Mager konijn met lange tanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Mager konijn met lange tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:44

Het is weer zover: Konijnen dump seizoen is begonnen.

Het eerste slachtoffer zit inmiddels in het buitenhok in de schaduw, bakje water erbij, wat voer en wat groen.

Het eten zal echter wat moeilijk gaan gezien de lengte van de voortanden. Iemand tips en hoe deze in te korten? Hoe lang moeten ze ongeveer blijven? Kun je ook aan de tanden zien hoe ver je ze ongeveer moet afknippen (net als bij de nageltjes bijvoorbeeld)
Wat voor soort 'gereedschap' gebruik je hierbij?

Er worden jaarlijks tamelijk veel zieke en verzwakte konijnen gedumpt bij ons, wij wonen in een natuurgebied en er zijn nog altijd mensen die denken dat hun 'geliefde' huisdieren hier een geweldig leven tegemoet gaan wanneer ze zelf op vakantie gaan... Niets is minder waar; er zitten hier heel veel roofvogels, vossen, wezels en hermelijnen. Ik kan natuurlijk niet met elke vondeling naar de veearts... Als er eventueel iemand is die zich over dit lieve hangoorkonijntje wil ontfermen, dan mag je PB en.

Vonnie84

Re: Mager konijn met lange tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:46

Ik persoonlijk zou em wel mee naar de DA nemen. Dan goed kijken hoe hij het doet en informeren, zodat je het de volgende keer zelf kunt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:49

de tande knip je eigenlijk heel makkelijk met een goede nagelknip schaar voor de hond.
in feite zou ik gewoon een lengte van iets minder dan 1 cm aanhouden, dus zo ongeveer 1 cm of 9 a 8 mm dan knip je ze zowiezo niet te kort, en vind je ze dan nog te lang kun je ze nog iets afknippen, maar het is gewoon heel lastig om te zeggen via internet hoe lang ze moeten zijn..
maar even langs de dierenarts is geen slecht idee hoor!!

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:56

Precies wat pinokiolover zegt!
Ons mam (dierenarts) behandeld vondelingen in dit geval gratis..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:00

he dat is wel netjes zeg dat ze dat gratis doet, nou betaal je bij ons ook niet veel voor een behandleing bij een konijn (10 a 15 euro) maar toch gratis is de stap om er langs te gaan net ff wat sneller gemaakt voor de meeste mensen met een vondelingetje

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:09

Bedankt voor de tips, ik weet genoeg. Ik hoop dat we dit konijntje weer kunnen redden!! Als er nog iemand een konijn wil, PB mij dan even, er komen zeker weten nog meer in de loop van de bouwvak/schoolvakantie. We hebben ook nog een zwarte rondlopen (ook gedumpt) maar die kunnen we tot nu toe nog niet te pakken krijgen.

Hier mag een slotje.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:11

kun je ze niet naar bunnybin brengen??
of zoek je liever zelf een goed tehuis voor ze??

helaas woon ik nog thuis maar met een jaar of twee drie hoop ik op mezelf te kunnen en dan wil ik konijnen opvangen (oudjes en gedumpte) zodat ze nog een paar jaartjes lekker kunnen leven, maar helaas nu dus nog geen ruimte Boos!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:17

Ik probeer liever zelf een goed tehuis te zoeken, want Bunny bin zit al zo vol...Bovendien moet deze eigenlijk nog even blijven om te kijken of hij het überhaupt overleeft... Ik ben nu nog aan het dwangvoeren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:23

hm ja dan is het ff afwachten maar dwangvoeren is niet gek met het oog op die te lange tanden... konijn kan gewoon niet meer eten...

nou ja gewoon veel water en ik geef dan vaak stukjes fruit zit vocht in en het is toch een beetje voedsel...

en op school gaven we ze wel een babymelk voor dieren hiervan sterken ze vaak makkelijker aan

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:31

Ook een goeie tip. Bedankt. Ik voer nu olvarit eerste hapje (wortelsmaak).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:41

hahaha ja ach het zal vast ook wel hel[pen neem ik aan..

daar zou ik nou nooit opgekomen zijn Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 20:50

Ik ook niet; heb ik van de dierenarts; die had ik vorig jaar al eens gebeld voor een ander konijn. Inmiddels heb ik potjes op voorraad... Knipoog

xxmijxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:29

Ik heb ook een konijntje gehad met precies hetzelfde!
Moest hiervoor iedere 4 weken met hm naar de dierenarts.. iedere keer 7euro!

