* !!!!!! 2x per dag je konijn onderzoeken !!!!!! *

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

* !!!!!! 2x per dag je konijn onderzoeken !!!!!! *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:26

Met warm weer gaan vliegen eitjes leggen op je konijn en deze komen binnen 12 uur uit en de larven eten zich in je konijn. Dit komt erg veel voor, zo ook bij mijn Rex. Het is echt verschrikkelijk en alleen als je er snel bij bent kan je konijn dit overleven. Als je iets ziet wat je niet vertrouwd (of bewegen) ga meteen naar de dierenarts!
Ik heb mn konijn terwijl ik de dierenarts belde in een emmer met lauw water en soda (kan ook met dettol) gezet om al een beetje de beestjes uit proberen te roeien....

helaas heeft mijn konijn het niet overleefd, kan ook komen omdat ze al oud was...

mijn post op een andere site:
Rex was eindelijk verhuisd van een klein stadstuintje naar een wei en liep lekker los bij ons. s'Ochtends zat hij met het voeren tussen de paarden want ze (ja ze heet eigenlijk Rexona, het ras heet Rex) lust heel graag paardenmeel. De paarden hadden haar ook volledig geaccepteerd! Ze had ook nog wel haar eigen hok met water en voer maar zat savonds het liefste aan mijn tomatenplant te eten. Alles super dus!
Nu zag ik dat ze zaterdagavond er een beetje zielig bij was... en ja hoor... een vlieg had eitjes op haar gelegd met alle gevolgen van dien. Gelukkig was ik er meteen bij en had ze alleen een heel klein wondje. (het is niet te voorkomen en een ramp met dit weer dus als je een konijn hebt onderzoek deze 2x per dag!) Dus dierenarts haar helemaal behandeld en even later zat ze weer gezellig tussen de planten.
Daarna was ze opeens verdwenen en gisteren heb ik haar gevonden na een herhaalde zoekpoging. Ze was helaas dood....
Mijn arme Rex, Boos! het was zo gezellig met haar!

Elmond

Re: * !!!!!! 2x per dag je konijn onderzoeken !!!!!! *

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:30

Arm konijntje, sterkte ermee verder...altijd sneu als zo'n lieverd moet sterven en dan ook nog wel door zoiets stoms als die vieze vliegen:(

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:00

Ons konijntje had ook vroeger last van diarree, en daar trekken de vliegen massaal op af. En dan via een miniscuul wondje is het prijs. Diaree kan je voorkomen door meer hooi en minder groenvoer, dat kom je toch ook veel tegen in de zomer.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:16

Ja inderdaad is dat gevaarlijk, mijn konijn had geen diarree maar het is zelfs toch gebeurd. Ik heb ooit wel een ander konijn gehad met chronische diarree en die moest van de dierenarts biogarde yoghurt eten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:33

haha, best grappig. Dat heb ik nog nooit gehoord... Lachen
Die rotte vliegen, ik haat ze ook. Gelukkig hier aan zee, hebben we er een pak minder.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:36

hier tussen de paardjes meer.... wel een redelijk open vlakte maar ik ga toch geen ander konijn kopen.... het risico met al die vliegen tussen de paardjes is te groot...

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:37

ik heb dit ook gehad... het is zoo verschrikkelijk.. lopen ze lekker buiten in de wei, gaan die rot vliegen het weer verknallen Boos! ...
sterkte ik was trouwens mijn konijnen (als er klitten zitten of het wat vies lijkt) met hondenshampoo, pb me al je wil weten wat het voor shampoo is want dan kijk ik voor je..

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:44

ik heb dit ook gehad met mijn konijn was echt vreselijk.

We zagen al een tijdje een grote groene strintvlieg rond zijn hokje zwerven. En de volgende dag zaten er twee grote wonden op de kond van mijn konijn waar wit/doorzichtige maden uit kwamen.

Wij hadden natuurlijk meteen de dierenarts gebeld. Bleek dat de overlevingskans vrij klein was. We moesten het konijn (pucky) wassen en proberen de maden "eruit" te halen. Daarna zijn we meteen naar de dierenarts gereden. Toen bleek dat de overlevingskans bij puck redelijk hoog was doordat we hem zo goed hadden gewassen.

Meneertje kreeg een prikje en we kregen shampoo mee waarmee hij gewasse moest worden.

Gelukkig heeft dit goed geholpen en waren we erop tij bij.

Om dit te voorkomen kan je speciale hor stof kopen en die voor het hok doen zodat er geen vliegen in kunnen. Dit werkt prima.

Sterkte met het verlies van je konijn! Ach gut

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:49

Gelukkig dat Pucky het heeft overleefd!
Ik weet niet of Rex anders ook niet was gestorven omdat ze al oud was maarja. Ik heb nu dus geen konijnen meer en begin er ook niet meer aan jammergenoeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:40

zowiezo mest ik in de zomer het hok wat vaker uit en kijk zeker ook elke dag mijn nijn even goed na....
moet er niet aan denken zeg dat er zoiets gebeurd.......

