ahh mn cavias half verzopen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meikevdv

ahh mn cavias half verzopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:25

Vanochtend was het heeeeerlijk weer, iets te heet als je het mij vraagt dus ik zet mn 2 caafjes in de ren op het gras onder een boom met wat schaduw. Toen ben ik naar stal gereden en ik ben de hele dag daar geweest. Op de terugweg begon het heel hard te regenen en ik kom thuis zijn mn arme schatten helemaal nat, t zijn langharige dus helemaal zeik nat. Ik heb ze meteen naar binnen gehaalt en helemaal afgedroogt, en nu zitten ze nog steeds binnen in een handdoek samen. Kan dit heel erg kwaad of valt het wel mee? ze zijn dus de hele tijd aant niezen nu.
K vind t wel heel zielig voor ze Ach gut

Yell

Re: ahh mn cavias half verzopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:27

het valt mee denk ik hoor. Onze caavs zitten met dit weer de hele dag buiten. En met deze warmte kunnen ze wel een beetje verkoeling gebruiken Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:28

Ah zielig zeg!
Ik heb mijn cavia's ook wel eens gewassen, maar toen was het nog wel wat warmer.. Misschien hebben ze wat water binnen gekregen.
Als ze blijven hoesten toch maar even langs de dierenarts, dan zijn ze vast zo weer beter Lachen
Succes!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:31

Niezen lijkt me niet helemaal gezond. Als ze dat blijven doen, zou ik toch ff de DA bellen.

Het is idd wel lekker om wat verkoeling te krijgen, maar van de hitte in een plensbui is toch wel van het ene uiterste in het andere. Ik denk dat ze in die handdoek wel even goed zitten.

Anyway, ik verplaats je topic ook ff van LZP naar BB, want daar past het beter.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:35

Ach gos, wat sneu!
Inderdaad bij aanhoudend niezen even de dierenarts bellen.
Zal wel niet veel kwaad kunnen, maar misschien krijg je een of andere medicatie tegen verkoudheid (als het verkoudheid is (lijkt me wel )). Lachen

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:39

Misschien hebben ze een koudje opgelopen. Zou voor de zekerheid even de DA bellen, dan weet je zeker dat het niet gevaarlijk is of kun je toch even langsgaan.

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:04

Ik zou het even aankijken, maar cavia's kunnen níet tegen water. Je moet ze nooit op nat gras zetten, daar worden ze ziek van, dus een regenbui zal ze ook geen goed doen. Maar, maak je niet al te druk, je kunt er nu toch niets meer aan doen, en let goed op ze. Als ze een zieke indruk maken gewoon even langs de dierenarts gaan.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:37

Madelen schreef:
Ik zou het even aankijken, maar cavia's kunnen níet tegen water. Je moet ze nooit op nat gras zetten, daar worden ze ziek van, dus een regenbui zal ze ook geen goed doen. Maar, maak je niet al te druk, je kunt er nu toch niets meer aan doen, en let goed op ze. Als ze een zieke indruk maken gewoon even langs de dierenarts gaan.

onze cavia's staan altijd op gras. En hij is al 6 jaar.

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:25

Maar dat is een gedeeltelijk overdekte ren neem ik aan Yvonniej? Wat ik altijd uit boekjes en van de dierenarts heb begrepen is dat ze echt niet tegen vocht kunnen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:57

Ik heb ook cavia's gehad en die moest ik wel eens wassen om schurft of mijt te voorkomen. Dat heb ik geleerd van een caviafokker, en de dierenarts zei ook dat het geen kwaad kon.

Dat cavia's niet tegen water kunnen is dus niet geheel juist. Een paar druppels regen is niet zo erg Lachen Daar gaan ze heus niet dood aan.

Een DA opbellen zou ik ook niet zomaar doen. Want dan zegt de DA al gauw: 'Kom maar even langs!' Nou ja.. dan gaan de euro's rollen, dat begrijp je natuurlijk wel.

Wat ik zou doen is het even aankijken. Als ze de volgende dag nog steeds heel erg niezen zou ik even langs de DA gaan.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:45

Ik kan 1 ding zeggen pas op met je cavias's alleen in de tuin te laten staan. Mijn zusje heeft onze caviás ook de hele dag laten staan in de zomer, nou die beestjes hebben het niet overleefd. (treurig ma is gebeurd) Dit was overigens op een zonnige dag

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:42

Het gaat niet zozeer om het water wat ze eventueel op zich krijgen,
maar meer dat de beestjes onderkoeld kunnen raken en zo dus een verkoudheid of nog erger een longonsteking op kunnen lopen.

Ik zou ze goed in de gaten houden. Nog eens extra afdrogen en goed warmhouden.

Ik hoop dat je ren goed afgeschermd is, want je kunt best je dieren daar achterlaten.
Maar als je zelf weggaat zou ik toch even goed nadenken over de risico's die dat met zich meebrengen.
Je kunt ze niet in de gaten houden, dus roofvogels en katten kunnen ongestoord hun gang gaan.
Ik weet niet hoe jouw tuin eruit ziet of je ren, maar ik moet er in ieder geval wel goed op letten.
Heb geen zin om mijn caafjes in repen gescheurd terug te vinden.

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 22:42

kwadraatje schreef:
Het gaat niet zozeer om het water wat ze eventueel op zich krijgen,
maar meer dat de beestjes onderkoeld kunnen raken en zo dus een verkoudheid of nog erger een longonsteking op kunnen lopen.

Ik zou ze goed in de gaten houden. Nog eens extra afdrogen en goed warmhouden.

Ik hoop dat je ren goed afgeschermd is, want je kunt best je dieren daar achterlaten.
Maar als je zelf weggaat zou ik toch even goed nadenken over de risico's die dat met zich meebrengen.
Je kunt ze niet in de gaten houden, dus roofvogels en katten kunnen ongestoord hun gang gaan.
Ik weet niet hoe jouw tuin eruit ziet of je ren, maar ik moet er in ieder geval wel goed op letten.
Heb geen zin om mijn caafjes in repen gescheurd terug te vinden.

Ik pak gewoon de boven kant van mijn hok (de tralies) en zet die op het gras als ik weg ga, waneer ik er ben lopen ze gewoon de hele tuin rond, we hebben een gras veldje waar ze altijd zitten en er zit een muur omheen dus weg kunnen ze niet. Het gaat iig een stuk beter het niezen is opgehouden Lachen
bedankt voor de reacties