Hoe zorgen dat hond niet jaloers op baby word?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Hoe zorgen dat hond niet jaloers op baby word?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:44

Ik ben nu nog maar pril zwanger, maar wij hebben een hollandse herder van 4 jaar en zij ziet mij echt als haar baasje, ze doet alles voor me en als ze me hoort staat ze al piepend op me te wachten e.d.
Ik ben bang dat ze dus erg jaloers gaat worden (ook al woon ik dan niet meer thuis), hoe kan ik haar er het beste bij betrekken en zorgen dat ze de baby niet als een bedreiging ziet?

Heb her en der al wat dingen gehoort, zoals elke keer als ik met baby op arm binnenkom de hond een koekje geven, 1e paar weken, zodat hij de link met het koekje legt, maar ik weet niet wat ik daarvan vind.
Verder kleertjes laten ruiken en als ie bij mn buik wil dat toelaten.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Houd er bij mij rekening mee dat het een vrij dominante hond is die goed moet weten wat haar plek is in de rang, anders begint ze te happen. Als iemand bang is maakt ze daar ook gretig gebruik van en laat diegene er niet langs.
Ook heeft de hond een verleden. De eerste keer dat ze hier bij ons een baby zag vond ze dat reuze interessant, heb haar er niet bijgelaten omdat ik niet wist of ik haar kon vertrouwen.

wreckh

Re: Hoe zorgen dat hond niet jaloers op baby word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:48

op www.zwangerschapspagina.nl is een topic hierover met veel handige tips.

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je de hond in alles betrekt. Laat hem kennismaken met het kind en knuffel samen. Ik denk dat de hond vooral jaloers wordt als je veel meer aandacht aan het kind geeft en veel minder aandacht aan de hond. Gedraag je zelf verder normaal en wat ook niet slim is om hem weg te zetten als het kind er is. Dan is de kans erg groot dat hij wel jaloers wordt.

Maar elke hond is weer anders, 1 belangrijke tip Laat je hond en je kind nooit samen alleen. Maar dit zou je hoogstwaarschijnlijk wel weten.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:53

offtopic: Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap Haha!

Ontopic:
In iedergeval niet alleen met de baby laten!!

En voor derest heb ik er geen ervaring mee..

Maar ik zal de hond ongeveer evenveel aandacht geven dat je nu doet.. En anders kun je dat nu een klein beetje afbouwen? misschien staat het er raar maar dan kijkt je hond diene dag niet zo raar op van: Waarom krijg ik mijn aandacht niet en wie/wat is dat kleine aapje? Hamer en dan ken hij krengerig doen.

Groetjes, Emma.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:58

OH nee zeker niet alleen laten, ondanks dat het mijn grote vriendin is, het blijft een dier Lachen

Aandacht afbouwen zal zowiezo gebeuren omdat ik nu nog thuis woon en binnen enkele maanden niet meer. Maar voor alsnog zal ze vaak bij ons te vinden zijn, omdat mijn ouders overdag werken.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:10

Negeer in ieder geval nooit de hond, terwijl je met de baby bezig bent. Geef op zn minst een aai oid zodat ze zich niet buitengeloten voelt. Dit is enorm belangrijk!

iet iedere hond zal een nieuwgeborene in het gezin hartelijk verwelkomen. Eén en ander is afhankelijk van het karakter van de hond, zijn (gebrek aan) ervaringen met baby’s tot nu toe, van het nemen van voorbereidende maatregelen en van de begeleiding van de hond.

Hoewel de reactie van een bepaalde hond op een baby in het gezin nooit 100% voorspelbaar is, is door middel van wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat honden met (een aantal van) de volgende eigenschappen extra risicovol zijn wanneer het gaat om hun reactie op een nieuwgeborene:

* Honden die als jonge pup geen en op latere leeftijd geen of weinig contact hebben gehad met baby’s

* Honden die wel contact hebben gehad met baby’s, maar door dit contact erg opgewonden raakten

* Honden die snel "jaloers" reageren wanneer hun eigenaar aandacht besteedt aan een ander

* Honden die in algemene zin de neiging hebben relatief snel agressie te vertonen

* Honden die een hoge jacht- en buitdrift hebben (bijvoorbeeld jagen op en willen doden van vogels, kleinvee, wild e.d.)

Dansende baby...
Wanneer u een baby verwacht en er is al een hond in uw gezin, dan kunt u wel een aantal maatregelen nemen om de kans op ongelukken te verkleinen. Zorg allereerst dat uw hond zeer goed onder appèl staat, dat wil zeggen dat hij onmiddellijk gehoorzaamt aan de commando’s ZIT, AF, HIER en LOS. De hond moet op uw commando AF (of PLAATS) ook lange tijd kunnen blijven liggen.

