spoed! nieuwe cavia vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

spoed! nieuwe cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:44

vandaag is een van mijn twee kleine cavia's dood gebeten door een kat hier uit de buurt. nu heb ik vanmiddag meteen een nieuwe cavia gehaald zodat ik deze meteen weer kan koppelen aan mijn inmiddels ongeveer 3 maanden oude cavia. Heb ze net bij elkaar gezet, maar de oudere cavia is alleen maar aan het rijden op de jonge (en het zijn toch echt allebei mannetjes) en aan het klappertanden naar m. Is er kans dat hij hem nog gaat accepteren? toen ik mijn eerste 2, dus degene die vanochtend overleden is en deze, koppelde, ging het meteen goed zonder al dat geklappertand en gerij. wie heeft er tips?

Anoniem

Re: spoed! nieuwe cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:46

zet ze eerst apart langs elkaar in aparte hokken. Zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Laat ze dan af en toe bij elkaar op neutraal terrein. Als ze aan elkaar gewend zijn kun je proberen om ze in een hok te zetten. Hetis moeilijk omdat eht 2 mannetjes zijn en omdat de ene zijn hok waarin hij altijd heeft gewoond als territoium beschouwd. Succes!

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:51

Je kan ook het hok helemaal goed schoonmaken zodat er geen luchjes van de oude cavia en van de dominante cavia in zitten. Meestal gaat dit gedrag ook wel weer over na een paar dagen. Veel succes in ieder geval. En goed dat je gelijk een nieuwe koopt! Pas je wel op voor de kat?

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:54

inderdaad eerst het hok schoonmaken en dan een beetje dezelfde parfum op ze allebei spuiten dat helpt ook goed want dan hebben ze dzelfde geur ..

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:25

Heey

Dat is altijd zo in het begin met een nieuw dier, dan moet de nieuwe rangorde bepaalt worden. Dat deden mijn cavia's eerst ook. Zolang ze elkaar niet bijten kan er niets gebeuren en komt het wel goed Ja

xxx Marleen

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:32

Het is inderdaad een kwestie van een nieuwe rangorde bepalen. En zolang ze niet vechten zou ik ze gewoon bij elkaar laten zitten en ze ook even de tijd geven om aan elkaar te wennen.
Je moet niet vergeten dat je `oude´ cavia vanmorgen nog een ander maatje had, dus die moet ook even omschakelen....

Tiineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:37

je moet ze eiglk in 1 hok stoppen en in 2en delen zodat ze een beetje aan elkaar kunnen wennen.. ze moeten wel aan elkaar kunnen ruiken of wat ook maar.. mischien is het handig om een stukje ijzergaas er tussen te zetten ofsu.. dan kun je ze na een week of 2 weken wel bij elkaar doen... Pling

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:35

Laat ze kennis maken op neutraal terrein...Maak intussen het hok helemaal schoon en zet ze samen in het schone hok...De tip van het luchtje werkt goed...Beetje parfum bv...dan ruiken ze hetzelfde...Dat rijden en klappertanden is normaal...Ze maken uit wie de baas is...
Mannetjes zijn trouwens net zo makkelijk of moeilijk te koppelen als vrouwtjes hoor...Alleen is het moeilijk volwassen mannen te koppelen...dat is bij vrouwtjes makkelijker...Maar een volwassen beer (of van 3 mnd) kun je makkelijk koppelen met een jong beertje...Zolang er geen bloed vloeit gewoon lekker samen laten...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:52

heb ze ondertussen zolang maar ij het schoongemaakte binnehok gezet en dat gaat inderdaad een stuk beter. zal voor mijn 'oude' cavia inderdaad ook wel even wennen zijn dat er ineens een nieuw vriendje bij m loopt. maar zoals ik ze nui zie komt het wel goed denk ik. vond het alleen zo raar dat hij constant op de andere aan het rijden was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:46

hihi een oversexte cavia!