Niet fokken met konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Niet fokken met konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:44

Omdat de meeste topicstarters het niet op prijs stellen dat ik hun topic terroriseer begin ik maar even een eigen topic over dit onderwerp:

Het fokken met konijnen, ik zie vaak topics voor bij komen van een bokker die heel "leuk" met haar konijnen fokt. Het gaat hier dan vaak bij de ouders om het type dierenwinkel konijnen. Er is geen enkele kennis van de stamboom van het konijn, dus ook niet of er genetische ziektes voorkomen. Deze konijnen zijn vaak tot stand gekomen door gewoon twee konijnen bij elkaar te gooien, er word niet gelet op ras (het zijn namelijk vaak geen ras konijnen).
Hier door ontstaan er dus heel veel nesje die geen ras hebben, waar niks bekend is over erfelijke ziektes en absoluut geen verbetering zijn voor het konijnenras, eerder een verslechtering.

Deze "fokkers" (vermeerderaars vind ik een betere benaming) letten bij de keuze van de ouders vaak niet meer dan alleen op een leuk kleurtje. Karakter, bouw en gezondheid worden vergeten.

Door al dit onverantwoordelijke fokken op zo'n grote schaal kamt Nederland met een groot konijnen overschot. Dit overschot bestaat dus voornamelijk uit zulke vuilnisbakken konijntjes. Door dit overschot zitten alle konijnenopvangcentra's overvol en worden er steeds meer konijnen gedumpt.

Een argument dat ik vaak tegen kom is : "maar ik heb al een goed tehuis voor ze gevonden" . Dit vind ik echt een slecht argument. Leuk dat je de nijntjes kwijt kan maar deze nijntjes nemen wel de plek in van andere nijntjes die dus daardoor geen goed tehuis kunnen vinden. Ook word het overschot nog groter.
Het gemiddelde konijn leefd in Nederland niet echt onder goede omstandigheden, vaak worden ze in te kleine hokken gehouden met te weinig soortgenoten. Ook dit licht volgens mij in verband met het overschot. Door het overschot is de prijs van een konijn laag, ga maar eens voor de lol op marktplaats kijken, ze geven je haast geld toe als je een konijntje van hun wilt nemen. Niemand kan ze aan de straatstenen kwijt, maar gewoon toch flink door fokken Hamer Maar goed, door een lage prijs is de drempel van het aanschaffen van een konijn lager, een ondoordachte aankoop is dan sneller gemaakt. Zou een konijn duurder worden, dan zou men er wel even goed over nadenken, waarschijnlijk wat info gaan verzamelen en zo een konijn een beter tehuis kunnen geven. Want in de meeste gevallen gaat het gewoon om een gebrek aan kennis van de konijnenhouder.

De gemiddelde leefdtijd van een konijn licht op drie jaar, dit terwijl 10 jaar geen onmogelijke leeftijd is voor een gezond konijn om te halen. Deze lage leeftijd is mede te danken aan het slechte fokprogramma en de slechte omstandigheden waar ze in leven.
Wil je dus dat konijnen in Nederland een beter leven krijgen laat het fokken dan aan de echte fokkers over... Knipoog

jessy1989

Re: Niet fokken met konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:48

misscien een beetje sneu maar in de dierenwinkels worden ze vaak niet goed gescheiden en dan zijn ze al zwanger als je ze koopt. en ik denk niet dat het iemand uitmaakt wat de stamboom van zijn of haar konijn is.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:50

hmmz mijn hangoorkonijn is bij mijn gelvekte dwergkonijn ram in geprongen en waarschijnlijk is de hangoor nu drachtig Verdrietig

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 14:01

jessy1989 schreef:
misscien een beetje sneu maar in de dierenwinkels worden ze vaak niet goed gescheiden en dan zijn ze al zwanger als je ze koopt. en ik denk niet dat het iemand uitmaakt wat de stamboom van zijn of haar konijn is.

Als ik zou gaan fokken (wat ik nooit zou doen maar goed Bloos ) zou de namen van de over over groot vader mij ook niet erg intresseren, maar met een stamboom bedoel ik de fokgeschiedenis van die lijn. Welke ziektes daar in voor komen etc.
De meeste konijnen waar mee gefokt worden komen uit een dierenwinkel, weten dus niet wie de fokker is en hebben meestal nog niet eens de moeite genomen om het konijn door een DA te laten checken.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:03

Helemaal mee eens.

