Pfff mijn zusje heeft een jong vogeltje meegenomen. Wat eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Pfff mijn zusje heeft een jong vogeltje meegenomen. Wat eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:23

Jah een vogeltje mee naar huis genomen. Omdat het nest gevallen en kapot was.. en de moeder weg.

Maarja... wat eten die beesten? Ik heb ze nu wormen en vliegen gegeven.. maar moeten ze ook water?? Wie o wie??

Silence

Re: Pfff mijn zusje heeft een jong vogeltje meegenomen. Wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:28

Wat ook weleens helpt is wat Brinta pap maken. Wel heel dun, maar schijnen ze wel lekker te vinden. Zulke dingen deed ik vroeger ook altijd. Zou het nu nog doen hoor, maar vind ze nooit meer. Maar goed ook eigenlijk

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:34

En hoe krijg je dat er dan in??

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:34

Ik raad je aan om het jonge diertje zo vlug mogelijk naar het vogelopvangcentrum te brengen. Daar zal het diertje de meeste kans krijgen.

Als je het echter zelf wil aanpakken, hou er dan rekening mee dat het verboden is om ongeringde 'wilde' volwassen vogels in huis te houden. Als het diertje in leven blijft, is het aan te raden om het, wanneer het genoeg pluimen heeft, in een grote voliere te plaatsen, waar het weer kan wild worden.

Ik weet niet welke soort vogel je hebt, maar hou er rekening mee dat er zaad-eters en insecten-eters zijn. Ik weet niet wat je precies moet geven aan zaad-eters, maar bij ons in het opvangcentrum werd er een papje gemaakt van zaden voor de jonge duiven. De insecten-eters kregen puppy-voer van eukanuba. De harde brokken werden geweekt in water tot ze zacht werden, en dan zo gevoerd met een pincet, en dit om de 2 uur. Er werd gekozen voor dat puppy-voer, omdat het eiwit percentage 30 procent en hoger was. Als het voer dat je wil geven, minder eiwiten bevat, is er een grote kans dat het beestje het niet gaat overleven.

Er kruipt enorm veel tijd in het grootbrengen van een vogeljong, dus begin er niet aan als je niet zeker weet of je er tijd voor hebt.

maar als het helpt, ik zal duimen voor de goede afloop

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:45

Oke dan liever naar de vogel opvang waar vind ik die?

Ashkerlon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:55

ik heb geen idee waar je ze kunt vinden in Nederland, maar waarschijnlijk kun je wel iets vinden via google

edit: heb eventjes zitten kijken, mss dat je hier iets vind dat bij je in de buurt is? http://www.vogelopvang.com/links.html
Laatst bijgewerkt door Ashkerlon op 13-06-06 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:57

jah al gezocht op google.. maar niks te bereiken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:21

Kijk even in de gouden gids

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:22

Of probeer het even via de Dierenbescherming bij jou in de buurt. Ik vond jaren geleden een versufte watervogel in de berm, die heb ik toen naar de persoon van de Dierenbescherming in onze gemeente gebracht en die heeft 'm weer opgelapt.

De Dierenbescherming vind je wel in de telefoongids of in de Gouden Gids.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:25

jah heb ik allemaal geprobeerd maar ik krijg nu niks meer te pakken.. Ik denk omdat het na 6 uur is. Dus ik ben nu maar begonnen met de katte en hondebrokjes. Mijn zusjes hebben hem wat wormen gegeven..

Maar hoeveel moet zo\n vogel ongeveer hebben??????

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:36

Ik heb 2 jaar terug een jonge sprutter groot gebracht.
Z'n nest was uit de nok 't dak van de boerderij gevallen;de rest was dood,maar 1tje leefde dus nog.
Die had z'n oogjes nog dicht,en was nog helemaal kaal...
Ik heb toen ook kattebrokken gegeven,met een pinset...
Eerst ging 't nog niet goed,want dat beestje snapte 't nog niet helemaal,dus heb 't voer eerst in z'n snavel gepropt
Maar zijn oogjes gingen gauw open,en op den duur at ie vanzelf wel van m'n pinset....
Elke keer dat ik dus in de buurt kwam deed ie z'n snavel wel open,en als ie geen honger had,laat ie zijn snavel wel dicht,haha!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:00

Wormen en insecten.
Ik denk dat ze zelf wel aangeven wanneer ze genoeg hebben en wanneer ze honger hebben. Maar even naar de volgelopvang of dierenbescherming gaan is het beste. Je kunt het morgen proberen, meestal overleven ze 1 dagje wel. Bovendien hebben zij er meer verstand van, ook wat betreft het vrij laten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:04

Whiz schreef:
En hoe krijg je dat er dan in??

