halsbandje bij katten verplicht??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

halsbandje bij katten verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:26

Is dat verplicht, om te bewijzen dat een kat van iemand is?

Mijn oom en tante hebben 2 katten, allebei volgensmij rond de 12 jaar oud.
Pas geleden was hun ene kat plotseling verdwenen, na 2 dagen kwam hij nog niet terug, dus mijn tante maakte zich zorgen en heeft de dierenambulance gebeld. Deze verwezen haar door naar het dierenasiel. Daar in het asiel bleek de kat inderdaad (met zo'n 100 andere katten) te zitten. Ze konden direct laten zien dat de kat echt van hun was, omdat hij heel duidelijk op mijn oom en tante reageerde.
Het probleem was; ze mochten de kat niet mee naar huis nemen! Iemand die een straat verder woonde had de kat naar het asiel gebracht toen hij bij diegene voor de deur was komen zitten, waarschijnlijk had de kat zich gewoon een straat vergist (beestje is af en toe een beetje in de war).

Uiteindelijk hebben mijn oom en tante de volgende dag pas hun kat mogen kopen voor 60 euro van het asiel, omdat er administratiekosten waren gemaakt. In het asiel werd verteld dat een kat een chip of halsbandje moet hebben om aan te tonen dat de kat van iemand is, nu konden ze hem alleen terugkopen voor een prijs die je normaal betaald om een kat uit het dierenasiel te halen.

Mijn katten hebben ook alle 3 geen bandje om, omdat ik dat niet echt veilig vind als ze blijven hangen en omdat ze het vervelend vinden en een kale nek krijgen (had onze vorige kat erg). Hoe zit dat precies?

Jamezy

Re: halsbandje bij katten verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:33

Lijkt me logisch, die mensen maken natuurlijk ook kosten. En anders kan iedereen wel aankomen met "dat is mijn kat"...

Maar een halsbandje of chip? Halsbandje vind ik sowieso niet overbodig als je kat buiten loopt, desnoods eentje met elastiek, mochten ze ergens aan blijven hangen. En zo lang ze binnen zitten, en je dit zelf kunt regelen (d.w.z. ze hebben geen vrije in- en uitloop door bijvoorbeeld een kattenluik of openstaande deur, wat dan ook), kun je het bandje ook af en toe aflaten. Mijn katten hebben paspoorten, en ik heb foto's van ze, dus dat lijkt me ook wel genoeg bewijs?

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:38

Mijn kat draagt geen halsbandje, maar ze gaat ook niet veel verder dan de tuin. Als ze wel weg zou lopen dan heb ik nog haar dierenpaspoort en een heeeleeboel foto's Tong uitsteken

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:44

nee ik snap ook wel dat ze kosten hebben gemaakt in het asiel, maar ik snap niet zo dat je je kat (met paspoort, en foto's hadden ze ook!) niet gewoon weer mee mag nemen omdat het dier geen halsband om had of chip?

Onze kat is als kitten een keer met halsbandje (met elastiek erin) heel lelijk vast komen te zitten, dus ik vind het gewoon niet zo'n prettig idee..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:32

Halsbandjes zijn niet aan te raden nee, al veel ellende van gezien.
Wat dit asiel heeft gedaan is niet netjes !! Als bij ons hond of kat gevonden wordt en de eigenaar komt na 1 of 2 dagen (of sommige pas na 2 weken Boos! - terwijl ze weten waar hij zit) dan rekenen we gewoon pensionkosten voor die dagen en eventuele medische kosten.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:41

tja... de manier waarop is mischien niet zo netjes , maar het hoeft dus niet perse een halsbandje te zijn, laat ze er een chip in zetten en probleem opgelost;)

ik vind opzich het beleid van "terug" kopen wel oke, als dat helpt dat meer mensen een chip laten zetten bij hun dier? dat scheelt een boel zoekwerk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:00

Ik weet het niet, als jij met foto's en al kan aantonen dat het jou kat is vind ik het stom dat jij er 60 euro voor moet neerleggen. Als je het niet kan bewijzen vind ik het wat anders maar met foto's....geef die kat gewoon mee...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:05

Ik vind het eigenlijk niet zo netjes, je eigen kat terugkopen. Ik snap heus wel dat het asiel kosten maakt, maar 60 euro? Kom op zeg...

Mijn kat heeft een chip, halsbandje krijgt ie nooit meer om, nadat ie zich daarmee bijna heeft opgehangen Scheve mond

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:09

Wij hebben ook een buitenkat zonder halsband en chip. Is (was voor mijn tijd) ook al eens door een vriendelijke buur bij het asiel afgeleverd, haar staart is namelijk door een ongeluk beschadigd en voor een gedeelte kaal, want "leken" dan zien als verwaarloosd of schurft...

