muis, rat of konijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

muis, rat of konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 14:41

Ik probeer mijn ouders nu al een tijdje over te halen om nog een extra huisdiertje aan te schaffen. We hebben op dit ogenblik twee katten rondlopen, waar ik hopeloos verliefd op ben en die ik nooit meer zou kunnen missen, maar ik heb als het ware behoefte aan nog iets 'extra'.

Ik kwam als het ware aan bij de 'kooi-diertjes' als de meest geschikte toevoeging aan dit huishouden Tong uitsteken

Er zijn alleen nog enkele dingen waar ik aan twijfel. Zo weet ik dat muizen, ratten en konijnen het best niet alleen gehouden worden. Een koppeltje is dan natuurlijk het beste. Ik heb echter geen zin om heel het jaar door met nestjes opgescheept te zitten die ik amper aan de straatstenen kwijt geraak. Wat steek je dus het beste samen? 2 vrouwtjes of 2 mannetjes? Of pak je er toch beter van elk 1 en laat je het mannetje castreren. Als ze elkaar beginnen aan te vallen doordat hun hormonen beginnen op te spelen, heb ik er natuurlijk ook niets aan.

Daarnaast, kun je konijnen heel het jaar in een buitenren steken? zowel bij -10° als bij +30°? of moet je ze bij extreme temperaturen toch het beste in huis nemen? ook als ze toegang hebben tot een schuilhokje met alles er op en der aan?
En is het mogelijk om dieren zoals muizen of ratten op een slaapkamer te houden? Ik vrees dat dat namelijk de enige plaats is waar ze zullen veilig staan voor mijn katten.

Als ik besluit van een koppelje dieren aan te schaffen (ééntje alleen doe ik zeker niet) zullen ze in ieder geval in een paradijselijk kooitje worden gehuisvest. De konijnen zouden graafmogelijkheden moeten hebben en de muizen of ratten zouden speelgoed en een heel ruime kooi krijgen. Voor minder ga ik namelijk niet. Die beestjes zullen waarschijnlijk 24/7 in die kooi zitten, dan wil ik ook dat ze zich er goed in voelen.

En is het eigenlijk wel aan te raden om muizen, ratten of konijnen te houden in de buurt van katten? Het zijn en blijven mogelijke prooidieren... mijn oudste kat laat zeker die beesten met rust, hij is namelijk bang van alles dat groter is dan zijn hoofd... de andere daarintegen is nog in staat om een hond als mogelijke prooi te zien... Aan de andere kant, als ik vol hang met 'kattengeur' en daarna gezellig met mijn 'kooidiertje' ga spelen, zal het arme dier dan niet kapot gaan van de stress? Ik ruik dan namelijk naar een mogelijk roofdier...

Als de combinatie niet mogelijk lijkt, of als ik gewoon niet in staat ben om mijn toekomstige kooidiertjes een 'top' huisvesting te geven, dan doe ik het simpelweg niet en blijf ik uitkijken naar iets dat wel mogelijk is... desnoods hou ik het bij een goudvis Knipoog

Voor iedereen die mij wil helpen om de knoop door te hakken: alvast bedankt Lachen

Magnummm

Re: muis, rat of konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:06

Ik zou zelf voor konijnen gaan. Ik heb er zelf ook twee en het zijn toch wel de leukste van de drie keuzes..
De beste combinatie is "geholpen" mannetje en een vrouwtje. Een ren met een hok erin is prima. Ik raad je wel aan om ze op gras te doen met gaas dat op één meter diep is ongegraven. Zo kunnen ze lekker graven en kunnen ze ook gras eten.
Konijnen kunnen het hele jaar door buiten, in de winter tot -10 graden. Met dit weer hoef je ze niet binnen te halen. Als je zorgt dat ze voldoende schaduw en een paar stenen hebben om op te liggen is het goed.
Wij hebben zelf ook een kat en als ik zijn geur bij me heb, zijn de konijnen niet stresserig ofzo hoor..

