Arme Poes.... het zit hem echt niet mee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Arme Poes.... het zit hem echt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:06

Pas geleden had ik al een topic geopend over Poes, mijn rooie kater(tje) van een jaar oud. Toen was hij heel sloom, werd ineens mager (het is al zo'n scharminkel) en had pijn. Nadat er foto's gemaakt waren en testen gedaan waren bij de DA bleek hij toen zijn bekken op 3 plaatsen gebroken te hebben, de breuk was toen echter al een week of 2 oud en hij had er gewoon mee rondgelopen.... Daarvan is hij dus nog herstellende.
Ook is hij nog steeds veel en veel te mager en voor zijn leeftijd veel te klein, hij lijkt eerder op een mager kitten van nog geen half jaar dan op een 1-jarige kater. De oorzaak daarvoor is niet te vinden helaas.
Afgelopen week is hij compleet gemolesteerd door de kater van de buren die bij ons naar binnen was gekomen, een kater van het model bijzettafel die onder de littekens zit van het vele vechten. Poes ging in de aanval blijkbaar, maar is natuurlijk lang niet sterk genoeg om die kater aan te kunnen. Toen ik ze eenmaal uit elkaar had zat Poes onder de schrammen (o.a. grote open wond op zijn neus en een heel dik oog, verder krassen over zijn hele lijf) en liep weer erg mank. Dus weer een tripje naar de DA, gelukkig niks ernstigs....
Nu kwam hij gisteravond weer aan met een hele dikke staart waar een rare bult op leek te zitten en het puntje leek vies. Toen ik er naar wilde kijken begon hij te krijsen, en bij nadere inspectie bleek hij zijn staart gebroken te hebben en mist hij het puntje van zijn staart.... Weer DA. Aan de breuk kon weinig gedaan worden, en 'gelukkig' stak er geen bot uit de wond aan het einde van zijn staart, maar de wond was wel enorm smerig, hoe hij dat weer voor elkaar gekregen heeft?
Hij heeft AB gekregen, er is namelijk een behoorlijk risico op infectie, en zijn weerstand is al zo laag... Een flinke infectie zou echt slecht nieuws zijn voor hem.

Mijn arme kneusje.... Hij is echt heel zielig en voelt zich zo rot, niet alleen vanwege die staart nu dus, maar ook omdat hij er gewoon algemeen slecht aan toe is.
Ik weet wel dat als er nog weer eens een kat bij komt, dat die van een fokker komt, met bewezen gezonde ouderdieren, volgens mij is dan het risico op dit soort dingen toch kleiner. Poes is wel voor de helft 'raskat' (vader is een kruising Main Coon x Brits korthaar, moeder een HTK kat), maar wel uit een 'Oh wat leuk'-nestje.
Ik hoop echt dat Poes nu voorlopig niks nieuws meer oploopt, hij gaat nu al zo hard achteruit.... De DA zei wel dat hij bang is dat het FIP (een dodelijke infectieziekte) is.

Guinevere

Re: Arme Poes.... het zit hem echt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 01:27

Ach gussie wat een kneusje inderdaad. Ach gut Ik hoop dat de wond aan zijn staartje mooi 'schoon' blijft ... je ziet bij wilde katten vrij regelmatig dat ze een deel van hun staart missen en die worden niet eens zo vertroeteld en gecontroleerd als die van jou, dus dat komt vast weer helemaal goed. Vraag anders eens aan de DA of het een goed idee is om het langer kittenvoer te geven en (als hij daar tegen kan) er een scheutje kattenmelk doorheen te doen, daarvan komen meeste katten aan.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:54

....ahh.. ik ben er stil van..
hoe krijgt hij het voor mekaar Ach gut
veel beterschap

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:28

Guinevere schreef:
Ach gussie wat een kneusje inderdaad. Ach gut Ik hoop dat de wond aan zijn staartje mooi 'schoon' blijft ... je ziet bij wilde katten vrij regelmatig dat ze een deel van hun staart missen en die worden niet eens zo vertroeteld en gecontroleerd als die van jou, dus dat komt vast weer helemaal goed. Vraag anders eens aan de DA of het een goed idee is om het langer kittenvoer te geven en (als hij daar tegen kan) er een scheutje kattenmelk doorheen te doen, daarvan komen meeste katten aan.

Hij heeft al voer meegekregen van de DA, geen kittenvoer, maar Royal Canin Sensible, voer met erg veel energie, maar zelfs met heel veel voer komt hij niets aan. Hij eet wel goed, en eigenlijk onbeperkt.
Kittenmelk was ook een advies van de DA, maar helaas wordt hij daar ziek van.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:33

ga je betalen voor een kat??
ik zou net zoals wij hebben gedaan, een weesje van straat geraapt
zo hebben wij er nu 2!
ik vind 't sneu voor je rosse kater dat ie helemaal onder de schrammen zit maar ik zou eerder een kat uit 't asiel halen dan van aan fokken,
FIP is idd heel gevaarlijk, oppassen dus!!
verder veel sterkte!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:40

Dat is wat, als JOUW kat aangvallen wordt door iemand anders z'n kat in jouw EIGEN huis!