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:47

Aah sterkte!! Wist ik niet! Gaat haar konijn ook eens nakijken Bloos

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:05

Goed om dit te weten.
Dit was volkomen nieuw voor me.
Jammer van je konijn ook al was ze oud.
Ze zijn zo kwetsbaar.
Maar je schreef ook dat je konijn van je tomatenplanten at.
Tomaten horen bij de nachtschade familie, net als aardappelen bvb. en alle nachtschades zijn giftig. Soms ook de vruchten (de tomaten zelf niet natuurlijk), maar in elk geval de plant.
Pas daar dus mee op als je dieren hebt.
Laat ze er niet van eten.
Waarschijnlijk is je konijn wel aan de maden doodgegaan, maar toh een gewaarschuwd mens......
Sterkte met je verlies.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:06

Ohja, zijn tomatenplanten giftig??? Maar konijnen weten toch zelf wat ze wel en niet mogen eten? Sjonge! Ja het eten aan de tomatenplant doet ze al jaren maar zal ze zeker uit de buurt houden van andere dieren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:12

Citaat:
Tomaat is een giftige plant uit het geslacht nachtschade, de rijpe vrucht is gezond en wordt gegeten. De gifstof van de tomaat heet tomatine en is een glycoalkaloïd.
De stof wordt door de plant geproduceerd als afweerstof tegen allerlei ziekteverwekkers en is ook giftig voor de mens.
Bij het rijpen van de vrucht verdwijnt de gifstof hieruit, hierdoor wordt de vrucht eetbaar maar ook gevoeliger voor schimmels en bacteriën.
In Amerika wordt van groene vruchten een chutney gemaakt, die bij het eten van te grote hoeveelheden vergiftigingsverschijnselen kan geven.

de tomaat zelf is dus niet giftig, de plant wel.. Knipoog

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:14

Net zoals aardappelplanten, paprikaplanten e.d.
Houd je dieren er bij vandaan.
Ze weten helaas niet altijd wat goed voor hen is.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:59

aah.. das niet leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:04

Sterkte! Ach gut

Mijn konijntje heeft de laatste 2 maanden(?) ook last van diarree, het gaat maar niet over. Ze zit in een hok ong een halve meter boven de grond. Er zit wel een vlieg in haar hok..
Ze krijgt alleen bix en hooi te eten. Wat kan ik doen zodat de diarree overgaat?

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:11

@atreyuevita: wat voor'n ras was je konijn? (dat hij zo tussen de paarden liep)
Veel sterkte met het verlies. Vriendjes zijn?
Mijn konijntje is een week geleden overleden. Heel verdrietig, twas net een hondje.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:20

Anoniem schreef:
Sterkte! Ach gut

Mijn konijntje heeft de laatste 2 maanden(?) ook last van diarree, het gaat maar niet over. Ze zit in een hok ong een halve meter boven de grond. Er zit wel een vlieg in haar hok..
Ze krijgt alleen bix en hooi te eten. Wat kan ik doen zodat de diarree overgaat?

Biogarde youhurt geven. Voer wat alleen uit brokjes bestaat. En geen verse dingen als appel, gras wortels. Anders ff naar de dierenarts bellen!
Ik zou je hok bekleden met iets waar vliegen niet door kunnen. Horgaas of gewoon vitrage zodat de vliegen er niet bij kunnen. Elke dag kooi verschonen en 2 x per dag je konijn controleren en achterwerk schoonmaken.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:22

Tzatzi schreef:
@atreyuevita: wat voor'n ras was je konijn? (dat hij zo tussen de paarden liep)
Veel sterkte met het verlies. Vriendjes zijn?
Mijn konijntje is een week geleden overleden. Heel verdrietig, twas net een hondje.

Het was een Rex http://www.dierenplanet.nl/konijnen/ras ... /index.php

Goh wat rot dat jouw konijn ook is overleden... veel sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:26

atreyuevita schreef:
[naam] schreef:
Sterkte! Ach gut

Biogarde youhurt geven. Voer wat alleen uit brokjes bestaat. En geen verse dingen als appel, gras wortels. Anders ff naar de dierenarts bellen!
Ik zou je hok bekleden met iets waar vliegen niet door kunnen. Horgaas of gewoon vitrage zodat de vliegen er niet bij kunnen. Elke dag kooi verschonen en 2 x per dag je konijn controleren en achterwerk schoonmaken.

Okee dankje!

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:27

Oja, stond er ook wel bij dat het een Rex was.
Heb nu een Franse Hangoor (lief ras, alleen hij weet het zelf nog niet). En deze week voor verjaardag dwergje gekregen (is heel bang voor de FH). Ze staan binnen dus geen last van vliegen. Maar je kunt toch een hor proberen?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:00

Tegen diaree moet je veel vezels geven, hooi en luzerne en brokjes. Zeker geen groenvoer. Hard brood is ook goed. En zoals al gezegd veel het hok uitkuisen, want die vliegen worden daardoor aangetrokken!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:26

Diarree kan ook door besmetting met een eencellige parasiet in het darmkanaal komen. Dar heet coccidiose. Hier kunnen ze aan doodgaan.
Het beste is je DA er even naar laten kijken.
Er bestaan medicijnen voor.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:29

Ik heb dit nog nooit mee gemaakt maar het klinkt erg sneu Ach gut
Mijn konijn wordt elke lente door de dierenarts ingeent tegen insecten, helpt dit ook tegen deze beesten?