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:07

Ohja, muizen en ratten kun je dan het beste idd op je kamer zetten in een ruime kooi met veel klouter,knaag, klim en weet ik eht wat voor dingen. Met een aantal verdiepingen is ook leuk en buisjes en trappetjes!
Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 19:53

dank je Lachen

en moest ik nu toch beslissen om 2 beestjes van hetzelfde geslacht te nemen, kies ik dan beter voor een koppeltje mannetjes of voor een koppeltje vrouwtjes?

en als graafgrond voor konijnen, neem ik dan het beste zand of het beste aarde? bij zand kunnen ze niet echt tunnels graven, bij aarde juist wel... maar lopen die tunnels dan niet te veel risico van in te storten? Aarde heeft dan wel weer het voordeel dat je er gras kunt op zaaien... alleen weet ik niet of dit gras zo lang mee zal gaan als de konijntjes er zich 24u/7 kunnen op gaan uitleven.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:32

Ik heb zelf 4 mannen ratten zitten deze vind ik toch leuker dan vrouwtjes.
Vrouwtjes zijn actiever dan mannen (mannen zijn echte dweilen) en het enige nadeel is dat mannetjes af en toe hun terrein afbakenen dmv kleine plasjes achter te laten, maar dan doen ze niet allemaal. Die van mij in iedergeval niet.
Wel zou ik als ik jouw was de ratten ergens neer zetten waar de katten niet bij kunnen, want anders ben je ze denk ik wel kwijt.
Verder als je geen nestje wil moet je of 2 vrouwtjes of 2 mannetjes nemen en bij een opvang of rattery hebben ze altijd leuke ratjes. Dierenwinkel raad ik altijd ten sterkste af.

Ik heb zelf ook nog 2 konijnen zitten, mannetje en een vrouwtje en dat gaat ook goed. Mannetje is wel gecastreerd, zitten al bijna 7 jaar samen. Ik heb ze binnen staan, ook omdat ze lekker in de huiskamer kunnen rondhobbelen en dat gaat niet als ze buiten zitten.
Vroeger had mijn moeder een konijn en 2 katten en dat ging goed samen. Als het konijn uit zijn hok was zat de kat meestal in de kooi van het konijn, vond ze gezellig Haha!
En ze speelde ook gewoon met het konijn en dat ging ook gewoon goed.

Ik maak het je niet makkelijker op om te kiezen ik vind het allebei geweldige beesten, maar bij ons is het een beestenboel. We hebben er nog meer rondlopen. Bloos

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:39

Muizen worden maar een jaar oud, dus daar zou ik niet voor kiezen. Konijnen en ratten moet je volgens mij geluk mee hebben. Bij mij beten ze altijd, ook al kwamen ze van een goede fokker. Ik heb wel goede ervaringen met cavia's. Ze beten nooit, wilden erg graag op schoot en maken ook nog leuke geluidjes.

Wat betreft de katten. Toen ik gerbils had sprongen ze in het begin wel eens tegen de ruit op. Het konijn kon gewoon los lopen. Een konijn of cavia is te groot, die doen ze niks. Ze hebben zelfs een keer met een rat los op de bank gezeten en dat ging ook goed.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:09

Ashkerlon schreef:
dank je Lachen

en moest ik nu toch beslissen om 2 beestjes van hetzelfde geslacht te nemen, kies ik dan beter voor een koppeltje mannetjes of voor een koppeltje vrouwtjes?

en als graafgrond voor konijnen, neem ik dan het beste zand of het beste aarde? bij zand kunnen ze niet echt tunnels graven, bij aarde juist wel... maar lopen die tunnels dan niet te veel risico van in te storten? Aarde heeft dan wel weer het voordeel dat je er gras kunt op zaaien... alleen weet ik niet of dit gras zo lang mee zal gaan als de konijntjes er zich 24u/7 kunnen op gaan uitleven.

Het beste twee vrouwtjes al geef ik toe dat dat ook niet altijd goed gaat: ik heb ook twee vrouwtjes alleen de een "verkracht" de ander. Mannetjes maken eerder ruzie.. Dus liefst vrouwtjes.. Lachen

Bodem van aarde begroeit met gras en op ongeveer 1 meter diepte gaas ingraven.. Moet goedkomen.. Dat het gras niet lang heel blijft is niet erg. Vaak maken ze het ook niet snel kapot. Het konijn van Valentijn@bokt zit nu al weer bijna 1 maand buiten op gras en heeft nog geen 1 keer gegraven..
Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:13

@sabje: dan denk ik dat ik toch liever voor de vrouwtjes ga... ik hou wel van een actief beestje Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:06

ik vind ratjes erg leuk, gewoon lekker druk etc, alleen denk ik in jou geval dat je toch het beste voor konijnen kunt gaan die hebben bij jou zo te horen genoeg ruimte etc. Lachen

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:29

De voor en nadelen die ik heb ervaren op een rij:
- Muizen:
Nadelen: Niet erg handtam, niet erg aaibaar, echt een hokdier. Moet je in je kamer houden, kan niet bij de katten. Maar zijn 's nachts erg actief, dus das niet echt fijn in je slaapkamer
Voordelen: Heeft geen groot hok nodig, zien er schattig uit.

