Kitten met snuit door ontlasting halen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perlina

Kitten met snuit door ontlasting halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 18:18

Laatst hoorde ik weer iemand praten. Net een kitten erbij en bezig met zindelijk maken. Haar manier was het katje (6 weken oud) met de snuit flink door de ontlasting te halen als dat op een plek lag waar het niet hoorde. Maar ik vraag me af of dat wel dé manier is. Misschien is het zelf wel schadelijk? Ze raadde dat ook aan aan iemand die binnenkort ook een kitten zou krijgen.

Ik ben er niet tegenin gegaan, maar heb de kattenbezitster-in-spé wel een andere methode voorgelegd. Namelijk als je het katje ziet poepen/plassen op de bak zetten. Alle 'ongelukjes' in de kattenbak gooien en de plek goed schoonmaken. En na het eten/drinken wat over het buikje wrijven om alles 'op gang' te brengen en dan op de bak zetten.

Maar om even terug te komen op de eerst beschreven methode: Wat vinden jullie daar nou van? En is dit schadelijk of valt dat mee?

Daantje1981

Re: Kitten met snuit door ontlasting halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:20

Ik weet niet of het werkt, maar vind het een vrij grove methode.
Volgens mij werkt jouw methode veel beter. Katten zijn van zichzelf erg schoon. Als jij dus de ontlastig voor zover mogelijk in de kattenbak gooit gaan ze vanzelf de link leggen.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 18:23

Daantje1981 schreef:
Katten zijn van zichzelf erg schoon.

Maar dat was voor haar dus een argument om het zo te doen. Dat de kat dan wilde voorkomen om weer zo vies te worden.
Ik weet dat mensen het bij pups ook wel eens doen. Maar dat dat ook heel slecht is omdat de reukorganen zo gevoelig zijn.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:26

Nee, dat is zeker niet de manier...In de middeleeuwen deden ze dat, toen ze nog niet beter wisten...

Als je kitten oud genoeg is als je hem in huis haalt (12/13 weken) zal het voldoende zijn als hje hem de eerste paar keer zelf naar de kattenbak brengt. Daarna zal het vanzelf goed gaan...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:30

inderdaad. als de kitten niet te vroeg bij het nest weg is gehaald, is hij al zindelijk en moet hij/zij alleen weten waar de bak staat.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 18:31

Ik vind het zelf ook nogal bruut, maar zou het ook schadelijk zijn?

Offtopic: JustNanno, ik woon ook in Hengelo Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:34

Dit is niet de goede methode, de kitten leert namelijk niet waar hij het WEL moet doen, bij jou methode wel dus. Ik zou hem gewoon telkens je het ziet direct op de bak zetten en belonen, werkte bij ons perfect! Idd dit kom je tegen bij te jonge kittens...

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:36

Nhee ik denk niet dat het schadelijk is, maar het is ook niet goed. Wij zelf zetten ze gewoon af en toe op de bak en na een tijdje doen ze het zelf (na 6/7 weken al)

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:19

Perlina schreef:

Offtopic: JustNanno, ik woon ook in Hengelo Haha!

Go jij! Go jij! Morgen nacht van hengelo he Haha!

Sorry offtopic...

Nee, ik vind het echt jammer dat mensen nog zo kunnen denken. Je maakt het voor de kitten er niet leuker op, terwijl het ook anders kan:)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:45

dat is niet de manier. Kittens kun je op dat gebied bijna wel vergelijken met pups.
Als je een pup zindelijk wilt maken in dat als hij zijn behoefde doet waar het niet hoort moet je de pup totaal geen aandacht geven. Negatieve of positieve aandacht .. aandacht blijft op dat moment aandacht. En ik denk dat dat bij kittens ook is.
Als een kitten iets doet waar het niet wenselijk is, is eigenlijk gewoon want je moet doen : simpelweg de boehoefde opruimen, zonder het dieren ook maar een seconde aandacht te geven.
Natuurlijk moet je het goede gedrag belonen. Als de kitten het in de bak doet is het gewoon een kwestie van de kitten belonen. Bijv. met uitgebreid spelen en even lekker kroelen.

en de dekels van de bak afhalen wil ook wel eens helpen met het zindelijk maken Knipoog

