Wie niet sterk is moet slim zijn...Ontwormen van een kat.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Wie niet sterk is moet slim zijn...Ontwormen van een kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 20:31

Nu was mijn 'lieve' poes Sterre hard toe aan een ontwormingskuur, maar ik had geen idee hoe.
Ze is namelijk een erg bang (nu niet meer, maar als ze tot iets gedwongen wordt: berg je maar!) poesje. Ik heb haar nu 7 maanden, en voordat ik haar kreeg was ze nog ontwormd (volgens mij met 4 man sterk bij de DA).

Maar zo hoort dat natuurlijk niet echt en voor haar moest ik echt iets verzinnen wat absoluut niet stressvol zou zijn. Pilletjes had ik al geprobeerd. Maar hoe fijn ik ze ook prak, als ze ergens doorheen zitten heeft ze dat direct door. En eet ze het niet meer natuurlijk

Maar (heb ik vanmorgen gemerkt) ze is helemaal stapel op tonijn. En ik had ipv pilletjes een nieuwe spuit Vitaminthe liggen. Dus de link was snel gelegd . De benodigde hoeveelheid wormpasta door een ruime hoeveelheid tonijn, en het schuift zo naar binnen

Weer wat geleerd. Dit is voor jullie waarschijnlijk een beetje een onnodig bericht, maar ik ben weer blij met deze oplossing. Bij haar moet ik namelijk altijd even zoeken naar de juiste manier om iets gedaan te krijgen. Maar ze is het afgelopen half jaar daardoor wel veranderd van een katje dat ze wouden laten inslapen omdat het hele vertrouwen in de mens weg was, naar een redelijk normale (zij het met en gebruiksaanwijzing) huispoes die lekker bij je komt liggen op schoot!

_Karlijn

Re: Wie niet sterk is moet slim zijn...Ontwormen van een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:47

Haha, ja handig toch! Als onze katten wormenkuur moeten, kopen we altijd van dat natte voer, dat vlees. Ze krijgen namelijk alleen brokjes, dus als ze vlees krijgen weten ze niet hoe snel ze het op moeten eten! En dan doen we ook dat spul erdoor heen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:49

Tja, als je katten eenmaal boos krijgt..
Slim gedaan, wij doen het meestal ook zo, of met een beetje leverworst ofzo.

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:52

Er zijn nu ook "snoepjes" als ontwormingsmiddel.. Dus ze zijn lekker en ontwormen. Ze kosten maar 3,99 en dat is voor 2 keer ontwormen. Het heet Mansonil. Bij onze kat werkt het super.. Hij vindt ze super lekker!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 11:54

waar heb je die gekocht? breed spectrum? al zie ik het zo voor me dat mijn exoticje dat niet lust...

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:56

jammer dat mijn paard niet van tonijn houd. Had wel handig geweest want dit is een heel gevecht

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:56

je was pas bij de da en daar was een filmpje bezig! dat waren snoepjes maar daar zat het spul ook in, maar dat aten ze zo op!

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:30

Het zijn snoepjes, gewoon rond.. Ze ruiken naar vis en mijn kat vindt ze heerlijk. Ik heb ze hier in Leiden bij een hele kleine winkel gekocht.. Geen idee waar je ze nog meer kan kopen.. Ze werken elk geval geweldig.. Mijn kat was ook een ramp met ontwormen.. Nu dus niet meer..

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:32

Even voor de duidelijkheid.. Er staat op de verpakking: Bayer.Pet.Care. Mansonil kauwtabletten. Totaal wormmiddel voor kat. 88mg flubendazol per kauwtablet.

Je moet zeg maar 1 tablet per dag geven.. 2 in totaal voor 1 ontworming. Er zitten 4 tabletten in de verpakking, dus dat is voor 2 keer.. Echt een aanrader!

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:35

Het ergens doorheen mengen wat ze normaal niet krijgen maar wel super lekker vinden is ook niet altijd de oplossing. Mijn kater doet een moord voor leverpastei. Mooi, dacht ik. Tabletje drontal fijn gemalen in de vijzel en door de leverpastei heen vermengt. Dacht je dat hij het wilde? Nope! Ik stop hem tegenwoordig in een handtas, met ritssluiting. Kat in tas, ritssluiting dicht zodat alleen de kop er nog uit steekt en dan bek op en pil erin.

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:49

Hahaha.. Ja maar die pillen waar ik het over heb smaken naar een snoepje

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:50

die bedoel ik!

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:06

je kan het ook met een tekenpen doen. je klemt het pilletje ertussen, duwt het in z'n bekkie, laat je het pilletje los en strijk me je vingers over z'n keel zodat ie het doorslikt. wel de kop omhooghouden tot het doorgeslikt is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:34

Die van ons is ook zo'n draak: ik kan de pilletjes overal door heen mengen, maar mevrouw eet dat nooit meer. Ze is gek op tonijn, pilletje door de tonijn en ze wil weken geen tonijn meer. Ze moest vorige week ook een ontwormtabletje hebben. Ik zag het al helemaal zitten, maar vooruit, het moet toch. Poes lag te slapen, snel beet gepakt, bekje open, pilletje erin en klaar. Poes was totaal overdonderd en zeer verbaasd. Ze was zo verbaasd dat ze geen tijd had om mij te krabben.
Bij haar werken lekkere hapjes dus echt niet.
fjordjes: dat het met een tekentang kan, wist ik ook niet. Handige tip.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:25

Tekentang... nooit van gehoord. Wel van pillenschieters. Die werken erg goed en daar kun je wat water me opzuigen. Dan duw je het pilletje erin en krijgen ze er wat water achteraan, dan moeten ze wel slikken
Maar dat is de theorie he... er zijn katten bij! Die zijn echt erg. Idd dan nooit meer de tonijn vertrouwen bv
Katten en pillen is een kunst. Als het echt niet wil kun je evt stronghold geven, dat zijn druppeltjes voor in de nek (net als frontline). Het ontwormd tegen veel, maar niet alle wormen. Daarnaast is het tegen vlooien, oormijt en nog een aantal dingen.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 07:52

Hoe vaak ontwormen jullie eigenlijk? Ik minimaal 2 keer per jaar, en als ik een besmetting vermoed nog een keertje vaker.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:22

Idd minimaal 2x per jaar, maar 4x per jaar is zeker aan te raden Vooral ook met kleine kinderen in de buurt.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 08:24

De pers van mijn zusje die ze net heeft, heeft ze proberen te ontwormen (ook met een pasta). Nu heeft de poes echter ongeveer een uurtje daarna overgegeven...moet het ontwormen opnieuw?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:27

Ik heb weleens de tip gekregen om het pilletje fijn te maken, met 2 lepeltjes. Er dan een klein beetje honing bij te doen en dan op het pootje te smeren.
Katten zijn zo proper dat ze zich helemaal schoon gaan likken.

Ik ben blij dat ik een kat heb die ik pak en zo het pilletje naar binnen duw, geen probleem. Hij zit tegelijkertijd nog te spinnen ook

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:04

JustNanno schreef:
De pers van mijn zusje die ze net heeft, heeft ze proberen te ontwormen (ook met een pasta). Nu heeft de poes echter ongeveer een uurtje daarna overgegeven...moet het ontwormen opnieuw?

Ja, je zou ff een weekje kunnen wachten evt. Maar wrs heeft ie die pasta uitgebraakt en je kunt ontwormmiddel beter iets teveel geven dan te weinig.
Vaak gaan katten en honden braken van de pasta. Ik denk dat ze het beste in tabletvorm toe kan dienen