Cavia aan het bevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

Cavia aan het bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 07:36

Nou het is zo ver. Lady is aan het bevallen van haar eerste nestje. Spannend.

Tot nu toe heeft pas een jong de geboorte overleefd van de drie. Volgens mij is het een meisje met een kruin.

foto's volgen later....

Bij verdere interesse......

http://www.caviastaleeyore.come2me.nl

ijsklontje

Re: Cavia aan het bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 10:05

helaas inmiddels 4 doden en 1 levende. Zover ik nu kan zien een meisje dus ze mag blijven

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:07

aah wat jammer dat er 4 dood zijn! Weet je ook hoe het komt? Ik heb ook een keer een nestje cavia's gehad, ik had er ook 4, allemaal levend! Maar ik hoorde dat dat het uiterste is dat een cavia gemiddeld krijgt! Dus niet meer jongen.. kan dat de rede niet zijn?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 10:12

ja en eerste nest
De cavia is bijna een jaar oud en dit i haar eerste je nestje. Dan meteen 5 kinderen is wel heftig waren ook best grote allemaal.
Niet echt een lekker begin van mijn fokkers carriere.....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:32

fokkers carriere Nors opkijken

zijn er nog niet genoeg cavia's?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:39

tessyke schreef:

Jij gebruikt je Fret toch ook als dek-ram? Alsof er niet genoeg fretten zijn....
Als iemand wil fokken met een dier moet diegene dat zelf weten.

On-topic:
1 jaar oud is ook al redelijk oud voor een eerste nestje. 6 tot 9 maanden is de beste leeftijd. Als een cavia ouder is vergroeit het bekken en krijg je òf een bevalling die totaal mislukt (jongen kunnen er niet uit) òf zoals nu dode jongen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:47

Heel erg leuk van die kleine caviaatjes! Ik heb ze vroeger ook gehad, meestal had ik 4 volwassen vrouwtjes en leende ik zo af en toe een beertje van iemand (fokker). Heb ook een keer meegemaakt dat 2 cavia's ongeveer tegelijk moesten bevallen. De ene beviel van 2 jongen (1e nestje) waarvan er 1 overleefde. Alleen de moeder wilde haar niet zogen. De tweede beviel van een nestje van 8 jongen. Veel te veel natuurlijk waardoor ze waarschijnlijk niet groot genoeg waren om te overleven. De tweede cavia heeft het jong van de eerste overgenomen en haar gezoogd. Erg aandoenlijk om te zien. Ik was toen nog vrij jong en realiseerde me niet zo dat er ook een overschot aan cavia's was (toen ook al). Misschien moet je je daar toch eens in verdiepen en ik weet zeker als je weet wat er gebeurd met al die cavia's die 'over' zijn je geen zin meer hebt om nestjes te fokken! Evengoed nog veel plezier met je cavia's!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 19:38

Dat enkele nestje wat ik fok is niet noemens waardig. Buiten dat feit is dat hier de vraag niet. Ik wilde alleen maar vertellen over de bevalling van mijn cavia. En deze reacties kun je dan plaatsen bij iedereen die fokt, want er zijn genoeg honden, katten, konijnen, paarden en ga zo maar door.

Mijn werd verteld dat je ze met op zijn laatst 9 maanden moest laten dekken. Ik heb deze cavia gekocht toen ze 9 maanden was. Mjin andere cavia's zijn nog veel jonger.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:16

ijsklontje schreef:
Dat enkele nestje wat ik fok is niet noemens waardig. Buiten dat feit is dat hier de vraag niet. Ik wilde alleen maar vertellen over de bevalling van mijn cavia. En deze reacties kun je dan plaatsen bij iedereen die fokt, want er zijn genoeg honden, katten, konijnen, paarden en ga zo maar door.

Mijn werd verteld dat je ze met op zijn laatst 9 maanden moest laten dekken. Ik heb deze cavia gekocht toen ze 9 maanden was. Mjin andere cavia's zijn nog veel jonger.

