Onze pup springt op tafel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodoka

Onze pup springt op tafel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:02

Hallo,

Sinds vorige week hebben we een pup,
Nu springt deze dus contenu op tafel met ze pootjes.
Om zojuist de lekkeren dingen van tafel te pikken.. Boos!

We hebben al tig keer ''laag'' gezegt en in de vingers geknipt,
Naast der en dat 100x herhalen als ze het deed.

Maar ook dat heeft geen nut,madam ziet het als een spelletje en doet het gewoon nog 100x.
Toen hebben we der een tikje op der neusje gegeven en 'laag' gezegt.
En ook daarmee blijft ze het doen..We blijven het 100maal herhalen
maar het helpt niet..

Wie heeft er tips?

Elmond

Re: Onze pup springt op tafel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:04

Ik ben bang dat je tikje niet hard genoeg is, maar om nou je pup zo hard te gaan slaan lijkt me ook niet wat. Je zou eens kunnen proberen om haar bij der nekvel te pakken en op de grond te zetten!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:06

Heb je haar wel geleerd wat laag betekent dan?
Tikjes geven moet je niet doen, daar maak je haar alleen maar schuw mee.
Zodra ze tegen de tafel op gaat staan LAAG (niet zachtjes en niet lief) zeggen en haar in het nekvel naar beneden trekken. Is niet zielig, want de moeder corrigeert pups op dezelfde manier.

Edit: 2x typfout verwijderd
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 10-07-06 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:08

Nee,we hebben der idd geen hard tikje gegeven.Lijkt me niet echt voorderlijk voor der.
Op Puppy Curces blijven ze knippen en ''laag''zeggen en dat blijven herhalen..Maar zei ziet het als een spelletje..

@ Gaby,ja ze weet donders goed wat laag betekend,ze kent de basis dan ook uitstekend maar verdomt het omdat ze het lekkers wil.
Zodra wij het lekkers weg gaan halen heeft zei gewonnen en dan kunnen wij niks meer op tafel laten staan,dus we halen niks weg.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:10

Je maakt het jezelf wel moeilijk Jodoka. En de pup ook trouwens.

Moeders grijpen pups nóóit in hun nekvel om te corrigeren, ooit zal dit onzinverhaal de wereld uitraken hoop ik.

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:13

@Rosite,waarom maak ik me eigen moeilijk.Als wij het eten van tafel gaan halen,kunnen we dus nooit wat vergeten omdat de hond het anders opeet..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:17

Ik denk dat je toch wat hardhandiger op moet treden, nee is nee. Zet een strenge, lage stem op. Geen reactie? 'veeg' haar pootjes van tafel. Als ze op de grond staat beloon je uitbundig. Doet ze het nog een x? zelfde procedure en opletten dat je niks zegt als je haar van tafel haalt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:18

Hoe weet een pup dat laag laag is?
Je zegt wat, en knipt daarbij i n de vingers, machtig interessant voor een puppie.
Ik vraag me altijd af hoe mensen zoals jullie nou aan een hond beginnen. Denk je dat je een robotje krijgt die zichzelf opvoedt of zo?
Opvoeden kost gewoon veel tijd en doorzettingsvermogen, het komt een puppie niet aanwaaien hoor, die goede manieren...

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:21

@ billy,wij hebben al jaren ervaring met puppys en honden,ook zitten we op puppy curcus met der,om der manieren te leren en de basis dingen.
En we weten heel goed dat een hond geen robot is,en dat kost tijd,en die tijd die hebben we.
De pup weet heel goed wat '''laag'' betekend en erbij in de vingers knippen.Staan we op een verre afstand en springt op de stoel en je zegt laag,laat ze het wel.Dus ze weet het heel goed.Ze wil puur het lekkers..

@fjord,we gaan dat idd maar eens proberen.
Bedankt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:25

Rosita schreef:

Moeders grijpen pups nóóit in hun nekvel om te corrigeren, ooit zal dit onzinverhaal de wereld uitraken hoop ik.

Hoezo onzinverhaal? Ik zie het met mijn eigen ogen gebeuren iedere keer als wij een nestje hebben. En nee, wij hebben geen agressieve honden. Juist heel zachtaardig. Als pups bijvoorbeeld te fanatiek met elkaar spelen grijpt moeder in.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:12

jodoka schreef:
@Rosite,waarom maak ik me eigen moeilijk.Als wij het eten van tafel gaan halen,kunnen we dus nooit wat vergeten omdat de hond het anders opeet..