Verder begrijp ik de reactie van Tornado lover niet? Hoezo betalen voor haar kat?

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:43

Wat een pech kan een katje toch hebben. Ik hoop dat het allemaal goed komt en dat er niet even een infectie om de hoek komt kijken. Buurkatten zijn soms zo gemeen! En jouw katje mag blij zijn met een baasje zoals jij, dat er gewoon tussenspringt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:57

TornadoLover schreef:
ga je betalen voor een kat??
ik zou net zoals wij hebben gedaan, een weesje van straat geraapt
zo hebben wij er nu 2!
ik vind 't sneu voor je rosse kater dat ie helemaal onder de schrammen zit maar ik zou eerder een kat uit 't asiel halen dan van aan fokken,
FIP is idd heel gevaarlijk, oppassen dus!!
verder veel sterkte!!

Als ik iets zieligs tegenkom op straat dan weet ik zeker dat het weer bij mij in huis eindigt Scheve mond Zo kwam ik ook aan mijn vorige kat, die vond ik met zijn 2 zusjes in een doos langs de weg, gedumpt...... Nog geen 4 weken oud en heel erg ziek.
Hij heeft me enorm veel geld gekost, niet dat ik er spijt van heb, aan DA kosten. Hij had niesziekte, was uitgedroogd en op sterven na dood. Tegen alle kansen in hebben hij en 1 van zijn zusjes het gered. Zusje is ergens anders heen gegaan, het katertje bleef bij mij.
Met een kat 'van de straat' of uit een nestje van iemand wiens poes 'zomaar' zwanger is geworden heb je veel meer kans op ziekten. Met een volwassen asielkat ligt dat natuurlijk iets anders, maar dat zou hier geen optie zijn, aangezien ik ook nog 3 honden heb waarvan er eentje als ze de kans heeft kat op het menu heeft staan..... Een kitten doet ze niks (daar is ze juist heel lief voor), en later ook niet, als het kitten bij haar opgroeit. Maar vreemde volwassen katten grijpt ze.
Desiree schreef:
Dat is wat, als JOUW kat aangvallen wordt door iemand anders z'n kat in jouw EIGEN huis!

Ik was ook echt flink pissig Boos! Ook al kan ik die andere kat moeilijk iets verwijten eigenlijk. Maar ik heb sowieso een hekel aan dat rotbeest, hij schijt en zeikt hier in de tuin als hij de kans krijgt, en tegenwoordig heeft hij het ook in hoofd gehaald om hier binnen te komen sproeien (hij is niet gecastreert overigens....).
Ook gaat hij op de schutting liggen zodat de honden er net niet bij kunnen, honden uit hun dak en als de honden tegen de schutting op gaan staan haalt hij uit maar blijft zitten waar hij zit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:02

misschien toch een poosje het kneusje binnen houden en kattenluik dicht (als je dat hebt) zodat ie geen ongenode visite meer krijgt, eerst maar eens aansterken voordat ie weer buiten mag spelen.

Al haal je een kat bij de fokker vandaan, het risico blijft bestaan als je ze buiten laat dat ze toch iets oplopen van (boeren)katten die niet zo goed verzorgt worden....
Je zou ook nog Hills A/D bij kunnen voeren als ie dat lust ipv de kittenbrokjes, of convalesence diet (spelling?) soort astronautenvoer voor katten.
en veel TLC doet m ook goed!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:03

tSja, ik vind het niet kunnen dat anderen zoveel last hebben van een kat van iemand uit de buurt. DAt je eigen dier in je eigen tuin kakt en zeikt is niet zo erg maar als andermans dieren dat ook nog gaan doen.... Dan zit je dus eigenlijk opgescheept met andermans rommel, rommel waar je niet voor gekozen hebt.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:16

Aangezien hij van de straat komt heb je hem ook laten testen op FIV en Felv??? Ik kon dat niet zo snel terugvinden.

Ik neem aan dat de DA droge FIP bedoeld? Natte FIP is nl accuut en gaan ze meestal binnen 2 dagen dood aan. Je hebt ook droge FIP. Daar is mijn poesje 2 jaar geleden aan overleden. Erg moeilijk vast te stellen. Kunt allerlei testen doen...komt er een hoge titer uit...zegt alleen niets over het wel of niet hebben van FIP...Alleen door achteraf autopsie weet je het met 100% zeker...Mijn poes woog toen ook nog maar 2,3 kil ipv van ruim 3 kilo...Ging in huis poepen (niet plassen) omdat ze het niet op kon houden...Kwam ineens...scheet laten kwam het gewoon mee...lag ze in dr eigen viezigheid...Zo ellendig voelde ze zich...Helaas is hier niets tegen te doen...Wij hebben haar toen in moeten laten slapen...toen ik zag hoe ellendig zij zich voelde...Ik hoop dus echt niet dat dit het is...Maar met FIV en Felv ben je niet beter af...al kunnen ze langer leven met deze ziekten met aanpassingen.