-Ratten:
Voordelen: Erg leuke dieren die je goed handtam kan maken en zelf in je nek mee een wandeling gaan maken in het park. Zouden bij de katten kunnen, aangezien ze totaal niet bang van katten zijn als ze er eenmaal aan gewend zijn. Zolang de kooi niet omgegooid kan worden kunnen ze 's nachts gewoon bij de katten.
Nadelen: Je kunt ouderen kopen die al tam zijn, maar als je kleintjes koopt moet je ze in het begin wel voldoende in de hand hebben om ze tam te maken/houden. Mannetjes stinken meer dan vrouwtjes. 2 vrouwtjes gaat meestal wel goed, maar niet 100% gegarandeerd.

-Konijnen:
Voordelen: Zijn erg schattig.
Nadelen: Hebben een groot verblijf nodig. Kunnen bij het oppakken lelijk trappen.

Dit zijn mijn ervaringen. Zou als ik jou was kiezen voor ratjes, maar heb je al eens aan cavia's gedacht? Die heb ik namelijk ook, en zijn ook erg leuke beestjes! Kunnen 2 vrouwtjes zo bij elkaar! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Heb zo'n beetje ervaring met elk dier dat in de dierenwinkel te koop is Haha!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:40

Cavia's zijn idd ook erg leuk. Ze hebben weinig ruimte nodig, zijn erg lief en kroelerig en maken leuke geluidjes.. Ja

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:50

Ik zou voor de ratjes kiezen, zijn zulke geweldig leuke beestjes, mannetjes zijn idd wat sullerig, maar ik vind ze leuker omdat ze ook wat forser worden, maar als je gaat voor vlotter dan moet je 2 vrouwen nemen. Als de mannetjes al van jongs af aan bij elkaar zijn blijft het zeker goedgaan, maar je moet niet uit 2 verschillende nesten nemen, of ze moeten nog heel klein zijn.
Ratjes worden zo rond de 3 jaar, niet erg oud jammer genoeg.
Ik heb zelf ook ratten en katten samen gehad, maar mijn katten durfde niet bij ze in de buurt te komen Lachen, mijn ratjes gingen een soort van blazen tegen ze, en dat vonden ze toch wel heel erg eng. Maar weet niet af alle ratten dat doen. Ik heb er 4 gehad en deze deden het allemaal, het waren ook verschillende rassen?
Succes met beslissen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 13:10

Ik denk dat ik dan toch voor de ratjes ga... daar ging mijn voorkeur in het begin eigenlijk ook al naar uit. Het enige probleem zijn mijn ouders. Mijn vader zweert dat hij ze de nek omwringt als ik er mee thuis kom, hoewel, als ik foto's van ratjes toon op het internet vind hij ze super-schattig... Volgens mij kan hij niet over hun 'slechte' reputatie heen. Nuja, daar werken we nog aan Haha! En mijn moeder... tja, die zweert dat ze al gillend het huis uitloopt...

Daarom was ik ook wat verder aan het kijken dan ratten... muizen zijn wat kleiner en zien er dan misschien wat 'schattiger' uit en konijnen hadden het voordeel dat ze altijd buiten konden.
Maar als ik het goed bekijk, en de plaatsen zie waar ik eventueel een konijnenkooi in elkaar zou kunnen timmeren, dan vrees ik dat het ding niet echt in de schaduw terecht komt :s

En cavia's? tjah, ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier voel ik me der echt niet tot aangetrokken... toch niet om ze zelf te houden als huisdier. Vind ze wel lief Lachen

Trouwens... nog iemand tips om ouders te overtuigen? :p Dat de beesten op mijn kamer terecht komen en ze er nooit mee in contact zullen komen, en dat ik alles zelf betaal blijkt niet echt te werken :s
Dan blijven ze zeggen: als je binnen een paar jaar het huis uit zou gaan willen we je gerust 10 ratten geven Frusty (Nu vind ik het echt jammer dat men hogeschool op slechts 10 minuten van huis ligt... anders had ik twee jaar geleden al een 'kot-genootje' kunnen kopen Huilen )

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:24

Geen tips eigenlijk..

