HELP! Wat kan ik mijn kittens het beste te eten geven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

HELP! Wat kan ik mijn kittens het beste te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:08

Hallo Allemaal

Ik heb zaterdag mijn kittens van nu 8 weken opgehaald zie hier foto’s van hun viewtopic.php?f=73&t=605477
Maar nou zit ik er een beetje mee wat ik ze te eten moet geven. Ze hebben de hele dag kattenbrokjes staan en dat eten ze ook wel maar niet super veel omdat het ze nog moeite kost om het te eten en geweekt in water eten ze niet. Maar nou wil ik ze blikvoer geven maar hoeveel keer per dag? Ik dacht 3 keer en de kattenbrokjes wel gewoon laten staan.

Iemand tips wat we ze nou het beste kunnen voeren?

Groetjes Annemiek

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:46

brinta (wel met kattenmelk)
ik zou ze het zowieso niet 3 keer per dag blikvoer geven, ze komen er erg snel van aan en krijgen rotte tandjes.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:49

Als je ze blikvoer geeft bestaat de kans dat ze daar aan wennen en ze later niets anders meer willen. Zou niet mijn eerste keus zijn om ze aan het eten te krijgen. Ik zou voor de kittenbrokjes gaan, je zegt dat ze wel brokjes eten en ik denk dat ze dan wel genoeg binnen krijgen.

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:53

Geef ze in ieder geval special kittenvoer en geen voer voor volwassen katten. Op de verpakking staat ook altijd hoeveel ze moeten hebben en hoe vaak per dag.
Volgens mij maakt het verder weinig uit of ze nu blik- of droogvoer krijgen. Het is maar net wat ze zelf liever eten. Let wel op met het ineens overstappen naar ander voer, daar kunnen de darmpjes niet tegen, dus eerst het "oude" en het "nieuwe" voer met elkaar mengen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:02

In ieder geval speciaal kittenvoer geven. Is beter afgestemd op de behoeften van kittens. Kittenbrokjes zijn ook kleiner dan de gewone brokjes dus makkelijker te kauwen. Op de verpakking staat vermeld hoeveel ze moeten hebben.

Bovendien is het net zoals Hahaatje al zegt belangrijk om de eerste dagen hetzelfde voer te voeren als bij de vorige eigenaar. Wil je overschakelen op ander voer dan eerst het oude met het nieuwe mengen.

Blikvoer is makkelijker te eten dan brokjes maar is inderdaad slechter voor de tanden. Ze krijgen dan eerder tandsteen. Dat zorgt weer voor tandvleesonsteking en dan kunnen tanden los gaan zitten.

Raskatten gaan trouwens pas met 13 weken naar hun nieuwe adres dus je katje is een beetje te jong bij de moeder weg. Maar ja daar is nu niets meer aan te doen.

Destiny22

Re: HELP! Wat kan ik mijn kittens het beste te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:07

Ze krijgen ook kittenbrokjes en ze hebben altijd Wiskas gehad. Maar als ik ze dan zie eten gaat het zo moeilijk om ze door te bijten en ze eten er niet echt super veel van. Of ik geef ze dan 1 keer per dag ieder een half zakje kitten blik voer en overdag kittenmelk en verder moeten ze het dan doen met de brokjes.

Maar de reden dat ik ze al heb is dat ze komen bij mij op stal vandaan en zaten daar in de stal bijna de hele dag zonder eten en drinken (omdat degene die ze eten gaven ik en nog een ander meisje pas savonds kwamen) en de moeder was veel de hort op. En de hele dag zonder eten en drinken zitten is helemaal niet goed voor ze lijkt mij en savonds als ik kwam vlogen ze ons ook zo beetje aan van de honger dus toen dachten we laten we ze nu maar meenemen ze dronken ook al niet meer bij de moeder. En het zijn geen raskatten maar mooie vuilnisbakjes.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:11

Met 8 weken drinken ze niet meer bij mams en zijn ze ook redelijk kattenbak getraind dus wat dat betreft kan het best (heb nu zelf ook twee kittens van 8 weken in huis ).

Ik heb ze de eerste dag kittenbrokjes gegeven en ook 'nat' kittenvoer.

Nu zorg ik dat er de hele dag een bak brokjes voor ze staat en een bak water ernaast. Ik meng de kittenbrokjes met de gewone 'volwassenpoezenbrokjes'. Ze hebben geen echte voorkeur voor het een of het ander.

's avonds geeft ik ze dan een zakje natvoer (Whiskas speciaal kittenvoer). Met zn tweeen eten ze 1 zo'n zakje op.

Ze eten niet echt snel of veel, maar aan het einde van de dag zijn de bakjes wel leeg . Het gaat meer bedachtzaam, tussen het spelen en slapen door wat hapjes (ja, het natte voer wordt gelijk naar binnen gezogen ).

