HELP! Konijn opgezwollen buik!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

HELP! Konijn opgezwollen buik!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:34

Godver.
Ik zag net dat Miffy niet at, dus ik pakte d'r op envoelde dat haar buik echt gigantisch opgezwollen was. Echt heel raar maar het is helemaal dik en hard. Ze beweegt ook niet meer en kijkt niet helder uit haar ogen. Uit haar buik komen ook wat rare geluiden.
Help iemand een idee wat dit is en wat ik moet doen enzo???
Ik ben echt helemaal in paniek want ik ben bang dat ze de nacht niet haalt zo.
Zijn er spoedierenartsen nu??? Vast niet...

Tibamar

Re: HELP! Konijn opgezwollen buik!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:12

Spoeddierenarts is er vast wel!
Ik denk dat ze verstopping heeft en zou toch even zoeken voor een nummer als ik jou was...die moeten er wel zijn.
Sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:14

verhaard ze nu?
Als dat zo is moet je écht heel snel naar de dierenarts want dan heeft ze wss een haarbal!
Als je er snel bij bent kan hij haar helpen!
sterkte ermee! Ach gut

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:15

Heb gebeld.. Die man lag in z'n bed, en zei dat ze het of nog wel een nachtje vol houdt of niet, maar dat hij er toch waarschijnlijk niks aan kan doen. Ze zit nu binnen en ademt moeilijk en is koud. Ze haalt het niet denk ik Verdrietig Huilen

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:16

Nee ze verhaart niet echt.. heb wel een keer een konijn met een haarbal gehad, maar die had niet zo'n extreem opgezette buik enzo.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:16

Och jeetje..
Ik hoop dat ze het toch redt.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:17

heb je ananas in huis?
dan moet je haar een beetje ananas sap in haar mondje spuiten met een pipetje!
Dat lost het haar op. (als het dat is tenminste)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:18

Mijn konijntje had dit ook en is hier ook aan overleden.
Het klopt indd dat ze er bijna nooit iets aan kunnen doen...maar hij kan het toch minstens proberen? Verward Scheve mond
Hoe oud is ze ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:18

Lisa_Melody schreef:
Nee ze verhaart niet echt.. heb wel een keer een konijn met een haarbal gehad, maar die had niet zo'n extreem opgezette buik enzo.

Ohw dan zou ik het niet weten helaas.
Ik kijk even voor je in een konijnenboek over allerlei ziektes dat ik heb Lachen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:19

Misschien buik masseren? Deed DA ook bij dat konijntje van ons met opgezette buik en moest ik herhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:21

Ik kan niks vinden in dat boekje, maar kan het niet iets zijn van kool ofzo, teveel gassen in haar buik?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:21

mee naar de dierenarts! Lot had dat ook, de dierenarts gebeld om 8 uur savonds (vanaf 18.00 uur zijn ze "gesloten", behalve voor spoedgevallen), en de dierenarts zei dat we meteen moesten komen. Ook al is het maar een konijn, ze kunnen ongelovelijke pijn hebben. Lot was ook onderkoeld en ze was uitgedroogd. Allemaal omdat ze door de pijn in haar buikje zichzelf niet meer kon onderhouden. Ze had opstoppingen in haar darmen en gasvorming (door de opstopping), en zodra het darmstelsel wordt "stil gelegd" is je konijntje al opweg naar doodgaan, tenzij je er optijd bij bent. Lotje at ook niet, vandaar dat we maar eens goed gingen kijken naar wat er aan de hand was. Maargoed, lot heeft een kwartiertje aan het infuus gelegen, ze kreeg bij de dierenarts pijnstillers voor haar maagje, wij krijgen 2 soorten pijnstillers mee, 2 soorten laxeermiddelen, ananassap en speciaal voer wat met water moet worden aangemaakt (voer wat haar maagje en darmen stimuleerde om weer in werking te komen). Wij moesten haar dwangmatig laten eten en drinken omdat ze dit niet uit zichzelf deed. de eerste 12 uur lag ze er slapjes bij, ze stribbelde niet tegen met het dwangmatig voeren, drinken en medicijnen geven, maar na 24 uur was ze al een stuk opgeknapt. Dat dwangmatige vond ze niet leuk en ze stribbelde ook al weer flink tegen (goed teken natuurlijk Tong uitsteken ). Wel heeft ze nog 2 weken lang deze medicijnen moeten slikken (pijnstillers, laxeermiddel en speciaal voer). drinken deed ze uit zichzelf weer, bix eten ook, maar ze moest speciaal voer eten voor haar maag-darmstelsel en dat moesten we via een spuitje geven. Nougoed, ze is weer helemaal opgeknapt!
Veel mensen vonden en vinden het overdreven wat wij hebben gedaan, maar als je weet dat een dier weer beter kan worden, dan hoef je er niet eens over na te denken als het om helpen gaat: dan doe je dat gewoon. Hopelijk komt jou konijntje er snel boven op!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:25

