Frettenvraag Met spoed!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Frettenvraag Met spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 12:21

Gisteravond hoorde ik toen ik mijn kat uit de hooiberg ging halen een vreemd geluid.Held als ik ben in het pikkedonker heb ik mijn kat maar niet verder gezocht Bloos
Vanochtend (toen het weer licht was )heb ik de moed weer opgevat en ben toch maar weer eens gaan kijken in de hooiberg.Tot mijn stomme verbazing liggen daar 2 jonge fretten met de oogjes (denk ik,ik heb er totaal geen verstand van)net open.Mama heb ik nog niet gezien maar er lag wel een stuk uitwerpsel van ongeveer 5 cm lang(leek op kattendrolletje)dus ik denk dat ze wel in de buurt is.Uit nood heb ik een blikje van dat pate van de kat neergezet en de kleintjes vlogen het aan.Heb alleen geen idee of ze dat mogen hebben en of de moeder dat ook mag hebben.Wat mogen de kinderen anders?????

JustNanno

Re: Frettenvraag Met spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:34

zijn vast bunzings...die kun je maar beter weg laten halen door een boswachter oid. Als de moeder je bij het nest in de buurt ziet worden ze erg agressief!

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:44

het kunnen zeker fretjes zijn maar het kan ook zeker een bunzing of hermelijn of wezel maar je aangezien je geen foto heb geplaats is dat moeilijk te beordelen... Maar kijk wel uit want ze kunnen allemaal gemeen bijten... maar elk dier kan agressief zijn als ze jongen hebben ook een hond en ook een konijn dus ik vind het onzin om ze daarom te laten weghalen... en ow ja op je vraag of ze katen voer mogen... Dat is geen probleem ik heb vroeger zelf fretten gehad en die kregen altijd katen voer droge brokjes en ook blikvoer zolang je maar geen melk geeft want daaraan kunnen ze aan de race gaan en drogen ze uit en gaan ze dus dood!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:49

heb je geen foto ofzo?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:50

fretten leven niet in het wild

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:50

wezeltjes ed zijn beschermd, en niet prettig om zo dicht in de buurt te hebben! en ja, ze kruipen in broekspijpen ed, hele vervelende beesten zijn het hoor (ja, uit ervaring).

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:55

CielitoLindo schreef:
fretten leven niet in het wild

Klop maar worden vaak zat los gelaten door mens die spijt hebben van het beestje en hem los laten of fretten die losbreken... Dus het kan wel degelijk dat het fretjes zijn...
@JustNanno vind ik erg appart dat ze in je broekspijp klimmen maar ik zie het probleem niet als er zulke dieren in de buurt zijn.. ze zijn ergt nuttig want ze zorgen ook dat het ongedierte muizen ratten wilde konijnen ed niet ongestoort door fokt!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:57

nuttig wel, maar ze zijn erg agressief, en helemaal als ze jongen hebben. wees er maar niet zo blij mee, en kom er al helemaal niet in de buurt!

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:03

Maar zo als ik net al zei kan elk dier agressief zijn als ze jongen hebben ook een hond konijn en als onze paarden net een veulen hebben moet ik ook opletten... Maar dieren laten het altijd wel merken als je te dicht bij komt alleen herkennen veel mensen de reacties van de dieren niet en worden dan gebeten of geschopt ed om dat er niet gereageerd wordt op de waarschuwing van het dier.. Dus eigen schuld dikke bult

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 14:16

Heb een beetje gegooled en ben er nog niet helemaal uit.Het kunnen idd bunzings zijn maar er zijn ook fretten met deze aftekeningen.Foto's heb ik helaas nog niet want kind heeft camera mee.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:17

Ik zou de dierenambulance bellen om ze te laten verwijderen

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:29

pas op want als het een bunzing is die vreten de onderkant van je auto kapot en dan ben jij zo dood.:S:S:S:

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 14:31

CielitoLindo schreef:
Ik zou de dierenambulance bellen om ze te laten verwijderen

Wacht het nog even af.Ik bedacht me ineens dat een van mijn klanten op stal zelf Fretten heeft en vanmiddag terugkomt van vakantie.Misschien dat zij het verschil kan zien en weet wat ik er mee moet.
Laatst bijgewerkt door FlairS op 01-07-06 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 14:31

xxxcatjuxxx schreef:
pas op want als het een bunzing is die vreten de onderkant van je auto kapot en dan ben jij zo dood.:S:S:S:

ENG! Haha!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 13:30

Inmiddels zijn we een dag verder en heeft onze ,,frettenexpert ,, van stal er even naar gekeken.Ze kon geen uitsluitsel geven.Het kunnen fretjes zijn maar ook bunzings.Doordat er in de dagen voorafgaand aan de vondst van de kleintjes hooi in de hooiberg is gegooid,vlas is uitgehaald en kinderen gespeeld hebben denk ik dat mama het voor gezien heeft gehouden.Heb ze gisteravond op aanraden van de frettenklant van stal wat kittenbrokjes en kittenmelk gegeven en dat ging er gretig in!Vanochtend zelfde verhaal.Kijk het nog even aan tot morgen.Is er geen verandering in de situatie dan bel ik denk ik de dierenambulance om te vragen wat ik het beste doen kan.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:52

geef nu eens gewoon een foto Knipoog
het kunnen evengoed frunzings zijn

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:55

Als ik jouw was zou ik ze idd gewoon weg laten halen. Daar moet je zelf niet mee beginnen als je er geen verstand van hebt denk ik zo. Niet aanvallend bedoeld, maar straks zijn het idd frunzings, en die kunnen soms net zo pittig zijn als een bunzing. Of het is idd een bunzing, en dan zit e weer met het feit dat je ze niet mag hebben. Dus als ik jouw was zou ik ze id gewoon laten ophalen. Succes!
Groetjs, mij

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 23:16

Pluttersput schreef:
Als ik jouw was zou ik ze idd gewoon weg laten halen. Daar moet je zelf niet mee beginnen als je er geen verstand van hebt denk ik zo. Niet aanvallend bedoeld, maar straks zijn het idd frunzings, en die kunnen soms net zo pittig zijn als een bunzing. Of het is idd een bunzing, en dan zit e weer met het feit dat je ze niet mag hebben. Dus als ik jouw was zou ik ze id gewoon laten ophalen. Succes!
Groetjs, mij

Had ik dus al besloten;Morgen bel ik de dierenambulance.Ben vanaf gisteravond al steeds om de 4 uur met melk en brokjes in de weer.Ze zijn in ieder geval een stuk pittigerdan gisterochtend.Ze pakken nu het voer en gaan zich ermee verstoppen.Gisteren waren ze te zwak om het mee te nemen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:20

en de moeder?

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:33

en weet je al wat voor dier het is??? En wat heeft de da gezegt??