Hoe maak ik een muis handtam??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Hoe maak ik een muis handtam??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:47

Ik wil dit weekeind een jonge muis gaan halen van een aantal weken en ik wil deze graag handtam maken.

Hoe doe ik dit het beste? Ik weet dat je ze heel veel aandacht moet geven, maar zijn er nog dingen die ik kan doen om het wat makkelijker te maken??

En ook niet onbelangrijk: Waar moet ik rekening mee houden als ik een muis neem?

AppaloosGirl

Re: Hoe maak ik een muis handtam??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:07

Ik heb muizen gefokt.
En ik deed ze dan al van heel jongs af aan veel uit het hokje halen en dan gewoon eventjes vasthouden beetje aaien zaadje geven en dan weer terug in de kooi. En dat gewoon elke dag 2 keer ofso.

Ik heb ook een hele valse hamster gehad en ik moest en zou hem tam maken Clown Naja het is me uiteindelijk gelukt. Ben wel vaak gebeten.. ook door muizen En dan moet je gewoon effe hard wezen Tong uitsteken En hem daarna gewoon weer pakken. En dan zal je merken dan bijt hij opeens niet meer Knipoog En heb je een tamme muis.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:37

Citaat:
Een handige manier om je muizen tam te maken is het voederbakje een uurtje uit het verblijf te halen, ga dan tv kijken of lezen of iets dergelijks, met de kooi naast je. Na een uur neem je een handje vol (valk)parkietenzaad en rust die open, met de palm naar boven op de bodem van het verblijf. Je kunt het beste valkparkietenzaad gebruiken omdat muizen het heerlijk vinden, en een paar keer terug moeten komen voor meer. Doe dit zo vaak en lang als je kunt, het kan een tijdje duren voor de muisjes in de buurt komen, laat staan van je handen eten, maar uiteindelijk zullen ze zonder angst over je hand en arm heen lopen en zelfs naar je komst uitkijken.
Als je wilt kan je, als ze eenmaal eten van je hand nemen, iedere keer dat je je hand met eten in de kooi steekt een speciaal geluidje maken, een fluittoontje of een woord bijvoorbeeld. De muizen koppelen dan dat geluid aan eten en zullen leren komen als je roept!

Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:08

Bedankt voor de tips, ik ga het zeker proberen, met welke leeftijd mogen muizen bij hun moeder weg?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:10

muizen zogen tot ongeveer 3 weken bij hun moeder
het beste is 4/5 week Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:16

Zijn mannetjes of vrouwtjes liever? Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:23

Muizen moeten op zaagsel toch? En het is dus het handigs om parkietenzaad te nemen ipv een soort muizenvoer?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:46

NIET op zaagsel!!! neem liever beukensnippers of iets als russell bedding.. zaagsel is over het algemeen veel te stoffig voor muizen!

ik zou als ik jou was een vrouwtje nemen, mannetjes ruiken enorm sterk (zeker met dit weer lol).

neem liever speciaal muizenvoer (rattenvoer kan ook goed!), hier zit alles in wat de muis nodig heeft, parkietenzaad is voor parkieten he Knipoog

hou er ook rekening mee dat muizen master ontsnappers zijn, zorg dat de spijlen van de kooi dicht genoeg bij elkaar liggen of neem een duna/aquarium!

kom ook eens langs in het muizentopic in de hk!
viewtopic.php?f=34&t=553454&p=16677666#p16677666

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:52

Zaagsel is nogal stoffig en hier zullen ze sneller luchtwegproblemen van krijgen. Vlas, aubiose, ... is meer aan te raden omdat deze minder stoffig zijn. Ik gebruik aubiose en ik ben er heel tevreden over, is niet zo stoffig en absorbeert goed Lachen

Voor voer gebruik je speciaal muizenvoer (of parkietenzaad maar ik denk niet dat daar voldoende voedingstoffen inzitten voor een muis?) Verder geef je nog extraatjes zoals; wortel, komkommer, witloofbladje, pasta, hard brood, hardgekookt eitje,... maar zeker geen koolsoorten! En ook niet teveel 'natte' fruit- of groenten soorten want dan krijgen ze diarree.

Verder, of mannetjes of vrouwtjes liever zijn weet ik niet bij ratten is het in ieder geval dat de mannetjes meer 'dweilen' zijn dan vrouwtjes (die actiever zijn) Knipoog natuurlijk zijn er ook
uitzonderingen. Het is wel zo dat mannetjes harder (en sneller) gaan ruiken dan vrouwtjes.

Verder raad ik je aan om er nog een muis (van hetzelfde geslacht want anders heb je binnenkort 100 muizen Knipoog ) bij te halen. Muizen zijn groepsdieren, hoeveel aandacht je het ook geeft je kan niet de plaats van een andere muis innemen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:53

Oo Eitje was me voor Tong uitsteken

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:05

dat was ik idd nog vergeten..
wat soppie ook al zei, muizen zijn groepsdieren! in zn eentje word ie doodongelukkig, 2 is echt een must!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:18

Dan worden het er 2 Haha! Ik wil geen ongelukkige muis

Ik kom zeker even in het topic kijken, ik doe onwijs veel goede ideeen op in dit topic, dat worden dus 2 vrouwtjes! Lachen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:26

goedzo!! Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:33

Coco en Chanel gaan ze heten, hopelijk krijg ik ze flink tam, echt heel schattig Haha!