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:51

Mijn ouders waren er ook niet zo blij mee toen ik over een ratje begon, heb er toen eentje stiekum meegenomen naar huis en haar onder mijn bed verstopt, maar onze kat had het gelijk door dus verraden haha. Maar later vonden ze haar wel lief, mijn moeder deed haar niet pakken ofzo, maar als ik mijn ratje kwijt was dan was zo of ergens in mijn kamer aan het rondwandelen en alles verzamelen onder het bed, of ze lag bij mijn vader (ja die was er het felst tegen) onder zijn trui te slapen. Ze zijn gewoon hele leuke huisdieren en die vooroordelen over ratjes is uit de tijd, ze zien er heel anders uit dan een riool rat, die hoef ik ook niet in mijn buurt.
Ken je niet iemand die een ratje heeft en die dan even aan je ouders kan laten zien en voelen ze zijn zo lekker zacht. Ik vind het echt zulke geweldig leuke dieren en zo lief.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 00:16

ik heb al geprobeerd foto's te tonen van de meest schattige ratjes die ik kon vinden, en men vader zei wel dat ze er lief uitzagen, maar hij wil ze gewoon niet in huis. "ze stinken, ze ontsnappen, ze zijn vuil, ze kunnen niet bij katten,..." noem maar op. Elk mogelijk vooroordeel komt langs en hoewel ik elk van die vooroordelen met feiten weet te weerleggen, lijkt hij het gewoon niet te snappen...
Men moeder weet ik te overtuigen op het ogenblik dat ik er een dierenwinkel mee binnenstap en bij de rattjes blijf plakken, dat is zeker... het is gewoon men vader die de 'pestkop' blijft uithangen Lachen

En eigenlijk weet ik zeker dat als ik ze eenmaal in huis heb, hij er gewoon niet van weg te slaan zal zijn... ik wil het gewoon men moeder niet aandoen om plots met een rat aan de deur te staan, en ik krijg ze slechts een dierenwinkel binnen als men vader met me akkoord zou gaan... (het wordt ingewikkeld... nuja... het is me met men katten ook gelukt Lachen )

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:32

Wij hadden 4 ratjes, hebben nog steeds 2 katten en inmiddels 2 konijnen en dat gaat en ging prima met elkaar Ja
De eerste paar weken waren de katten heel erg geinteresseerd in de rattenkooi maar toen ze eindelijk doorhadden dat ze ze toch niet konden pakken was dat over.
De konijnen zijn een mannetje (gecastreerd) en een vrouwtje, dit is 1 mogelijkheid voor een combi (meest populaire) de andere is 2 zusjes. Anders kun je ook info inwinnen via google op een konijnensite.
Moet wel zeggen de ratjes zijn er niet meer en ik baalde dat ze maar kort geleefd hebben (2,5 jaar) maarrrr... zijn wel onwijs leuke dieren! je ruikt het hok wel altijd, dat wel

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:14

Ashkerlon schreef:
@sabje: dan denk ik dat ik toch liever voor de vrouwtjes ga... ik hou wel van een actief beestje Lachen

Let wel op: vrouwtjes zijn veel vatbaarder voor tumoren (melkliertumoren,...)
Mijn vorige ratjes heb ik allebei moeten laten inslapen op 1.5 jarige leeftijd omdat ze melkliertumoren hadden. Een van mijn ratjes daarvoor had ook melkliertumoren (maar is om andere redenen ingeslapen moeten worden) Daarom ben ik nu overgestapt op mannetjes en ik moet zeggen dat het mij zeer goed bevalt. Actievelingen zijn idd leuk maar dweilen vind ik even leuk Tong uitsteken Trouwens niet alle mannetjes zijn dweilen, bij mij zijn ze momenteel nog heel actief Haha! Van dat terrein afbakkenen met druppeltjes tja dat merk je wel maar ik vind dat mijn vrouwtjes dat evenveel deden. Wat wel is, is dat hun kooi sneller ruikt maar dat valt makkelijk op te lossen: gewoon een keertje meer verschonen! Lachen

Neem ook eens een kijkje in het Rattentopic! (link in mijn onderschrift) daar zijn heel veel rattenliefhebbers dat je graag willen helpen!

