show zijn ze dikwijls wat gestresst maar in hun eigen opgeving komt hun persoonlijk karakter tot uiting en zal je merken dat het knuffels van beren zijn, die jawel graag op de schoot komen
zittten Cool . Iedereen wordt warm verwelkomd bij ons zolang wij de voordeur openen, onverwacht bezoek dat via een andere weg wil binnenkomen krijgen wel een diep gegrom en een "pepsodent smile" te zien, dus wie ze alle vijf op een rijtje heeft gaat het risico niet nemen. Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:38

Mijn daadwerkelijke ervaring met een ZRT is beperkt tot de ene klant in mijn trimsalon. Dat is een geweldige hond, lomp maar heel lief. Een collega in Dronten heeft er ook 2 en die is er erg blij mee. Haar honden ken ik alleen van horen zeggen. Uit het verleden ken ik wel een verhaal van een ingeslapen Rus door redirectie-agressie naar de baas.
Gezien de kruising en het oorspronkelijke gebruiksdoel lijken het me zeker geen eenvoudige honden om mee te leven.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:39

Citaat:
Het maakt me steeds triest dat men ZRT als gevaarlijk en moeilijk omschrijft. Het is natuurlijk geen hond voor beginners maar dat heb je met zoveel rassen, als je bv een Westie niet opvoed zoals het hoort krijg je ook een ettertje dat de hele familie domineert en van zich afbijt

't Zijn alleen een ander formaat gaten die ze maken he?

tchiorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:28

't Zijn alleen een ander formaat gaten die ze maken he?[/quote]

Dat wel, ben vorige maand gebeten door een Teckel en heb daar flink wat problemen mee gehad, betreft genezing. Als ik zo de tanden van mijn rusjes bekijk ja dan is mijn arm voor hem maar een "botje" Haha!
Alles ligt grotendeels aan de opvoeding en dat vergeten de mensen spijtig genoeg wel is bij de aanschaf van een hond Huilen en dan is het de fout van de hond later.
Je kan de ZRT van 1996 ook niet meer vergelijken met die van nu, door selectief te fokken is hij nu meer en meer gezinshond geworden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:33

tchiorny schreef:
Je kan de ZRT van 1996 ook niet meer vergelijken met die van nu, door selectief te fokken is hij nu meer en meer gezinshond geworden.

Tot het ras ontdekt worden door de grote groep mensen die op zoek is naar een stoere hond en verder weinig ervaring heeft.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:00