Helaas gebeurt dit ook zo in de kattenwereld, maar das off-topic..

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:05

Ik ben dus een dierenliefhebben in hart en ziel, en wanneer ik een konijntje wil, dan hoef ik dus geen konijn met een stamboek waarin beschreven staat dat opa tinus heette en oma Trina.

Ik denk dat de meeste mensen het geen ene moer interesseerd of hun konijntje dat ze bij de boerenbond of een hobbyfokker kopen, nu een volle hangoor of een voskonijntje gekruist met een vlaamsereus is. Daarbij kun je nooit met zekerheid zeggen of jouw gefokte konijnen last krijgen van leukemie.. Het is natuurlijk voor een gedeelte genetisch bepaald maar voor een ander gedeelte ook weer niet.
Er zijn mensen die met een paard fokken die OCD heeft.. Er is een kans van 0.2 dat dit genetisch bepaald is, een reeele kans om zo even te zeggen en toch wordt er mee gefokt..
Een stamboom is mooi om daar ziektes mee uit te sluiten, maar dit is vrijwel onmogelijk.
Ik ga later zeker niet kijken of mijn toekomstige echtgenoot een ziekte niet heeft zodat wij gezonde kinderen kunnen krijgen..
Misschien een raar voorbeeld.... Maar geldt voor mensen niet een heel klein beetje het zelfde als voor de konijnen in kwestie?

Natuurlijk heb je een punt, dat er ontzettend veel konijnen zijn die is barre omstandigheden leven, maar dat is met alle dieren zo. ik heb daarbij nog nooit 1 konijn gehad die jonger is geworden dan 7 jaar...... waar jij die 3 jaar vandaan haalt dat weet ik niet :S....
Ik heb mijn konijntjes voor de hobby om er uren naar te kunnen kijken hoe ze door de ren aan het spelen zijn. En ik weet dat de meeste mensen nu ( tegenwoordig) beter naar de leefomstandigheden van een dier kijken dan voorheen. De informatie verstrekking en het adviesgeven van de speciaalzaken/kenners wordt beter en de huisvesting daardoor ook. Natuurlijk zijn er mensen die denken a lief konijntje dump hem in een hokkie en geef hem zijn hapje en drankje.. Maar ben eens realistisch... Is dat niet bij elk dierenras zo?
Dan zou er een topic moeten komen, stop fokken met ratten, stop fokken met katten enzovoorts.. Je begrijpt wel wat ik bedoel.

Heb in een eerder topic het voorbeeld met paarden al genoemd. Er zijn zat rijpaarden hier in Nederland en toch komen er ieder jaar veel nieuwe veulentjes bij. Er zijn ook zat paarden die hier in Nederland in slechte omstandigheden leven en die dringend opzoek zijn naar een nieuw baasje..
Op marktplaats staat: Voor 250 euro op te halen, lieve 12 jarige merrie.... Dat zijn ook echte bodemprijzen...
Ik denk dat ik mijn punt hier wel duidelijk gemaakt heb. Het is niet zo dat ik het NIET met je eens ben, maar ik vind dat je het ietsjes overdrijft.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:12

Ik vind ook dat je niet zomaar een nestje moet gaan fokken, maar als je het toch doet dat je er dan wel op let dat beide ouders gezond zijn. Kijk eerst eens rond op sites of lees in boeken om informatie te krijgen. Mijn konijn heeft ook een nestje gehad omdat we een konijntje van de dierenwinkel kochten voor mijn konijn als gezelschap wat een meisje was. Niet dus. Jody is de vader geworden van 7 konijntjes waarvan er 2 zijn doodgegaan. Ik vind het niet kunnen dat je een vrouwelijk konijn koopt bij de dierenwinkel als gezelschap voor je andere vrouwtje en dat dan opeens een mannetje blijkt te zijn en je met een nest jongen zit. De tijd met de kleine was wel leuk daar niet van, maar toch vind ik het niet zo netjes Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:14

