Seraja schreef:@ Oprtalj: Wat is dan precies de functie van die korte pootjes? Ik vond het namelijk een beetje zielig toen ik las dat ze daar zo snel last van kregen. Maar nu jij zegt dat deze honden gefokt zijn op functionaliteit, vraag ik me eigenlijk af: welke functie hebben die korte pootjes?
Ik ben benieuwd want ik kan niks bedenken...
De beide Welsh corgi rassen stammen oorspronkelijk uit Wales. Ze danken hun naam aan de streek waar ze vandaan komen. De Welsh Corgi Cardigan uit het graafschap Cardiganshire en de
Welsh Corgi Pembroke uit Pembrokeshire Corgi's zijn gefokt voor het drijven van vee.
Dit drijven doen ze door luid blaffend de koeien in de hakken te bijten ( heeler ) Ze dwingen respect af door weerbarstige koeien of stieren in de neus te bijten. Corgi's zijn laagbenig gefokt om achteruitslaande bewegingen van de koeien gemakkelijk te kunnen ontwijken.
Voor hun werk moesten ze in staat zijn de kudde zelfstandig naar de weilanden te brengen en deze, op bij de boerderij behorende landerijen, te houden en te beschermen.
s' Ávonds moesten ze de kudde weer terugbrengen.
Dit werk doen ze nog steeds; ook nu worden ze nog regelmatig voor dit doel ingezet. De moderne veehouder haalt zijn koeien tweemaal per dag naar de stal om te melken. Bij een aantal veehouders doen corgi's dit werk. Als ze s' nachts in de stal blijven waarschuwen ze ook als er wat bijzonders is, bijvoorbeeld als er een kalf geboren moet worden
de corgi is een vrij gezond ras hoor ( tuurlijk komen er dingen voor, oogafwijkingen, en heel incidenteel hd. ) maar dus niet meer of minder dan ieder ander hondenras.
corgi's zijn erg intelligent en zeker geen hond voor iedereen, het zijn echte werkhonden met een zeer zelfstandig karakter.