Mijn kat heeft steeds lintwormen !! Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

postbodesiem

Mijn kat heeft steeds lintwormen !! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:06

Wie heeft tips voor me om mijn kat nu eens echt van zijn lintwormen af te helpen?

Ik ontworm hem elke 4 weken met de ene keer Drontal en de andere keer met Mansonil speciaal voor lintwormen. Gister heb ik hem ontwormd en ja hoor vanmorgen had hij z'n brokjes uitge** Misselijk en wat zat er weer in een lintworm van wel 10 cm lang!!
Ik word er niet goed van, elke 4 weken ontvlooien (terwijl hij geen vlooien heeft hoor) en de volgende dag ontwomen moet toch echt voldoende zijn??
Ik word er een beetje radeloos van!

Sarisv

Re: Mijn kat heeft steeds lintwormen !! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:26

Al naar de DA geweest?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:32

Volgens mij als een kat wormen heeft, moet je na het ontwormen binnen een paar dagen weer ontwormen.
Dan duurt 4 weken te lang dus.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:34

Inderdaad, volgens mij staat er bij mij op de verpakking (ik heb Duo Excil ontwormpasta) dat als je kat wormen heeft dat je hem meteen moet ontwormen en dan twee weken later weer.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:26

GimGirl schreef:
Al naar de DA geweest?

Heb vanmiddag de DA gebeld die zei over 2 en halve week weer ontwormen, dus dat zel ik maar doen, ik hoop dat mijn kat nu eens van dat ongedierte afkomt!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:34

Wormen komen steeds weer terug. Dat is normaal. Een ontwormingsmiddel werkt niet preventief, maar dood alleen de wormen op het moment dat je het geeft. Als er dan een worm uitkomt, is dat mooi, want dat is de bedoeling Knipoog
Je kunt idd eens 2x achter elkaar ontwormen met 2 weken tussentijd. Drontal is op zich een goed middel, dus daar kan het niet echt aan liggen. Geef je wel de juiste dosering? Je kunt beter iets teveel geven dan te weinig. Een beetje overdoseren is niet erg en eigenlijk juist goed. Zo voorkom je dat de wormen resistent worden, dat gebeurt nl wanneer je gaat onderdoseren. Lachen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:10

Verkeerd gelezen. Bloos
Laatst bijgewerkt door Guinevere op 29-06-06 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:21

Je moet inderaad de kuur herhalen, binnen 3 weken.
Wat verstandig is, is om 1 week voortaan tussen het ontvlooien en ontwormen te laten zitten, dat is effectiever.

Wat inderdaad hier al gezegd is, kijk eventjes of je de juiste dosering heb, want er wordt inderdaad vaak ondergedoseerd.
Als dit niet helpt, dan een keer overstappen op ander ontwormingsmiddel, maar dit zou ik in overleg doen met je DA.

Heb je nog meer beesten, zorg dan dat je ze allemaal te gelijk ontwormt, want anders blijven ze elkaar besmetten.

Succes...

ps soms duurt het wel een paar kuren, die je na 2/3 weken moet herhalen om er af te komen. Daarna moet je je kat wel elk kwartaal ontwormen (dus 4 keer per jaar)

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:25

Oke bedankt voor jullie tips, ik ontworm mijn kat over 2 weken weer en dan met 1 1/2 drontal pil (dat is dan voor 6 kilo) dat moet lukken om de wormen dan eens echt uit te roeien Knipoog

@ ElskedZ: ik ontvlooi altijd 1 dag voor het ontwormen, ik zal er nu iets meer tijd tussen laten (maar hij heeft gelukkig geen vlooien)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:22

stronghold... helpt tegen vlooien en wormen.... pipetje voor in de nek...

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:17

stronghold werkt niet tegen álle wormen Knipoog dus dan even de verpakking checken...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:10

nee dat klopt.. kan je gewoon ff navragen bij de Dieren arts..

maar als het helpt tegen de wormen helpt het wel heel goed...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:56

probeer eens een andere ontworming (milbemax oid) en als je er wormen af ziet komen, is ons advies na 10 dgn nogmaals ontwormen.

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:05

Komt je kat ook veel buiten? Dit is ook vaak de reden van wormen..
Wij hebben 2 katten, waarvan 1 een echte buitenkat en 1 kat die graag binnen
is. De buitenkat is altijd op jacht naar muizen en al dat andere ongedierte. Deze heeft ook altijd wormen. Mijn moeder ontwormt altijd op tijd en iets meer dan mag. Toch komen die wormen steeds terug. Bij ons krijgen ze tegen
vlooien altijd pipetjes die je tussen de schouderbladen moet leeg knijpen..

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:27

Mii_Suzy schreef:
Komt je kat ook veel buiten? Dit is ook vaak de reden van wormen..
Wij hebben 2 katten, waarvan 1 een echte buitenkat en 1 kat die graag binnen
is. De buitenkat is altijd op jacht naar muizen en al dat andere ongedierte. Deze heeft ook altijd wormen. Mijn moeder ontwormt altijd op tijd en iets meer dan mag. Toch komen die wormen steeds terug. Bij ons krijgen ze tegen
vlooien altijd pipetjes die je tussen de schouderbladen moet leeg knijpen..