Wanneer u dit regelmatig oefent en toepast, al vóór de geboorte van de baby, dan is uw hond er al aan gewend dat hij soms naar zijn plaats wordt gestuurd en dat er dan langere tijd geen aandacht aan hem geschonken wordt, terwijl hij moet blijven liggen. Wanneer u uw handen vol heeft aan de baby, dan kan dit natuurlijk goed van pas komen..

Eventueel kunt u als "plaats" van de hond een kamerkennel (bench) gebruiken, deze kan worden afgesloten zodat u wanneer de hond in de afgesloten kennel ligt, veilig even uw aandacht kunt laten verslappen. Ook hier is het heel belangrijk de hond voortijdig en op een positieve manier aan de kennel te wennen, zodat de hond niet de negatieve associatie kan leggen tussen de komst van de baby en de beperking van zijn vrijheid!

Naast het, indien nodig, verbeteren van het algemene appèl op de hond en het trainen van het naar de plaats (kennel) sturen van de hond, kunt u van te voren bedenken of er dingen zijn die de hond nu wél mag en straks als de baby er is niet meer. Bijvoorbeeld: hij mag nu altijd bij u op schoot springen, hij mag nu in de babykamer komen en als de baby er is wilt u dat niet meer. Als zulke veranderingen voorspelbaar zijn, doet u er heel goed aan om ook die veranderingen al door te voeren ruim vóór de geboorte van het kind. Ook hier geldt dat wanneer de hond de (voor hem negatieve) veranderingen koppelt aan de komst van de baby, dit zijn houding ten opzichte van het kind natuurlijk niet ten goede komt. Wanneer u gewend bent de hond nu de hele dag door aandacht te geven, bouw dan deze relatie van voortdurende aandacht en afhankelijkheid (hoe moeilijk ook) geleidelijk wat af. Leer de hond om ontspannen alleen te kunnen zijn en zich ook in zijn eentje een tijdje te kunnen vermaken.

Eventueel kunt u de hond, ook weer ruim van te voren, wennen aan het af en toe dragen van een muilkorf. De hond kan deze dan dragen bij de eerste kennismakingen met de baby. Niet alleen verkleint dit natuurlijk de kans op ongelukken, het zorgt er ook voor dat u zelf meer ontspannen bent bij de eerste ontmoetingen, hetgeen weer positief werkt op de stemming van uw hond.

Wanneer de baby er eenmaal is, kunt u de hond leren de aanwezigheid van de baby te zien als iets positiefs door ervoor te zorgen dat de hond juist op de momenten dat de baby ook aanwezig is, positieve aandacht krijgt. Hoewel het natuurlijk praktischer zou zijn de hond juist aandacht te geven wanneer de baby slaapt en hem te negeren wanneer de baby bij u aanwezig is, kan dit een zeer negatieve invloed hebben op de houding van de hond jegens de baby! Ook bij de komst van kraamvisite kunt u de visite vragen de hond vooral niet te vergeten, zeker in het geval van mensen die de hond vóór de komst van de baby altijd alle aandacht gaven.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:32

Ja, idd de hond betrekken bij alles wat je doet. Baby moet leuk zijn, niet negeert worden....Wil je eens even wat tijd alleen, dan leer je hem een commando wat betekent dat hij nu vrij is en weg mag gaan. Geef hem dan een kong of een kauwbot ofzo..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:49

Al mijn kinderen zijn geboren terwijl er een hond in huis was.

Als je goed naar de rangorde in roedel kijkt zie je dat de alpha teef in het begin de pups afschermt van de roedel.

Ik heb in het begin als ik met de baby bezig was de hond even in haar sop laten gaarkoken, zo een baby is toch niet de hele dag in de armen.

Als de baby in bed lag gaf ik veel aandacht aan de hond.
In het begin de eerste 2 weken zeg maar was mijn man ook thuis, en die ging dan lekker met de hond wandelen.

Tijdens de zwangeschap zorgde ik al dat ik wat tijd voor mezelf zonder hond had.

Bij ons heeft het nog nooit problemen gegeven, terwijl mijn eerste hond een x bouvier, herder was.

Als ik trouwens met de kinderwagen ging wandelen en de hond meenam, was ze zeer waaks naar de kinderwagen toe.
Niemand hoefde hem aan te raken

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 12:59

Bedankt voor het verhaal.
Het complete verleden kennen wij niet omdat we geen contact met de vorige eigenaar kunnen krijgen.
De hond staat goed onder app`el, hij heeft curcus GG vast en los met hoge punten behaald en zijn nu met behendigheid bezig.
Als wij zeggen dat ze op dr kleed moet of af/zit of naar buiten dan doet zij dat onmiddelijk en gaat niet eerder van die positie dan dat wij haar het commando "vrij" geven. Verder is ze bij mij inderdaad erg jaloers, agressief gedrag hebben we inmiddels tot een bepaalde mate afgeleerd, ze vliegt al geen andere hond meer aan als ik die aandacht geef.

