Mijn hond is gestoord, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charmotte

Mijn hond is gestoord, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:09

Clown
Ik heb een kruising Duitse herder x Briard, van ik denk nu zo'n anderhalf jaar.
Als we buiten lopen springt ze op iedereen blaffend af. Ze doet net of het d'r niks interesseerd en als diegene dan dichtbij is springt ze opeens als een gek blaffend op diegene af. Ze doet het niet bij iedereen, en ik heb niet het idee dat ze het bij een speciaal iets doet, de ene keer gaat ze op een fiets af, dan doet ze bij de volgende fietsers weer niets en gaat dan weer op een voetganger. Vorige week stond er verderop een scooter stil, niks aan de hand stond gewoon uit.. ze werd helemaal gek Koe
Het is echt vervelend want die mensen schrikken zich natuurlijk kapot (ze is natuurlijk al niet zo klein Bloos en ze heeft een zware blaf), ze doet echt geen vlieg kwaad hoor maar zo komt het wel over. + ik wordt over de hele straat gesleept. Die mensen zullen ook wel zoiets hebben van; voed je hond eens op joh Rolleyes
We hebben wel puppycursus met d'r gedaan. Normaal gesproken laat ik ze niet zo vaak uit, maar m'n moeder is op vakantie dus nu wel.
Ik heb echt geen idee wat ik ertegen kan doen? Ik kan schreeuwen/trekken doen wat ik wil.. ze reageert er toch niet op.

We hebben ook nog een Jack Russel en als die 2 een hond zien worden ze helemaal gek. Die kleine vecht ook altijd maar die grote niet, die doet alleen mee met blaffen/trekken/gek worden, ook dan kan ik schreeuwen/trekken doen wat ik wil, het interesseerd ze echt niet.
Een kennis laat ze ook 2x per dag uit nu m'n moeder op vakantie is, en die doet ze omstebeurt! Omdat ze dus echt niet normaal uit te laten zijn.

Iemand tips hoe ik dit gedrag af kan leren?

Rosita

Re: Mijn hond is gestoord, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:31

cursus, gedragtherapie? Ik vind het gedrag wel passen bij de kruising maar ja, ze moet er wel mee ophouden want de stap naar bijten is maar klein nu.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:26

mmm klinkt niet goed... ik zou zeker maar is heropvoeding overwegen. Wat ook goed bij honden helpt is consequent zijn en niet bang zijn om ze op hun sodemieter te geven en je stem te verheven. Maar overweeg ook eens een goede cursus waar mensen je kunnen helpen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:34

Ik adviseer een goede cursus. wees consequent. een hond kan heus wel tegen wat verzet. anders kan ej nooit normaal met hem wandelen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:03

wat voor halsband heb je om???

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 21:35

Een cursus is inderdaad een goed idee ja.
We hebben nu zo'n bandje om d'r bek. We hebben al veel verschillende soorten gehad.. en deze werkt het beste, nu is ze nog een beetje te houden, met een gewone riem trekt ze je letterlijk over de straat.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:42

Een gentle leader bedoel je?

De hond van mijn ouders deed dit toen hij jonger was ook. Was ook niet altijd van tevoren te voorspellen wanneer hij wel zou "uitvallen" en wanneer niet. Maar vaak had het wel te maken met een bepaalde lichaamshouding of manier van bewegen van de mensen waarop hij reageerde. Maar ook bijvoorbeeld fietsers of brommers reageerde hij soms heel fel op.
Bij ons hielp het heel goed om hem af te leiden van het interessante object met bijv. een speeltje of iets lekkers. Als hij niet reageerde uitgebreid belonen. En vooral geen aandacht schenken aan "fout" gedrag.
Intussen doet hij het bijna nooit meer, maar hij is dan ook een dagje ouder geworden (9 jaar) en is zowiezo een stuk minder druk dan vroeger.

Hij loopt ook aan een gentle-leader omdat hij aan een gewone riem zichzelf soms bijna ophing. Ook een slipketting was een ramp met hem. De leader draagt hij al een jaar of 5 a 6 denk ik en dat gaat prima.

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:45

Wij hebben een Briard gehad en die deed precies hetzelfde. Naar ons was hij een wereldhond, maar naar andere mensen? Nee, niet bepaald.
Hij deed trouwens ook niet tegen alle mensen zo, maar echt naar een "bepaalde groep" zeg maar. Mensen die zenuwachtig voorbij liepen, raar uit de hoek kwamen (bijv. mensen die me vader een hand gaven "hey hoe gaat 't nou" wat onze hond niet verwachtte) enz.
Voor 't hele verhaal kan je evt. pm'en.

Verder heb ik eigelijk niet echt tips, ja wat de rest al zei misschien nog een keer een cursus ofzo?!
En idd géén aandacht geven aan fout gedrag.