[edit] Ik zie juist in je laatste post dat je over een dierenwinkel bezig bent: alsjeblieft haal er daar geen van! De meeste zijn inteeltratten en mannetjes en vrouwtjes zitten erdoor elkaar. Haal er uit een opvang of rattery! Trouwens ik heb ook 2 jaar moeten zeuren voor ik mijn ratten kreeg(ik hou ondertussen al 4 jaar ratten) hou vol: het is de moeite waard!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:33

Geen zorgen, ik haal men ratjes niet uit een dierenwinkel, ik heb een goeie vriend die mij er gratis een koppeltje wil geven op het ogenblik dat ik men ouders overtuigd heb.
Echter de enige manier om men moeder te overtuigen is om ze face to face met een rat te krijgen. En dat lukt me enkel in een dierenwinkel. Telkens we naar onze plaatselijke dierenwinkel gaan, ga ik ook even snuffelen bij de dieren, maar ze hebben er jammergenoeg nog nooit een ratje gehad. (Men moeder is toen wel bijna gesmolten voor een zeeeer schattig konijntje Haha!)

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:41

Ik zou voor konijnen gaan, als je genoeg ruimte hebt. Maar dat is meer mijn persoonlijke voorkeur, ik hou niet zo van die kleine beestjes.. Tong uitsteken
Als je konijnen neemt zou ik voor een mannetje en een vrouwtje gaan ( en dan mannetje castreren) of 2 mannetjes (maar die moeten ook allebei gecastreerd, anders wordt het vechten)

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:03

Hoi,
Ik heb ook twee vrouwtjesratten.
Maar voordat je er gaat kopen laat je dan wel eerst goed informeren waarom?
Dierenwinkel:
Bij de Aanschaf van ratten is het erg belangrijk om er op te letten dat de ratten gezond zijn.
Als je dus bij een dierenwinkel ratjes gaat kopen, houdt er dan rekening mee dat er van gezondheid niet valt te spreken. Dierenwinkels die dieren verkopen, krijgen deze van broodfokkers of van particulieren die in grote aantallen dieren fokken. Dit fokken gaat om geld verdienen en niet om de gezondheid van de dieren. Niet alle dierenwinkels zijn slechte dierenwinkels, maar de meeste wel, het is verstandiger om de rittens daar niet te kopen, mits je zeker weet dat de rittens die de dierenwinkel verkoopt van een particulier vandaan komen, en niet van een broodfokker. Ook in het geval van een particulier is er weinig bekend van de afkomst van de rittens, daar zal je ook rekening mee moeten houden. De particulier kan natuurlijk ook een broodfokker zijn! Niet alle broodfokkers zorgen slecht voor hun ratten, maar fokken wel zonder stambomen en zonder enig kennis van zaken, waardoor er nestjes worden geboren die toch later longproblemen en tumoren kunnen krijgen.

Dierenwinkels hebben ook in veel gevallen weinig tot geen verstand van ratten, ze scheiden de rittens (babyratjes) te laat, waardoor er veel kans is dat u een zwanger dametje koopt. De rittens hebben ook een slechte start gehad bij de broodfokker waar door de gezondheid erg slecht is. Een rat wordt al niet echt oud, en als je deze koopt bij een dierenwinkel kan je erop rekeningen dat de dierenarts kosten erg hoog zullen zijn, en dat de rat in veel gevallen zal komen te overlijden aan tumoren of longproblemen.

Een dierenwinkel verstrekt ook vaak verkeerde informatie. De kooien die je voor ratten aanschaft moeten naar behoren ruim te zijn. In veel gevallen wordt een hamsterkooi aan je verkocht die veels te klein is voor ratten. Ratten zijn groepsdieren, dus moeten altijd per twee worden verkocht van hetzelfde geslacht. Dus twee vrouwtjes, of twee mannetjes. Het komt jammer genoeg nog al eens voor, dat je er na een tijdje erachter komt dat u een mannetje en een vrouwtje heeft meegekregen, met alle nare gevolgen van dien. Of de dierenwinkel verteld dat u gemakkelijk 1 ratje kunt houden inplaats van 2, wat natuurlijk heel erg gemeen is. Ratten hebben elkaar nodig, ze wassen elkaar, slapen elkaar, leren van elkaar, en worden elkaar beste maatjes.