Mijn kittens komen uit een huis waar dit eigenlijk ook het regime was, voor hun dus weinig verandering. Het kan zijn dat deze kittens nog niet zo gewend zijn aan brokjes aangezien ze van stal komen en je zelf aangeeft dat er niet de hele dag voer voor ze stond.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:44

Ik heb twee keer een nestje kittens gehad en de kittens van mij bleven bij de moeder drinken tot ze weg gingen met 13 weken. Hoewel dat natuurlijk wel steeds minder wordt om dat ze ook brokjes en blikvoer gaan eten. Eentje is door omstandigheden pas bij 16 weken weggegaan en ook deze probeerde nog bij moeder te drinken al stond moederpoes dat niet meer zo vaak toe.

Dus het is echt niet zo dat zodra ze beginnen met het eten van brokjes/blik ze niet meer bij de moeder drinken.

Ts krijg het idee dat je bang bent dat je kittens te weinig eten maar katten van 8 weken zijn best nog wel klein dus hebben ook helemaal niet zo veel eten nodig.

Tot een week of 11 groeien ze ongeveer 100 gram per week. Je zou ze dus even kunnen wegen als je bang bent dat ze te weinig binnen krijgen. Maar als je de hele dag brokjes hebt staan hoef je echt niet bang te zijn dat ze te kort komen. Ze zullen daar ook niet snel te veel van eten. Wel uitkijken met het blikvoer. Tijd geleden dat ik kittens heb gehad dus weet zo niet meer wat ze mogen hebben maar als je naast de zakjes dus ook brokjes voert moet je de hoeveelheid die ze mogen hebben volgens de zakjes naar beneden toe aanpassen want met de hoeveelheden die daarop genoemd worden wordt geen rekening mee gehouden dat ze ook nog brokjes krijgen.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:44

Daar heb je inderdaad gelijk in dat ze het nog niet gewend zijn dat er de hele dag door eten staat! Ze zullen vanzelf wel meer gaan eten en dan krijgen ze elke avond een zakje kitten whiskas dan moeten ze wel genoeg hebben, want ik vind 3 keer per dag een zakje eigenlijk wel erg veel had het op internet gevonden dat ze zoveel moesten hebben maar kan nooit goed zijn! brokjes zijn toch altijd veel beter.

Gelukkig waren ze wel al zindelijk toen ik ze meenam ondanks dat het boerderijkatten zijn. ik heb toen ze 4 weken waren gelijk mijn kattenbak meegenomen en ze hebben eigenlijk zich zelf zindelijk gemaakt was geen probleem heb ze er een paar keer opgezet en een poepje van ze erin gelegd die al in de stal lag en ik kwam de volgende dag en toen hadden ze er al goed gebruik van gemaakt.
Dat is echt voor iedereen een aanrader die boerderijkittens neemt zet ergens een kattenbak neer scheelt echt erg veel als ze dat al zijn als je ze krijgt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:01

Destiny22 schreef:
Dat is echt voor iedereen een aanrader die boerderijkittens neemt zet ergens een kattenbak neer scheelt echt erg veel als ze dat al zijn als je ze krijgt

Is inderdaad een aanrader. En niet alleen voor boerderij kittens. Als je in de buurt van het nest een kattenbak hebt leert moederkat de kittens tegen de tijd dat ze het nest gaan verlaten gelijk op de kattenbak te gaan. Daar hoef je als mens dan verder niets aan te doen. Dus veel makkelijker dan honden die je wel zelf zindelijk moet maken. Zorg dan wel voor een kattenbak met een lage rand. De echte kattenbak is voor de kittens soms nog te hoog en als moeder de kittens een ander plekje aanleert krijg je dat er nog niet zo makkelijk weer uit.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:55

Nog even een tip: ik zou een kitten altijd een complete versvleesvoeding geven. Bijvoorbeeld van bibi of carnibest. Dit is in mijn ogen veel gezonder dan blikvoer of brokjes.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:34

lindsey schreef:
Destiny22 schreef:

Is inderdaad een aanrader. En niet alleen voor boerderij kittens. Als je in de buurt van het nest een kattenbak hebt leert moederkat de kittens tegen de tijd dat ze het nest gaan verlaten gelijk op de kattenbak te gaan. Daar hoef je als mens dan verder niets aan te doen. Dus veel makkelijker dan honden die je wel zelf zindelijk moet maken. Zorg dan wel voor een kattenbak met een lage rand. De echte kattenbak is voor de kittens soms nog te hoog en als moeder de kittens een ander plekje aanleert krijg je dat er nog niet zo makkelijk weer uit.

