Kennen koeien een rangorde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Kennen koeien een rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:29

Dat is iets dat ik mij de laatste tijd serieus afvraag .

We hebben achter een koeienwei liggen. De koeien staan er al elke zomer in vanaf dat ik klein was. Ik heb ze al zo vaak gezien, maar het gekke is dat ik ze nog nooit of te nooit heb zien ruzie maken. Bij paarden zie ik wel vaker dat de dominante met de oren plat in de nek iemand van zijn plaats verjaagd, maar die beesten die hierachter staan, staan maar de hele dag vreedzaam bij elkaar. Ik kan me niet herinneren dat er ooit eentje is geweest die op een agressieve manier een andere koe lastig viel. Alleen als ze gaan lopen heb ik de indruk dat er enige rangorde te bespeuren is, omdat een deel altijd onmiddelijk vertrekt en een deel precies wacht om achter aan te sluiten.

Maar ik sta natuurlijk geen 24 uur per dag naar een koeienwei te staren.
Dus hierbij de vraag aan koeienkenners. Kunnen koeien ook dominant zijn tegenover elkaar en met elkaar vechten?

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:31

hahah!!
wat grappig!!!
geweldig, maar ik zou het niet weten
denk het eigenlijk wel

boer

Re: Kennen koeien een rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:31

Zeker hebben koeien een rangorde

Voor de melkput.. zijn vaak de zelfde koeien die vooraan of achteraan staan..

En ook voor het voerhek.. De hoogste koe stoot een andere koe in zn buik en hij gaat weg..
T valt niet zo op als bij paarden maar er is zeker een rangorde..
Vechten kunnen ze ook wel.. zie je niet vaak.. Koeien zijn rustige dieren
Laatst bijgewerkt door boer op 13-06-06 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:33

koeien hebben zeker een rangorde, ze weten precies hun plekje in de "rij". ongehoorzame koeien worden meestal genegeerd en koeien zijn naar mijn mening ook niet zo uitgesproken in hun gedrag als paarden. daarnaast zijn het bijna altijd allemaal dames, met soms 1 heer. ook dat gaat meestal goed, t zijn meestal de mannen die zorgen voor onrust
altijd leuk om zo'n sociale groep te zien, of het nu koeien zijn of paarden...

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:52

Koeien hebben indd een rangorde.

In Wallis (zwitserland) en Aosta (Italie) worden wel koe-tegen-koe-gevechten gehouden. Deze natuurlijke rangordegevechten op de dag van de "inalpe" (rond 1 juli) vormen het hoogtepunt van het jaar. De koe die uiteindelijk als eerste uit de gevechten tevoorschijn komt wordt de leidster van de kudde, de Alpenkoningin.
Deze koeien grazen 's zomers in grote, gemeenschappelijke kudden in de hooggelegen alpenweiden.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:53

Ja inderdaad, zoals hierboven al staat aangegeven. Ze hebben zeker een rangorde

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:39

jep ze hebben een rangorde. Wie het 1e aan het voerrek staat of in de melkstal of in het weiland.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:31

Ik zie dat je vraag al beantwoord is, koeien hebben idd weldegelijk een rangorde binnen de groep.

Hoe het precies zat weet ik niet meer, ik heb er een keer een video over gezien. De koeien die het laagste in rang waren liepen volgens mij vooraan naar de stal. Maar dat weet ik niet meer 100 % zeker.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:40

jah, deze hebben zeker een rangorde. Als bij ons de koeien voor het eerst in het seizoen naar buiten gaan wordt er gevochten. maar voor de rest houden ze zich rustig.
ik denk ook dat ze minder vechten omdat ze elkaar al kennen, en dus wel weten of ze sterker zijn dan die andere. bij paarden gebeurt het wel eens dat ze nieuwe of onbekende paarden tegenkomen.

