kip die kuikens platdrukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

kip die kuikens platdrukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 21:53

Ik heb een wyandotte hennetje dat heel ijverig al een tijdje zit te broeden. Gisteren was het raak: er lag een kuikentje. MAar het lag in een hoekje, dus uik heb hem tussen de eieren onder de moeder teruggelegd. Een paar uur later was hij dood. Ik denk geplet. Vanmorgen hetzelfde verhaal. Het liefst zou ik de kuikens verwijderen en op een veiligere plek leggen. MAar hoe doe ik dat?

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:04

heb je nog een broedse hen?
hoeveel eieren heb je er onder?
Op zich kan de kip ze niet pletten maar wel als er wat veel eieren liggen ze tussen de andere eieren beklemt raken.

als je ze niet onder een andere hen kunt plaatsen dan moet je in de weer met warmte lampen.

Ik heb momenteel 6 broedsekippen dus je mag d'r ook wel 1 komen halen

Nannes

Re: kip die kuikens platdrukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:05

misschien groot brengen onder zo'n warmte lamp

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:07

Hebben wij ook gehad we hebben het even aangekeken maar toen er 3 van de 9 gesneuveld waren hebben we ze maar onder een andere kop leggen. Anders idd onder de warmte lamp oid.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:23

Toen wij kuikentjes hadden met onze zijdehoenders hadden we hetzelfde.
Ik heb de kuikens eruit gehaald toen ze net uit het ei waren gekomen en toen in een bakje onder een lamp gehouden.
De volgende dag waren de kuikens weer goed aangesterkt en toen weer terug geplaatst bij de kip. Dat ging hier altijd goed.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:44

Het kan best wezen dat er iets aan het kuikentje mankeerde. Dieren voelen dat goed aan als er iets aan hun jongen mankeert.
Ik zou het eerst even aankijken en dan idd onder een andere kip of onder de lamp.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 22:46

Ja maar hoe leren ze dan eten? Of eten kuikens in het begin dan niet?

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:17

Kuikens kunnen dat zelf. Plat bakje (taartbordje bijvoorbeeld) met wat kuikenmeel erop. Nog een taartbordje met water zodat ze ook water opnemen en niet kunnen verzuipen.
Kuikens hebben een 'pikbehoefte' en doen dat vanzelf goed

Voor de rest heb ik geen tips over hoe en waarom moeder kip de kuikens plet en hoe je dat kunt voorkomen.

polbo

Re: kip die kuikens platdrukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:22

Ik zou idd de kuikens dan ook maar de eerste dag even weg halen bij de moeder en dan de volgende dag er weer bij zetten.

Je hoeft de kuikens dan niet te voeren omdat als ze net uit het ei zijn 24 uur zonder eten kunnen omdat ze hun buik nog vol hebben van het eigeel wat ze eten in het ei. Of ze water moeten hebben weet ik niet maar dan moet het bakje niet te diep zijn anders verdriknen ze.

Je moet ze idd wel warm houden onder de warmte lamp.

Veel suc6 er mee!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:14

Doe ik. Ik ga de kuikens verwijderen zodra ze geboren zijn en dan zet ik ze zolang wel op een veilig en warm plekje. Ik koop wel kuikenvoer zodat ze kunnen eten