Dierenwinkel geeft mij een mannetje i.p.v een vrouwtje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss X

Dierenwinkel geeft mij een mannetje i.p.v een vrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 23:48

Hallo allemaal

Ik heb vanmiddag 2 cavia's gekocht bij de dierenwinkel. enige dagen geleden vroeg ik jullie om advies omdat ik een cavia wou aanschaffen.

En ik vind hen geweldig, ik kan er uren naar kijken ik heb alleen 1 probleem.

Bij de dierenwinkel vroeg ik om 2 vrouwtjes. Omdat dat blijkbaar het beste koppel was. De Man verzekerde mij dat het 2 vrouwtjes was.

Paar uur later zie ik dat de bruine cavia steeds wil rijden op het vrouwtje en het vrouwtje zit te brommen. Dus de andere zal wel een beertje zijn.

Ik heb niet gerekend op kleintjes en helemaal niet dat ik een mannetje had genomen want de dierenwinkel verzekerde mij dat het een vrouwtje was.

Wat kan ik nu het beste doen? Het mannetje laten castreren en zal dat goed gaan samen daarna. Of hem terug geven maar dat vind ik zielig.
Ze zijn nog maar 7 weken en zaten al in dezelfde kooi.

Vast bedankt

Wat kan ik nu het beste doen, ze

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:51

ik zou teruggaan en vragen wat hij kan doen, kan ook zijn dat hij gedeelte van castratie kan betalen ( denk erlijk gezegt niet hoor) en anders ruilen tegen een andere. Als je hem persee wilt houden kan je ook zelf laten castreren, maar weet niet wat t kost'. Mijn vrouwtjes konijnn fietst trouwen sook, maar dan op een kip :S
Is toch echt een vrouwtje, ga anders eens langs dierenarts en laat je voor zekerheid chacken en informeer je naar de kosten

katrienh

Re: Dierenwinkel geeft mij een mannetje i.p.v een vrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:52

ja idd, kan ook een vrouwtje zijn die fietst.

Voel je geen balletjes zitten ?
Anders teruggaan naar winkel en hen nog eens laten checken of iemand anders die het kan. Is niet zo moeilijk eigenlijk

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:53

Even laten checken en gewoon de kleintjes weer aan de dierenwinkel verkopen. Ik had er ook 2 gegarandeerd niet zwanger. Muizen dan, een week later had ik 2 nesten en opeens 13 kleintjes erbij. Ik heb dat grut geruild voor een pak zaagsel.

Miss X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 23:56

Ja dat is ook natuurlijk een idee

Ik vind het zo banketstaaf en dan laat ik mijn gevoel spreken om dat mannetje weg te doen. Maar ik lees net dat ze al geslachtrijp zijn en dat het beertje pas na 4-5 maanden gecastreerd kan worden.
Hij is pas 7 weken.. Ik zal hem ook terug kunnen brengen en een ander partner zoeken voor het vrouwtje...

Ik ga er een nachtje over slapen..

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:58

dat gebeurt heel vaak in demeeste dierenzaken wet het personeel nieteens het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje. mijn zus had een keerjte 2 konijntjes gekocht absoluut vroutjes erg jonge beestjes. na een paar maanden begon de ene op de ander te rijen zij mij gevraagd k zo das een mannetje zei voor de zekerheid naar de dierenart jha was dus mooi een mannetje. castereren voor een konijn kost iets tussen de 20 en 30,- dat ik weet weet niet zeker of dat ook geld voor een cavia. dmeestal kunnen ze ok niet meer bij elkaar maar ze zijn nog jong dus je kan het proberen dn is er een grotere kans dat ze het wel acepteren. maar ook vroutjes doen rijen is een dominatie gedrag.

Zoolgangster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:04

Miss X schreef:
Ja dat is ook natuurlijk een idee

Ik vind het zo banketstaaf en dan laat ik mijn gevoel spreken om dat mannetje weg te doen. Maar ik lees net dat ze al geslachtrijp zijn en dat het beertje pas na 4-5 maanden gecastreerd kan worden.
Hij is pas 7 weken.. Ik zal hem ook terug kunnen brengen en een ander partner zoeken voor het vrouwtje...

Ik ga er een nachtje over slapen..

Toen mijn cavia jonkies had, namen kennissen 1 mannetje van 6 weken over, en zetten hem, terwijl ik ze gewaarschuwd had, toch bij 4 vrouwtjes in het hok, want "hij was nog zo klein, er zou niks gebeuren." Zo klein als ie was, heeft ie toen alle vier de dames zwanger gemaakt, voordat ie 8 weken oud was...

katrienh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:04

[quote="Miss X"]Ja dat is ook natuurlijk een idee

quote]

laat hem/haar eerst checken door iemand, misschien is het wel gewoon een vrouwtje. Moest het een mannetje zijn, kan je hem nog altijd mee naar huis nemen en later beslissen wat je doet .

sandrineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:05

Het "rijden" zegt niet zoveel; kan ook een teken van dominatie zijn... Je kan bij jouw dierenarts terecht om een "geslachts-analyse" te doen; hoewel het heel lastig blijft bij jonge caafs...wanneer ze ouder zijn wordt het bepalen makkelijker...