Opvang:
Bij een rattenopvang kun je ook op zoek gaan naar ratjes. Een goede opvang zal altijd bereid zijn om je alle informatie te verstrekken waar je om vraagt. De opvang zal een periode van quarantaine houden voor de ratten die daar binnen komen, voordat ze worden aangeboden op de desbetreffende homepage. In deze periode zal de opvang de ratjes beoordelen, wat het karakter is, of de ratjes gezond zijn, enz.
Als je besluit om ratten uit de opvang te halen, dan help je niet alleen de opvang hiermee, maar ook de ratjes die zo graag een nieuw huisje willen waar ze liefde en aandacht krijgen. Ze verdienen die knuffels van ons mensen zo erg.
Ook als je op zoek bent naar rittens, kun je bij de opvang terecht, omdat er toch regelmatig vrouwtjes zwanger worden gekocht, oepsnestjes, ( een nestje wat niet de bedoeling was) heeft de opvang ook rittens die op zoek zijn naar een goed huisje. De goede opvang zal deze rittens tam maken, zodat je met 5 a 6 weken hele lieve tamme rittens krijgt.

Rattery:
Bij een rattery kun je ook rittens aanschaffen. Hier kiezen veel mensen voor die op zoek zijn naar een ratje met een speciaal kleurtje of aftekening. Ratteries zijn mensen die zich echt inzetten voor de ratten en de gezondheid. Ze houden stambomen bij van de voorouders van de ratten om op die manier ziektes en karakter problemen uit te sluiten. Natuurlijk is er een addertje onder het gras, er is geen speciale instelling die ratteries controleren, en iedereen kan zich rattery noemen. Ook een broodfokker kan zich dus een rattery noemen, en je wilt hier zeker geen rittens vandaan halen. Hoe je hier het beste achter kunt komen, is niet al te moeilijk. Een rattery is altijd bereid om al je vragen te beantwoorden. Ook een uitgebreide homepage met informatie over de voorouders en stambomen die je kunt inkijken is belangrijk. Vergelijk de vele ratteries met elkaar, mail er een aantal om je vragen te stellen, ga op je gevoel af, en maak een afspraak om eerst een gesprek aan te gaan. Kom je in een situatie terecht waar er allemaal ratten in labobakken zitten, (kleine dichte bakken) dan is dit geen rattery. De omgeving moet goed schoon zijn, de kooien schoon en de ratten mogen niet angstig zijn. Als je naar een kooi toeloopt en de ratjes schieten alle kanten op van schrik, zou ik snel de deur weer uit lopen. Persoonlijk vindt ik ook dat je overal zou moeten mogen kijken bij de ratjes. Als er een ruimte is, waar u niet in mag, en waar wel ratten zouden zijn, dan vindt ik dit al vreemd. Je mag de rittens vasthouden, als je dat wenst. Natuurlijk moeten de flessen schoon water bevatten, en in elke kooi moet er voer aanwezig zijn. Teveel ratten in een kooi, is ook geen goed teken. Een rattery die meer dan drie nesten heeft liggen, zou ik ook niet vertrouwen, mits de rattery ook nestjes opvangt. Er zijn zo regeltjes waar je doorheen moet kijken, het menselijk instict zegt een hoop, vertrouw op uw eigen intuïtie. Laat je echter niet beïnvloeden door andere mensen, het moet je eigen ervaring zijn, en niet van horen en zeggen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:18

Muizen een jaar oud? Dan doe je toch echt iets fout. Muizen worden een jaar of 2-3 oud, net als ratten.
Ik heb zelf muizen en ik vind ze super. Ze zijn ook echt heel tam, het ligt er net aan waar je ze vandaan haalt. Deze zijn grotendeels eigen kweek en via goede kwekers, die zijn VEEL tammer dan muizen van een grootschalige kweker die je vaak in de dierenwinkel vind.

Konijnen vind ik persoonlijk niet zoveel aan, ratten weer wel. Het enige nadeel aan ratten vind ik de ruimte die ze nodig hebben, die heb ik niet. Verder zijn ze net zo geweldig als muizen!

Tip: Als je voor een muis of rat gaat, neem een vrouwtje! Mannetjes geven een flinke lucht af, en je zal vaker moeten verschonen Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:28

hmm... nu wordt het toch ingewikkeld... moet ik nu 2 mannetjes nemen, met het gevolg dat ik meer 'stank' heb, of 2 vrouwtjes, die dan weer meer kans hebben op een tumor...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:20

Ashkerlon schreef:
hmm... nu wordt het toch ingewikkeld... moet ik nu 2 mannetjes nemen, met het gevolg dat ik meer 'stank' heb, of 2 vrouwtjes, die dan weer meer kans hebben op een tumor...

Ik vindt de stank eigenlijk nog meevallen. Ik verschoon de kooi gewoon een keertje meer dan stinken ze even hard als vrouwtjes Haha!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 18:24

zo valt het inderdaad wel goed op te lossen Haha!