Ja mijn kat is altijd buiten en jaagt de hele dag, brengt regelmatig een muis en vogel mee en eet die met huid en haar op, dus dat zal ook een reden zijn dat hij steeds last van wormen houdt ondanks dat hij op tijd ontwormd en ontvlooid wordt Haha!

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:18

Ja, dit zal de reden daarvan ook zijn! Knipoog
Je doet hier dus niks aan, gewoon erg goed en
concequent blijven ontwormen!

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:57

Wel niet meer gebruiken van het product dan mag hoor, want dit is gevaarlijk voor je kat. Kan je eventueel geen second opinion krijgen van een andere dierenarts? Soms kunnen ze een spuit geven tegen wormen en dergelijken en krijg je iets mee om enkele dagen na elkaar te geven. Na tien dagen ofzo moeten dan alle wormen (ook eitjes) helemaal verdwenen zijn. Vaak werken producten enkel op de levende wormen, maar niet op de eitjes. Als die uitkomen is het middel al weg/uitgewerkt en begint alles opnieuw. Veel succes!

Saartjex18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:37

Gebruik Milbemax is een veel beter middeltje tegen lintwormen !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:25

Weet je heel zeker dat-ie LINTworm uitkotst? Het is nl veel waarschijnlijker dat het spoelwormen zijn. Het hebben van lintworm zie je eigenlijk alleen maar aan de lintwormeitjes die uit de anus kruipen.

Overigens, als een kat wormen uitkotst, heeft-ie een bijzonder ernstige wormbesmetting. Het komt echt zelden voor dat wormen in de maaginhoud voorkomen. Heb je je DA gemeld dat-ie wormen uitkotst? Bij hem zou dan toch ook echt een lampje moeten gaan branden....

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:15

Ibbel schreef:
Weet je heel zeker dat-ie LINTworm uitkotst? Het is nl veel waarschijnlijker dat het spoelwormen zijn. Het hebben van lintworm zie je eigenlijk alleen maar aan de lintwormeitjes die uit de anus kruipen.
Overigens, als een kat wormen uitkotst, heeft-ie een bijzonder ernstige wormbesmetting. Het komt echt zelden voor dat wormen in de maaginhoud voorkomen. Heb je je DA gemeld dat-ie wormen uitkotst? Bij hem zou dan toch ook echt een lampje moeten gaan branden....

Het was echt een lintworm. ik ben deze keer zelfs zo gek geweest om de kots in een bakje water te doen Vork en de lintworm ervan los te krijgen Misselijk om te zien of het een echt lintworm was, ik moet je bekennen het was er een van (echt niet overdreven) plm 35 cm terwijl ik eerst dacht dat het een was van ongeveer 10 cm nee dus. Terwijl ik ELKE 4 weken ontworm en afwissel met mansonil de ene keer en drontal de andere keer.
Ik heb de DA gebeld en die zei alleen maar dat ik 2 weken na de 1e wormkuur (drontal) weer een kuur moest geven en verder niks.
Ik moet zeggen mijn kat is erg levendig, ziet er erg goed uit, glimt, niet te dik niet te dun en is een enorme jager (gisteravond weer een muis opgevreten Vork hij kwam er mee de kamer in bah!)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:22

Het klinkt mij ook meer als spoelworm in de oren hoe zag de worm eruit?

Ik zou nu even een paar keer om de 2 weken met het ene middel ontwormen dan een maand rust en dan nog eens elke 2 weken met een ander middel.
En misschien is de stronghold voor een keer daarna ook geen gek idee.
Als je heel vaak dezelfde ontwormingsmiddelen geeft kunnen ze resistent worden, dus idd oppassen.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:25

Meavey schreef:
Het klinkt mij ook meer als spoelworm in de oren hoe zag de worm eruit?

Echt geloof me nu maar het was een lintworm een spoelworm wordt toch geen 35 cm lang?
Een witte lange sliert (net bami Vork )

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:28

Spoelwormen kunnen nog veel langer worden, maar die zijn niet echt plat.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 13:47

Meavey schreef:
Spoelwormen kunnen nog veel langer worden, maar die zijn niet echt plat.

Getver Nagelbijten / Gniffelen !! maar deze was echt wit-plat, heb ff op het internet gezocht en kwam op deze pagina(http://www.dkzuilen.nl) en zie bij kat lintworm en spoelworm, en die van mijn kat was volgens de foto's een lintworm (maar zonder een kop) spoelworm is volgens deze gegevens niet wit en dan was die van mijn kat wel.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:19

SevenEleven schreef:
Wel niet meer gebruiken van het product dan mag hoor, want dit is gevaarlijk voor je kat.

Dit is absoluut niet waar! Het is gevaarlijker als je te weinig geeft. Dan krijg je de wormen nl niet goed dood en worden ze resistent voor het middel...gevolg> ze gaan helemaal niet meer dood.
Je kunt altijd beter iets te veel geven! Natuurlijk niet het dubbele van de normale dosis, maar echt, beter teveel dan te weinig.

Een lintworm bestaat uit segmentjes. Kleine stukjes zeg maar. Mij klinkt het ook meer als spoelworm in de oren, maar goed...
Milbemax is idd een erg goed ontwormingsmiddel Ja