Tja ik ken dit wel een beetje en moet eerlijk zeggen dat wij zelf ook 3 nesten (katten) heb gehad. Ik ken dit ook met gerbils, er was een man bij ons in het dorp en hij had een kleine dierenwinkel. De dierenwinkel moest weg en zo ook de beesten. Hij had nog 2 gerbils zitten volgens hem 2 mannen. Ik veel info gezocht op internet en vond een van de "mannen" toch wel erg veel op een vrouwtje lijken. 2 Weken later had ik een nestje. Op zich niet zo erg denk je maar een van de 2 ouders had epilepsie en laat dat nou net erfelijk zijn. Goed geen nestjes meer maar na de geboorte van het eerste nest begonnen de ouders weer. 6 weken daarna nog een nest. Gelijk alles uitelkaar gehaald. Nu heb ik dus nog 6 gerbil dames. 4 per ongeluk zelf gefokt en 2 van een hobbyfokker die dus ook werkt met selectie van goede en onverwante dieren. Zo heb je dus gezonde dieren die meestal nog goedkoper zijn dan in de dierenwinkel. En waarvan de achtergrond bekend is.

Ik vind dus ook dat er gestopt moet worden met het fokken voor de leuk hup 2 beesten bijelkaar. Broodfokkkers zijn eigenlijk net zo die maakt het ook niet uit of de beesten gezond zijn.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:19

daarom word mijn rammelaar eerst gecastreeerd voor hij bij de voedster samen mag
6 september word hij gecastreerd en dan 6 weken later gaat het tussenschot eruit zodat ze samen dan 3.60 m ren hebben om in uit te leven. als het even meezit gaan we volgende week een voedster halen zodat ze nog ruim voor de winter aan het buiten leven kan wennen

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:20

x_paardje schreef:
Ik vind het niet kunnen dat je een vrouwelijk konijn koopt bij de dierenwinkel als gezelschap voor je andere vrouwtje

2 vrouwtjes bij elkaar Nagelbijten / Gniffelen Dat is normaal moord en doodslag...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:56

gewoon een beetje fokken wordt onder fokkers ook wel f*cken genoemd Bloos Haha! Stamboomhouders ed zou ikzelf ook nietzoveel behoefte aan hebben maar door een goed fokbeleid voorkom je wel allerlei erfelijke ziektes en afwijkingen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:14

Ik vind ook dat je niet voor de leukigheid moet gaan fokken, maar als je ziektes uit wil gaan sluiten gaat dat echt niet lukken door alleen het hobbyfokken te stoppen... In de dierenwinkel worden de meeste konijnen gekocht en die zouden dan nog steets geen stamboom hebben... Ik ben het helemaal eens met jwerdo... Ik denk ook inderdaad dat de voorlichting beter word en konijnen vaak al betere leefomstandigheden hebben. Maar als je de prijs van een konijn in de dierenwinkel wil gaan verhogen... Wat zou je er dan van willen maken, je kan moeilijk een konijn uit de dierenwinkel 20 euro gaan maken. Ook denk ik dat je altijd mensen blijft houden die een konijn in een veel te klein hok stoppen... Als je de prijs voor een konijn gaat verhogen, willen de mensen dan niet minder geld uitgeven aan een hok en andere materialen? Ik vind eigenlijk dat als je het hobbyfokken wil stoppen je het ook dierenwinkels moet gaan verbieden, als je kijkt naar de redenen die je aangeeft...

@meissie17: Ik denk niet dat je konijn zwanger is.. Een konijn moet 2 maal gedekt worden voor er bevruchting plaatsvind. De eerste keer dat het konijn gedekt word komen er bij het vrouwtje eitjes... die dan weer bij de 2e dekking bevrucht worden. Knipoog

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:15

Ik ben het helemaal eens met de boodschap van de TS dat het fokken aan echte fokkers overgelaten moet worden. Fokken om een ras in stand te houden lijkt mij geen probleem, mits de fokker tenminste normale leefomstandigheden in acht neemt waar het helaas nogal eens aan schort.

Broodfok, verkoop in dierenwinkels en 'nestjes voor de lol' zouden mijn inziens verboden moeten worden. Ik denk dat het overschot en opvangprobleem zo al wat teruggedrongen wordt, sowieso omdat er minder konijnen gefokt worden maar ook omdat het geen impulsieve aankoop meer is. De fokker moet duidelijk maken dat het konijn niet in de weg zit en dus alleen weg gaat naar een goed tehuis. Kopers moeten goed voorgelicht worden en een fokker moet weigeren te verkopen aan iemand die niet van plan is goede leefomstandigheden voor het dier te creeren.