Ik heb ook gewoon gereageerd op jouw topic! Misschien heb je daar overheen gelezen?? En het slaat inderdaad op alle dieren waarmee gefokt wordt. En alle (gelegenheids)fokkers geven precies hetzelfde antwoord als jij! Nogmaals veel plezier met je cavia's.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:06

Ahh wat super zielig van die 4 dode jongen Verdrietig
Ik zou het echt verschikkelijk vinden als mn cavia zoveel dode jongen kreeg! En ik zou het echt niet nog eens aandurven.
Is het meisje wel helemaal gezond?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:33

@ Mystic Tinker: Ik ga eens kijk hoe ze zich hier door heen slaat maar twijfel of ik mt haar nog eens moeten fokken.

@Narco: bedankt voor je reactie. Ja weet ik daarom gaf ik het ook omdat je bij iedereen die trots is op zijn jonge beestjes van dit soort reacties krijgt.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:56

ijsklontje schreef:

ja idd, maar waarom dan toch nog deze keuze terwijl ze "al"een jaar is?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 05:01

toen ze gedekt werd was ze rond de 8 a 9 maanden. Na verschillende fokkers gesproken te hebben en ook waar ik haar vandaan had was dit de juiste leeftijd voor een eerste nestje.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 05:36

ijsklontje schreef:
toen ze gedekt werd was ze rond de 8 a 9 maanden. Na verschillende fokkers gesproken te hebben en ook waar ik haar vandaan had was dit de juiste leeftijd voor een eerste nestje.

ah oke, dus ze is nu in principe net 11 mnd?

tja fokken zit altijd een risico aan, voor een cavia is 9 mnd idd echt het laatste moment om bij de beer te zetten (voor een eerste nest dan dus he).. persoonlijk zou ik dan 7 a 8 mnd aanhouden Knipoog , toch net veiliger.
maa goed, sneu voor je, succes met die ene iig Knipoog

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 06:37

Ahhh, wat erg zeg! Wij hadden vroeger ook cavia's, en nou, wij hebben twee nestjes gehad, allebei onbedoeld. Nou,v eel sterkte met mams en dochter!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:59

gabyfedde schreef:
tessyke schreef:

Jij gebruikt je Fret toch ook als dek-ram? Alsof er niet genoeg fretten zijn....
Als iemand wil fokken met een dier moet diegene dat zelf weten.

On-topic:
1 jaar oud is ook al redelijk oud voor een eerste nestje. 6 tot 9 maanden is de beste leeftijd. Als een cavia ouder is vergroeit het bekken en krijg je òf een bevalling die totaal mislukt (jongen kunnen er niet uit) òf zoals nu dode jongen.

ja maar ik denk niet aan een fokkerscarriere Knipoog
mensen die een vrouwtje hebben met een speciale kleur kunnen aan ons vragen om mijn dek-ram te gebruiken
niet helemaal hetzelfde dus...

opzich heb ik er niets optegen dat ze wil kweken met cavia's maar heeft ze er ook wel tijd en plaats genoeg voor om ze allemaal bij te houden?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:35

ahh wat jammer zeg, maar 1 overlevende... ik had 2 weken terug een nestje van 6! kleintjes, waarvan 1tje een stuk groter dan de rest, is dan ook dood geboren...
helaas is moeders overleden aan een melkklieronsteking, het was pas haar 2e nestje...
Je kan het nog een keer proberen, maar als het dan weer fout gaat zou ik er mee stoppen, dan weet je denk ik wel genoeg Knipoog
hoop dat de overlevende gezond is!!!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 11:12

de kleine heeft zijn up en downs maar eigenlijk gaat het prima met haar.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:27

lees net dat mams ook is overleden. wat jammer. ik zit ook te wachten op mijn eerste nestje. hoop dat het beter gaat.

Sucses verder met het fokken met je caafs. en neem ook eens een kijkje op mijn site www.people.zeelandnet.nl/mais

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:05

leuke site.