Hond die telkens zichzelf bijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Hond die telkens zichzelf bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:52

Wij hebben een duitse herdershond. En we zijn eigenlijk een beetje wanhopig aan het worden. Het probleem :

Ze bijt zichzelf zo erg dat ze haar eigen huid kapot bijt. En ze stopt er gewoon niet mee...Wij dus naar DA heen. Hij zei dat ze vlooien zou hebben. Wij dus echt alles gedaan ertegen. Eerst shampoo...Werkte niet...Wij toen een vlooienband(nu nog steeds) en we hebben haar druppels gedaan. En het stopt niet.

Weet iemand wat dit is en wie heeft hier ervaring/tips mee ????

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:53

Er zijn spuiten bij de dierenarts voor vlooien,Die had jou dierenarts allang al moeten geven,of je hond moet er niet tegen kunnen.Zie je zelf vlooien bij de hond,want het kan ook een alergie wezen

Cheytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:55

harlekijn schreef:
Er zijn spuiten bij de dierenarts voor vlooien,Die had jou dierenarts allang al moeten geven,of je hond moet er niet tegen kunnen.Zie je zelf vlooien bij de hond,want het kan ook een alergie wezen

Ik zie geen vlooien..Eigenlijk niet gezien...

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:58

misschien een huidprobleem of vlooienallergie?
Doe teminste zalf op de wondjes zodat die kunnen helen.

Onze hond heeft zelf ook een gevoelige huid en kan ook al niet hebben als je hem met een te harde borstel te borstelen of hem met shampoo te gaan wassen. Hij heeft maar één shampoo waar hij geen allergiesche reactie van krijgt.

het is ook niet echt goed om allemaal verschillende producten te snel achter elkaar te gebruiken.

Silence

Re: Hond die telkens zichzelf bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:59

Als het geen vlooien zijn, lijkt het mij het beste om de hond te laten testen op allergieën zoals voedselallergie

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:00

idd net wat Silence zegt. Een evt. allergie voor een bepaalde plant kan het ook zijn

Shadow_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:01

Mijn hond heeft het ook heel erg gehad..
Toen hebben we hem als eerst heel kort geschoren.
En de DA zei dat die onder stress was..
We hadden toen een puppy..
En die kon die niet aan..
Toen hebben we met spijt de puppy weggedaan..
En sinds dien is die rustiger geworden en is het bijten gestopt..
hij kreeg toen ook van die pilletjes..

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:03

annepaardoes schreef:
idd net wat Silence zegt. Een evt. allergie voor een bepaalde plant kan het ook zijn

Ja ik zou toch even naar de dierenarts terug gaan om een allergie test te doen,dan weet je het zeker waar je aan toe bent

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:04

Is het op een bepaalde plek dat waar ze d'r eigen telkens kapot bijt? Het kan ook idd een vlooienallergie zijn en dan is één vlooienbeet al genoeg om dit te hebben. Mocht dat het zijn dan is het heel belangrijk dat je een anti-vlooien product gebruikt die van buitenaf werkt en niet van binnenuit.

Maar het lijkt ook wel heel erg op hotspot wat je beschrijft. Dat is ook een allergische reactie op iets, maar dat kan zo veel zijn.
Je zou het eens kunnen wassen met groene biotex of betadineshampoo en dan heel goed droogwrijven. Op de wonden kan je evt. tea tree doen maar wel een beetje verdund met water anders prikt het zo. Dit gewoon een aantal dagen volhouden. En om het bijten te voorkomen als je er niet bij bent is mss toch wel een kap niet overbodig. Zo kan ze het niet verder kapot bijten.
Dat bijten werkt op den duur gewoon als een ''tik'' en ze kunnen er niet mee ophouden.

Succes ermee!

Groetjes pammie

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:05

Voedselallergie of...

Het kan ook dwangmatig zijn. Wat doen jullie gedurende een dag met de hond?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:09

kamatz schreef:
Is het op een bepaalde plek dat waar ze d'r eigen telkens kapot bijt? Het kan ook idd een vlooienallergie zijn en dan is één vlooienbeet al genoeg om dit te hebben. Mocht dat het zijn dan is het heel belangrijk dat je een anti-vlooien product gebruikt die van buitenaf werkt en niet van binnenuit.