Negeren was ik niet van plan. Zelf dacht ik misschien in het begin dat ze wel af en toe even mag ruiken aan de baby, en baby kleertjes laten ruiken e.d.
Ik denk dat ik inderdaad zoveel mogelijk de aandacht moet verdelen, als ik binnenkom niet meteen naar kind lopen maar bijv eerst hond even aai over zijn bol geven o.i.d?

Nouja zal in ieder geval binnenkort op curcus even vragen wat hun zeggen, zij kennen onze hond ook goed Lachen (en mij Knipoog )

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:00

euhm wat ik heb gedaan is misschien een beetje smerig maar laat de hond als eerst aan de placenta ruiken.
of aan een poep luier en niet te vergeten laat hem het kindje veilig onderzoeken beetje snuffelen, en geef hem daarbij genoeg aandacht als jij je kindje vasthoud.
Dat de hond denkt, van ik ben ook nog belangrijk.
Mijn zoontje kan iig alles met onze hond doen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:08

Hou er wel rekening mee, dat als je de hond aan het kind laat ruiken, ze niet kan bijten. Onze oude hond kon ook heel leuk snuffelen aan kleine kinderen maar ook ineens bijten, uit jaloezie.

Edit; is het nou beiten, of bijten? Bloos

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:57

Het is bijten Knipoog
Nee ze zal niet zomaar echt bijten, happen en tanden laten zien, grommen, haren omhoog e.d. doet ze eerst.

Wat ik wel weet is dat ze niet echt van kleine kinderen houd. Als er bij ons thuis kinderen zijn dan ontloopt ze die, als ze haar aaien laat ze dat toe (als ze zelf bij ze komt of als wij bij dr zitten, anders mag het niet). Puppy's houd ze ook niet van, die zijn te druk, ze houd niet zo van drukte. Ze is niet gemeen maar zet ze wel even terecht en houd vol.

Placenta aan de hond ruiken.. eeuuhh haha dat vind ik niet zo'n fijn idee..

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:05

nu al oefenen met een beer/pop Knipoog

zo deed mijn nicht het toch op aanraden van de hondenschool..gewoon eens testen hoe je hond reageert op iets wat jij in je armen zit lief te kozen, en hem reeds bij dit spel betrekken..

kleertjes geven om te ruiken en ook aandacht geven met baby erbij is idd van zeer groot belang.

ik denk dat dit een grote uitdaging zal worden, zeker met een herder. maar eenmaal ze de clou vatten van een baby en wat die betekent, zijn ze net zo waaks voor de baby als voor hun grote baas. dat was bij ons toch zo. onze mechelse hond (die van mijn grootmoeder) weerhield me er zelfs van van in de buurt van de vijver te komen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:27

Anna-Jelly schreef:
OH nee zeker niet alleen laten, ondanks dat het mijn grote vriendin is, het blijft een dier Lachen

Aandacht afbouwen zal zowiezo gebeuren omdat ik nu nog thuis woon en binnen enkele maanden niet meer. Maar voor alsnog zal ze vaak bij ons te vinden zijn, omdat mijn ouders overdag werken.

Jouw kind is OOK een dier, net als jij en je hond. MAar daarnaast is je kind een ongeleid projectiel, dat niet in staat is te beseffen dat het de hond pijn doet als het slaat of aan de oren trekt. DAarnaast zijn de bewegingen van een peuter onhandig, gebrek aan coördinatie. Ook bedreigend voor een hond. En ze weten zich niet te gedragen t.o.v. een hond. Kinderen zijn voor honden net zo goed een bedreiging als andersom.

IN ieder geval moet je je hond wel bij het kind betrekken en haar dezelfde aandacht geven als voorheen. Schuif haar niet weg, neem haar haar positie niet af, want dan gaat ze het kind ermee associeren en dat is geen positieve associatie. Leer haar ook dat het kind een deel is van het gezin en er voortaan ook bij hoort. Dus laat haar aan het kind ruiken, stuur haar niet weg als je met het kind bezig bent.

Mijn moeder had ook een bijtgrage hond toen ik geboren werd. Maar ze liet de hond gewoon aan mij ruiken en die nam mij vloeiend op in het gezin, waar ze niemand beet maar daarbuiten wel iedereen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 21:27

Ik denk ook niet dat ik het erg vind als ze ruikt aan de kleine, daar ben ik vrij makkelijk in.
Ik zal de kleine zo snel mogelijk proberen te leren dat hij niet bij de hond mag zonder mijn toestemming, gewoon goed in de gaten houden moet lukken.
Verder kent de hond het wel als ik met iets anders in mijn armen loop, ik heb een echte knuffelkat dus die is vaak bij mij en vind het leuk als ik hem optil dat vind de hond wel prima.