Ook zullen erfelijke afwijkingen minder voorkomen als het overgelaten wordt aan de rasfokkers, door zorgvuldig uit te selecteren. Mensen die voor de lol een nestje fokken hebben echt niet door dat een konijn een klemgebit heeft bv, en konijnen bij broodfokkers gaan veel te vroeg bij de moeder weg waardoor ze nooit echt sterke konijnen zullen zijn.
Een stamboom helpt niet echt tegen erfelijke afwijkingen, aangezien konijnen drager kunnen zijn van een verkeerd gebit zonder dat je er iets aan ziet bv. Het enige dat helpt is dieren met erfelijke afwijkingen uit te selecteren.

@ xjolitax: toch zijn heel veel voedsters bij ons drachtig gebleken na 1 dekking Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:47

XjolitaX schreef:
Ik vind ook dat je niet voor de leukigheid moet gaan fokken, maar als je ziektes uit wil gaan sluiten gaat dat echt niet lukken door alleen het hobbyfokken te stoppen... In de dierenwinkel worden de meeste konijnen gekocht en die zouden dan nog steets geen stamboom hebben...

Hobbyfokkers en dierenwinkels gaan heel vaak samen. De dierenwinkels fokken ze vaak niet zelf en onze dierenwinkel heeft een "service" dat als je konijn al zwanger was of zwanger werd door een fout van hun ze de jongen terug nemen. Volgens mij is dat al voldoende om de hokken in de dierenwinkel te vullen Clown

Met het verhogen van de prijs van een konijn zal er beter over na gedacht worden, mensen zullen kritischer worden omdat ze er toch wel geld aan moeten uitgeven en gezien de dierenwinkels echt bagger kwaliteit leveren zullen deze mensen uitwijken naar de rasfokkers.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:53

Als er geen konijnen meer verkocht mogen worden in dierenzaken, dan zijn mensen al genoodzaakt om voor een konijn naar een fokker te gaan.
Veel Dierenwinkels geven verkeerde/ te weinig of geen informatie over het houden van konijnen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat een konijn beter af is alleen en met een grote bak vol met biks. Goede fokkers geven vaak wel de juiste informatie over het houden van konijnen en die konijnen zullen het over het algemeen beter krijgen. Dus als het lastiger zou zijn om zomaar een konijn aan te schaffen dan zouden veel mensen veel meer moeite moete doen om aan een konijn te komen en zo worden er minder konijnen in een opwelling gekocht.Trouwens Knolliepower ken ik je misschien niet van het konijnenforum (ik ben Goofy2006 ben jij soms jasperpower)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:01

wjerdo schreef:
x_paardje schreef:
Ik vind het niet kunnen dat je een vrouwelijk konijn koopt bij de dierenwinkel als gezelschap voor je andere vrouwtje

2 vrouwtjes bij elkaar Nagelbijten / Gniffelen Dat is normaal moord en doodslag...

Nee hoor, wij hebben zelfs 4 vrouwtjes en 1 mannetje bij elkaar (man is nu bijna 12 weken en wordt zodra het kan geholpen, we hebben niet eens ruimte voor nog meer konijntjes) Die beesten leven in pure harmonie samen, ze wassen elkaar, ze liggen bij elkaar op een hoop..

Lachen

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:27

Het schijnt dat het beter gaat als er een rammetje aan wezig is bij meerdere voedsters. En 2 voedsters kan zeker goed gaan, je hebt ongeveer 50% kans.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 10:11

Boris94 schreef:
.Trouwens Knolliepower ken ik je misschien niet van het konijnenforum (ik ben Goofy2006 ben jij soms jasperpower)

hoe raad je het Clown

@Boris94: 50% kun je niet zo makkelijk zeggen, er zijn veel verschillende factoren waar het vanaf hangt of het goed gaat of niet. Zusjes hebben bijvoorbeeld een grotere kans van slagen, en als ze veel ruimte hebben gaat het ook vaker goed.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:24

Super topic!