Mijn moeder deed het vroeger (de brinta) altijd op de achterkant van een luciferhoutje, en dan zachtjes het snaveltje induwen.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:04

Mijn mening is dat je zo`n beestje beter kan laten gaan.
Klinkt hard ik weet het.
Maar het gaat niets voor niets zo dat is de natuur.

Bij de dierenambulance komen nu allemaal mensen die dat soort beestjes vinden.
Ze vragen nu ook niets voor niets 5 euro per vogel omdat ze die ritjes anders niet meer kunnen betalen.
En dan zeggen ze ook je had het beter kunnen laten gaan..

Moeder werkt op dierenasiel en ik reed altijd mee op dierenambulance
En deze week daar stage gelopen

Maar anders morgen de dierenambulance van jou streek even bellen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:26

In klein-zundert zit het vogelrevalidatiecentrum, daar kun je op alle tijden je vogeltje naartoe brengen, tussen 9 en 5 wordt hij aangenomen, en buiten die tijden kun je hem in de bak zetten, lamp aandoen, en dan wordt binnen het half uur de bak leeg gemaakt
Als je hem naar de DB brengt wordt hij waarschijnlijk toch nog naar het centrum in klein zundert gebracht...

Succes

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 23:12

Oke bedankt voor de info allemaal

@naaltje Klein zundert is toch zo'n 200 km te ver rijden hoor

mirror666

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:17

Whiz schreef:
Oke bedankt voor de info allemaal

@naaltje Klein zundert is toch zo'n 200 km te ver rijden hoor

Dierenasiel breda, die brengen vogels ook naar het VRC, misschien dat je dat kunt proberen

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:20

Mijn zusje kwam een paar jaar geleden met een jonge zanglijster thuis. Die hebben we geloof ik ook brinta gegeven, en toen hij wat ouder werd hebben we meelwormen gehaald bij de viswinkel (wel doormidden doen, anders eten ze de vogel vanbinnen op ofzoiets? (Werd door die man gezegt. ) )

Op een gegeven moment hebben we hem losgelaten.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:46

jonge vogeltjes moeten KATTENVOER hebben, gewoon van dat vlees uit blik, het beste kun je dat doen met een rietje, het rietje in het voer stampen dan het rietje tussen z'n snavel doen, en dan het rietje fijnknijpen, en naar voren schuiven met je vingers, zodat het voer eruit wordt geperst in de mond van het diertje

mirror666

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:47

punkies schreef:
jonge vogeltjes moeten KATTENVOER hebben, gewoon van dat vlees uit blik, het beste kun je dat doen met een rietje, het rietje in het voer stampen dan het rietje tussen z'n snavel doen, en dan het rietje fijnknijpen, en naar voren schuiven met je vingers, zodat het voer eruit wordt geperst in de mond van het diertje

geweekte puppiebrokken lusten ze anders ook prima hoor sommigen zelfs nog kleine brokjes runderhart..
Hoe gaat het nu met het vogeltje??

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:14

Het leeft en heeft heel veel honger. ik kon in de buurt niets vinden waar ik het naar toe kon brengen.. maar het zit vol in de veren dus ik denk dat het binnen een week uitvliegt.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:18

Wel lief dat je zusje het vogeltje heeft meegenomen

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:20

Inderdaad wormen en insecten je kan het met een pincet klein maken en dat zo geven

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:13

het is er weer tijd voor he :S
net na de laatste ronden met de honden uitlaten,een jonge kauw gevonde, ouders vlogen in de buurt, maar heb hem na overleg met vriend toch meegenomen,dit omdat er onwijs veel katten rondlopen in het park,en ja ik kan er gewoon niet tegen, dat er morgen een dood vogeltje ligt, half opgevreten door de kat,en ik hem niet heb meegenomen...
maa goed, heb hem nu dus ook kattenbrokjes gegeven en geweekt,en dalijk weer een ronde, dan breng ik hem morgenochtend naar de vogel en egelopvang...

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:29

kattenbrokjes voor jonge katten zit de meeste voedingsstoffen in, zo heb ik meerdere eksters grootgebracht,
alleen zullen ze nooit weer volledig in de natuur kunnen, wij kunnen ze wel eten geven, maar geen vogel opvoeding.

de vogelopvang is de beste plaats, die mensen gaan alleen met ze om tijdens etenstijd, en laten ze verder met soortgenoten volwassen worden.