Wegsturen zal ik zowiezo niet doen, het is geen opdringerige hond, als je dr geen aandacht geeft dan loopt ze gewoon weer weg.

Ik denk inderdaad ook dat zodra het goed is er geen vreemde bij dr in de buurt komt, als mijn vriend en ik aan het ouwehoeren zijn dat houd ze hem ook goed in de gaten, ondanks dat ze ook erg gek op hem is.
Wel grappig, ik ben zelf ok met dominante hond opgegroeid, die lag tussen mij en de visite in en owee als iemand mij aankeek dan hield ie je goed in de gaten haha. Ik zie dit ook voor me met onze herder, als de eerste periode voorbij is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:01

en leer het kind de hond ook te respecteren. Laat niet naar de hond slaan (dat doen veel peuters namelijk) en dat soort dingen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:36

Ik had ook een hond op het moment dat ik zwanger was. De hond was een huishond en mocht overdag door het hele huis. Toen de kinderkamer in orde gemaakt werd mocht hij gewoon mee de kamer is. (ja ja hygienisch is anders maar ik ga voor veiligheid). Gewoonlijk tegen bedtijd moest de hond beneden blijven. Nadat de baby geboren is en ik met kind uit het ziekenhuis kwam heb ik ervoor gezorgd dat de hond thuis was toen wij thuiskwamen. (dan is er niet opeens een kind als hij weggeweest is. Na binnenkomst de hond aan het kind laten ruiken en het kind daarna in de wieg gelegd. Uitgebreid aandacht aan de hond want hij had mij toch enkele dagen niet gezien. Ik merk wel dat de hond meer bij mij kwam liggen dan voorheen, prima maar niet overdreven aandacht geven of andere dingen toestaan die in het verleden ook niet mochten. Wel als ik het kind de borst gaf kwam hij met zijn kop op mijn knie. Belangrijk vind ik het op zo's moment de hond niet af te wijzen of weg te sturen en ook aandacht geven als is het maar dat je iets zegt of een aai geeft. Hij hoort er ook bij en moet zich zeker niet verdrongen voelen. Toen mijn dochter begon te lopen ook nooit geen problemen gehad van jaloursigheid. Wel hield de hond haar altijd goed in de gaten en had toen zij peuter was snel door dat jij bij haar moest zijn op het moment dat het etenstijd is. Ja en verder toen mijn dochter ouder werd de hond ook laten voeren. Het zijn al jaren 2 handen op 1 buik.
Wel heb ik mijn dochter aangeleerd toen zij wat groter werd niet naar de hond te gaan als hij in de mand lag. Hij moet een veilige plek hebben waar hij rustig kan liggen en er ook op letten dat het kind de hond niets aandoet knijpen trekken is zo gebeurd. Wees daar alert op. En als er kinderen komen spelen er altijd bij zijn en met renspelletjes de hond bij je houden en niet met de kinderen mee laten doen. Bij pakkertke oid neemt de hond het toch op voor zijn kleine (grote) baas.
Bedenk ik mij dat als een kind iets zegt tegen de hond dat je alert moet zijn dat de hond wel reageert en anders het kind begeleid in hoe de hond wel naar haar / hem luisterd. De hond is ten alle tijden ondergeschikt aan het kind. dit moet voor beiden duidelijk zijn.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:31

Oh nee Desiree, dat zal absoluut voorkomen worden. Ik ken zoveel verhalen waarvan de hond de schuld kreeg als hij een kind beet, terwijl het kind hem peste. Nee dit zal mij niet overkomen.
Iedereen die in ons huis komt krijgt als eerste te horen dat ze de hond moeten negeren en pas mogen aaien als zij bij hun komt.

Wat friesiszwart zegt klinkt goed, alhoewel mijn hond niet boven komt en dus ook niet in de kinderkamer zal komen. Ik wil haar er zoveel mogelijk bij betrekken zover als het kan, misschien wel een goed idee om dan te zorgen dat als wij thuiskomen, mocht ik niet thuis bevallen, dat de hond er is en zij meteen kan kennismaken.
De hond van mijn zwager en schoonzus is zelfs bij de bevalling aanwezig geweest! Maargoed zij is thuis bevallen in de woonkamer, de hond lag in zijn mand.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:20

friesiszwart schreef:
De hond is ten alle tijden ondergeschikt aan het kind. dit moet voor beiden duidelijk zijn.

Dat kan niet omdat een kind mentaal onvolwassener is dan de hond en ook jonger. Het is niet des honds om zich in rang onder het kind te voelen. Hou een beetje rekening met de natuur van een hond en de beperkingen die daarbij horen .