Konijn piept als ik hem oppak, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xelx

Konijn piept als ik hem oppak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 20:56

heej

ik heb een konijntje van nu 9 maanden.
Opzich een heel lief konijn, maar als ik hem oppak begint die heel hard te piepen en de ''gillen''
Net heeft die me ook voor de eerste keer gebeten, daar schrok ik wel van want dat heeft ze nog nooooooooit gedaan!! Boos!
ik weet niet wat ik tegen dat piepen moet doen, want het word steeds erger.
Weet iemand hoe het komt of heb je tips, laat even een berichtje achter! Lachen

Spoenkie:
Afbeelding

SanderD

Re: Konijn piept als ik hem oppak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:58

Het lijkt me dat je je konijn pijn doet bij het oppakken of dat er nog een andere reden is. Ik ben geen konijnenkenner maar het lijkt me een vrij logische reactie als het dat mocht zijn. Lachen

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:01

ik heb zelf een konijn en de mijne doet het ook wel eens omdat ie dan bang is, hij is van jongs af aan weinig in handen geweest. De mijne is verder ook heel lief zolang ik hem maar niet op wil gaan pakken.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:06

xelx schreef:
heej

ik heb een konijntje van nu 9 maanden.
Opzich een heel lief konijn, maar als ik hem oppak begint die heel hard te piepen en de ''gillen''
Net heeft die me ook voor de eerste keer gebeten, daar schrok ik wel van want dat heeft ze nog nooooooooit gedaan!! Boos!
ik weet niet wat ik tegen dat piepen moet doen, want het word steeds erger.
Weet iemand hoe het komt of heb je tips, laat even een berichtje achter! Lachen

waarschijnlijk heeft hij er gewoon een hekel aan. kan ook wel zijn dat hij pijn heeft maar meestal doen ze het als je ze oppakt en ze willen dat niet. dus dat lijkt mij het meest logische. als een konijn zich niet lekker voelt of pijn heeft dan eten ze heel vaak ook niet.pak hem gewoon bij zijn nekvel op en ondersteun hem met je andere hand, dan kun je hem haast geen pijn doen Knipoog
Spoenkie:
Afbeelding

xelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:10

Een tijdje geleden was die wel altijd heel lief als ik hem oppakte en piepte die niet. Maar sins ik hem naar buiten heb gedaan is het eigenlijk begonnen. S'nachts zit hij gewoon in zijn hok buiten en overdag in de ren ( wij hebben een grote overdekte plek voor hem met ook nog een stuk gras.) Eerste hoefte ik maar te ''klikken'' en kwam die naar het hek toe rennen en kon ik hem oppakken. Maar de laatste tijd moet ik hem vangen. Het lijkt wel als of die bang voor me is ofzo Boos! maar ik zou niet weten wat ik hem verkeerd heb gedaan.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:10

iK heb ook een jong konijntje en het konijn word ramsig vandaar dat die die rare geluiden maakt niks om je zorgen over te maken hoor

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:21

Die van mij doet t ook soms, echt zo'n raar geluidje, soms als ik naar em toe kom en de kooi open maak, dan kruipt ie in een hoekje en doet ie zo. Maar die van ons heeft het eerste jaar met een vriendje in een grote ren gezeten, holen gegraven en is zo een beetje verwilderd. Hij is erg schuw voor mensen.
We doen hem nu een tuigje om en aan een lange lijn kan hij dan de hele dag door de tuin lopen. Hij is nu ook lekker nieuwsgierig en komt soms wel aan je snuffelen, maar als je dan een beweging maakt in zijn richting dan rent ie weg en oppakken mag al helemaal niet.. Maar het gaat wel steeds beter.

xelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:48

Jaa misschien is het wel niet zo slim dat ze zoveel ruimte heeft en word ze daar zo van. Ze heeft nogal een grote buitenren en daar kan ze rennen, graven enz. Denk dat ze daarom een beetje ''verwilderd''