Alleen bij ons was het geval dat de moeder poes niet kattenbak zindelijk was maar het altijd in een paardenstal doet. Maar op een of andere manier hebben de kittens het zichzelf aangeleerd. En vonden ze de kattenbak wel erg fijn.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:38

Brinta met kittenmelk, warm water en stukjes brood.
Dat geven wij als bijvoeding voor de katten; ze vinden het heerlijk en ze groeien erdoor als kool.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:13

Kittenbrokjes gaven wij ook altijd . Soms wat nat voer en als de brokjes te hard waren, weekten we ze in wat water of melk om het zachter te maken.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:07

Als brokjes te hard zijn, idd weken in water, ofwel speciaal kitten nat voer gaan halen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:25

Vanaf welke leeftijd horen kittens eigenlijk zelf te gaan eten buiten dat ze bij hun mams drinken?

Heb 3 draakjes rondlopen van 5,5 week maar ze halen hun neus op voor brokjes, geweekte brokjes en voor vlees Ik dacht dat ze er onderhand toch wel aan toe waren...

Ze zijn overigens wel zindelijk! Heb 2 lage bakjes voor ze staan met kattenbakkorrels en dat gaat keurig qua plasjes. Poepjes ruimt mama Poes nog steeds op...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:27

Hangt een beetje van de kittens zelf af of die daar vlot mee zijn of niet. 5/6/7 weken stappen ze toch wel over op de brokjes.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:30

Ah, vanaf die leeftijd pas... Oke... Mams is er in ieder geval wel aan toe, want die geeft echt erg veel. Kittens zijn ook heel aktief en verbruiken ladingen energie.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:07

Donder en zijn zusje en broertje aten met ongeveer met 4 weken zelf kattenbrokjes en heathcliff met 6 weken die was een beetje laat.

Maar ik geef ze nou 1 zakje per dag verdeeld over 2 keer en dan tussen door een beetje nutrix rijstenbloem met kattenmelk en verder eten ze ook nog van hun kittenbrokjes en drinken ze goed.

Marjolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:38

Ik heb mijn kittens zaterdag opgehaald en maandag werden ze 7 weken. Ze hebben de hele dag beschikking over een bakje melk en kittenbrokjes (en ook over muizen). Ze zitten in de kippenschuur, eerste dag was die veels te groot, lopen ze al overal rond. Wanneer gaan ze bij jullie voor het eerst naar buiten?

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:41

GEEN MELK!!!!!!!!!!!!!geef ze gewoon water!!!en kittenbrokken..(wij geven pro plan voor kitten want daar krijgen ze een mooie glansende vacht van!!) maar geef geen melk..ze kunnen hier raar op reageren omdat het andere melk is dan moeder melk en er dood aan gaan...bij ons in de omgeving mag ik van geen enkele da of iemand van de dierenwinkel melk geven..na 6 weken drinken ze meestal al water en met 4 weken eigenlijk al bijna omdat de moeder minder melk geeft..!!dus water!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:43

Ik heb vrij weinig buiten (een plaatsje). Dat heb ik 'kittenproof' afgezet en daar mogen ze naar toe als wij ook buiten zijn . Bij hun vorige huis kwamen ze ook al in de tuin.

Maar goed, dat is allemaal goed afgeschermd en niet de boze buitenwereld.

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:44

meestal gaan ze trouwes met de 6 weken weg..

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:49

milou123 schreef:
meestal gaan ze trouwes met de 6 weken weg..

6 weken is veel te vroeg! en ook nog eens wettelijk verboden!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:02

Chubby ik weet niet hoe jij ze voert maar probeer anders is om het voer op een schoteltje te doen in plaats van in bakjes dan kunnen ze er wat makkelijker bij. Hou er wel rekening mee dat het een beetje een geklieder wordt want ze gaan er net zo makkelijk in staan. Jonge poejes moeten leren om brokjes en vlees te eten van hun moeder. Dus geef de kittens tegelijk met moederpoes eten en zet hun schoteltjes gewoon naast het bakje van moederpoes en zet ze er desnoods naast als moeder aan het eten is. Als ze moederpoes zien eten proberen ze het vanzelf ook. Zorg ook voor meerdere schoteltjes. Katten eten niet graag tegelijkertijd met elkaar van het zelfde schoteltje. Ze zelf naast een bakje zetten terwijl moederpoes niet aan het eten is heeft meestal niet zoveel resultaat ze snappen simpelweg niet wat ze er mee moeten. Hoewel je altijd nieuwsgierige durfals hebt die gewoon uit proberen of het eetbaar is. Die proberen vervolgens ook wel eens of het kattenbakgrind ook eetbaar is. Daar moet je trouwens mee uitkijken als het klompvormend kattenbak grind is.

Milou waarom denk je dat raskatten pas na 13 weken na een nieuw tehuis mogen? Dat zijn echt geen hele andere katten dan huis tuin en keukenkatten. Denk je niet dat de nieuwe eigenaren die ook niet zo snel mogelijk willen hebben? Nu ligt dat deels aan het feit dat raskatten 2 x geënt moeten zijn voor ze naar hun nieuwe huis mogen. Maar 6 weken is echt veel te vroeg.