Tips voor een toekomstige dwerggeitenhouder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Tips voor een toekomstige dwerggeitenhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 18:55

Ik heb net zitten neuzen in het geiten en schapentopic en hoe leuk ik de foto's ook vind, ik vind er niet de info die ik zoek.

Ik woon sinds een half jaar op het platteland en ben nu aan het kijken wat voor dieren ik kan gaan houden op een stukje tuin dat ik over heb. Het is niet heel ruim (niet heel groot).

Wie weet er veel van dwerggeitjes en kan mij het eea vertellen over het houden ervan? Hoeveel grond heb ik nodog voor 2 dwerggeitjes, waar moet ik rekening mee houden? Wat is een goede fokker in Noord-Brabant? Het allerleukste zou zijn als er iemand een beetje bij mij uit de buurt reageert zodat ik eens kan komen kijken of het echt wel zo leuk is als ik denk.

Bestaat er eigenlijks een forum voor geitenfans?

Jolandaa_

Re: Tips voor een toekomstige dwerggeitenhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:50

ja.. er bestaat een geiten en schapenforum.
Mijn tip is, neem er altijd 2, zodat ze samen zijn. Alleen sochtends en savonds voeren, anders bleren ze de hele dag door. Gras geven, en in de winter wat extra hooi. Liksteen kan ook als extra. Zorg dat je een blok hout er in hebt liggen zodat ze er mee kunnen spelen.. succes

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:08

Jolanda, wil je het adres van dat forum geven alsjeblieft?? ben er erg benieuwd naar Ja

Mrijn, ik ben dan wel niet vanuit de buurt, maar kan je zeker info geven. Ik heb zelf 5 dwerggeitjes en heb er jaren 2 gehad, dus denk ik wel dat ik je kan helpen.
Voor dwerggeiten heb je niet zo'n groot stuk land nodig. Voor het eten moet je het niet doen, de mijne eten bijna geen gras. Ze worden gevoerd met biks (herten/geitenmengeling van Aveve) en met hooi. Het stuk grond moet vrij zijn van giftige planten (maar dat is logisch), er mag wel een grote diversiteit zijn aan niet-giftige planten; geiten eten zowat alles.
De weide moet omheind zijn met een draad die minstens zo'n 1.25m hoog moet zijn, anders kunnen ze erover springen. De mazen van de draad mogen niet te groot zijn, zodat ze er niet met hun horens in kunnen vastzitten.
Geitjes klimmen en spelen vaak, je kan ze best een verhoogje maken of een wip (plank op stuk boomstam oid), daar amuseren ze zich zot mee!
Qua mekkeren is het goed om ze op vaste tijdstippen te voederen en daarbuiten niet 'zomaar' iets te geven. Dan heb je normaal gezien geen problemen.
Geitjes samen gaat goed, een bok geeft dikwijls een vrij penetrante geur af... gecastreerd vermindert dat wel sterk.
Het kot moet degelijk zijn, inox voerbakken voldoen zeer goed. Wij hebben sinds kort een 'verhoog' in het kot dmv een plank en daar liggen ze erg graag op en onder. Zorg ervoor dat je er zelf in kan rechtstaan, dat is erg handig.
Als bodembedekking gebruiken we aubiose, maar stro kan ook.

Foto's staan oa in mijn profiel, mocht je specifieke foto's willen ivm hun kot, weide, etc... mag je altijd pb'en Ja en natuurlijk ook voor verdere vragen!!!
Veel plezier, het zijn ontzettend lieve, grappige en actieve dieren waar je jarenlang plezier van zal hebben!!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:23

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:36

maar jolanda, mrijn had in haar eerste post gezegd dat ze al in het topic was gaan lezen en niet vond wat ze zocht...
en ik draai zelf heel actief mee dus ken het topic ook.

Wat jij zei is dat je een forum wist? Dit is gewoon een topic en dat kennen we alletwee Haha!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:44

Ik werk op een kinderboerderij en weet dus redelijk veel van geitjes!

Dwerggeitjes eten niet veel, een handje biks per voerbeurt is meestal al voldoende.
Daarbij moet je zorgen dat ze voldoende hooi kunnen eten. Hooi is belangrijker dan biks. Hooi zorgt ervoor dat het maag/darmstelsel goed blijven werken. Ze moeten wel goed kunnen schuilen, aangezien geiten een hekel hebben aan regen. Als bodembedekking kun je idd gewoon stro of zaagsel doen. In de wei wat blokken hout of een oude glijbaan oid als speelmateriaal en je geitjes zijn al snel te vrede.

Geitjes moeten ook bekapt worden, dat is makkelijk zelf te leren, maar daarvoor zou je langs een geiten of schapen houder in je buurt kunnen gaan. Ook ontwormen moet gebeuren. Dit kan dmv ontwormbrokjes of een spuitje met ivomec. Dat laatste moet je ook leren geven.
Verder moet je je geiten aangeven bij de gezondheidsdienst en een UBN nummer aanvragen (weet niet zeker of dit ook voor 2 geitjes moet) Maar als je je geiten van een fokker haalt, zijn ze meestal al aangegeven en hoef je er verder weinig aan te doen.

Volgens mij weet je nu het belangrijkste, bij meer vragen kun je altijd PBen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:50

wat betreft de hoeven: als je een pootje opneemt zal je het al snel zien. Hetgeen je moet doen (maar dat zie je irl beter) is het losse hoorn, zeg maar 'zonder iets eronder', wegknippen, zodat ze hoeven terug in de juiste vorm zijn.
Biks geven wij hier echt wel meer... maar dat hangt een beetje van de geiten zelf af ook.
Ontwormen heb ik onlangs nog een schitterende actie mee gedaan Schijnheilig maar het beste is even vragen aan de dierenarts naar merken, hoe vaak, hoeveel..

Alle geitjes moeten normaal gezien aangegeven worden. Nuja, moeten... scherpe controle is er hier niet op. Maar voor het in orde zijn wel het beste.