In iedergeval veel succes!
Groetjes

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 21:52

Ik heb geen idee hoe die riem heet, je schuif h'm over d'r mond en maakt h'm dan in d'r nek vast.
Het is niet zo dat ze die mensen echt 'aanvalt' ofzo hoor, ik bedoel dat ze niet d'r tanden laat zien/gromt. Ze doet echt geen vlieg kwaad. Het lijkt echt gestoord gedrag.
Hoe bedoelen jullie geen aandacht geven aan fout gedrag? Ik kan d'r moeilijk d'r gang laten gaan? (en dan zullen die mensen ook wel denken; nahja er wordt niet eens wat van gezegd?)

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:56

Een halti?

Afbeelding
plaatje is afkomstig van google

edit; betere foto

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:00

Oja, en het beste is idd negeren.
Hoe je het buiten kan doen, zonder dat mensen raar gaan denken, weet ik eigelijk niet.
Ik denk gewoon geen aandacht schenken en doorlopen?

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 22:29

Jaa zo'n riem.
Ik vind het een beetje stom om d'r zo d'r gang te laten gaan en door te lopen Haha!
Als ze binnen op iemand springt, en dat doet ze dan alleen op een andere manier.. gewoon van enthousiasme (schrijf ik het goed?), dan krijgt ze een knietje en soms vliegt ze echt een meter opzij, maar klaar dat mag ze gewoon niet doen. Bij ons doet ze het dan ook echt niet meer, heel af en toe als ze zó blij is vergeet ze het weleens even, en wil ze omhoog komen maar dan hoef ik alleen maar uhh te zeggen en dan weet ze weer van; oja

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 22:30

Hij is trouwen wel íéts anders onze riem, maar hij zit iig wel zo.. het is wel hetzelfde idee..

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:32

Ja ik begrijp je.
Binnen als ze springt gewoon een knietje, maar hoe zeg je dat ..niet helemaal bestraffen zeg maar, dat is ook aandacht.
Een knietje, andere kant op kijken is in mijn ogen meer corrigeren. Maarja wie ben ik om dat te zeggen Tong uitsteken.
Wat je buiten kan doen, weet ik eigelijk ook niet.

Veel succes nog!

wolfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:34

ik dacht ook aan een curcus gedrag want het is niet leuk als hij dat doet elke keer doet hij het alleen tegen volwassenen of ook tegen kinderen??
groet wolfie

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 22:42

Ze wil wel altijd ook op kleine kinderen springen, maar zo en zo als ik kleine kinderen aan zie komen pak ik haar al heel kort vast. Bij andere probeer ik dat niet te doen want dat is natuurlijk ookal een vorm van aandacht.. Maar ik vind het te gevaarlijk om het risico te lopen dat ze echt op een klein kindje springt. Ze blaft dan trouwens niet, dat heb ik iig nog niet meegemaakt.. dan laat ik ze ook niet zo vaak uit eigenlijk, en als ik ze uitlaat kom ik bijna nooit kinderen tegen dus ik weet het niet zo goed maar ik heb weleens meegemaakt dat er kleine kindjes langs kwamen en dat ze toen ook begon te trekken/eropaf wilde springen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:03

Ik denk dat je best een cursus gehoorzaamheid volgt.
Je mag nooit 3 haltis eraan hangen, als hij niet luistert, hou je hem toch niet tegen...
Hij moet een volledige nieuwe aanpak krijgen denk ik.
Ofwel verveelt hij zich en springt hij dan maar op mensen (mag hij soms los?)
Ofwel is er een probleem in jullie rangorde...

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:17

Je hebt halti's en je hebt gentle leaders, de halti zit los onder de kin met een ringetje, de gentle leader klip je vast onder de kin. Beide gebruik je het best samen met een halsband en gewone riem, let wel dat je met een halti of GL je hond veel schade toe kunt brengen bij correctie!!!! De bedoeling van die dingen is dat de hond zichzelf corrigeert! Kijk eens op http://www.honden-gedragstherapie.nl voor een telefoonnummer bij je in de buurt waar je om advies kunt vragen.

En een knietje geven... realiseer je je wel dat je dan meestal in de hartstreek van een hond een optater geeft?

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 21:46

We hebben geen halti en geen gentle leader Haha!
Heb ze wel allebei gehad maar deze is iets anders.
Het zou ook best uit verveling kunnen.. onze jack russel is een reu en die is altijd druk aan het snuffelen. zij doet een plas en is dan klaar.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:45

Sommige honden gaan verwoed gaan snuffelen anderen gaan springen als ze te druk zijn. Is er een plaats waar hij los kan renne, en zo ja, springt hij dan nog op naar mensen?
Probeer hem dan zo danig bezig te houden dat hij geen tijd heeft om op te springen, laat hem oefeningen doen tussenin, zodat jij de controle krijgt.