Ik durfde het niet zelf, omdat ze zeiden dat hij makkelijk zn rug kon breken als er iets verkeerd ging Nors opkijken

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:33

@ yvonnelind: heel slim als je altijd dumpkonijnen hebt!!!

@ xxmijxx: dat rug breken valt best mee hoor je moet alleen wel weten hoe je een konijn moet fixeren. en als je dat eenmaal hebt geleerd en je er ook precies aan houdt breekt een konijn echt niet zomaar zn rug... denk dat jij gewoon een hele slimme dierenarts heb gehad Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:36

Ik heb hier ook 2 maanden geleden een dupmkonijn gevonden, een vlaamse reus...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:37

en wat heb je er mee gedaan als ik vragen mag??

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:40

Die zit momenteel bij mij in het kippenhok (20 bij 10 meter groot) en word over een weekje gecrastreerd en krijgt dan gescheldschap van een voedstertje Ja
T is zo´n schatje, snap niet waarom mensen hem zo maar hebben gedumpt...

@Yvonnelind:als de tanden te lang zijn heeft deze vondeling last van olifanten tanden, heeft mijn oude nijn ook gehad. Ik hield ze gewoon altijd zelf bij met een tang.
Is het een voedster of een ram?
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 29-07-06 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:44

tja kindlief wilde een konijn, en die kreeg ide maar na ongeveer 2 a 3 weken was het niet meer interesant en toen mocht mams of paps ervoor zorgen... (heel vervelend natuurlijk) en toen kwam daar de zomervakantie in zicht... niemand die op het konijn wilde passen en naar een pension brengen was een beetje duur/ of nooit aan gedacht en ja dumpen bij de kinderboerderij is tegenwoordig strafbaar (dacht ik) dus ja dan maar het bos of het park want zo denken de mensen: dat overleefd ie heus wel en dan heeft stampertje/snuffie/pluisje weer een mooi en lekker vrij leven...

FOUT!!!!!
wat heb je toch een domme mensen op de wereld en wat leer je je kind zo.. dat wanneer een huisdier niet meer leuk is je hem gewoon weg doet??
geen normen en waarden dus!!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:57

Bij nader inziens vallen de tanden ook nog wel wat mee geloof ik. Ze zijn wel langer dan die van mij eigen konijn, maar hij vreet als de beste! Een goed teken. Hij is nu wel wat aan de dunne, maar ik denk dat hij maar héél weinig te eten heeft gehad de afgelopen tijd...Logisch dus eigenlijk. Ik weet niet wat het is, voedster of ram, mijn zus heeft er meer verstand van, dus die moet er na haar vakantie maar eens even naar kijken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:19

nou moet ik zeggen dat ons konijn op het moment ook weinig eet, komt door de warmte en op het moment heeft ze weer eens blaasontsteking.. (voor de 3de keer, ze is er helaas gevoelig voor) maar goed wat cranberrysap (verdund!!) al niet kan doen

xxmijxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:52

pinokiolover schreef:
@ yvonnelind: heel slim als je altijd dumpkonijnen hebt!!!

@ xxmijxx: dat rug breken valt best mee hoor je moet alleen wel weten hoe je een konijn moet fixeren. en als je dat eenmaal hebt geleerd en je er ook precies aan houdt breekt een konijn echt niet zomaar zn rug... denk dat jij gewoon een hele slimme dierenarts heb gehad Haha!

Dat dachten wij toen ook ja! Clown , nja had het toch niet zelf willen doen.. dus maakte niet zo heel veel uit Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:53

nee ok dan maakt het niet veel uit maar als je het wel zelf had gewild was het toch maar weer een lekkere dierenarts die je gewoon dom houdt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:01

ik zou naar de DA gaan maar je kan de tanden ook knippen heb ik met een cavia gedaan en een vriend van mij met een dump konijn.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:49

Naar de DA, en als die ze heeft gekort, kan je ze bijhouden door ze dingen te geven waarop ze kunnen knagen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:07

heb ik paar dagen terug nog verteld dat mn eigen konijn blaasontsteking heeft...
vanochtend is ze overleden.
ze kon niet meer zelf staan en lopen en wilde dr laten inslapen, maar is onderweg naar de dierenarts al overleden..

R.I.P. nijntje zal je nooit vergeten!!! Huilen