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:04

Lijkt mij ook niet echt een goede methode. Gewoon op de bak zetten als je ziet dat ie ergens gaat zitten plassen/ poepen en de ongelukjes gewoon opruimen. Ze leren het vanzelf. En meerdere kattenbakken in huis is ook niet verkeerd. Dan hebben ze meerdere mogelijkheden om ergens te gaan zitten plassen/poepen. Soms zijn ze zo druk in hun spel dat ze het vergeten en dan is een kattenbak in de buurt wel handig. Wij hebben ook vaak moederloze kittens verzorgd (voor het asiel) en zelfs die snapten zelf waar die bak voor was, zonder dat je het "voor moet doen". (Ik weet het, is erg lastig, plassen op een bak Knipoog ) Hoewel ik het ook wel eens zat werd als ik weer een plasje in de kamer moest opruimen. Lang leve de plavuizen. Maar met hun snuitje door de ontlasting halen, nee, zou ik niet doen. Helpt echt niets.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:15

Perlina schreef:

Het is inderdaad schadelijk (voor de geestelijke gezondheid).
Zoiets doe je toch niet Koe Baby's maak je op die manier ook niet zindelijk (als het goed is) en de moederkat doet dat ook niet op die manier. Wanneer de katjes oud genoeg zijn, zijn ze zindelijk zonder dat mensen zich daarmee bemoeien. Wanneer je een jong katje in huis krijgt, direct laten zien waar de kattebak staat (niet te ver weg zetten). 6 weken vind ik te vroeg om al bij de moeder weggehaald te worden.

Citaat:
En na het eten/drinken wat over het buikje wrijven om alles 'op gang' te brengen en dan op de bak zetten.

Precies, dat is een goede methode
Laatst bijgewerkt door nd423 op 14-07-06 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:17

wanneer je hem door zijn eigen ontlasting heen zou halen, zou die juist bang worden en gaan twijfelen waar die zijn ontlasting dan moet laten

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:06

Dit is dus apsoluut niet de goede methode.
Idd gewoon na het eten en slapen een paar keer per dag op de katten bak zetten.

(Je haalt baby's toch ook niet hun gezicht door een luier heen?)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 01:02

Nee, absoluut niet! Ze moeten gewoon de kitten een paar keer per dag op de bak zitten en als ze het ziet gebeuren de kitten oppakken en op de bak zetten, net zolang totdat ze het snapt. En als ze het goed doet natuurlijk uitvoerig belonen!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:17

sjongejonge....verschrikkelijk dat sommige mensen kittens nemen, zonder er verstand van te hebben. Heb medelijden met dat kitten.

In het algemeen is het absoluut niet moeilijk om kittens zindelijk te maken, dat gebeurt normaal al door de moederpoes. Maar ik wil er wel op wijzen dat 6 weken veel te jong is om een kitten in huis te nemen!!! nogal logisch dat ie nog niet zindelijk is. Frusty Dat is nl de leeftijd dat ze dat overnemen van de moederpoes. als je ene kitten rond 12 weken uit het nest haalt, heb je een goed opgevoed en zindelijk kitten! (door de moeder).

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:29

ik denk ook niet dat een kitten zo'n straf snapt. Dat beestje moet zn behoefte doen. Zoekt een plekje. Weet niet dat baasje dat geen goed plekje vind. Als je dat beest met zn neus door de stront veegt denkt ie alleen gatverdamme waar was dit nou weer goed voor. Zou er niet aan moeten denken dat ik als baby de hele tijd door mn eigen poep geveegt zou worden omdat ik de wc niet vinden kon/ van het bestaan niet af wist.

Je zorgt gewoon voor een kattenbak met grit. Daar leg je al zn drolletjes in die je vind. De rest hou je schoon. Na een tijdje snapt die kat wel dat die bak de plek is om zn behoefte in te doen. En de kitten in de gate houden als je hem verdacht ziet zoeken naar een "geschikt plekje" . Dan pak je m op en zet je m op de kattebak. "het" geschikte plekje Knipoog

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 17:59

Idd, Marye78, over die 6 weken zat ik ook behoorlijk te fronzen. Maar ik heb laatst degene die als laatste een kitten erbij kreeg (die was trouwens 11/12 weken) weer gesproken. Katje was meteen zindelijk geworden, had het meteen op de bak gedaan. Op zich wel logisch, want dat is de enige plek in huis waar het beestje wat kan graven Lachen

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:43

Nee, dat werkt zeer zeker niet!!
Het enige wat je ermee bereikt is dat het vertrouwen van de kitten daalt t.o.v. de mens. Hij krijgt straf, maar zal niet beseffen waarom. Mensen die dat doen denken alleen vanuit de psyche van de mens.
Dit is nl. hetzelfde als dat bijvoorbeeld je paard iets niet wil doen omdat hij iets niet begrijpt en je gaat hem 2 rondjes later eens uitgebreid daarvoor op zijn flikker te geven.

