Favo boek over hondengedrag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Favo boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 15:15

We geven massaal goedbedoeld advies aan iedereen die hier zijn/haar vraag over zijn andere huisdier stelt. Met name over hondengedrag vind ik de adviezen nogal uiteen lopen. Zeg maar van slipketting en 'pak hem eens flink aan' tot de Gentle leader en het advies om ongewenst gedrag maar te negeren.

Niemand heeft zijn kennis 'zomaar' opgedaan en ergens is een bron waar de kennis vandaan komt. Vaak is dat een boek wat indruk gemaakt heeft en waar je je in kon/kan vinden. Welke boeken zijn voor jullie leidraden geweest om (beter) met je hond om te gaan en waar baseer jij je adviezen op?

Misschien kunnen we zo een leuke boekenlijst samenstellen voor beginnende hondenliefhebbers?

Voor mij zijn Gwen Bailey 's Puppiegids en 'Ha, die pup' van Peter Beekman de boeken geweest die ik mijn pupkopers aanraadde.

Een eye-opener voor mijzelf was Jean Donaldson 's the Culture Clash waarin zij laat 'zien' hoe honden onze wereld ervaren.

Wat zijn jullie favo boeken en waarom?

EmDee

Re: Favo boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:59

Gwen Bailey's Toepoels voor de volwassen hond en de Toepoels gedragsgids (ook van Bailey) staan hier in de kast. Ook een aanrader is in mijn ogen Een hond om van te houden van Gaus.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:06

Ik lees niet zoveel boeken eigenlijks. Maar wat ik als advies geef is puur MIJN ervaring en de dingen die ik vertel heb ik meestal van mijn curcusleider van de hondenschool. (Mijn vader en ik zijn van het vragen stellen zeg maar haha)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:54

Elk boek over hondengedrag wat ik te pakken kan krijgen lees ik, maar het is voor mij niet de leidraad en ik heb ook geen favo boek.

Mijn grootste "leermeester" was mijn moeder die al honden trainde, showde en fokte voordat ik geboren was. Verder alle instructeurs die ik gehad heb, alle honden die ik zelf gehad heb en ontmoet heb en nog ontmoet. Wat opleidingen gevolgd ook.
Maar toch leer ik nog iedere dag bij, ook van mensen die net hun eerst hond hebben.
Dat is het mooiste van dieren, je bent nooit uitgeleerd. Knipoog

Adviezen geven op basis van een verhaal en vanachter een pc vind ik moeilijk zoniet bijna ondoenlijk.
Je moet toch echt de hond en baas in het echt zien en het liefst ook nog in die situatie waar de problemen zich voordoen en dat is meestal in hun eigen huis.
Mijn standaardadvies voor problemen is dan ook meestal: zoek een gedragstherapeut(e) die de situatie thuis komt beoordelen, die kan je helpen. De hondenschool meestal niet omdat die ook niet bij je thuis komen en de hond zich op een trainingsveld toch vaak anders gedraagt dan thuis.afspelen.

Dus geen bepaald boek in mijn geval, maar leermeesters, ervaring en toch zeker ook wel een soort eigen gevoel.
Van iedereen en alles is iets te leren als je er voor openstaat.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:18

'Kalmerende signalen' is ook een must vind ik!
Ik vind honden trouwens zo veel duidelijker dan paarden.

"Kalmerende Signalen, Wat u en uw hond elkaar vertellen, Turid Rugaas
Een geweldig Nederlandstalig boek over de subtiele signalen die honden geven om zichzelf en anderen te kalmeren en daarmee conflicten te voorkomen. Het boek legt tevens uit hoe je de signalen zelf kunt gebruiken. Door dit boek ga je veel beter op de lichaamstaal van je hond letten en wordt het lezen daarvan een fascinerende bezigheid! Een absolute aanrader! "

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:29

ik vind peter beekman ook goed, bij ons op de hondenschool zijn er 2 bezig met een crusus van hem en heb ik al veel dingen gezien die echt hielpen. heb zelf een boek die ik aan mijn moeder heb uitgeleent. Daar staat zwart op wit uitgelegt het gedrag van een hond, dus voor "beginners" een mooi boek. maar voor mensen die echt in het gedrag van een hond wil gaan is het anders.
IMO is het gedrag van honden, bij iedere hond toch net iets anders, waar door je niet bij iedere hond de zelfde methode toe moet passen.....

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:30

hondencultuur is echt een topboek!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:34

Eh ik train zelf bij Martin Gaus en heb ook al zijn boeken gelezen. En van Peter Beekman, en Janny fell ofzoiets? ben even haar naam kwijt.. De vrouw die met onden praat dacht ik.

Maar goed ik heb werkelijk álle boeken over puppies en veel gedragsboeken gelezen van de bibliotheek, haha ben dr echt eeeel lang mee bezig geweest. Kan nu alleen niet meer alle schrijvers onderscheiden

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:35

Pam schreef:
en Janny fell ofzoiets? ben even haar naam kwijt.. De vrouw die met onden praat dacht ik.

Jan Fennel - De vrouw die naar honden luisterthttp://www.dierennieuws.nl/winkel/art/wink0277.htm

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:03

Begrijp ik mijn hond?, van Sacha Gaus en nog iemand, ben de naam ff kwijt

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:44

Moosje schreef:
Begrijp ik mijn hond?, van Sacha Gaus en nog iemand, ben de naam ff kwijt

Dat heeft ze samen met Nicky Gootjes geschreven, ook een aanrader inderdaad.