Wij hebben ook 2 Caafs (Jip en Janneke) en die werden ooit ook verkocht als 1 geslacht

Janneke raakte toch zwanger van Jip en daaruit kregen we 3 babycaafs...inmiddels is Jip gecastereerd...

Casteratie kost (bij mijn dierenarts) euro 45,- en is echt aan te raden..

Een vrouwtjescaaf die ouder is dan 1 tot 1 half jaar kan makkelijk overlijden wanneer ze werpt omdat haar bekken dan "verharden".

Kijk anders eens op een cavia-forum.

Succes!

Miss X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 00:12

Bedankt ik ga morgen ochtend gelijk de dierearts bellen voor een afspraak. Een vrouwtje en een gecastreerd mannetje gaat wel goed las ik.

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zal zeggen

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:36

Een vrouwtje en mannetje gaan in prinicpe altijd goed bij cavia's. Of ze gecastreerd zijn of niet.
Ik zou het idd nog maar eens laten checken en dan maar herplaatsen of eisen dat de dierenwinkel alle gemaakte kosten vergoed (castratie, voer van de jongen, bodembedekking van de jongen en als je het goed speelt, ook de emotionele schade )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:36

Op mensen van een dierenwinkel moet je ook nooit vertrouwen, die weten in 90% van de gevallen nergens wat van.

Wat ik zou doen is teruggaan, en ze vertellen dat ze mij mooi de kosten van een castratie kunnen vergoeden.

0maris0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:42

anders maak je een foto,,, niet echt charmant.. maar k herken wel wat t is!!
en er zullen vast wel meerdere zijn die t herkennen!!

Miss X

foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:11

Afbeelding

Die witte is het vrouwtje en ik heb vermoeden dat die bruine een mannetje is.

Ga nu even die dierenwinkel op hun donder geven, het valt me tegen dat die mensen totaal geen kennis hebben over hun dieren.

Ylana

Re: foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:46

Miss X schreef:
Ga nu even die dierenwinkel op hun donder geven, het valt me tegen dat die mensen totaal geen kennis hebben over hun dieren.

Ik zal als ik jou was eerst even zeker weten dat die bruine een man is.
Zoals al zo vaak gezegt is ook een vrouwtje kan rijen!

0maris0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:47

ahhh t zijn wel schatjes!!
alleen zo kan k t niet zien...
k bedoelde ... erg charmant,,, een foto van zn ehh,... geslachtsdeel...

srry hoor,..

Groetjes

0maris0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:48

pm me anders maar... aangezien er hier ook " kleine kinderen" op zitten..

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:03

thaollat schreef:
pm me anders maar... aangezien er hier ook " kleine kinderen" op zitten..

Die kunnen daar heus wel tegen.

Maar goed, even iemand naar laten kijken die er wel verstand van heeft..
Mijn konijnen bespringen elkaar ook allemaal, en het zijn toch echt allemaal vrouwtjes.

Miss X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 12:11

Ik zal mijn best doen, hij of zij is nog erg schuw. En met een camera en een schuwe hamster in 1 hand te houden vraag me af of dat me wel lukt, Ik wacht even totdat iemand er is, zodat de een kan vasthouden en de ander kan fotograferen hihi

Ylana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:14

Miss X schreef:
Ik zal mijn best doen, hij of zij is nog erg schuw. En met een camera en een schuwe hamster in 1 hand te houden vraag me af of dat me wel lukt, Ik wacht even totdat iemand er is, zodat de een kan vasthouden en de ander kan fotograferen hihi

Cavia toch

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:17

Ik had ook een cavia vrouwtje die steeds op de ander zat te rijden en te knorren
Kan heel goed dat het gewoon een vrouwtje is.
Je kunt dat zelf heel gemakkelijk zien, de balletjes zie je heel duidelijk als het een mannetje is.

Miss X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 12:19

Ylana schreef:
Miss X schreef:
Ik zal mijn best doen, hij of zij is nog erg schuw. En met een camera en een schuwe
hamster
in 1 hand te houden vraag me af of dat me wel lukt, Ik wacht even totdat iemand er is, zodat de een kan vasthouden en de ander kan fotograferen hihi

Cavia toch

EUHHMM ik bedoel cavia ja haha, ben hamsters zo gewent hihi.

Ik ga het zo even proberen om te kijken of hij balletjes heeft en als het me lukt een foto'tje snel

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:22

Afbeelding

Zoek de verschillen

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:55

anders moet je met je hand eens aan de konten van de 2 cavia's voelen, voelt dat hetzelfde ? Bij de bruine zouden er dan 2 'bobbeltjes' aka balletjes moeten zitten

Miss X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:11

HALLLOOO

PPFFFF ik heb net snel even gekeken, en ik kon niet echt een piemeltje zien maar het was ook ontzettend klein, maar wat ik wel heb gezien zijn tepeltjes kweet niet of mannetjes dat ook hebben..

Ik lees net dat mannetjes ook tepels hebben pfff, nou toch nog even proberen een foto te schieten
xxxxxxx
Laatst bijgewerkt door Miss X op 16-06-06 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt