Verdient een ander dier wel pijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Buddha

Verdient een ander dier wel pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:25

Hoi, omdat ik dit super vaak tegenkom: Dit topic. Hiermee wil ik een discussie (zonder ruzies en hou het aardig)! beginnen!
Er zijn super veel mensen die het zielig vinden paard te eten, maar verder wel andere dieren eten alsof het doodnormaal is!
Denk eens even na, een varken of koe, geboren in een 'verkeerd lichaam' is dan minder waard? Omdat mensen in het algemeen beter met paarden kunnen omgaan? Omdat ze er misschien mooier uitzien of fijner ruiken? Moeten daarom andere dieren het leed van het paard maar op zich nemen? Verdient een dier in een ander lijf dan wel pijn en angst? Er zijn zo veel dieren in de bio industrie! En altijd hoor ik mensen aahh die arme paarden! Heeft een koe geen pijn dan als je hem schopt? En wat dacht je van die kuikentjes en alle kippen, schapen enz?

Froemel

Re: Verdient een ander dier wel pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:27

Ik eet gewoon paardenvlees. In het algemeen!! hebben meerdere paarden het zelfs beter dan andere dieren, en hebben dus dan ook een fijner leven gehad. Maar ik eet gewoon al het vlees wat ik op mijn bord krijg, tenzij ik het dier heb gekent. Dan eet ik het echt niet.
Edit. Ik bedoel met paardenvlees wat in fikandel zit, of in hamburgers, ga me daar niet druk om maken ofzo, maar ik kan het niet zo halen bij de slager.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:36

Het "probleem" is goed omschreven door Midas. Die legde de oorzaak bij de "aaibaaiheids factor". Hoe aaibaarder een dier is, hoe meer recht het heeft op leven. Hoe meer we met een diersoort omgaan, hoe meer recht het heeft op leven. Bijna iedereen eet wel vis. Midas Dekken heeft op tv een goudvis nestjes doodgemaakt en daarna gebakken. Half Nederland stond op zijn kop, want dat doe je toch niet!! Maar waarom dan niet die goudvis, en wel zalm makreel noem maar op. Heeft dus allemaal te maken met de aaibaaiheids factor. Hoe schattiger wij een dier vinden, hoe meer rechten wij een dier geven. Dit is tevens met nog een ander woord te omschrijven: hypocriet! En voor al die mensen die geen moeite hebben met rundergehakt, maar wel met paardenvlees, dit is dan wat er op je bord ligt 's avonds:
Afbeelding

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:39

Ik heb er totaal geen problemen mee om vlees te eten, ook niet met paardenvlees.
Maar ik respecteer iedereen die daar wel problemen mee heeft.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:41

Precies!! Maar verplaats je nou eens in een dier!! Bekijk het vanuit zijn ogen, beleef het zelf! Heb je dan nog zin in de hamburger op je bord? Het is niet mijn bedoeling jullie aan te sporen te stoppen met vlees eten, echt niet! Maar denk nog eens na voordat je het ene dier boven het ander verkiest, want allemaal zijn ze op de wereld gezet, ze hebben allemaal -1- kans, -1- leven wat ze is gegeven, en veel te kort en teveel pijn!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:41

Ik eet ook af en toe wel paardenvlees (omdat het door de salami zit Tong uitsteken ) maar paardenrookvlees ofzo niet.. Waarom ik koeien/varkensvlees wel meer eet: meer een gewoonte, dat wordt het meest gebakken bij ons thuis dus eet ik mee wat de pot schaft Tong uitsteken

@Wendy_Komen: Kon je geen foto kiezen die minder aandoenlijk is Tong uitsteken Haha!

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:44

Ik eet geen paardenvlees, en het liefst ook geen ander vlees. (Mijn broer eet vegatarisch, en ik doe veel met hem mee.) Maar als ik vlees eet, eet ik wel altijd scharrel vlees.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:48

Ik moet zeggen dat ik wel vlees eet,maar geen paardenvlees,,teerwijl ik het voor ieder dier net zo zielig vind.
Is indd hypocriet,,maar toch doe ik t Verward
T liefst zou ik helemaal geen vlees eten ,,maar t is zo lkkr en de diertjes liggen in de winkel verpakt als eten en niet meer als een dier,,en dat maakt t denk ik makkelijker.
En dat ik geen paard eet komt denk ik doordat ik zelf een paardje heb ,,net zoals konijn eet ik ook niet ,omdat ikzelf konijnen heb.
Ik weet t slaat allemaal nergens op ,maar als ze zouden zeggen :stop met vlees eten ,dan worden er ook geen dieren meer geslacht ,,dan zou ik daar natuurlijk gelijk voor kiezen.
Maar nu vind ik dat heel moeilijk,,en als ik vlees eet dan moet t er nie meer als een dier uit zien ,,,want net zoals kikkerbillentjes en haas en dat soort dingen ,dat moet ik echt niet (omdat t in de winkel er verpakt als een dier uitziet)
Maar goed t blijft indd heel raar,,en geloof me ik hou echt zielsveel van dieren.
Als er GEEN vlees meer verkocht zou worden om zo de dieren te redden ,dan zou ik er echt een vorstander van zijn !!!

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:50

Ik weet zelf dat de dieren toch wel geslacht worden, toch wel pijn leiden, en dat de rest van de mensen vrolijk verder eet. Ik doe het dan ook voor mezelf. Ik voel me er veel fijner bij ! Lachen

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:54

rudi schreef:
Ik weet zelf dat de dieren toch wel geslacht worden, toch wel pijn leiden, en dat de rest van de mensen vrolijk verder eet. Ik doe het dan ook voor mezelf. Ik voel me er veel fijner bij ! Lachen

Dat moet je ook zeker doen,,ik vind t knap hoor en zou willen dat ik t ook kon volhouden Koe

Maar t blijft vreselijk al dat dierenleed Verdrietig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:54

Ik sta neutraal open voor elk vlees, ik eet bijna alles wel. Ik zou geen paardenvlees eten omdat ik van paarden houd, dat zou hypocriet zijn. een dier is een dier, vlees is vlees. Ik ga daar geen onderscheid in maken.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:59

ik eet vlees, maar denk er wel bij na dat ik het eet. ik weet dat ik het zielig vind, ik wil best vegetarier zijn, maar ik kom niet verder dan een vegaburger, misschien heel slecht van me, maar ik vind vlees ook wel lekker. ik eet geen paardenvlees, dat is psychisch... klopt ook niet. ik wil zeker minder vlees gaan eten, ik ben er druk mee bezig. als ik vlees eet, kan ik het soms echt laten liggen omdat ik de meest vreselijke dingen erbij ga verzinnen.... ik vind het knap van de mensen die denken van vlees is vlees en dat eet ik, maar ik vind het ook erg knap van de mensen die geen vlees eten. die zijn een voorbeeld van me, die wil ik achterna!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:01

Je hebt wel gelijk hoor, ik ben vegetarisch, eet geen een dier.
Maar ik ben vroeger ook begonnen met het stoppen van paardenvlees eten, en later ook geen ander vlees meer.
Oke, ik was toen nog heel klein. Ik denk dat veel mensen paarden eten zielig vinden, omdat paarden 'tamme' dieren zijn, je kunt ermee knuffelen, erop rijden.. Bij varkens, koeien en kippen wordt daar vaak anders over gedacht. Ik weet nog dat ik het vroeger ook zielig vond om konijn te eten, net als paard, een lief, knuffelig en tam beestje..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:02

Ik ben dan trouwen wel een vegatariër, maar ben niet tegen het eten van vlees! Ben enkel tegen de manier waarop de dieren in de bio-industrie gehouden worden. Niet als dier maar als product. Het liefst zou ik ook niet willen dat men geen vlees meer eet, maar het liefst zou ik willen dat iedereen biologisch vlees zou eten.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:28

Wendy_Komen schreef:
maar het liefst zou ik willen dat iedereen biologisch vlees zou eten.

Ik denk dat dat bij mensen veel te maken heeft met geld. Biovlees is zoveel duurder, zoals alle bioproducten. Ook is het niet overal te koop. Bij mij in de supermarkt kan ik het amper vinden. En het is toch makkelijk als je al je dingen in 1 winkel, de supermarkt, kan halen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:39

Persoonlijk ben ik niet een echte vleeseter.
Maar ik laat ook geen vlees staan.

Wel sluit ik mij aan bij Wendy_Komen dat er meer biologisch vlees gegeten zou moeten worden ipv bio industrie vlees.

Wij hebben kennissen in Zwitserland met een boerderij. De koeien gaan elke zomer de alp op. In het najaar komen ze terug. Koeien die dan te oud/niet goed genoeg meer zijn worden beneden naar de slager gebracht.
Ik ben van mening dat deze koeien een prima leven hebben gehad.
Overigens geldt dit ook voor de kippen die daar vrij rondscharrelen.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:45

maar zo ben ik ook voor de bio eieren, zelf koop ik vrijloop eieren, dit ook wel om financiele redenen. Ik vind het super als dieren zo'n leven hebben zoals luuntje verteld, om daarna bij iemand op het bord te belanden. Maar dan nog het idee dat je een dier zit te eten...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:12

rudi schreef:
Precies!! Maar verplaats je nou eens in een dier!! Bekijk het vanuit zijn ogen, beleef het zelf! Heb je dan nog zin in de hamburger op je bord? Het is niet mijn bedoeling jullie aan te sporen te stoppen met vlees eten, echt niet! Maar denk nog eens na voordat je het ene dier boven het ander verkiest, want allemaal zijn ze op de wereld gezet, ze hebben allemaal -1- kans, -1- leven wat ze is gegeven, en veel te kort en teveel pijn!

Beleef het zelf?!?!
Alle respect hoor, ieder zijn mening maar dit gaat wat ver.

Persoonlijk vind ik in sommige gevallen een lammetje minder zielig dat een jarenlang letterlijk uitgemolken koe.
Tuurlijk, eigenlijk is het allemaal zielig, maar zolang de consument liever naar de kiloknaller gaat en niet biologisch of ander "diervriendelijk" vlees koopt omdat t duurder is, hebben de vleeseters boter op hun hoofd.

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:21

rudi schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!
k eet zelf ook geen dieren..! Haha! en daar voel ik me heel prattig bij Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:27

ik eet ook geen vlees,geen hamburger speklap of karbonade.Mijn vriend daar in tegen wel en eigenlijk iedereen om me heen ook.Hun respecteren mijn keuze en ze begrijpen het,ze weten hoe ik ben als het om dieren gaat.Maar ik respecteer ook hun keus.Als hun het lekker vinden en hun kiezen ervoor om vlees te eten moeten ze dit zelf weten.Ik geef ze alleen mee dat ze een moeten nazoeken hoe alles in zijn werking gaat in de vleesindustrie,want veel is taboe en vooral weet de mens niet.Daarmee bedoel ik hoe dingen er aan toe gaan,bv vee transport.Op zich wel komisch,ik wilde buitenaf wonen,paarden aan huis,nu huur ik een bedrijfswoning bij een varkensboer met een stuk grond erbij.Ik kijk er nu dus bovenop op het bedrijf en hoe alles er hier aan toe gaat.Toen hij wist dat ik vegetarisch was moets hij toch even slikken.Maar ik respecteer zijn vak,het is nou eenmaal zo mensen eten vlees dus er zullen varkens moeten zijn en hij respecteert mij,al begrijpt hij het niet.En nee tuurlijk ben ik het er niet mee eens hoe dingen gaan,veel mag anders en verbeterd worden,maar ik denk dat de mensen die wel vlees eten dit ook zo zien.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:30

By the way ik lees hier veel over biologisch,maar dat zou ik dus ook maar eens nader onderzoeken,want daar is het dus ook niet allemaal koek en ei en dus niet diervriendelijk.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:44

Wendy_Komen schreef:
Ik ben dan trouwen wel een vegatariër, maar ben niet tegen het eten van vlees! Ben enkel tegen de manier waarop de dieren in de bio-industrie gehouden worden. Niet als dier maar als product. Het liefst zou ik ook niet willen dat men geen vlees meer eet, maar het liefst zou ik willen dat iedereen biologisch vlees zou eten.

Ik ben het met Wendy eens. Ik eet om dezelfde reden al 25 jaar geen vlees meer. Ik krijg het gewoon niet door mijn keel wetende dat die dieren zoveel geleden hebben. Dat is mijn keuze. Ik respecteer ook de keuze van iemand die wel vlees eet. Ik zie verder geen verschil tussen het eten van koeien, varkens etc of het eten van paarden. Ik denk wel dat veel mensen 'vergeten' zijn waar het stukje vlees op hun bord vandaan komt. Het meeste vlees ziet er gewoon niet meer uit als een dood dier (bijvoorbeeld een gepaneerde schnitzel).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:42

Tja, in feite is het allemaal even zielig of het nu een paard, een varken of een kip betreft. Maar goed, mensen eten nu eenmaal vlees, dus er zal geslacht blijven worden.

Helaas worden dieren vaak op een verkeerde manier gehouden en dat staat me meer tegen dan het feit dat ze geslacht worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:25

Ik discrimineer niet, ik lust alle dieren. Maar ze moeten wel op een fatsoenlijke manier gehouden en geslacht worden. Scharrel- of natuurvlees verdient de voorkeur.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:37

rudi schreef:
Hoi, omdat ik dit super vaak tegenkom: Dit topic. Hiermee wil ik een discussie (zonder ruzies en hou het aardig)! beginnen!
Er zijn super veel mensen die het zielig vinden paard te eten, maar verder wel andere dieren eten alsof het doodnormaal is!
Denk eens even na, een varken of koe, geboren in een 'verkeerd lichaam' is dan minder waard? Omdat mensen in het algemeen beter met paarden kunnen omgaan? Omdat ze er misschien mooier uitzien of fijner ruiken? Moeten daarom andere dieren het leed van het paard maar op zich nemen? Verdient een dier in een ander lijf dan wel pijn en angst? Er zijn zo veel dieren in de bio industrie! En altijd hoor ik mensen aahh die arme paarden! Heeft een koe geen pijn dan als je hem schopt? En wat dacht je van die kuikentjes en alle kippen, schapen enz?

Een dier mag gewoon niet geschopt worden, ongeacht wat voor dier het is. Elk levend wezen dient met respect te moeten worden behandeld. Ik denk niet dat andere dieren leed van het paard op zich nemen.
Het lijden is voor alle zoogdieren (incl. mensen) hetzelfde. Toch wordt het lijden van mensen hoger aangeslagen dan dan van dieren. Vind jij dat rechtvaardig? Ik niet.

Er wordt gewoon een keuze gemaakt. Hetgeen dat het dichtst bij staat wordt ontzien. Hoe minder dichtbij het staat, hoe minder het ontzien wordt. Misschien niet goed te praten, maar wel begrijpelijk. Ik heb geaccepteerd dat paarden gegeten worden. Als ze nu ook aan honden zouden beginnen, zou ik dat niet kunnen accepteren. Dan gaan ze veel te ver.

moet je niet denken dat ik niet van koeien en varken hou. Als ik veel met die beesten om zou gaan, zou ik die denk ik ook niet meer eten.