Maar het lijkt ook wel heel erg op hotspot wat je beschrijft. Dat is ook een allergische reactie op iets, maar dat kan zo veel zijn.
Je zou het eens kunnen wassen met groene biotex of betadineshampoo en dan heel goed droogwrijven. Op de wonden kan je evt. tea tree doen maar wel een beetje verdund met water anders prikt het zo. Dit gewoon een aantal dagen volhouden. En om het bijten te voorkomen als je er niet bij bent is mss toch wel een kap niet overbodig. Zo kan ze het niet verder kapot bijten.
Dat bijten werkt op den duur gewoon als een ''tik'' en ze kunnen er niet mee ophouden.

Succes ermee!

Groetjes pammie

Ze bijt eigenlijk alleen maar op haar kont...net de scheiding tussen rug en kont

JustNanno schreef:
Voedselallergie of...

Het kan ook dwangmatig zijn. Wat doen jullie gedurende een dag met de hond?

We laten haar 4 keer per dag uit. Ik fiets met haar ong 3 kwartier tot 1 uur en 3 keer in de week gaat ze mee naar het bos. Ze krijgt voldoende aandacht en beweging. Ze is nooit alleen

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:11

dan toch een allergietest laten doen. En verder de hond wat meer psychische uitdaging geven:)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:16

Ik weet wel bijna zeker dat dit hotspot is. En dat is absoluut niet prettig voor het beestje.

Groetjes pammie

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:19

biergist pilletjes kan je alvast geven werkt goed tegen de jeuk.

Cheytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:19

Ik hoop niet dat het hotspot is. Ik ga gelijk vanaaf met mijn ouders het bespreken want dan ziet et er niet goed uit

Carola_de_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:56

In het Bit stond een keer iets dat paarden zichzelf bijten uit een soort sexuele frustratie. Ik weet niet of dat bij honden ook kan?

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:58

wanner is de hond voor het laatst ontwormd. Als ze last van wormen hebben gaan ze ook aan hun kont bijten

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:07

wat je beschrijft klinkt erg hetzelfde als mijn eigen hond, een pyreneese herder van inmiddels 7 jaar.
Bij hem heb ik ook van alles al geprobeerd en na laten kijken. Hij blijkt een vlooienallergie in combinatie met een voedselintolerantie te hebben, dit houd in dat hij bepaalde stoffen in hondenvoer niet kan hebben.
Bij hem werkt het volgende het beste:
vacht kort houden en een goed antivlooien middel wat van buitenaf werkt (dus niet de frontline druppels in zijn nek maar bv de frontline spray over zijn lijf) Ook de mand, vloerbedekking e.d in huis errug goed vlovrij houden 1 beet kan al voldoende zijn om jeuk te krijgen.
Voedselintolerantie moet door een da worden vastgesteld aangezien ze dan aangepast eten moeten hebben daar kan ik je verder beter niets over zeggen, het kan nl per hond erg verschillen.
Ook staat onze rocky op een lichte dosis pretnison omdat hij anders toch helaas wat jeukerig blijft, tenminte dat denken wij wel aangezien hij blijft bijten maar dit kan door de jaren heen natuurlijk ook een beetje een tik geworden zijn helaas.
Maar ik moet zeggen dat het zomers erger is dan in de winter maar ja in de winter zijn er ook minder vlooien. Ook was ik hem eens in de maand met een speciale shampoo van de da deze is speciaal ontwikkeld voor honden met dit soort aandoeningen.

heel veel succes ermee hoop voor je hond dat het minder wordt na alle tips!

tizra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:15

Cheytjuh schreef:
Wij hebben een duitse herdershond. En we zijn eigenlijk een beetje wanhopig aan het worden. Het probleem :

Ze bijt zichzelf zo erg dat ze haar eigen huid kapot bijt. En ze stopt er gewoon niet mee...Wij dus naar DA heen. Hij zei dat ze vlooien zou hebben. Wij dus echt alles gedaan ertegen. Eerst shampoo...Werkte niet...Wij toen een vlooienband(nu nog steeds) en we hebben haar druppels gedaan. En het stopt niet.

Weet iemand wat dit is en wie heeft hier ervaring/tips mee ????