Over voedsters bijelkaar dit kan in principe altijd als er maar genoeg ruimte is! Als de ruimte kleiner en beperkt is zonder plekken waar ze ergens achter kunnen zitten is het maar 50%, maar ik vind dat een konijn erg veel ruimte nodig heeft.
Wij hebben nu 5 konijnen. Waarvan 3 voedsters en 2 gecastereerde rammen. De voedsters wassen elkaar en doen. Ook rammen gaan vaak niet samen dit is ook hier het geval, maar er is meer dan genoeg ruimte om elkaar te ontlopen vechten doen ze niet. De jongste weet dat hij niet de baas is en ligt meestal gewoon in zijn speciekuip of andere hok waar Joey niet in komt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 12:30

Ik heb ook een tijdje twee ongecrastreerde mannetjes bij elkaar gehad, normaal gesproken zou dat heel erg fout moeten gaan maar ik dacht ik probeer het gewoon even, lukt het niet dan deel ik het hok door 2en. Ze werden meteen de best maatjes. Haha!
Maar dat komt denk ik omdat ze hier wel behoorlijk wat ruimte hebben (buiten ren van 20 meter bij 10 meter en een binnenhok van 3 bij 3 meter)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:38

Kijk dat is een mooie ruimte. Die van mij zitten tijdelijk in de stal, omdat we de ren verbouwen daarna komen ze weer in hun grote ren waar ze weer heerlijk holen kunnen graven.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:32

Das waar hoe meer ruimte hoe meer kans dat het goed gaat. 20 bij 10 meter is tuurlijk waanzinnig groot voor een konijn maar ruimte hebben ze dan wel tenminste en minder gedoe met koppelen. Bij moeten ze het met 4,5 m2 doen. Maar het moet kunnen.

Soccergirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:20

ben het met je eens knolliepower.. mensen gaan zelf fokken met een konijn en verkopen het dan.. en weten vaak niet waar het terecht komt.. en vaak boeit het hun ook nog niet.. de konijnen komen in kleine hokjes dus bijna geen leven.. gaat het konijn binnen 3jr dood.. dan koop je toch doodleuk een nieuw konijn.. echt schandalig dat!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:30

Bij ons zijn ook de stallen opgeofferd Aniek! Haha! Ook lekker koel nu in de zomer.

@ Knolliepower: het ligt vaak aan het karakter of het bij konijnen goed gaat of niet en niet aan het feit of het zusjes zijn o.i.d (of verschil in grootte of leeftijd wat mensen vaak denken, de konijnen merken dit verschil nl. niet) want zusjes gaat ook 9 van de 10 x fout hier. Het gaat meestal nog beter met vreemde voedsters dan zusjes. Rammen kunnen idd goed gaan als je de ruimte ervoor hebt, ik ken meerdere mensen die de rammen de hele tuin geven en dan zijn ze heel lief voor elkaar.
Het botst vaak wel op dominante karakters.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 15:39

Citaat:
Natuurlijk heb je een punt, dat er ontzettend veel konijnen zijn die is barre omstandigheden leven, maar dat is met alle dieren zo. ik heb daarbij nog nooit 1 konijn gehad die jonger is geworden dan 7 jaar...... waar jij die 3 jaar vandaan haalt dat weet ik niet :S....

Op bijna elke konijnen site staat die leeftijd vermeld, is gewoon goed onderzoek na gedaan. Misschien hebben jouw konijnen een goed tehuis, genoeg ruimte etc. Een groot deel van alle konijnen heeft dat niet. Ik heb meerdere konijnen van andere mensen over genomen omdat ik medelijden met ze had. Deze konijnen hadden hun hele leven in een klein hokje gezeten en ondanks dat ze bij mij flink de ruimte, goede voeding en verzorging hadden werden ze nooit oud.
Het ergste geval was wel een konijntje die nog moest leren huppelen Verdrietig Hij schuifelde maar wat, pas toen hij een week de ruimte had begon hij met kleine huppeltjes.

En ik weet dat het bij andere dieren ook gebeurd, maar daar heb ik me toch iets minder in verdiept en dit is iets wat mij heel erg raakt. En als je elke actie om de levensomstandigheden van dieren met het argument komt dat er andere soorten zijn die het ook slecht hebben veranderd er natuurlijk nooit wat.