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:56

Dat is goed mogelijk, konijnen verwilderen echt heel snel. Bij de kinderboerderij werder vroeger wel eens konijnen losgelaten, die kon je dan een paar dagen aaien maar daarna werden ze erg schuw en waren binnen een paar maanden helemaal verwilderd..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:48

Konijnen die gillen hebben grote paniek en of pijn. De ene is natuurlijk sneller bang of in paniek dan de ander...Aangezien jij zegt dat ze dat doet als je haar oppakt lijkt het of ze pijn heeft. Is ze geënt? Vertoond ze verder nog vreemd/ander gedrag? Eet en drinkt ze nog goed? Zo niet, toch even met haar naar de dierenarts.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:50

mijn muis doet het wel soms. Ze is nog jong en heb er al sinds ze van het nest weg mocht. Zou wel willen weten wat het is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:57

ik denk dat hij de vrijheid wat meer geproeft heeft.. zijn konijneninstinct is bij hem opgekomen

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:00

Hoe pak je haar op? Bij der nekvel of anders?

kiggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:12

een konijn piept en gilt alleen als ze bang zijn of in paniek . waarschijnlijk heeft jou konijn nu de vrijheid geproeft en denk hij nu als je hem wilt oppakken he wat doe je nu laaat me met rust. gewoon heel veel met bezig zijn en oefenen met pakken . als je hem niet krijgt te pakken moet je hem gewoon heel snel bij het nekvel pakken als hij dan gilt moet je zijn ogen bedekken dan wordt hij rustig . en als hij bijt moet je gewoon een hele kleine tik tegen zijn hoofd geven ( niet overdreven maar gewoon dat hij voelt dat hij dat niet mag ) ik heb konijnen gefokt en moest ze zelf tam maken en dat lukte altijd goed met deze technieken.

p.s als je konijn niet gilt of bijt als je hem oppakt dan moet je hem belonen met iets lekkers of dat laten merken met je stem, schreeuw ook nooit tegen je konijn altijd rustig blijven.

hopelijk heb je wat aan deze informatie

groetjes kiggen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:35

Ja, konijn wordt bang als je ze oppakt. Misschien moet je weer terug naar de basis (voeren uit de hand, en aaien eerst)?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:45

Konijnen zijn prooidieren. dwz ze worden gevangen door bijvoorbeeld vossen. Als het konijn gevangen wordt hangt ie met 4 pootjes in de lucht, grote paniek Haha! Konijnen vinden het over het algemeen niet fijn als ze opgepakt worden door mensen hoog boven de grond (de 4 pootjes in de lucht aan het bekkie van een vos Knipoog )...Gillen deed ze waarschijnlijk uit paniek en niet van de pijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:47

Konijnen houden helemaal niet van opgepakt worden dus doe het dan ook niet ^^

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:11

misschien rare vraag..maar hoe pak je het konijn op?
misschien doe je hem onbedoeld wat pijn en dat ie het daarom niet fijn vind?

mijn nijn kan ik ook bijna niet te pakken krijgen als ze losloopt, maar daar geef ik haar groot gelijk in,
pak ik haar op dan moet ze weer haar hok in en da's minder fijn natuurlijk Knipoog

verder even heel goed kijken of je dier niet ergens een wondje heeft en dat t daarom zeer doet als je haar op pakt...

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:29

Faniek schreef:
Konijnen houden helemaal niet van opgepakt worden dus doe het dan ook niet ^^

Dat is pure onzin wat je zegt!! Als een konijn handtam is en je haalt op de juiste manier aan vinden ze het ontzettend lekker

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:31

Na mijn weten is je konijn nog niet echt handtam!! en is ie erg bang als je hem wil oppakken!
Pak je hem/haar op de juiste manier op? dus niet snel van achteren maar via voor?
Probeer em eerst eens te aaien of uit je hand te laten eten, en dat rustig opbouwen na het optillen.
Groetjes Dorien