Jouw pup wordt ook ouder en wijzer jodoka, echt wel Pling
Wanneer je begint met het hondje bijvoorbeeld 2 seconden iets te laten negeren kun je dat in de loop van de tijd uitbouwen naar misschien wel een uur. Maar dat heeft natuurlijk wel tijd nodig en je kunt niet verwachten dat een pup alles maar meteen volledig en langdurig begrijpt en onthoudt. Wat dat betreft kun je het vergelijk met een klein kind gerust maken.
Probeer dus je hondje succesvol te laten zijn. iets aantrekkelijks op tafel : Nee of Laag zeggen > pup afleiden met een speeltje of brokje wat je wegrolt > belonen voor het goede gedrag en een situatie creëren waarin de 'fout' niet gemaakt kan worden (eetbare dingen van tafel dus) tot de volgende trainingssessie.

Eitje Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:55

Ik ga volledig met Rosita mee, zeer consuquent zijn, ookal probeert hij het voor de 100ste keer. Probeer zeker te vermijden dat ook maar 1 kruimeltje weet te pakken, want dan zal dit bedelgedrag nog meer de kop op steken en nog moeilijker weg te trainen zijn. Ook kan je iets lekkers, bv een kluifje op z'n plaats leggen, zodat hij niet staat te bedelen. Zo wordt liggen in z'n mand veel leuker dan gaan bedelen. Succes!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:03

gabyfedde schreef:
Rosita schreef:

Hoezo onzinverhaal? Ik zie het met mijn eigen ogen gebeuren iedere keer als wij een nestje hebben. En nee, wij hebben geen agressieve honden. Juist heel zachtaardig. Als pups bijvoorbeeld te fanatiek met elkaar spelen grijpt moeder in.

dat een moederhond ingrijpt en corrigeert? ja uiteraard, zo hoort het ook, maar ze doet dit niet door in het nekvel te grijpen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:12

baroen schreef:

dat een moederhond ingrijpt en corrigeert? ja uiteraard, zo hoort het ook, maar ze doet dit niet door in het nekvel te grijpen.

Dan niet....
Weet niet hoe jouw hond het dan doet, maar de honden (diverse rassen) die ik het tot nu toen heb zien doen deden het o.a. op deze manier. Meestal wel als uiterste, maar het gebeurde wel.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:22

gabyfedde schreef:
baroen schreef:

Dan niet....
Weet niet hoe jouw hond het dan doet, maar de honden (diverse rassen) die ik het tot nu toen heb zien doen deden het o.a. op deze manier. Meestal wel als uiterste, maar het gebeurde wel.

geloof mij, ik heb vele nesten van vele verschillende rassen zien opgroeien,
een moederhond verplaats haar puppen door aan het nekvel te pakken ( niet elke hond doet dit, maar als ze ze verplaatsen gaat dat zo) ze corrigeren door te grommen, in de snuit te "bijten" over ze heen te hangen, en ja zijn de puppen wat ouder, dan wil er wel eens een stevige snauw volgen, en ja tuurlijk kan die snauw dan in de buurt van het nekvel terrecht komen, maar het bewust pakken van het nekvel, pup op de grond drukken of er aan schudden? nee hoor dat is geen normale natuurlijke correctie , vooral het schudden wat sommige mensen elkaar aan raden,( ff pupje in nekvel pakken en een keer heen en weer schudden) is not done, dit is nl de manier waarop "ze" doden

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:30

Schudden is inderdaad iets wat je niet moet doen.
Grommen, in snuit bijten, over ze heen hangen zijn inderdaad eerdere stappen.
Het nekvel is de meest veilige plek om een correctie op te te passen. Als je iets op de kop doet heb je kans dat zo'n dier schuw wordt en aan poten/rug/staart heb je ook eerder kans dat je wat beschadigt. Als de moederhond het doet (en dus niet om pup te verplaatsen) zal zij inderdaad niet bewust het nekvel pakken, maar puur het lichaamsdeel wat het beste in bereik is.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:44

bij mijn bulldog van nu 8 mnd is de bench een goede oplossing.
als ze maar door blijft drammen pak ik haar op en zet haar in de bench voor 5 min niks aan de hand later.
en anders aan haar nekvel maar vooral het belangrijkste vind ik toch wel is doorzeten laat dat gene wat je aan het af of aanleren niet verslappen anders hebben hun gewonnen en dan begin je er niks meer mee.
gr gemma

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:34

@ Rosita,Tuurlijk word de pup ouder en volwassener,en wij snappen zelf ook dat de pup het niet snapt na 5 minuten,zelfs niet na een dag maar dat kan lang duren en dat weten we.
We belonen hem ook uitbundig als die iets goed doet of luistert.We aaien hem dan spelen met hem etc.We belonen hem niet met eten want dan gaat de pup het weer doen om het eten te krijgen..Igg bedankt voor je reactie.. Knipoog

