Het beste is natuurlijk om nog een maatje bij te kopen. Omdat cavia's niet alleen horen te zitten. Maar als het nou echt echt echt niet kan zou ik de kooi gewoon in een ruimte zetten waar jullie veel zitten. Voor in de zomer zou ik een koel plekje in de tuin zoeken waar haar hokje kan staan. Onze cavia's liepen ook altijd los in de tuin zonder problemen ze konden zo hun hok in hobbelen door over de loopplank te gaan. Maar zorg iig dat je cavia veel te doen heeft en steeds in gezelschap van iemand is. Zijn jullie vaak niet thuis dan zou ik toch een ander caafje erbij kopen; het hoeft niet eens een klein jonkie te zijn. Sommige ouders willen dat niet omdat ze weten dat er na verloop van tijd weer eentje alleen achter blijft en ze zo wel door kunnen blijven kopen. Ga eens rondkijken op sites waar ze oudere cavia's aanbieden of plaats een advertentie op marktplaats dat je een ouder diertje zoekt. Ook kun je een cavia uit het asiel halen er zijn speciale knaagdieren asiels waar altijd wel oudere caafjes zitten maar soms zitten er in gewone honden en katten asielen ook cavia's (zelf meegemaakt!) Als je zo'n caafje adopteert doe je ook meteen een goede zaak! Vertel dit trouwens aan degene van wie je niet nog een cavia mag. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Oja en als je je caafjes los door de tuin wilt laten hobbelen zonder dat ze weglopen hier ff uitleg hoe wij dat hebben aangepakt: -gewoon een vaste plek zoeken waar de kooi kan staan.
- loopplankje uit de kooi maken en een ren om de kooi heen zetten.
- zo een paar weken laten staan: de caafjes kunnen gewoon vanuit het hok in de ren
- Na een aantal weken een poortje in de ren maken (of een deel weghalen) waardoor ze verder kunnen je zult zien dat ze als ze schrikken snel weer naar het hok of de ren gaan.
- Na verloop van tijd de hele ren weghalen ze zijn nu zo aan die ene plek gehecht en weten dat het een veilige plek is zodat ze niet snel op een andere plek zullen gaan zitten. Laat je caafjes niet schrikken en bied ze af en toe iets lekkers uit je hand aan. Wat wij zelfs met onze cavia's bereikte is dat ze je knorrend achterna liepen als je naar de schuur ging! Echt lachen joh. het leken wel honden.
Ik hoop dat je iets aan dit mega lange verhaal hebt