konijn heeft teek, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

konijn heeft teek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:16

hallo allemaal

Ons konijn zit sinds kort buiten, maar nu heeft hij steeds allemaal teken. Terwijl mijn cavia, die bij hem in het hok zit, nergens last van heeft. De teken kunnen we steeds wel goed verwijderen, maar er zit er nu 1 op zijn neus. En als we deze proberen weg te halen flipt hij helemaal. Hebben jullie misschien tips hoe we dit aan kunnen pakken en misschien ook tips hoe we kunnen voorkomen dat hij teken krijgt.

alvast bedankt

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:19

tekenbandje kopen en die teken er gewoon uit trekken met een pinset konijn gaat daar niet dood van hoor;)

Tieme

Re: konijn heeft teek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:23

als het mogelijk is het hok op een andere plek zetten waar geen teken zitten. konijn in de houtgreep nemen en zo teek verwijderen. je kan hem in een handdoek wikkelen dan heb je er meer grip op en kan hij niet krabben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:27

En je moet 'm er uit DRAAIEN hè, niet trekken!! Anders blijft z'n kop zitten en dan kan hij alsnog ziek worden.
Knoflook en biergist schijnt te helpen tegen teken, dat kun je gewoon door het voer mengen. Maar het beste is inderdaad een tekenbandje of tekenspul wat je op z'n rug moet smeren. Dit kun je geloof ik wel bij de dierenarts kopen..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:34

en eerst even bij de dierenarts vragen of dat spul geschikt is voor konijnen. je moet niet zomaar tekenspul op je konijn gaan spuiten. konijnen kunnen daar heel overgevoelig voor zijn.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:46

ik weet niet of je de plek van zijn hok/ren kan verplaatsen naar een plek waar minder kans op een tekenbeet is? dat zou al kunnen helpen.

als je een vlooien/teken middel gaat gebruiken, vraag bij de da of bij een goede dierenspeciaalzaak hoe en wat, een boel kan NIET op konijnen gebruikt worden,veel te giftig voor een konijn ( frontline iig nooooooit gebruiken)

is je konijn ingeent? tegen Myxomatose? dat is nl het grootste gevaar, die ziekte kunnen ze dus krijgen door muggen, teken, luizen, mijten, vliegen en vooral de konijnenvlo.

zasread

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:48

baroen schreef:
is je konijn ingeent? tegen Myxomatose? dat is nl het grootste gevaar, die ziekte kunnen ze dus krijgen door muggen, teken, luizen, mijten, vliegen en vooral de konijnenvlo.

Nee, we hebben ons konijn niet laten inenten, mijn vader vind dat soort dingen altijd onzin.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:50

zasread schreef:
baroen schreef:

Nee, we hebben ons konijn niet laten inenten, mijn vader vind dat soort dingen altijd onzin.

tja.. begrijp hier uit dat je er niet zoveel over te zeggen hebt. jammer hoor. zeker omdat jou konijn dus een gevaar hier mee loopt, en als hij het krijgt, zal hij het 99% niet overleven

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:54

Oei, dan zal ik er toch maar eens even over gaan praten met mijn moeder. Die weet mijn vader meestal wel om te praten. Het is namelijk het konijn van mijn moeder en ik denk niet dat die er erg blij mee is als die nu al dood gaat. (hij is nog maar 1 jaar)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:55

Zo snel mogelijk een tekentang halen!
Zet op de teek, draai (welke kant het pijltje op wijst) rondjes, tot hij eruit is. Doe ze dan een tijdje in een beker water met wasmiddel. Zo gaan ze dood.
En ik zou ze er niet te lang in laten zitten, en niet teveel laten worden. Dan kan je konijn ziek worden!

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:56

waarom vind je vader het onzin? hopelijk lukt het jullie om hem om te laten praten en anders het konijn binnen zetten?;) dan loopt hij ook geen gevaar voor dat soort beestjes;) suc6

@ joscaa bekertje met wasmiddel?:P wij doen ze altijd in een anvelope en dan mag mijn broertje ze dood stampen:P
Laatst bijgewerkt door Kimonoo op 13-06-06 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:56

Kimmie_Paard schreef:
tekenbandje kopen en die teken er gewoon uit trekken met een pinset konijn gaat daar niet dood van hoor;)

Helemaal verkeerd. Zo maak je zijn neusje stuk, een gevoelige plek bij een konijn. En zo laat je 9 van de 10 keer de pootjes zitten.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:57

oo sorry ik wist niet dat hij op zijn neusje zat:O dan moet je het indd niet zo doen nee sorry

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:03

Kimmie_Paard schreef:
waarom vind je vader het onzin? hopelijk lukt het jullie om hem om te laten praten en anders het konijn binnen zetten?;) dan loopt hij ook geen gevaar voor dat soort beestjes;) suc6

@ joscaa bekertje met wasmiddel?:P wij doen ze altijd in een anvelope en dan mag mijn broertje ze dood stampen:P

Ja, maar in wasmiddel weet je 100% zeker dat ze dood zijn
Mijn honden hebben vaak teken als ze in het bos zijn geweest
Maar dan chekken we ze er gelijk op

*Er was iemand, weet de naam niet meer, die zei; Hij heeft 199% kans de overlijden. Nou, dat is erg overdreven hoor! Denk nou niet dat je konijn morgen dood is, want dat is helemaal niet zo

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:10

jaa maar als mijn broertje er op stampt vliegt het bloed alle kanten op denk dat hij dan ook wel dood is (A):P