wie heeft er een friese stabij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

wie heeft er een friese stabij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:27

Onze japke is sinds zondag alleen. Zijn grote kameraad simba (stabij x bernersennen) is 12 jaar geworden. Hij had kaker en we hebben hem in laten slapen. We zijn nu een beetje aan het rondsnuffelen naar een puppie. Wel met stabijbloed. Liefst een kruising tussen een berner of een newfoundlander.
Zijn er meer mensen met een stabij of een kruising stabij?

Afbeelding

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:39

Ja, wij check mijn profiel maar.
Het is een kruising wetterhoun staby.
sterkte met het verlies van jullie hond..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:54

Ik heb een halve stabij. Mijn hond Bobbes komt uit een friese stabijmoeder. Ze heeft het stabijmodel en de kleuren maar ze is gladharig. Geheel zwart met witte borst, vier witte poten en witte punt aan de staart. Ik vind haar een prachthond.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:55

wij hadden vroeger ook een friese stabij.
wat een lief en tof beest was dat!
is 14 jaar geworden.

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:04

babe schreef:
Ja, wij check mijn profiel maar.
Het is een kruising wetterhoun staby.
sterkte met het verlies van jullie hond..

Die van ons heeft ook wetterhounbloed denk ik. Hij heeft nl nogal wat krulletjes.

Manou

Re: wie heeft er een friese stabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:58

Mijn eerste gedachte was ook dat daar best wel eens wetterhoun in kon zitten.
Met stabij's heb ik geen ervaring, wel met wetterhounen, mijn oma en opa hebben nu al hun vijfde wetterhoun. Heerlijke honden zijn het.
Overigens heb ik ooit een hele leuke stabij/wetterhoun kruising gezien. Wat kleiner dan een wetterhoun en de vacht was langer en fijner gekruld.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:35

ik heb een stabij. net 1 jaar teefje. Genaamd baika

van dit
Afbeelding
naar dit
Afbeelding

saltpepper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:54

seabert: die rechtse hond heeft inderdaad wel iets weg van een Wetterhoun. We hadden eerst een Wetterhoun x Labrador. Nu hebben we ee"n echte Wetterhoun. Echt superkarakters hebben deze honden!
De Friese Staby is als gezelschapshond wat populairder dan de Wetterhoun (het zijn beide Friese rassen).

Greetz mexxiemaal

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 00:31

mexxiemaal schreef:
seabert: die rechtse hond heeft inderdaad wel iets weg van een Wetterhoun. We hadden eerst een Wetterhoun x Labrador. Nu hebben we ee"n echte Wetterhoun. Echt superkarakters hebben deze honden!
De Friese Staby is als gezelschapshond wat populairder dan de Wetterhoun (het zijn beide Friese rassen).

Greetz mexxiemaal

Vind het wel leuk te horen over het karakter van een wetterhoun maar wat is nu eigelijks iets specifieks voor dit ras? Ik ken het ras nl. niet zo goed.
Onze Japke is bijvoorbeeld een ster is het mollen en ratten vangen en mag erg graag zwemmen. Wij hebben dan ook wel alle ruimte om het huis en hij hoeft nooit aan de lijn om uitgelaten te worden.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:32

wij hebben ook Friese Stabij X boerenfox, maar hij lijkt het meest op een Stabij. Boomer is een supervrolijke hond, met een nogal erge will to please, echt superleuk eigenlijk want hij wil altijd spelen en truukjes uitvoeren. Hij is nu een jaartje of 7 denk ik?

Afbeelding

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:15

Citaat:
Aard

Rustige hond met een onafhankelijk (eigenzinnig) karakter, enigszins gereserveerd voor vreemden.
Waaks en dus een ideale erfhond.

Toelichting op aard:
De Wetterhoun oogt wat grimmig. Dit wordt veroorzaakt door de gelaatsuitdrukking, die door de stand van de ogen in de brede schedel met de korte stevige snuit grimmig lijkt. Maar de Wetterhoun heeft een uitermate zacht karakter, voor zijn vrienden ´”een schaap in een berenvel”, maar voor zijn schaarse vijanden is het een krachtig bolwerk vol moed. De Wetterhoun is een beetje éénkennig, hij is niet zomaar op slag vertrouwd met iedereen. De Wetterhoun is oneindig geduldig met kinderen en is zeer betrouwbaar en evenwichtig. Het onafhankelijk karakter vertaalt zich vooral in het graag alles zelf bepalen, ofschoon hij best van zins is zijn baas van tijd tot tijd tegemoet te komen. Gehoorzamen is vaak een punt! Oost-Indisch doof, na herhaaldelijk stemverheffen maakt hij aanstalten om te luisteren. Niet arrogant, maar zelfbewust. Een door en door lieve hond, die, als het nodig is, zeker durft aan te vallen, maar hij is beslist niet agressief. De Wetterhoun is nog veel meer dan de Stabij berekend op het buitenleven, zijn vacht is een uitgesproken watervacht.

Dit stuk heb ik even gekopieerd van de site van de vereniging.
Dat eigenzinnige is ook mijn ervaring. Hte eenkennige is ook dat ze heus wel beleeft aardig zijn tegen een vreemde, maar ze gaan niet zo maar door het vuur voor je. Ik vind het heerlijke honden.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:32

Ik herken onze hond ook wel in dit verhaal. Vooral het oost-indisch doof zijn
Japke is ontzetend gek met kinderen. Als het schoolvakantie zijn wij hem vaak kwijt want dan zijn de kinderen uit de buurt vrij. Dan is hij soms hele dagen met de kinderen aan het spelen, hoe klein ze soms ook nog zijn. Leuk dat ik daarin toch veel overeenkomst zie.

