Konijn begint ineens te graven...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Astrid

Konijn begint ineens te graven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:19

...zoals de titel zegt ; mijn konijn Lola, is een voedster van 1 jaar en bijna 5 maanden, en ze begint ineens gaten te graven in der ren, dat doet ze normaal nooit, ik dacht eerst voor de verkoeling, omdat het de afgelopen dagen zo warm is geweest, maar het is vandaag een stuk koeler, maar ze doet het nu weer. Verward
Is het misschien verveling? Ze zit namelijk wel alleen,maar heeft een handoek, 2 knuffels, en een mand met hooi om lekker mee te spelen, en onze poes en Lola zijn dikke vrienden. Maar nog blijft ze graven.
Kan het ook zijn dat ze eenzaam is, dat er nog een konijn bij moet?
Ik denk dat, dat niet gaat werken, ik denk dat ze jaloers wordt als er nog een konijn bij komt, en dat ze aggressief tegen dat andere konijn gaat doen.
Ze zit als het niet regent, meestal van 10 uur 's ochtends, tot 10 uur 's avonds in de ren, als het een klein beetje regent, maak ik der schuilhokje(apart gedeelte in de ren) klaar, en kan ze er nog in, maar dan blijft ze er niet zolang in, meestal een paar uur. Maar ik probeer haar wel elke dag in de ren te zetten. Lachen
Het gaten graven is zaterdag plotseling begonnen, mijn vader heeft in één gat een steen gelegd, en toen begon ze er gewoon naast, ze heeft gegraven in der schuilhokje (apart gedeelte in de ren) daar had ik het deurtje dichtgedaan, zodat ze er niet bij kan, maar toen begon ze weer ergens anders.
Weten jullie misschien wat het kan zijn?

Gr. Astrid

Alexx

Re: Konijn begint ineens te graven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:22

ja!
Het is een konijntje, konijntjes graven nou eenmaal, dat zit in hun aard, en wat ook nog al eens kan helpen, en wat eigenlijk gewoo zou moeten; een maatje erbij, okal is ze goed bevriend met je kat, konijnen zijn groepsdieren, en horen niet alleen te zitten, doe er alsjebliefd eentje bij.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:22

ja konijnen graven gewoon graag. De mijne spit ook de hele tuin onder maar het andere konijn niet.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:24

Idd punkies. Dat ze dat eerder niet heeft gedaanzegt niks. Het betekent ook niks. En idd, verkoeling is een goed punt, onder de grond is het een stuk minder warm Knipoog

En als het enigzins kan: doe er een bij, word ze een stuk blijer van.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:27

dank jullie voor jullie reacties Lachen
ja, ik snap dat het in hun aard zit Knipoog maar het is ineens zo plotseling begonnen, dat vind ik vreemd, en dadelijk graaft ze een gat dat buiten de ren gaat, en dan ontsnapt ze, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

punkies : zoals ik al zei, is een 2e konijn geen oplossing, omdat het nieuwe konijn dan wat meer aandacht nodig heeft(in het begin zodat het konijn went aan z'n nieuwe huis Knipoog ), word Lola jaloers, en gaat aggressief doen tegen dat konijn.
Misschien gaat het juist wel goed, maar ik durf het risico niet te nemen, ik ben namelijk erg bang, dat ze dat andere konijntje dan helemaal kapot bijt, (voorbeeldje Knipoog )

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:30

toch zou ik het nog een keertje proberen, met een konijn wat even groot is, dus niet zozeer een jong konijntje, je moet echt geen konijnen alleen zetten, al mijn konijntjes hebben jaren alleen in hokjes geezeten en zijn dólblij met andere konijnen te zitten, het zal misschien eerst even vechten zijn, maar dat is normaal, rangorde, alle konijntjes kunnen bij elkaar.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:33

Ik heb er zelf ook een tijdje over zitten nadenken, over een tweede konijn, maar mijn moeder vond dat ook niet zo goed idee, want die was ook bang voor, waar ik bang voor ben Knipoog
en ik weet dat konijnen niet alleen moeten zitten, en ik wil ook wel graag een tweede konijn, maar toch ben ik nog bang dat het fout gaat.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:28

ik ben denet naar de dierenzaak geweest, en ik heb een balletje met een belletje erin gekocht, en ook iets dat heet ''Colorbed'' dat zie je altijd bij hamsters, een soort papiersnippers, dat verteerbaar is, en wordt gebruikt als nestmateriaal, is ook niet slecht voor dieren, en ook voor konijnen Lachen daar heb ik wat van in het balletje gestopt, en in der nestjes, ik probeer eerst nog wat speelgoed, en als echt niks helpt, moet er toch maar een tweede konijn bijkomen.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:48

Dat bang zijn voor ontsnappen;

Daarom moeten konijnenrennen onder de grond 'verdergaan'. Onder de grond moet dus nog minimaal 1 meter gaas zitten. Ik weet niet of jullie dat gedaan hebben? Maar opzich zou ik me er dan niet zo druk om maken.

En graven dat doen ze nou eenmaal, Nijnie doet het gewoon in d'r hok.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:30

Mijn voedster is er nu plots mee begonnen, ze begint nu ook te rijden op de rest. Gewoon hormonen en nestdrang, niets meer...

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:59

Droomster : nee dat hebben wij niet, dat lukt ook niet echt bij ons grasveldje Knipoog

maar ik probeer gewoon eerst alle anderen dingen, maar als echt niets helpt, koop ik er een 2e konijntje bij Lachen