zwaluw jong gevonden,help!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duppie_

zwaluw jong gevonden,help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 07:58

bij ons aan het dak van het huis hebben we sinds 2 jaar zwaluw nesten en gisteren is er een jong uitgevallen we konden het niet laten liggen want we liggen aan een drukke weg.
hij heeft al veertjes en alles al maar gisteren was die zo zwak dat we dachten dat hij het niet ging halen.
we hebben hem wel wat water in zijn bekje gedaan gewoon een paar druppeltjes en vanmiddag gaan mijn vader geschikt voer kopen van die vliege dingetjes.
maar wie heeft hier nu ervaring die me wat informatie kan geven hierover.
ik las wel op internet dat je het vliegje achter in zijn bekje moet stoppen.
hij heeft denk ik best nog wel een kleine kans want vandaag is hij al wat levendiger dan gistere en hij piept alweer.

nd423

Re: zwaluw jong gevonden,help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:05

Kun je hem niet gewoon terug zetten in het nest? Je kunt hem denk ik moeilijk leren hoe hij zelf mugjes e.d. moet vangen. Of weet je niet uit wel nest hij is gevallen? Vliegen de andere zwaluwen uit het nest al?

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 08:11

nee dat gaat niet want ten eerste dat is veel te hoog en om hem te laten liggen totdat de moeder komt ging niet want we liggen aan een hele drukke weg.en hij is nog niet niet zo groot dat hij al kan vliegen .maar ik heb hem niet 2 vliegjes gegeven ,dus kijken als hij hier al een beetje van opknapt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:14

Als ik juw was zou ik de dierenambulance bellen. Je kan hem idd neit self leren om vliegjes te vangen, of hem zo ver krijgen dat hij wegvliegt. Verder mag je ze volgens mij niet eens zelf hebben. Dus even een belletje plegen naar de dierenabmulance. Waarshcijnlijk worden ze dan in een grote groep gezet, en dan met z'n alle vrij gelaten. Dat is beter voor het beestje...
Groetjes, mij

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:20

t kanz ijn dat de moeder hem na aanraking met mensen niet eens meer accepteerd, dus terug zetten kan weinig zin hebben

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:31

bij ons waren ze een paar weken terug vanwege de hitte uit het nest gevallen / gegooid ze hadden een nest in de nok van de stal.
we hebben de grote ladder gepakt en ze iedere keer terug gezet in het nest, en ze van te voren even laten drinken. ( kraan op een heel klein straaltje zetten en het snaveltje eronder houden )
Nu vliegen ze alle 6 weer vrolijk rond en zijn ze al een nieuw nest aan het bouwen in de stal.
Ondanks onze aanrakingen zijn ze dus niet verstoten door de ouders.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 08:40

ja maar wij komen niet an dat nest is echt veel te hoog.
maar ik heb hem al een paar keer vliegjes gegeven maar in mijn ogen lijkt hij al wat beter uit te zien want hij kijkt al weer wat alert om zich heen en is wat levendiger.
als hij de komende dagen opknapt zullen we hem wel naar zo een vogelopvang brengen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:43

bij ons vallen ook zeer regelmatig jonge zwaluwen uit het nest.. en ook wij zetten ze altijd terug, inderdaad ook gewoon met een flinke lader..

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 08:50

maar met het terug zetten is het prbloeem dat we heb al in handen hebben gehad voor te voeren.
en we hebben een stuk of 4,5 nesten daar zitten dus bij welk nest hij hoort is maar een raadsel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:54

wij zetten ze ook altijd terug eigenlijk...zelf zoon beestje groot brengen gaat idd niet goed denk ik omdat ie zelf niet leert om voor zen eigen eten te zorgen... zou echt de dierenambulance opbellen...hun weten precies wat en hoeveel ze zoon beestje moeten geven enzo Pling
bij ons zijn ze gelukkig wat groter want als ze net leren vliegen gaat het vaak verkeerd...wij hebben in de stal flink wat ramen zitten en zwaluws snappen dat niet echt Clown en als je er dan bij in de buurt komt word je half aangevallen door pas en mams inclusief stront-bekogeling Clown

ps je was me voor met je eigen post, maar ik zou het gewoon proberen terug te zetten! dat je het al in handen hebt gehad is op zich niet zo erg! je moet alleen het goede moment zoeken om het terug te zetten...dan is die kleine zo weer begeurt met nestgeur... en welk nest het is kan je denk ook vrij makkelijk kijken! alle nesten zitten altijd bomvol Clown kies er 1 met een plekje over...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:55

bel even met vogelopvang ! zoek even via google voor het adres enz...zwaluwen zijn beschermd toch en daar mag je zelfs niet zelf mee aan het knoeien..zijn overlevingskans zou nihiel zijn...bellen dus !

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:14

Laatst is bij ons een heel nestje inelkaar gestort, wat resulteerd in 3 dode en 2 levende 'kuikens'. Hebben zelf van een gereedschapbakje een 'nestje' gemaakt en deze weer opgehangen naast het oorspronkelijke nest, en zoiets is echt het enige wat je kan doen. Dus idd of terug zetten, of ff de vogelopvang oid bellen! Die van ons zijn overigens net uitgevlogen Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:02

Bij ons zijn er 2 uitgevallen, helaas al dood gevonden. Het nestje was gewoon te klein, dat gebeurt nu eenmaal....
Ik zou ook de vogelopvang bellen.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:14

Soms "vallen" de jongen er niet uit, maar worden ze eruit geduwd. Dit kan zijn omdat het nest te klein wordt, of omdat er iets niet goed is met het jong. De sterksten weten wel te overleven. Ik leg (als ik er al eerder bij ben dan de kat) de jongen niet terug in het nest. In de natuur zou dit ook niet gebeuren en overleven alleen de sterksten. Dat moet ook wel, want als de vogeltrek weer begint, moeten ze weer naar Afrika vliegen. Het klinkt misschien heel hard, maar ik laat dus de natuur op haar beloop.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:40

Homerun schreef:
Soms "vallen" de jongen er niet uit, maar worden ze eruit geduwd. Dit kan zijn omdat het nest te klein wordt, of omdat er iets niet goed is met het jong. De sterksten weten wel te overleven. Ik leg (als ik er al eerder bij ben dan de kat) de jongen niet terug in het nest. In de natuur zou dit ook niet gebeuren en overleven alleen de sterksten. Dat moet ook wel, want als de vogeltrek weer begint, moeten ze weer naar Afrika vliegen. Het klinkt misschien heel hard, maar ik laat dus de natuur op haar beloop.

ik vind het wel mee vallen met hard klinken...zo is de natuur nou eenmaal! en bij ons zitten de katten ook altijd te loeren naar die beestjes maar dit jaar is er maar 1 gepkat door een kat Haha! gelukkig vliegen ze nu goed want vind het niet fijn als ze nog niet zo goed kunnen viegen en der op de grond een paar kattenogen toekijkt....