@Luna,wij hebben ook een bench maar haar bench is niet voor straf!
Ze moet erin als wij weg gaan bijv,of nachts als iedereen slaapt.En als jij je hond straft en hem daarna in de bench zet word het straf voor de pup als het nachts erweer in moet.Dus die oplossing doen wij niet.De bench is gewoon haar vertrouwde plekje waar ze lekker rustig kan liggen,en slapen etc.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:20

jodoka schreef:
Hallo,

Sinds vorige week hebben we een pup,
Nu springt deze dus contenu op tafel met ze pootjes.
Om zojuist de lekkeren dingen van tafel te pikken.. Boos!

We hebben al tig keer ''laag'' gezegt en in de vingers geknipt,
Naast der en dat 100x herhalen als ze het deed.

Maar ook dat heeft geen nut,madam ziet het als een spelletje en doet het gewoon nog 100x.
Toen hebben we der een tikje op der neusje gegeven en 'laag' gezegt.
En ook daarmee blijft ze het doen..We blijven het 100maal herhalen
maar het helpt niet..

Wie heeft er tips?

pak hem eens bij zn nek vel ipv tikje op zn neus, we schoppen mensen ook niet in de ballen als ze niet luisteren. dat staat gelijk kwa gevoelig hied.

Als hij weer met zn pootjes tegen de tafel staat pak je hem in zn nek vel trekt hem naar benenden en zeg je met een lage toon foei of nee... ga over hem heen hangen, jij bent de baas en als de hond niet luisterd kan je altijd met de clicker gaan trainen.

Ga je hem afleiden. hij met zn poten op de tafel, jij roept hem krijgt hij een click en een koekje....
dus het is welke methode je het fijnste vind

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:29

@ pubelia,ik ga zo cliker proberen,hoor veel mensen erover.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:33

succes heb je hulp nodig dan laat maar weten....

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:06

bij nekvel pakken is niet alltijd goed

een hond kan daardoor telkens denken als je hem aait over zijn nek van hij pakt me bij zijn nekvel terwijl ik niks doe. Omdat het namelijk zeer doet

dit wist ik ook neit want ik deed het ook alltijd maar had dit gehoord op iemand van school die hondenles geeft.

Wat ik zal doen,

gewoon heel boos worden en haar naar haar plek sturen. En ze mag pas komen als jij dat zegt. dus als ze er weer uit loopt zonder dat jij dat zegt weer terug sturen.

en elke keer zo door gaan.

en als ze het nog blijf doen. tja eh,, gewoon 1x een hele harde klap op tafel geven zodat ze schrikt?

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:16

Tis al geregelt,we gaan voorlopig met de clikker aan de gang..

lovemika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:29

Ik zou het als volgt doen:
Als niets lukt kun je ook op de bank gaan zitten, met iemand anders en gewoon gaan zitten kletsen. Een van jullie heeft een sleutelbos in de hand (of ene boek of een bal oid) en zodra je pup omhoog springt om op de tafel te kijken gooi je de sleutelbos een meter ongeveer naast je pup. Je pup raakt afgeleid en denkt aan iets totaal anders, waarna je hem naar je toe roept en uitgebreid beloont (je beloont hem voor zn interesse in het voorwerp dat plotseling uit de lucht viel, als je gewoon doorgaat met praten brengt de hond de sleutelbos niet in verband met jullie maar met een onafhankelijke gebeurtenis). Zolang je pup nog op tafel wil springen laat je hem/haar niet alleen in de kamer, net zolang tot je pup niet meer geintereseerd is in de tafel. (raakt hij zn interesse kwijt in het voorwerp gooi dan iets anders, een bal die hij nog niet kent of een doek ofzo).
Het lijkt mij dat hij zn interesse wel kwijt raakt en na een paar dagen/weken zal je pup minder geintereseerd blijven. Natuurlijk kun je van een hond niet verwachten dat als de tafel op ooghoogte van de hond is en er staat eten op, dat hij eraf zal blijven als hij alleen in de kamer is maar het is wel logisch dat hij niet op tafel springt als jullie erbij zijn ivm met rangorde.
Ik hoop dat het lukt, want zoiets is erg vervelend. Succes OK dan!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:35

jodoka schreef:
Tis al geregelt,we gaan voorlopig met de clikker aan de gang..

Lijkt me een prima keus. Wat heb je voor pup eigenlijk? Ras, kruising? Foto's in je profiel lukt al niet dus een foto in een bericht gaat natuurlijk helemaal niet dus daar vraag ik niet om Haha!