Jonge poes geeft in mijn buurt overal kopjes tegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Jonge poes geeft in mijn buurt overal kopjes tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 09:01

Ben benieuwd of iemand dit kan verklaren Knipoog

Wij hebben een jonge poes van nu een jaar oud. Ze is nog altijd verschrikkelijk schijterig, als je een onverwachte beweging maakt, denkt ze dat je haar wilt pakken en schiet ze weg. Oppakken lukt al maanden niet meer. Aaien gaat goed, ze komt ook gewoon naar me toe als ik roep of tegen haar begin te praten. Dan ga ik door m'n knieen en aai haar. Af en toe ga ik in de deuropening zitten (we hebben een ren aan het huis vast) en dan komt ze ook naar me toe en blijft heel erg in de buurt, maar niet té dicht.
Het gekke is, dat ze niet blijft staan voor het aaien, maar constant rondjes om me heen loopt, ondertussen kopjes gevend aan mijn benen, de tafelpoot in de buurt, de hoek van de kast, weer mijn benen, het wijnrek, weer de tafelpoot.... Haha! Vervolgens ploft ze ergens relaxed op de grond neer, dicht in de buurt, maar waar ik er nét niet bij kan.

Ik heb zelf het idee dat ze wel graag wil, maar óf niet weet hoe, óf zich gewoon geen houding weet te geven.

Hoe kan ik haar meer vertrouwen geven en haar leren dat het helemaal niet nodig is om steeds weg te rennen?

baroen

Re: Jonge poes geeft in mijn buurt overal kopjes tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:02

geduld, een kat dwingen werkt niet, laat haar maar, eventueel zelf iets heel lekkers hebben dat ze bij je blijft en dat je haar kunt aanhalen op 1 plek.

katten geven in mijn ogen heel goed aan wat ze wel en niet willen en niet iedere kat is een kroeldoos

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:03

het is toch ook zo dat ze kopjes geven om hen teritorium af te bakenen?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:08

MissToseland schreef:
het is toch ook zo dat ze kopjes geven om hen teritorium af te bakenen?

ja dat klopt, en je ziet het vaak bij katten die of erg dominant zijn, of katten die onzeker zijn , dat ze dit erg vaak herhalen, zeker in situaties waar iemand aandacht van ze wil.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:22

Dat kopjes geven is inderdaad om haar territorium af te bakenen. Katten hebben geurklieren op hun kop en door met hun kop ergens langs te wrijven merken ze dit dus met hun geur.
Als je kat je kopjes geeft zegt ze dus eigenlijk dat je tot haar territorium behoord.

Sommige katten houden er niet van om opgepakt te worden. Dat kan haar hele leven zo blijven dus dat kan je voorlopig ook beter laten als het niet nodig is. Ze zal dan alleen maar minder vertrouwen in je krijgen.

Zoals je nu doet naast haar gaan zitten en kijken of ze geaaid wil worden is wel goed. Maar houd haar vooral niet tegen als ze weg wil lopen. Als ze net buiten jouw bereik gaat liggen geeft ze aan dat ze het wel genoeg vind. Het is net wat Baroen al aangaf je moet gewoon geduld hebben. Zou wel blijven proberen of ze geaaid wil worden want anders valt het kwartje dat het ook wel leuk kan zijn om geaaid te worden nooit.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:12

Bedankt voor de tips Lachen
Ik heb ook alle geduld met haar. Punt is alleen, dat ze binnenkort tóch naar de DA zal moeten voor de inentingen. En we haar tóch zullen moeten vangen/pakken/dwingen. Maar dat laat ik dan mijn man doen, dan is hij de boeman (is hij toch al Haha!) en niet ik.
Oppakken ging in het begin wél, maar sinds ze wat groter en wat zekerder is, is dat gaandeweg lastiger geworden. Nagelsknippen zijn we al mee gestopt, dat leverde zóveel stress bij haar op, dat is het gewoon niet waard. Dacht dat het móest, want ze heeft vergroeide voorpootjes met hele moeilijke nagels, die ze niet in kan trekken. Was bang dat ze zover zouden doorgroeien, dat ze er na verloop van tijd niet meer door zou kunnen lopen. Maar ik heb het erop aan laten komen, en het gaat gelukkig goed Lachen

Verder is ze echt heel schattig Knipoog Ik ga eens verder proberen wat ze érg lekker vindt. Rosbief of zo Tong uitsteken Snoepjes is ze echt geen liefhebber van, van geen enkele soort Verward

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:15

paar druppeltjes valeriaan in dr bench druppelen (dus niet aan haar geven) wil nog wel eens helpen om de stress een beetje te verminderen, of bach rescue remedy geven. Stinkmuis (gevuld met kattenkruid) worden ze ook rustiger van, meestal worden ze daar een beetje high van en gaan ze rustig liggen genieten dan kun je dr misschien zo oppakken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:21

idd die valeriaan is een hele goede tip.
mijn katten zijn ook heel erg kieskeurig als het om snoepjes gaat
ze vinden die snoepjes met vulling erin wel allemaal heel erg lekker.
kweet zo niet hoe ze heten, zitten in een blauwe zak.
ik heb eens een zwerfkat tam gemaakt, gewoon door bij hem in de buurt op de grond te gaan zitten, en telkens wat lekkers naar hem toe te gooien, zo kwam hij steeds dichterbij, tot hij uit mijn hand at.
toen hij een tijdje uit mijn hand had, ben ik steeds met mijn andere hand dichter bij hem in de buurt gekomen, tot ik hem kon aaien.

je kat zal nooit een knuffelkat worden.
is ze gesteriliseerd?
dat wil nog wel eens halpen namelijk.
verder , een kat is egocentrisch en eigenwijs, ze zullen altijd hun eigen karakter behouden, ik heb er 8, en ze hebben allemaal hun eigen unieke karakter, de ene wil wel geknuffelt worden, de ander kijkt heel vies als ik haar een kusje geef, sja dat zijn nu eenmaal katten Haha!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 01:19

Mijn kat lust ook geen snoepjes, maar geroosterde kalkoen doet hij een moord voor. Haha!

Als je iets vindt wat zij ook lekker vind kan je haar even oppakken, aaien, weer op de grond zetten en dan belonen (natuurlijk sowieso de hele tijd met je stem belonen). Dit echt een hele lange tijd volhouden, dan pas weer met de nageltjes e.d. beginnen. Op die manier snapt ze dat oppakken en aaien een belonen betekent, niet een 'straf.'

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:56

mjjn kat geeft ook altijd kopjes aan alles om me heen
onder andere de tafel en stoelpoten waarna ze lekker languit
op de frond gaat rollen of gewoon liggen maar ik kan haar wel oppakken enzo.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:55

mijn kat geeft ook aan alles kopjes