Hoe katten aan elkaar laten wennen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

Hoe katten aan elkaar laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:27

Ik heb een kat, en die is niet sociaal helaas. Nu willen we er misschien een 2e kat bij, deze kat is wel andere katten gewent en heel sociaal.

De kat die wij al hebben is een gecastreerde man van 3 of 4 jaar (tijd gaat snel dus ik weet het niet meer)
De andere is een NIET gecastreerde man die 1 jaar is, of wordt. Hij wordt uiteraard wel gecastreerd. Maar hoe zou ik deze het beste bij elkaar kunnen zetten en ze dan aan elkaar kunnen laten wennen.

We hebben het 2 jaar terug al een keer geprobeerd met een poes die aan was komen wandelen. Mijn moeder en ik allebei een kat pakken en dan koppies bij elkaar. Daarna in de hal gezet met z'n 2e. Geen succes, onze kat vloog de poes aan en schoot toen de jassen in.

Dus hoe moet ik dat aanpakken?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:31

niks afdwingen, ze allebei de ruimte geven om hun eigen plek op te kunnen zoeken. of iig weg te kunnen komen van elkaar.

soms gaat het gewoon niet. en doe je er je huisdier ook geen plezier mee

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:31

Ik zou het in ieder geval niet forceren door ze vast te houden, krijg je alleen maar paniekreacties van als ze weg willen en niet kunnen (Plus dat je dan zelf helemaal openligt) wij hebben eigenlijk altijd gewoon de nieuwe kat erbij gelaten, reismandje op de grond, open doen en maar zien wat er gebeurt. Nooi veel meer gehad dan wat geblaas en een paar meppen. Vervolgens zochten ze een eigen plekje op ver van elkaar vandaan en als ze elkaar tegenkwamen weer wat geblaas. Is vanzelf overgegaan na een tijdje. Mijn oudste kat heeft er nooit moeilijk over gedaan. Die kun je overal bij anderen zetten geen probleem.
Kwestie van gewoon uitproberen, meestal gaat het goed, soms blijven ze elkaar tijden lang ontlopen of zit er 2 constant op een kast.

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:36

Toen ik mijn tweede kat erbij kreeg wist ik niet zeker of het wel ging werken. Mijn eerste kat kwam uit bhet asiel en was ook niet-sociaal. Toch gingen we het proberen en hebben de katten elkaar laten opzoeken. Dit werd een heuse vechtpartij.. maar dit was om uit te vechten wie de leider werd.. Nu liggen ze als 2 smakke schaapjes bij elkaar en zijn ze beste vriendjes!

Ik zou ze zelf niet bij elkaar zetten, maar elkaar op laten zoeken. Zo zijn ze niet gedwongen en kunnen ze allebei hun eigen weg gaan wanneer ze willen ontsnappen. Als ze gaan vechten lijkt het ernstig, maar dit is om hun rangorde te bepalen.
Je hebt ook gevallen waar het echt niet mee kan. Dit is aan te duiden als het vechten aanblijft.

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:49

Hm, heb ik het de eerste keer dus fout gedaan. Dacht dat het zo moest.
Maar nu een 2e vraagje, of eigelijk nog meer.
De nieuwe kat moet zowiezo gecastreerd worden, dus die eerst laten castreren en dan elkaar laten zien of voordat hij gecastreerd wordt?
En waarschijnlijk is de kat aangereden, datis de reden waarom ik hem ook in huis wil halen. Hij had een wond op zijn rechterachterbeen, poot. Deze is nu dicht maar hij gebruikt deze poot niet, waarschijnlijk gebroken. Hij moet dus zowiezo naar de dierenarts, maar moet ik dan de kat volledig laten herstellen door hem in een kamer te zetten waar de oude kat normaal gesproken niet komt, en pas elkaar laten ontmoeten als hij geheel hersteld is.
Of moet ik hem gewoon er zo bijzetten, hoe hij nu is. Dan is het zeker dat hij verliest want hij is zo zwak als iets, kan ook niet wegrennen als het verkeerd gaat.

In ieder geval bedankt voor dit alvast

Postman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:34

De kat moet de komende tijd toch binnen blijven ivm weglopen enzo. Ik zou hem dus meteen laten castreren want dan moet de kat toch een kleine week ofzo binnen blijven (moet wel, gebeurt niet vaak).

En elkaar laten zien zou ik pas doen als de nieuwe kat genezen is. Als je zelf al bang bent dat hij anders niet weg kan komen zal het vrijwel zeker misgaan en zal de nieuwe kat altijd het onderspit delven.

Verder heeft het gewoon tijd nodig. Wij kregen ook een nieuwe kat erbij nadat het broertje van onze oudere kat overleden was. In het begin is het voor de oudere kat gewoon wennen, hij/zij is immers gewend om het alleenrecht te hebben bij jullie thuis. Maar uiteindelijk accepteren ze elkaar meestal toch wel en gaan ze het zien als 'hun' territorium ipv als 'zijn'.
Gaat het na een aantal maanden echt niet dan moet je toch de nieuwe kat wegdoen helaas.

Veel succes ermee in ieder geval!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:38

Ik heb heel mijn leven al veel katten bij elkaar gehad (asiel of er werd weer eens iets gedumped) Ik schat zo'n 25 bij elkaar, momenteel heb ik er 6 eigen + 2 moederpoezen met kittens die ik voo rhet asiel opvang ivm overbezet zijn . 15 bij elkaar dus nu

Tot nu toe heb ik ooit maar 1 kat moeten herplaatsen omdat het echt niet ging. Mijn ervaring is dat (gecastreerde) katers vaak wel goed bij elkaar gaan. Soms gaat het naadloos, en soms een maand af en toe ruzie, ze moeten toch bepalen wie de baas is. Speciale trucjes heb ik niet....helaas voor je.