Gestoorde kat... ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

More

Gestoorde kat... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 14:09

Oke om een lang verhaal kort te maken.
Onze kat word erg mager, bijna alles wat ie op eet kotst ie er weer uit.
We geven hem daarom ook kleine beetjes. Hij ziet er slecht uit en zijn vacht is dof en alle haren plakken aan elkaar.
De kat is de hele dag aan het miauwen en skooien om eten. (dat is ook wel een beetje ons eigen schuld) Maar het is echt abnormaal! Hij klauwt het eten gewoon uit onze mond....
(nu zetten we hem wel even apart als we gaan eten hoor).
Ik ben al verschillende keren naar de dierenarts geweest. Hij heeft een keer een dag en een nacht aan het infuus gelegen omdat hij uitgedroogt was (hij drinkt niet genoeg) toen ging het 1 week goed.
De dierenarts zegt dat hij niet echt veel pijn heeft alleen misselijk als hij kotst enzo... (dat gebeurt steeds vaker).
En als hij echt heel slecht word kunnen we hem het best een spuitje geven zei ze.
Aan de ene kant vind ik het heel zielig voor hem omdat hij de hele dag honger heeft, denk ik. (droge brokjes heeft ie wel altijd alleen die eet hij niet op, maar dat is dan zn eigen schuld)....
Maar soms is hij springlevend en ligt ie lekker bij me op schoot, hij geniet wel als ik hem aai en als ie lekker bij me ligt.
We weten niet wat we er mee moeten want we worden er helemaal gek van.

Anoniem

Re: Gestoorde kat... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:26

Kan me wel voorstellen dat je er gek van wordt..
Maar ik zou niet weten wat je er aan kan doen,
Veel succes er nog mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:18

Heeft hij geen wormen?

Kun je geen andere soorten brokjes probeen (bijv. van Royal Canin voor de kieskeurige kat?). Ik neem aan dat je toch wilt dat je kat iets eet.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:28

Onze poes had ook zoiets, het komt zei de dierenarts hier omdat ze zo verharen in het voorjaar kan de maag het aantal haren niet meer verwerken en geeft zeg maar een soort verstopping.
Hij raadde ons aan om haar annanassap te laten drinken. Ze vinden dit erg vies dus je moet het echt in de mond gieten en ik heb een soort pasta gekregen het heet malta felina, sinds ik dat gegeven heb gat het weer goed.
Ze spuugt niet meer en eet gewoon haar eigen eten weer.
Ik weet natuurlijk niet of jouw kat hetzelfde heeft maar de symptonen die je noemt komen erg overeen.
Veel succes in ieder geval.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:30

of de kat kan slecht tegen zijn voer. probeer eens een hypoallergeen voer, of nog beter: ga over op vers!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:31

Is het een oude of een jonge kat? Wat voer je hem nu (merk droge brokjes)? Wat geef je hem eventueel naast de droge brokjes?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:42

Een oude kat (vanaf een jaar of 8) kan beter op senior-voer over gaan. Onze hond (geen kat dus Clown ) werd ook steeds misselijk, totdat hij senior-voer kreeg, is makkelijker verteren. Verder neem ik aan, dat de dierenarts je kat al nagekeken heeft op nier problemen? Hoe dan ook, beterschap gewenst voor je poezebeestje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:42

Trouwens ik bedenk me net, onze kat moest ook erg vaak overgeven omat ze te veel haren binnen kreeg door bijten en likken, en dit kwam door een vlooienallergie. Daar heeft ze een injectie voor gehad en ze krijgt vlooiendruppels van de dierenarts.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 22:03

Onze kat is al 14 jaar!!
De dierenarts heeft hem ook op nieren en alles gecontroleerd en ze zei dat het niet allemaal meer goed was. Ze voelde ook harde stukjes ontlasting daar achter tussen de benen.
Ze zei dat het niet heel veel nut had om nu nog te opereren en alles.
Ik vraag wel of ik senior brokjes mag kopen!
En ga hem ook ontwormen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:47

Het kotsen, de vacht en het mager worden dat jij omschrijft doet mij sterk denken aan nieren. Is zijn nierfunctie getest ? Heb dit pas laten doen voor 1 van mijn katten (kost 8euro).
Een nierontsteking kan wijzen op rotte kiezen. Heeft de DA iets gezegd over hoe de nieren aanvoelden, vergroot, bobbelig of glad ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:16

More schreef:
Onze kat is al 14 jaar!!
De dierenarts heeft hem ook op nieren en alles gecontroleerd en ze zei dat het niet allemaal meer goed was. Ze voelde ook harde stukjes ontlasting daar achter tussen de benen.
Ze zei dat het niet heel veel nut had om nu nog te opereren en alles.
Ik vraag wel of ik senior brokjes mag kopen!
En ga hem ook ontwormen!

Die van ons is 16... En ik denk mede dat het door het dure voer komt (royal canin hair & skin) dat ze er nog zo super uitziet. Je zou haar echt niet op 16 schatten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:23

als je kat last heeft van zijn nieren kunt je het beste speciaal voedsel komen voor katten die iets aan de nieren hebben. Maar helaas is het vaak toch als de kat het aan zijn nieren heeft dat hij langzaam verzwakt en uitdroogt.
Dan kun je op een gegeven moment maar beter de koop door hakken om het een spuitje te laten geven anders raakt je kat op te duur langzaam in coma. En dan kan hij nog wel 1 tot 2 dagen in coma blijven en dan gaat die dood.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 11:21