Ik herken het probleem. Honden kunnen het doen uit verveling/verlatingsangst. Verveling is op te lossen om veel met de hond te spelen en te wandelen. Verlatingsangst afleren moet je trainen. De hond van mijn ouders heeft hetzelfde probleem gehad, de rug en de poten waren tot bloedens toe opengebeten. Deze hond had voedselallergie. Ze heeft jaren aan de prednison gezeten wat wel hielp, maar uiteindelijk voor nare bijwerkingen heeft gezorgd. Tegenwoordig hebben dierenartsen hypoallergeen voer (ook wel bij dierenwinkel te verkrijgen). Dit moet je 8 weken geven, zonder ook maar een hapje van iets anders te geven. Je hond mag ook geen botjes of lekkers hebben waar niet hypoallergeen op staat. Na deze 8 weken moet de jeuk echt zichtbaar verminderd zijn. Als dat zo is weet je zeker dat de hond een allergie heeft voor iets in zijn huidige voer. Hypoallergeen voer kun je overigens zijn leven lang voeren als het werkt. Vaak is het van lam en rijst. Het is zeker de moeite waard om het te proberen, jeuk is echt heel erg hotspots komen overigens van het bijten, dit is een bacteriele infectie door een beschadiging op de huid. Je kunt de plekken afdeppen met afgekoeld water van de kook, of theewater (drogen plekken uit). Voorzichtig, want hotspos zijn super pijnlijk ! En laat sowieso even de anaalkliertjes uitdrukken, kun je zelf ook doen nadat de Dierenarts dit heeft voorgedaan. Van overvolle anaalkliertjes kunnen ze hun achterkant openbijten en gaan ze sleetje rijden op hun achterwerk.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:24

Cheytjuh schreef:
Ik hoop niet dat het hotspot is. Ik ga gelijk vanaaf met mijn ouders het bespreken want dan ziet et er niet goed uit

Nou, het is natuurlijk heel vervelend voor de hond, maar zo erg is een hotspot nu ook weer niet. Valt prima te behandelen en is dan van voorbijgaande aard. Kan natuurlijk wel zo zijn dat de hond gevoelig is ergens voor, daar jeuk van krijgt en dan door het bijten daaraan een hotspot krijgt. En dan kan de hotspot terugkeren. Maar dan is het dus eigenlijk een secundaire kwaal. En dan moet je proberen de oorzaak te achterhalen.

Tries_en_Faf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:13

Wat voor voer geef je hem?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:17

Mijn hond heeft dat ook, hij bijt en likt heel zijn poot kapot. De DA zegt dat het een 'liktik' is. Er komt nu steeds een extra laagje huid op en nu is het een grote bult met een wond erop. Verbandje erom helpt niet, die knaagt ie ervan af. Een smeerseltje van de DA likt ie er vanaf. Nu het lekkerder weer is en de deur naar de tuin open staat en hij meer afleiding heeft (vissen, kippen, konijn, spelen met andere hond) gaat het steeds beter en wordt de bult al kleiner

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:30

kan van alles zijn

Een manier om erachter te komen, is om steeds iets weg te strepen..

- wanneer doet de hond het? (denk aan verveling, stress of angst uitten)
- zitten er korsten onder de vacht? (vaak hotspot)
- ga niet meteen op ander voer maar met kleine beetjes veranderen
(allergie op voer, probeer kip en rijst, dit zuivert het lichaam op
allergien)
- er is een allergietest te doen bij DA, duurt ff voor de uitslag binnen is en kost ook wat geld

hou een schema bij wanneer hij wat eet en wanneer hij speelt en uit gaat, wanneer hij aan zn lichaam bijt/krabt etc.
(voor een DA is het net een raadsel als voor jou... je kan de DA op deze manier een eind op weg helpen)

succes

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:32

en uh... probeer eens een botje ...
het kan ook iets schijnheiligs zijn
veel honden hebben gewoon iets nodig om op te knagen (verveling)
helpt bij veel honden die zichzelf bijten

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:49

oowjah, het hondje van me stage heeft het ook. is ook een beetje een stresshondje dus vandaar, maar sinds ze bij dat hondje zeewier door het voer doet is het ook een eind minder geworden. Zeewier schijnt goed voor de huid te zijn.