Lisa_Melody schreef:
Heb gebeld.. Die man lag in z'n bed, en zei dat ze het of nog wel een nachtje vol houdt of niet, maar dat hij er toch waarschijnlijk niks aan kan doen. Ze zit nu binnen en ademt moeilijk en is koud. Ze haalt het niet denk ik Verdrietig Huilen

geef haar iig ananassap en water, ananassap als laxerend effect (je weet maar nooit of het helpt, kwaad doen doet het iig niet) en water voor het nodige aanvullen van vocht (ananassap is natuurlijk ook drinken, maar wij moesten haar ook er ook water bij geven). Kan je niet naar een andere praktijk bellen, kijken of ze je daar wel willen helpen?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:25

Ik ga zo massage inderdaad nog even proberen. Verder kan ik niet veel meer doen denk ik. Heb net even gekeken op konijnen.nl en waarschijnlijk heeft ze toch al gas in de ergste vorm en is het al een tijdje bezig.
De dierenarts wil het eigenlijk niet proberen, dat liet hij nogal duidelijk merken... Ze is 4..
Ik zal ook nog even kijken of we een kruik hebben want ze moeten ook goed warm gehouden worden.. Niet dat dat zo moeilijk is met dit weer..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:27

gas!!!!

doe haar eruit en laat haar wat lopen, de mijne heeft er ook wel es last van..als ze wat loopt trekt het sneller weg..

beterschap! Ach gut

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:27

Andere praktijk gaat niet lukken.. Er is hier in deze dorpen altijd 1 dierenarts die dienst heeft. Anders moet je al weer naar de stad gaan, maar ik mocht van mijn ouders al nauwelijks bellen naar degene die hier dienst heeft, dus die gaan me echt niet nu nog wegbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:27

Wij moesten ons konijntje toen morfine(?) geven. Dat kregen we mee.. Maarja misschien werkt dat alleen bij een haarbal, en het is denk ik niet zo goed voor een nijn..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:28

Ananassap hebben we volgens mij niet...
Ik ga haar nu masseren en proberen te laten lopen, daarna maar in het hok met kruik leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:30

Sterkte en beterschap! Ach gut
Wel l*llig van je dierenarts zeg!!
Die van ons komt wel altijd, wij wonen dan ook tegenover maar okee..

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:34

Wat een klote DA zeg. Hij wordt er toch gewoon voor betaald.
Helaas zijn veel DA zo van het is maar een konijn.
Nou bij mij zijn mijn konijnen echt alles en betekenen ze waarschijnlijk net zo veel als een paard bij een ander.

Ik hoop dat je nijntje het gaat redden 4 jaar is nog niet zo heel oud.
Sterkte ermee.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:45

aaaah, das poedersuiker zeg! In onze dierenartspraktijk doen ze daar niet moeilijk over, een spoedgeval is een spoedgeval, of het nou een klein konijntje of een joekel van een hond is. Kan je haar vanacht niet binnen houde ivm in de gaten houden? Of staat ze al binnen? Ach gut

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:57

Ja ik denk idd. ook een beetje dat hij dacht van ''het is toch maar een konijn en waarschijnlijk valt er toch niks meer aan te doen'' Als m'n paard koliek had gehad was hij wel gekomen denk ik.. Scheve mond

Ze zit al binnen, heb wat handdoeken in het hok gelegd zodat ze daar lekker op kan liggen.
Heb net een tijdje gemasseerd, maar het had weinig zin volgens mij. Er ging niks borrelen en de buik bleef dik. Ze stortte bijna in net dus toen ben ik maar weer gestopt. Ik denk eigenlijk niet dat ze het redt. Ik denk ook niet dat de da had kunnen helpen want het was al behoorlijk erg toen ik het zag. Maar ik had haar dan liever in laten slapen. Ik kan het echt niet aanzien als ze zo'n pijn heeft Verdrietig Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:01

Nee dat snap ik! Ik vind het echt zo banketstaaf van je dierenarts! Hij kan toch wel even langskomen, het is zijn baan hoor! Nu moet het arme beestje lijden voor niks Scheve mond En jij zit er ook mee..

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:09

die van mij heeft het ook gehad en ik ben naar utrecht gegaan met hem. hij is er gelukkig bovenop gekomen. Ik heb even een link voor je opgezocht: http://www.konijnen.nl/ziekten/darmimmobiliteit.htm

wat een balendierenarts zeg! hoop voor je dat ze het redt vannacht en anders morgen naar een andere dierenarts!!

heel veel sterkte ermee

groetjes Lon

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:10

vind het schandalig , een pijnstiller is het minste wat die kan doen , ,,,