2 konijnen koppelen wie heeft er tips voor mij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninja2

2 konijnen koppelen wie heeft er tips voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 23:35

Ik heb een konijn van 2 jaar en nu heb ik er nog eentje bij van 10 weken allebij zijn het vrouwtjes.
Maar die van 2 jaar valt het jonge konijn aan.
Ik heb ze eerst een paar dagen in een aparte kooi gezet en die tegen elkaar gezet zodat ze elkaar konden ruiken en zien.
Nu heb ik ze bij elkaar in een hok gezet(eerst helemaal ontsmet)met gaas ertussen.
En het etens en drinkbak staan ook tegen elkaar zodat ze wel in de buurt moeten komen.
Ze liggen wel rustig in de kooi languit en snuffelen ook wel aan elkaar maar dan opeens begint het oude konijn te buiten en slaan met zijn pootjes. De kleine vecht ook wel terug. Dit duurt hooguit een paar seconden en dan is het weer over en gaan ze zich wassen of languit liggen.
Maar ik heb nu ook een buiten ren gekocht en toen ik ze bijelkaar zetten deden ze eerst niets maar toen de kleine bij de grote ging snuffelen was het weer raak.
Ik heb zelf zoiets van dat het echt wel ooit goed gaat komen maar ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.
En ik wou weten of dat jullie nog een gouden tip hebben of zo.
Alvast bedankt

ninja2

Re: 2 konijnen koppelen wie heeft er tips voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 23:57

Niemand????(ja ik weet het ik ben ongeduldig):)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 00:06

Bij mij is het niet goedgekomen. Heb ook konijntje (vrouwtje) van 7 weken bij vrouwetje van 2 jaar gedaan, ging goed tot dat die ander 6 maanden was. Zijn gaan vechten, kunnen niet meer los en ongezien bij elkaar. Onze oplossing was: 2de hok erbij kopen.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 00:10

Wij hebben wel eens 3 gerbils (woestijnratten) bij elkaar gezet. Ze kenden elkaar niet. Dat werd dus vechten, tot bloedens toe. Weer uit elkaar gehaald en alledrie bespoten met parfum, zodat ze hetzelfde ruiken. Toen ging het prima.

Je weet natuurlijk nooit of het werkt hoor, aan jou de keus om het te proberen of niet Knipoog

In ieder geval succes ermee!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 00:14

ik zal het eens proberen met parfum.
Ik denk ook niet dat ze binnen een week aan elkaar gewent zijn.
Maar ik hoop er zo op.
Mijn ander konijn is echt zo jaloers

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:53

Op www.bunnybin.nl hebben ze veel ervaring met het koppelen van konijnen en op de site geven ze ook uitgebreide informatie. Voor die informatie klik je op "konijnen info" en daarna op "koppelen".
Veel succes, ik heb een week geleden twee cavia's gekoppeld, dat gaat nu hartstikke goed, maar konijnen koppelen is weer een heel ander verhaal.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:10

Ik heb ook best veel ervaringen gehad met konijnen koppelen, ik deed altijd de konijn die niet lief was (als die begon te krabben of bijten) pakte ik haar op en deed haar in een andere kooi. De volgende dag precies het zelfde, net zolang ze het niet doet. Toen ging het goed na ik denk 2 kleine weken.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 19:11

Ik heb ze vandaag op een kamer gehad waar ze allebij nog nooit waren geweest en toen ging het best goed.
Ze jagen elkaar op maar bijten niet echt.
En buiten in de ren draaien ze rondjes om elkaar heen.
Ze vechten niet echt alleen maar als ze samen in de kooi zitten.
Ik denk dat het wel goed komt

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:13

Zet ze de komende tijd alleen bij elkaar op neutraal terrein, dus waar ze beide nog nooit geweest zijn, zoals je vandaag hebt gedaan. Als je de kleine in het hok van het volwassen konijn zet, is het logisch dat ze dat niet pikt. Het is haar territorium en dat gaat ze verdedigen.
Opjagen is normaal, ze gaan de rangorde bepalen. Een volwassen konijn met een jong en dan ook nog 2 voedsters is niet de beste combinatie, maar voorlopig gewoon blijven proberen, al zitten ze maar elke dag een uurtje bij elkaar zonder te ruzien. Als dat goed gaat, kun je de tijd samen steeds wat langer maken.

nathalie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:34

als je jonge konijnen bij oudere konijnen zet gaat het vaak niet goed....

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:37

ik heb vroeger ook nog konijnen gekoppeld en da ging altijd gweoon konijn bij een ander konijn en der gebeurde niks( sociale konijnen) Haha! Bloos Knipoog

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 12:15

nathalie1989 schreef:
als je jonge konijnen bij oudere konijnen zet gaat het vaak niet goed....

Mogelijke combinaties

Voor het bij elkaar zetten van dieren gaan we ervan uit dat er geen jongen geboren worden daar wij in principe tegen fokken zijn, wegens het grote konijnen-overschot, waarvan wij hier de trieste resultaten zien in de opvang. Rekening houdend met de aard van konijnen en de mogelijkheid mannelijke konijnen te castreren, kunnen de volgende combinaties gemaakt worden:

twee of meer voedsters: twee of meer zusjes uit hetzelfde nest of twee jonge voedsters (6-12 weken) gaat erg goed
een volwassen voedster bij een jonge voedster (6-10 weken) heeft een goede kans van slagen
twee of meer volwassen voedsters kan problemen geven wegens territoriumgedrag; veel ruimte is dan een grote vereiste
een gecastreerde ram met een voedster, bij uitzondering gecastreerde rammen die elkaar accepteren met een aantal voedsters, of 1 castraat met een harem van voedsters.

Dit staat op bunnybin.nl