Als hij die test nog niet heeft gehad...misschien toch eerst een snaptest laten doen?

Ik vind het trouwens niet normaal dat een kat zo naar binnen komt en jou kat terroriseert...Katten mogen geen overlast zijn voor anderen...Zij hebben niet voor de kat gekozen...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 19:11

Deze kat komt niet van de straat, dat was de vorige, de vondeling. Die is helemaal kerngezond geworden, is alleen 1x ontsnapt en toen direct onder een auto gekomen toen hij een jaar oud was....

Poes (de kater waar het hier om gaat) is inderdaad getest op FIV en Felv, dat was het gelukkig beide niet. De DA bedoelt inderdaad de droge FIP, maar zei ook inderdaad al dat dat niet vast te stellen is behalve d.m.v. autopsie.
Wel heeft hij de symptomen die erbij horen, en is er verder niets te vinden.... Poes weegt nu op dit moment net iets meer dan 2 kg. Hij is wel heel klein, maar dat is toch wel heel erg licht...
Binnen poepen of plassen doet hij niet, en hij is ook gewoon alert en vrolijk. Wel is hij enorm snel moe/uitgeput. Hij scheurt regelmatig door het huis heen, maar na een paar minuten ligt hij met zijn bekkie open te hijgen en te pompen. Ook stoeit hij graag met de honden, maar dat houdt hij ook niet lang uit...
Is het ziekteverloop bij jouw poes heel snel gegaan? Bij Poes is het nu een maand of 1,5 aan de gang.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:35

Als Poes er weer bovenop komt, dan wordt hij waarschijnlijk weer gegrepen door die andere kater. Kun je niet met de eigenaren gaan praten? Het is namelijk echt belachelijk dat jij last hebt van een andere kat. Hij poept in je tuin en plast er ook. Hij loopt je huis binnen en sproeit. Dat geeft een ongelofelijke troep, die jij weer kan opruimen. Die eigenaren letten zo te lezen helemaal niet op wat hun kat allemaal uitspookt.
Wij hebben 3 katten, maar er is geen kat in de wijk die bij ons de tuin in durft. Wij hebben een heel lief schattig klein poesje. Alleen als er en andere kat in de tuin komt, wordt het een enorme bitch. Dat wekt de aandacht van de andere katten en die komen dan ook even de vreemde kat wegjagen.
Als ons poesje binnenzit en er loopt een andere kat in de voortuin dan begint ze te blazen tegen het raam en springt er tegen op. Wij jagen dan even de kat voor haar weg.
Ik hoop echt dat alles goed komt met je Poes.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:30

Supertje schreef:
Deze kat komt niet van de straat, dat was de vorige, de vondeling. Die is helemaal kerngezond geworden, is alleen 1x ontsnapt en toen direct onder een auto gekomen toen hij een jaar oud was....

Poes (de kater waar het hier om gaat) is inderdaad getest op FIV en Felv, dat was het gelukkig beide niet. De DA bedoelt inderdaad de droge FIP, maar zei ook inderdaad al dat dat niet vast te stellen is behalve d.m.v. autopsie.
Wel heeft hij de symptomen die erbij horen, en is er verder niets te vinden.... Poes weegt nu op dit moment net iets meer dan 2 kg. Hij is wel heel klein, maar dat is toch wel heel erg licht...
Binnen poepen of plassen doet hij niet, en hij is ook gewoon alert en vrolijk. Wel is hij enorm snel moe/uitgeput. Hij scheurt regelmatig door het huis heen, maar na een paar minuten ligt hij met zijn bekkie open te hijgen en te pompen. Ook stoeit hij graag met de honden, maar dat houdt hij ook niet lang uit...
Is het ziekteverloop bij jouw poes heel snel gegaan? Bij Poes is het nu een maand of 1,5 aan de gang.

Het is allemaal niet zo heel snel gegaan. Je weet nooit wat hét is wat het corona virus laat muteren in FIP. Meestal een soort van trauma...verhuizing...ongeluk...etc...Ik heb niet zo goed kunnen achterhalen wat het bij haar is geweest. Er is zo'n 2,5 maand overheen gegaan vanaf het moment dat we voor het eerst naar de DA gingen...voor onderzoeken enz...en het moment dat we haar in lieten slapen...(kan natuurlijk langer zijn)Er was niets meer te doen...het was inmiddels een hoopje ellende...Deed nog wel alles...knuffelen enz...Maar als ze dan weer in huis gepoept had...Vond ze vreselijk...katten zijn erg zindelijk...Je zag dan gewoon dat ze niet wist wat ze moest doen...ze schrok er zelf zo van...Toen hebben we de beslissing genomen...Vreselijk om te doen...maar haar langer laten lijden was zeker geen optie...
Ik hoop echt niet dat dat het is...Maar wat dan he?...moeilijk...
Sterkte met Poes...