SuperSuup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:54

Ze hebben wel degelijk een rangorde, bij koeien met hoorns geld meestal dat degene met de langste de baas is, bij ons op school wel iig, daar houd ze iedereene mee onder de duim

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:20

Weer wat bijgeleerd dan .
Ik dacht wel dat er een rangorde bestond, maar ik twijfelde sterk als die groep hierzo (ongehoornd). Nu ja ze hebben een zee van plaats dus ze zullen waarschijnlijk niet zo op elkaars nek zitten. Ze zullen wel minder vechten dan omdat ze elkaar al kennen, of misschien is deze groep gewoon te lui .

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:32

Weetje waar je het ook aan kan herkenen, zie je wel eens een koe die gelikt wordt door een anderen koe? Degene die likt zit lager in de rangorde dan degene die gelikt wordt!

Weetje wat ook leuk is om op te letten, altijd staat er wel 1 of meerdere koeien, ik noem het altijd een kijkuit koe.. omdat hij oplet als de anderen koeien een dutje doen

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:51

irmaaatje schreef:

Weetje wat ook leuk is om op te letten, altijd staat er wel 1 of meerdere koeien, ik noem het altijd een kijkuit koe.. omdat hij oplet als de anderen koeien een dutje doen

Ik zag gisteren toevallig de hele meute weer gezellig tegen elkaar staan. Maar 1 koe stond een meter of dertig verder in als enige in haar eentje wat vooruit te staren.

Zou dat ook een kijkuit koe zijn geweest of een ik-wordt-gepest-en-mag-niet-bij-de-rest-staan-koe?

Ik zal er eens op letten wie wie aan het likken is. Soms springen ze ook wel eens op elkaar, is degene die springt ook altijd een rangorde hoger of is dat gewoon puur de hormonen?

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:49

xKatleentjex schreef:
Ik zal er eens op letten wie wie aan het likken is. Soms springen ze ook wel eens op elkaar, is degene die springt ook altijd een rangorde hoger of is dat gewoon puur de hormonen?

Hormonen, zo kan je herkennen of een koe tochtig is en dus gedekt kan worden door een stier.

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:13

Heb samen met Wuis er eens een video van gezien. Daar hadden ze een groep koeien geobserveerd, en een rangorde bepaald. Er zijn 3 werschillende rangordes, en deze koeien hadden ze dan ook met een 1,2 of 3 genummerd. De nummer 1 koeien waren het hoogst in rang. De volgorde naar de melkput was dan ook 2,1,3. De kans om van achteren aangevallen te worden is het grootst, dus daar moet de onderste in rang. Daarna die van voren, en die in het midden is het veiligst. En dus het hoogst in rang. Heel leuk om te zien omdat ze dus allemaal genummerd waren!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:19

Nerwen schreef:
Hormonen, zo kan je herkennen of een koe tochtig is en dus gedekt kan worden door een stier.

Ja, maar is het dan ook zo dat bijvoorbeeld altijd de meest dominante koe op de onderschikte springt/of andersom/of maakt die hierarchische volgorde in het opspelen van deze kriebeltjes niet veel uit?

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:26

xKatleentjex schreef:
Nerwen schreef:

Ja, maar is het dan ook zo dat bijvoorbeeld altijd de meest dominante koe op de onderschikte springt/of andersom/of maakt die hierarchische volgorde in het opspelen van deze kriebeltjes niet veel uit?

Geen flauw idee

Interessante beesten, koeien

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:46

Nou, dat kan je zien.. als een koe echt tochtig is, dan blijft hij staan als er op hem gesprongen wordt, en als de koe weg loopt is meestal degene die springt tochtig!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:01

Leuke beesten hoor, Koeien. Eigenlijk verschilt de rangorde niet zoveel van de paarden. Meestal is er 1 sterke dame echt de baas over de kudde. Alleen de verdediging tov roofdieren gaat anders; paarden gaan op de loop maar koeien doen dit maar deels. Ze vluchten wel om zich te hergroeperen maar kunnen ook samen in de verdediging gaan.