Spoedvraag jonge konijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

adnariM

Spoedvraag jonge konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 16:32

Onze konijn was pas ontsnapt en gelukkig hebben we haar wel weer naar 3 dagen kunnen vangen. Nou lagen er gistermorgen jonge konijnen in het hok, 6 stuks. Nu zijn er vanaf vanmorgen al 3 konijntjes dood gegaan. De moeder heeft ook geen nestje gemaakt, en ze zo geworpen. Ze zijn zeer gerimpeld, erg klein en zelf vond ik ze ook al erg zwak. (Heb eerder een nestje gehad dat er gewoon beter uit zag.) Wat moet ik nu doen, ik heb haar nog niet zien voeden (en ik weet dat ze dat eigenlijk ook maar 1 a 2x per dag doen, zo stiekem mogelijk) maar ze is ook gewoon niet bezorgt om ze. Ik heb gekeken bij moeders onder de buik, nou de tietjes die ik zie zijn ook erg mini, net als toen ze niet dragend was. Wat moet ik doen?? Het heeft nogal haast want ik wil niet dat de andere drie ook dood gaan, dat vind ik zielig voor zowel moeder als hunzelf. Dat het van een haas afkomt is geen reden denk ik, dat ze niet gezond zijn, want heb zelf ook hier 2 gezonde kruisingen haas lopen. Groetjes Miranda
Laatst bijgewerkt door adnariM op 19-07-06 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eddie

Re: Spoedvraag jonge konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:34

gewoon laten doen , laat de natuur haar gang gaan

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:35

Je kan proberen ze zelf met de fles groot te brengen. Maar vanaf de eerste dag is dat erg moeilijk, het gaat makkelijker als ze 2 of 3 dagen melk van de moeder gehad hebben.
Als je de energie er in wil stoppen, kan ik je meer info geven. In onze opvang brengen we ook regelmatig jonge konijnen groot...

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 16:41

Eddie: Dat deed ik, maar dan gaan ze ook dood... Boos!
Nickeltje: Je hebt pm!

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:29

als het moederkonijn denkt dat haar jongen niet sterk genoeg zijn om te overleven laat ze ze vaak doodgaan en steekt ze vaak haar energie in het konijnenjong dat het meeste kans maakt, ik zou de natuur zijn gang laten gaan.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:36

Ja , moederkonijnen beslissen zelf of ze sterk genoeg zijn of niet. Het komt ook voor dat door de stress ze de kleintjes vergeten...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:38

Waarschijnlijk heeft de moeder gewoon te veel stress gehad waardoor ze nu van slag is.
Ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan, klinkt er moeilijk maar het kost ontzettend veel tijd en energie om de kleintjes met de fles op te voeden en het is maar de vraag of ze later goed gezond worden en ze zullen zeker een sociale achter stand op lopen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:25

Twee zijn er gister nog doodgegaan, en eentje vanavond.
Toch bedankt voor de reactie's...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:18

Hazen en konijnen zijn geen familie van elkaar en kunnen dus ook niet elkaar bevruchten. Je 'haaskruisingen' zijn dus gewoon nakomelingen van een wild konijn

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:44

nu met de fles grootbrengen daar zijn ze nog wel erg klein voor. En wat betreft het maken van een nest, nou met deze temperatuur ook niet echt nodig. Ook het feit dat je konijn in een voor haar veilige omgeving is haar hok zou daar ook een reden voor kunnen zijn. Ik zou niet ingrijpen het is toch de natuur.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:07

ik zou ze wel onder een warmte lamp leggen.. misschien een kuffeltje erbij lekker zacht Knipoog

Veel success

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:11

Volgens mij hoeven er geen tips meer gegeven te worden, als ik goed heb geteld zijn ze inmiddels helaas allemaal niet meer in leven... Ach gut
Jammer zeg!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:07

inderdaad je heb goed getelt balen maar je heb echt je best gedaan voor ze! Ach gut

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:33

adnariM schreef:
Onze konijn was pas ontsnapt en gelukkig hebben we haar wel weer naar 3 dagen kunnen vangen. Nou lagen er gistermorgen jonge konijnen in het hok, 6 stuks. Nu zijn er vanaf vanmorgen al 3 konijntjes dood gegaan. De moeder heeft ook geen nestje gemaakt, en ze zo geworpen. Ze zijn zeer gerimpeld, erg klein en zelf vond ik ze ook al erg zwak. (Heb eerder een nestje gehad dat er gewoon beter uit zag.) Wat moet ik nu doen, ik heb haar nog niet zien voeden (en ik weet dat ze dat eigenlijk ook maar 1 a 2x per dag doen, zo stiekem mogelijk) maar ze is ook gewoon niet bezorgt om ze. Ik heb gekeken bij moeders onder de buik, nou de tietjes die ik zie zijn ook erg mini, net als toen ze niet dragend was. Wat moet ik doen?? Het heeft nogal haast want ik wil niet dat de andere drie ook dood gaan, dat vind ik zielig voor zowel moeder als hunzelf. Dat het van een haas afkomt is geen reden denk ik, dat ze niet gezond zijn, want heb zelf ook hier 2 gezonde kruisingen haas lopen. Groetjes Miranda

Het komt niet van een haas, dat is onmogelijk. De leefwijze van een konijn en een haas zijn namelijk niet met elkaar te verenigingen. Zal je uitleggen waarom:
- konijnen krijgen jongen onder de grond in een hol
- hazen krijgen hun jongen boven de grond in een leger.
- omdat hazen boven de grond geen beschutting hebben, worden ze geboren met vacht
- konijnen worden geheel kaal geboren, zonder vacht.

Verder niet te veel bemoeien met het konijn. MOgelijk heeft ze te weinig melk om alle jongen te voeden. Verder zie je zelden dat een voedster zich bemoeit met haar jongen, ze houden zich er nu eenmaal niet intensief mee bezig en dan lijkt het voor ons dat ze haar jongen verwaarloost, terwijl dat in het geheel niet zo is.

Als het verder haar eerste nest is, is het verklaarbaar dat de jongen sterven. KOnijnen zijn heel vaak de eerste keer niet zo goed in het opvoeden van de jongen, dat mislukt vaak.

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:35

Desiree schreef:
adnariM schreef:

Het komt niet van een haas, dat is onmogelijk. De leefwijze van een konijn en een haas zijn namelijk niet met elkaar te verenigingen. Zal je uitleggen waarom:
- konijnen krijgen jongen onder de grond in een hol
- hazen krijgen hun jongen boven de grond in een leger.
- omdat hazen boven de grond geen beschutting hebben, worden ze geboren met vacht
- konijnen worden geheel kaal geboren, zonder vacht.

Verder niet te veel bemoeien met het konijn. MOgelijk heeft ze te weinig melk om alle jongen te voeden. Verder zie je zelden dat een voedster zich bemoeit met haar jongen, ze houden zich er nu eenmaal niet intensief mee bezig en dan lijkt het voor ons dat ze haar jongen verwaarloost, terwijl dat in het geheel niet zo is.

Als het verder haar eerste nest is, is het verklaarbaar dat de jongen sterven. KOnijnen zijn heel vaak de eerste keer niet zo goed in het opvoeden van de jongen, dat mislukt vaak.

Mooi uitgelegd Haha!