Konijn en Cavia? Mannetje mannetje, mannetje vrouwtje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

Konijn en Cavia? Mannetje mannetje, mannetje vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:19

Hooi, ik heb een konijntje van ongeveer 6 maanden ofzo. Hij zit helemaal alleen in een groot buitenhok . Dus zouden we er een nijn bij kopen, een vrouwtje. Maar dan moeten we hem nattuurlijk eerst laten castreren. En dat kost geld, niet dat dat uit maakt, maar als er andere oplossingen zijn. Is dat nattuurlijk heel fijn, dus zat ik even te denken. Vandaag was belg, de cavia van een vriend van mijn broertje. Komen spelen met adje. Ze hadden het erg naar hun zin samen en hebben veel gespeelt, maarrr kan ik een cavia, bij mijn konijn in zijn buitenhok zetten? en zo ja, moet ik dan een mannetje nemen of een vrouwtje. en moet ik mijn nijn dan alsnog castreren?

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:24

Je kan als het goed is een mannetjes cavia erbij zetten, maar eigenlijk moest je dat al doen in het begin, want mischien kunnen ze gaan vechten, dan wil het konijn het hok voor zijn eigen.. Maar het kan ook goed gaan hoor!

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:25

Dit hoort bij BB
*TeMt

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:27

Oo sorry, dat wist ik niet. Maar die andere cavia heeft ook bij hem in zijn kooi gezeten dastraks. en ik kan zegmaar een plankje tussen de ren en het binnen hok zetten. Als het echt nodig is. Nu staat die altijd open namelijk,

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:28

Mijn vrouwtjeskonijn van 1 jaar zi sinds kort bij 2 mannetjescavia's van een paar maanden en het gaat prima, ze vllen elkaar niet aan ofzo en hebben het reuze gezellig

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:33

dan probeer ik het gewoon denk ik. maar hij hoefd dan niet gecastreert te worden toch? En zijn cavia's leuke beesten, en kun je erveel mee? Mijn konijntje gaat bijna elke avond aan zijn riempje mee naar het bos, dat vind hij super leuk. Als de cavia dat misschien ook leuk zou vinden. Koop ik nog een riempje;):P

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:43

En kunnen cavia's buiten? Want dat heb ik eigelijk nog nooit gezien, als dat niet kan gaat het zoiezo niet door. Mijn konijntje vind het veelste leuk buiten. Dus dan word het gewoon een castratie en een vrouwtjes nijn!:P

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:56

Tuurlijk mogen cavia`s buiten... Mijn konijn en cavia staan ook buiten, maar let wel op, want sommige cavia`s kunnen graven...

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:00

konijnen ook tog?:P en ze hebben zeg maar een buitenhok, maar met gewoon een vloer erin, zodat ze niet kunnen graven. en als ze loslope, onzeschutting zit 5 meter de grond in, alleen op een stuk niet. Daar zouden ze onderkunnen. Mijn konijn weet dat hij heeft het een keer gedaan, daarna niet meer

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:05

Ik zou geen vrouwtjescavia nemen! Mannetjeskonijnen hebben nogal een 'voortplantingsdrift' en daar gebruiken ze ook cavia's voor zeg maar . Zo heb ik net een mannetjes konijn en twee vrouwtjes cavia's te logeren gehad, en dat konijn sprong soms heel sneu wel om het kwartier op die arme cavia's...

Cavia's zijn zeker leuk, maar ik zou het konijn dus sowieso wel laten castreren.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:07

Oke, en een mannetje's cavia doet hij het ook nattuurlijk?

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:08

Cavia's mogen ook buiten idd.
Alleen pas wel op voor andere dieren, denk maar eens aan: honden en katten.
Sluit het hok goed af ook!
Ik neem aan dat je niet graag wilt dat je cavia op wordt gepeuzeld of niet?

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:08

En let erop dat cavia's s'winters wel binnen moeten en ze ook vooral niet op de trek zetten want dan zijn ze zo dood!

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:09

Ik zet mijn cavia altijd in de winter en herfst in me kamer..

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:13

ja cavia's kunnen in de winter niet buiten, omdat ze niet echt een dikke winterjas aan maken:P
dus in de winter op een plekje waar het nit vriest en waar ze niet op de tocht staan!!!
groetjes

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:16

Oke, ik heb toch nog een binnen hok van mijn konijn. Die had ik gekocht toen ik hem kreeg. Maar dat vond ik zo zielig en hij stonk:P. maar dan zet ik ze in de winter gewoon daar in, in de garage. Het is veel te klein voor 2 dieren. Maar dan mogen ze gewoon de hele dag los in de garage, en 's nachts in Dat hok. Die is mischien 100 x 50 ofzo, buiten hok is 250 x 50 ofzo dus.

Tammyvlier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:22

heb je een pb gestuurd

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:25

Bedankt, ik heb er een terug gestuurd;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:39

LZP --> BB.

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:45

Ik raad het af om een cavia samen met een konijn te zetten. Het kán goed gaan, maar het zijn totaal verschillende dieren met elk andere behoeften. Een konijn kan erg aggressief zijn en een cavia is juist heel angstig.
Het beste kan je 2 konijnen nemen, want het zijn natuurlijk groepsdieren. Dit moet je echter wel vanaf jongs af aan doen, de kans als je ze later bij elkaar zet en het fout gaat is groot. Omdat konijnen dus zo aggresief kunnen reageren.

Jolalidanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:50

ik heb twee cavia's(mannetjes) en 1 konijn(man) samen zitten en dit gaat heel goed. je moet ze in het begin gewoon ff in de gaten houden. suc6 ermee

Medea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:54

hammie schreef:
Ik raad het af om een cavia samen met een konijn te zetten. Het kán goed gaan, maar het zijn totaal verschillende dieren met elk andere behoeften. Een konijn kan erg aggressief zijn en een cavia is juist heel angstig.
Het beste kan je 2 konijnen nemen, want het zijn natuurlijk groepsdieren. Dit moet je echter wel vanaf jongs af aan doen, de kans als je ze later bij elkaar zet en het fout gaat is groot. Omdat konijnen dus zo aggresief kunnen reageren.

Helemaal mee eens. Gewoon lekker twee konijnen bij elkaar!

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:56

Ook mee eens...

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:01

Cavia's kunnen wel buiten blijven 's nachts hoor. Een kennis van mij heeft meerdere cavia's buiten lopen, ook met de vries kou etc. Wel doen hun het nachthok afsluiten zodat het niet tocht en er geen kou binnen komt.

steinstein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:38

Ik heb nu in totaal 6 cavia`s en 3 konijnen in een groot buiten hok zitten en dan gaat heel goed. Zitten al 2 jaar bij elkaar en sinds vorige week is er dan een moeder met 2 kleine cavia`s bijgekomen. Mijn konijnen kijken er niet eens naar om. Het is echt een hechte gemeenschap. In de winter zitten de cavia`s ook gewoon buiten. Het kan dus best.