Wij zijn nu opzoek naar een pup. Ik ben al een beetje op marktplaats aan het snuffelen maar we kunnen nog niet vinden wat we zoeken.
Misschien moet ze nog geboren worden

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:59

Ben er met 2 stuks opgegroeid.
De ene een vreselijk lieve hond, maar de andere ronduit een rothond.
Altijd blaffen, overal bang voor, bijten als het zo uit kwam, weglopen achter wild aan, 'auto's vangen', kon absoluut niet alleen blijven....enz enz. Het was dat mijn moeder engelengeduld met hem had, maar ik was het allang zat geweest.
Wel een sterk ras schijnbaar want beide honden zijn 16 jaar geworden.

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:01

Ik heb een frieze stabij kruising labrador.Het meeste lijkt ze op een frieze stabij.Ze is helemaal zwart met wat krulletjes en heeft 1 witte vlek op haar borst.

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:05

Net nog ff weer op marktplaats enzo gekeken maar nog geen ideaal nestje gevonden. Kennen jullie niet iemand die wel eens een nestje stabij's fokt?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:11

LDRD schreef:
Ben er met 2 stuks opgegroeid.
De ene een vreselijk lieve hond, maar de andere ronduit een rothond.
Altijd blaffen, overal bang voor, bijten als het zo uit kwam, weglopen achter wild aan, 'auto's vangen', kon absoluut niet alleen blijven....enz enz. Het was dat mijn moeder engelengeduld met hem had, maar ik was het allang zat geweest.
Wel een sterk ras schijnbaar want beide honden zijn 16 jaar geworden.

stabij of wetterhoun?
en helaas zullen er bij ieder ras wel eens vervelende honden tussen zitten.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:30

seabert schreef:
Net nog ff weer op marktplaats enzo gekeken maar nog geen ideaal nestje gevonden. Kennen jullie niet iemand die wel eens een nestje stabij's fokt?

jawel, hier vlakbij. Daar komt onze hond ook weg. Maar ik weet niks van die mensen. Dus ook niet of ze weer een nestje nemen.
Vorige keer hadden ze kruising stabijXrotweiler.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:33

Ik weet dat er in Twijzel een fokker, zit daar komt de mijne ook vandaan, het adres heb ik alleen niet meer, Mijn stabij is nl al 9.
Een tijdje geleden zag ik weer een nestje vanze op marktplaats dus ze fokken nog wel,
Zij hebben orginele Stabij die erg leif en gezond zijn, maar natuurlijk ook eigenwijs, succes en sterkte bij het verwerken van je verlies, het went helaas nooit

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:39

Dat stukje over de Wetterhoun zou ook zeer van toepassing zijn op de Boerenfox (raszuiver) van mijn schoonouders

Sinds ik Boomer van Lowara ken (en dat is al vanaf dat hij als puppy bij hun kwam) ben ik gevallen voor de Stabij. In Boomers geval: een ontzettend lieve hond, onderdanig naar de leden van zijn roedel, altijd maar dan ook altijd dol enthousiast om je te zien, hij heeft idd een grote will to please... zo erg dat ie zelfs in de war raakt met zijn kunstjes Zijn Oost-indische doofheid vind ik (in vergelijking met de Boerenfox van mijn schoonouders) nog wel meevallen. Boomer hoort overduidelijk de kleinste stemverheffing waardoor hij dan wel weer luistert.

Friese Stabij staat zeker op mijn gewilde hondenlijstje... nu eerst eens die baan vinden waarbij ik meer geld verdien voor veel minder werken

@ Lowara: volgens mij is Boomer nu iets van 6.5. Hij is een half jaartje ouder dan Fayette

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:42

Afbeelding
Afbeelding

Nog twee foto's van Japke. Hij is laatst geschoren. In de zomer ziet hij er altijd uit als een beest. Hij krijgt ook jeuk dus sinds een paar jaar scheren we hem. Hij vind het heerlijk en gaat er echt voor zitten. Het is dan net een pup als hij zijn haar kwijt is.

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:44

Ik zoek eigenlijks iemand die een fanatieke stabij heeft en die haar wil kruisen met een (schrik niet) newfoundlander. Ik heb laatst een nestje in duitsland gezien. Geweldige mooie honden. En enorme zwemmers!!!

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:56

[quote="Manou"]
Mijn eerste gedachte was ook dat daar best wel eens wetterhoun in kon zitten.
quote]

Ik heb even op de rasvereniging site gekeken en je hebt inderdaad gelijk. Hij lijkt in alles op een wetterhoun. We hebben hem gekregen toen hij 1.5 jaar was. Die mensen zeiden dat hij een stabij was. Maar hij heeft alle eigenschappen van een wetterhoun. Gisteren heeft hij nog 4 mollen en een muskusrat gevangen. Vingers aflikken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:01

Ik denk dat ik altijd weer zal zoeken naar een kruising friese stabij x gladharige hond. De friese stabij drukt qua type toch een stempel. En het is een prachtig type hond he.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:17

Manou schreef:
stabij of wetterhoun?
en helaas zullen er bij ieder ras wel eens vervelende honden tussen zitten.

Was een stabij en inderdaad een rotte appel zit overal wel tussen. Alleen jammer dat díe nou net bij ons terecht gekomen is. Knipoog

Lavanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:22

Mijn tante heeft ook een Friese Stabij =)
Hij heet falco en is raszuiver. Die komt van een fokker uit Duiven. Die is nu 5 jaar.
Hij is gecastreerd pas omdat hij elke keer wegliep van huis. Het zijn ook eigenlijk echte erfhonden, en niet honden voor in een rijtjeshuis. Falco is wel erg zachtaardig en heel lief.
Hij is ook wel nog steeds heel speels Knipoog