De kitten associeert zijn uitwerpselen niet met het feit dat hij het niet op de bak heeft gedaan. Zo werkt het niet.

Max_My

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:52

Wij hebben zelf ook katten gehad ...
Die waren toen we ze kregen natuurlijk ook niet ineens zindelijk ...
Maar wij zetten ze gewoon af en toe op de kattenbak en zo wisten ze als snel wat de bedelding was, en gingen ze uit zich zelf der heen enzo Haha! en waren ze zindelijk Haha!
Om een kitten met zijn neusje door ''het ongelukje'' heen te halen ?? vind ik zeer GROF Boos!
Als je zoiets doet ?? weet hij niet wat wel de bedoeling is Verdrietig en kan ik me voorstellen dat de kitten er op een gegeven mment helemaal nix meer van snapt ...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:55

Dat vind ik niet normaal eigenlijk. Als een kitten de fout in gaat moet je hem direct oppakken en op de bak zetten. Dan snappen ze de link zo. Ik ga mijn kind toch ook niet met de neus in de luier douwen omdat ze nu maar eens zindelijk moet zijn?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:40

mijn moeder heeft al vaak kittens gehad. Bij de laatste die ze nu in huis heeft werkte het niet, het over de buik wrijven in in de kattenbak zetten. 2 weken lang continu gedaan, maar hij vertikte het gewoon. Daarna 1 keer met zn snoetje door de ontlasting gehaald en nu is t over. Plassen doet ie overigens wel op de bak. T is gewoon n apart beest, maar dat zijn al onze dieren, altijd al geweest.

IK WEET DAT HET NIET DE JUISTE MANIER IS, MAAR HET HEEFT WEL GEHOLPEN!
En ik wil hier dan ook niet op aangevallen worden, want het is mijn moeders kat, en zij heeft het ook gedaan.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:43

mijn ouders hebben een katten fokkerij gehad, en zijn het nog steeds, maar we fokken niet meer... maar op die manier zoals dat meisje zegt hebben zij het nog nooit gedaan... ik weet niet hoe zij het deden, maar nooit met snuit door de ontlasting...

succes ermee Pling

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:52

bij een kat werkt dit zowiezo al helemaal niet, aangezien een kat veels te egoistisch is, en ja dat kan ik weten, heb er 8 ( momenteel zelfs 14 Haha! )

kittens worden nog veels te vaak veels te vroeg bij de moeder weggehaald, waardoor ze vaak sociale problemen overhouden en idd onzindelijkheid.
als een kitten een keer een ongelukje heeft, kan dit gebeuren, maar straffen heeft geen zin.
zodra een kitten in zijn nieuwe huis komt, zal hij meerdere malen op de bak moeten worden gezet, zodat hij/zij weet waar de bak is.
een ongelukje is in het begin vrij normaal.
gebeurt het vaker, en meestal is dit op dezelfde plek, zet dan een kleine kattenbak op die plek, en schuif elke dag de bak een stukje verder tot deze op de plek staat waar jij hem wil hebben.
ook is het verstandig om op elke verdieping een bak te zetten, wij gaan snachts liever ook op de wc boven, dan dat we naar beneden moeten, nietwaar?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:55

Kittens hoef je helemaal niet zindelijk te maken. Heb zelf 2x een nestje kittens gehad en die heb ik nooit op de kattenbak hoeven zetten. Moederpoes zorgt er namelijk zelf voor dat de kittens naar de kattenbak gaan.

Als ze dan naar de nieuwe eigenaren gaan is het enige wat die hoeft te doen de kattenbak te laten zien en de kittens zullen er vanzelf naar toe gaan.

Jonge katjes kunnen nog wel eens moeite hebben met een kattenbak met een hoge rand in combinatie met een deurtje. Verwijder dan tijdelijk het deurtje totdat de katjes wel makkelijk in de bak kunnen komen.

Als kittens onzindelijk zijn zijn ze vaak te vroeg bij de moeder weggehaald. De kattenbak staat op een voor het kitten moeilijk te bereiken plaats of naar hun smaak te dicht bij hun eten.
Ze vinden de bak niet schoon genoeg. Of er zitten andere kattenbakkorrels in dan ze gewend zijn.

Kittens met hun neus door de ontlasting halen is gewoon wreed.