Jah,, hij heeft volgens mij wel nierproblemen.
Dat zei de dierenarts ook al.....
Maarja zolang hij nog lekker geniet van zn leven.
Hij heeft volgens mij ook wel kiesproblemen enzo...
Ik ga wel even goede brokjes kopen (nu heeft hij ook al speciale brokjes en vlees van de dierenarts omdat hij uitgedroogt was maar dat wil hij niet opeten)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:17

Hier even een stukje over een kat die ik onlangs heb opgevangen (ff gekopieerd uit een email aan vrienden van mij)

Dat was/is een moeilijker verhaal- via het asiel hoorde ik van Minet die net gedumped was in een opvang in Oud-Gastel- ze zou daar wegkwijnen, at helemaal niets meer, of ik niet een rustig plekje had voor deze kat. Breng maar dan ! (dat is nu 17 dagen geleden) Minet at echter bij mij ook niet. Ik keek in haar mond en zag dat ze ontstoken tandvlees had- naar de dierenarts dan maar. Deze was niet zo positief want ook 1 van haar nieren was helemaal opgezet en ontstoken, ook had ze 2 oorontstekingen en haar klieren waren ontstoken (nieren zijn bij een oude kat vaak terminaal) Afgesproken werd een week antibiotica te proberen, als ze dan niet zou eten, zou ik haar inslapen, ik heb geen zin een kat die niet meer te redden is te laten verhongeren. Toen kwam er nog een complicatie bij, ze kreeg niesziekte (ongetwijfeld in de opvang opgelopen) en de kleine beetjes die ze at kon ik nu ook vergeten...ze wilde helemaal niets meer. Lang leve internet kwam ik op een nierkatten-forum terecht waar ze het hadden over dwangvoederen (als een kat helemaal niets eet kan leververvetting optreden- wat ook dodelijk is, ik had dus geen keus) natuurlijk heb ik wel zwaar nagedacht of dit nog een bedoeling was met een kat van 18 jaar ! (gedumped omdat er kinderen kwamen) maar Minet was nog zo levendig, deed haar rondes in de tuin en was niet bij mij weg te slaan, dus nog maar een kans.
Nog een keer naar de dierenarts (visdonk) waar bleek dat na al die antibiotica de nier weer enigzins normaal was (en glad) bloedproef genomen....waaruit bleek dat haar nierwaardes goed waren ! dus toen de beslissing genomen haar kiezen te laten trekken (nierziektes en tanden vormen een verband) Gisteren is ze onder het mes gegaan. Sinds ze thuis is heeft ze al 3 blikken kattevoer op ! ze eet weer als een wolf.......
.

Minet speelt dus weer, en is inmiddels al weer 2 kg aangekomen !

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:00

Jeetje mist wat een verhaal....
Ik wil opzich wel weer naar de dierenarts maar we zijn al zo vaak geweest en de dierenarst zegt het zelf ook.
Het ene moment is hij nog zo springlevend...
Nu zit hij ookalweer in onze restjes (wij hem natuurlijk steeds wegsturen) terwijl hij net eten heeft gehad :S. Ik snap er echt niks meer van....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:04

zijn de nieren na gekeken en erge honger kan van wormen komen.Er zijn wel verschillende dingen die je kan geven op natuur gebied.Wil je wel een p.b sturen kan je me alles uit leggen.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:13

stinkt de kat uit zijn bek? Als dit zo is kun je er vanuit gaan dat hij last heeft van zijn kiezen en tanden. Maak zijn mond maar eens open en kijk naar zijn/haar tandvlees als dit rood is is het ontstoken en heb je kans dat er tanden getrokken moeten worden.
Maar als ik je verhaal zo lees lijkt het aflopende zaak. Als dat zo is geef hem dan wat ie lekker vindt en geniet van zijn laatste tijd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:46

More schreef:
Jeetje mist wat een verhaal....
Ik wil opzich wel weer naar de dierenarts maar we zijn al zo vaak geweest en de dierenarst zegt het zelf ook.
Het ene moment is hij nog zo springlevend...
Nu zit hij ookalweer in onze restjes (wij hem natuurlijk steeds wegsturen) terwijl hij net eten heeft gehad :S. Ik snap er echt niks meer van....

maar de kern van het verhaal is-rotte kiezen of tanden kunnen dit soort problemen veroorzaken !

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 13:02

jeftah schreef:
stinkt de kat uit zijn bek? Als dit zo is kun je er vanuit gaan dat hij last heeft van zijn kiezen en tanden. Maak zijn mond maar eens open en kijk naar zijn/haar tandvlees als dit rood is is het ontstoken en heb je kans dat er tanden getrokken moeten worden.
Maar als ik je verhaal zo lees lijkt het aflopende zaak. Als dat zo is geef hem dan wat ie lekker vindt en geniet van zijn laatste tijd.

Helemaal mee eens Ja denk dat ik dat maar ga doen ja Lachen zolang hij nog geniet!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:23

Is hij toevallig op op schildklier getest? Oudere katten hebben vaak een te snel werkende schildklier. Symptomen: ondanks goed eten toch mager worden, zeuren om eten soms wat meer drinken en eventueel braken.

Ik zou het even navragen of er in het bloedonderzoek ook de schildklier getest is, simpel op te lossen als dit te snel blijkt te werken. Ze krijgen dan tabletten die de schildklier weer afremt...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:00

Ja, die schildklier zorgt dikwijls voor problemen, net als nierstenen of gruis. Onze kat wou een tijdje ook niet eten, maar dat kwam door stress van de verhuis.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:46

Ik denk dat hij iets met de nieren heeft als ik het zo lees!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:58

Ja. Ik zou hem ook lekker zacht zo'n vleeszakjes geven of blikvoer, dat hij gemakkelijk kan kauwen, en hem gewoon nog laten genieten van zijn leventje.