Ik durf haar geen bandje om te doen, ben bang dat ze zich wurgt, dus we hebben voor volgende maand een afspraak om haar te chippen.

Verder hebben we nog een kitten van drie maanden, die te jong is om al buiten te mogen, die draagt nu binnen wel een bandje met een kokertje eraan met eenbriefje erin, dat mocht ze ontsnappen met de andere kat mee en mensen vinden haar, ze snappen dat ze nog niet buiten hoort en ons op kunnen bellen.
Ook deze gaan we laten chippen...

Ik snap dat het asiel ook kosten maakt, maar administratieve kosten á 60 euro voor een paar dagen vind ik absurt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:15

Een familielid van me had een hele oude poes, die zo slecht eraan toe was, dat er een afspraak was gemaakt met de dierenarts, om poes in te laten slapen. Laat die poes nou net de dag van tevoren weglopen. Hebben de buren de poes naar het asiel gebracht. Koe Nou, hij kon teruggekocht worden, anders kreeg dat familielid het zielige beestje niet mee. Boos!
Dat er regels zijn in een asiel ok, maar dit vind ik keihard.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 29-06-06 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:18

Ik zou zoveel mogelijk foto's zoeken waar jullie met de kat op staan, en die laten zien bij het asiel. Betaal de pensionkosten, plus een donatie, en laat de kat alsnog chippen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:54

Shalimar schreef:
Ik weet het niet, als jij met foto's en al kan aantonen dat het jou kat is vind ik het stom dat jij er 60 euro voor moet neerleggen. Als je het niet kan bewijzen vind ik het wat anders maar met foto's....geef die kat gewoon mee...

nou zo werkt het natuurlijk niet. het asiel heeft er ook "moeite"voor gedaan, wees blij dat je kat daar heen gebracht word en dat hij/zij veilig zit, een asiel leeft ook niet van de lucht.

of het 60 euro moet zijn? oke daar kun je over twisten, en helemaal de reden die ze zelf opgeven, maar dat je moet betalen om je dier terug te krijgen? nee hoor helemaal niet raar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:58

60,- is inderdaad wel erg veel, ik geloof dat het gebruikelijke is dat je administratie en de pensionkosten betaald.
Ik wil mijn kat nog wel laten chippen een bandje dus absoluut niet.

Swintha_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:00

mijn katten hebben ook geen bandjes om.. ik deed eerst wel bij mijn kitten met koker met adres erin maar die verloor ze steeds dus ga niet iedere dag een nieuwe kopen en me andere katten blijven dicht bij huis. maar me kitten is wel gechipt:) vind ik wel fijner voor als ze aan gereden word of ontvoerd dan weten ze van wie ze is:)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 18:02

nee, nouja.. in dit geval was het een beetje banketstaaf omdat de poes helemaal niet was weggelopen.. de mensen die hem gebracht hadden wonen 1 straat achter mijn oom en tante. Voor de eigenaren niet leuk (hebben zich erge zorgen gemaakt omdat poes weg was) en voor de kat zelf al helemaal niet in zo'n asiel. Waarschijnlijk hebben die achterburen hem gebracht omdat hij niet meer zo heel goed in zijn vacht zit, vanwege zijn leeftijd.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:17

Ik vind het heel erg logisch dat je aan moet kunnen tonen dat het je eigen kat is die daar zit. Mijn ene kat is aanhalig naar iedereen dus zou iedereen kunnen beweren dat het zijn kat is alleen omdat hij zich door degene laat aaien. Daarbij gaat het om een vrij dure raskat. Denk niet dat het assiel echt onmogelijke eisen gaat stellen om aan te tonen dat het je kat is. Dus chip zou kunnen. Halsband met adreskokertje ook. Maar denk dat ze een dierenpaspoort met foto's ook wel accepteren.

Dat ze pensionkosten en administratiekosten rekenen vind ik vrij normaal. Katten die langer dan 3 dagen zitten worden door het assiel ingeënt en ja ook die kosten zullen ze terug willen. Dan zit je dus al gauw op 60 euro. Wees blij dat hij daar is opgevangen en niet is overreden.

Zelf had ik een paar jaar terug ook een kat die is weggelopen.
Helaas is hij naar een paar dagen dood gevonden. De dierenambulance heeft hem toen opgehaald en bewaard in de vriezer. ik ben opgebeld door de stichting amivedi. Doordat ik ben wezen kijken kon ik zien dat het helaas echt mijn kat was die daar lag. Mij werd toen ook vriendelijk verzocht om de rekening van de dierenambulance te betalen. Hoewel ik mijn kat niet eens terug had en hem daar heb achtergelaten heb ik toch de rekening betaald. Ben namelijk blij dat de dierenambulance bestaat zodat ik tenminste wist wat er met mijn kat gebeurd was. Nu hoefde ik tenminste niet in onzekerheid te zitten.