Kat heeft gebroken poot, iemand ervaring met kooirust?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Kat heeft gebroken poot, iemand ervaring met kooirust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:07

Mijn jonge kat heeft zijn poot gebroken doordat er een tafelblad op is gevallen, en nu is het gat tussen de twee stukken bot zo groot dat het eigenlijk niet meer te zetten is. Ze gaan het ook niet meer zetten omdat hij ook nog een hartkwaal heeft en een narcose dan echt heel risicovol is... Ze willen hem nu 6 weken kooirust laten nemen om zelf te genezen, dus zonder dat het pootje gezet wordt....
Heeft hier iemand ervaring met het zelf genezen van dit soort breuken of kooirust? Hij blijft zelf vrij rustig, maar ik ben bang dat ie misschien toch wil gaan rondsjouwen enzo....

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:08

Is het ook niet mogelijk om de poot te spalken en dan in te tapen? Dan blijft alles toch behoorlijk op zn plek zitten.

_yvonne

Re: Kat heeft gebroken poot, iemand ervaring met kooirust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:14

mijn poes heeft toen ze jong was haar heup gebroken, ze moest ook 6 weken "kooi"rust, ik heb toen een grote bench voor haar geleend, en dat ging erg goed!
het is goed genezen en ze vermaakte zich best goed in haar kooi!

liekiej1993

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:17

Super zielig! beterschap hea.. een bench is trouwens een slim idee ja.. maar in ieder geval het beste ermee

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:23

onze kat had een keer zn bekken gebroken,, hij kon niks met zn achterhand. zn bekken waren wel gezet door een arts,

daarna moest ie 8 weken opgesloten zitten en niet lopen...

tip als je em opwilt sluiten doe het zo klein mogelijk,,, is wel even zielig maar des te eerder, en beter het geneest,,, vooral met breuken is dat belangrijk!!

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:05

Apple: dat was ook het oorspronkelijke plan, alleen zouden ze hem dan een licht roesje moeten geven. Ook zou hij dan over een week weer erheen moeten om het opnieuw te spalken en dan moet hij weer een roesje. En zijn hartprobleem is vrij ernstig, dus daar willen ze liever niet aan beginnen vanwege het risico. Ook vertelde de dierenarts dat de breuk schuin is en dat het dan sowieso maar weinig zin heeft om het te zetten....
Knollebol, ik heb inderdaad een vrij kleine bench aangeschaft, leek me beter, anders gaat ie toch rondlopen enzo
Liekiej thanx...

Moon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:09

heb ook meegemaakt, dat mijn poes haar bekken had gebroken. ze moest ook 6 weken in een kooi liggen, maar ze vermaakte zich best wel *we hadden kooi op vensterbank gezet, zodat ze naar buiten kon kijken * Nu is ze weer helemaal genezen *wat zeldzaam is, ze was echt helemaal onder autowiel gelegen ze is er wel goed af gekomen!*
Maar ik denk wel dat kleine kooi of blench beter is En veel succes/ beterschap verder met je kat

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:13

Mijn kater heeft ook in de eerste maanden van zijn leven een poot gebroken. De DA heeft er verband en tape om gedaan. Hij moest het zo rustig mogelijk houden dus niet teveel rennen en springen we hebben hem niet in een kooi gedaan. Het is helemaal goed gekomen.

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:16

Was dat ook een schuine breuk Jeannaa?

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:17

De breuk zat aan zijn achterpootje schuin bij het spronggewricht, het is niet gezet.

Waar zit dan de breuk bij jou kat?

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 20:08

Ik ben niet zo goed met anatomie, maar de breuk zit helemaal aan de bovenkant van zijn poot, aan de andere kant van zijn oksel zeg maar... en daar is het schuin afgebroken... maar hij heeft niet eens een spalk ofzo gekregen, het pootje bungelt er maar bij....

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:10

Misschien toch even terug gaan, bij dezelfde of misschien bij een andere DA.

Het ziet er vast heel sneu uit. Mijn kat was ook heel zielig maar knapte met een paar weken op.

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:35

Ik heb net gebeld met een andere da, die heeft aangegeven dat als de breuk hoog in de poot is, het dan niet gespalkt kan worden omdat je dan geen fixeerpunten hebt. Dus dan kan het wel kloppen dat ie niet gespalkt is. Nou dan is het nu idd even afwachten en doorbijten. Hij ziet er idd echt zielig uit!!!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:42

Idd, dat kan natuurlijk niet worden gespalkt.

Hoop dat ie weer snel beter wordt.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:48

Mijn kat heeft 1,5 jaar geleden ook haar pootje gebroken bij een val van de vlizotrap. Haar pootje was op twee plaaten gebroken waaronder ook haar bovenste gewrichtje. Hier hebben ze een pin in geplaats en daarna een soort spalk erom.
De onderste breuk is ook vanzelf genezen. Haar pootje is nu iets scheef waardoor ze mank loopt (voor het oog).
Ze kan er verder alles mee, pijn heeft ze ook niet maar het ziet er gewoon een beetje zielig uit...
Ze heeft er heel voorzichtig mee gedaan en heeft geen rust gehad aangezien de spalk daar al voor zorgde. Toen de spalk er na twee weken af kon gebruikte ze haar pootje bijna niet. natuurlijk omdat ze nog pijn had. Ze zal niet verder gaan als ze kan met haar poot. Het kan dus best genezen maar ja, misschien blijf je het wel zien aan haar bewegen
Succes!

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 16:51

Bedankt Popke, ze hebben al gezegd dat als het al zou herstellen je dit wel blijft zien omdat het pootje korter zal zijn dan de anderen. Maar eerlijk gezegd zou ik allang blij zijn als het niet geamputeerd hoeft te worden!!! Kostte je dat veel geld die pin?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:36

Tja, ik heb best een dure kat nu
Kosten waren 320 euro, maar ja, beestje is wel geholpen.
De andere breuk zou inderdaad ook niet gezet kunnen worden maar de bovenste moest wel.... Haar hele gewricht lag los....
Je ziet het inderdaad door verschil in lengte aan haar pootje en het is haar voetje staat nu een beetje scheef waardoor het lijkt of ze huppelt....
Heel veel succes!

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 14:17

Bedankt! Hier zou een pin 1000 gaan kosten, volgens mij een heeele dure dierenarts.....Ik moest al 180 euro aftikken voor de overnachting e.d. terwijl er verder niks gedaan is..

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:12

Apple schreef:
Is het ook niet mogelijk om de poot te spalken en dan in te tapen? Dan blijft alles toch behoorlijk op zn plek zitten.

Onze kat heeft ook eens een gebroken pootje gehad, toen heb ik haar mee genomen naar de kliniek. Daar heeft de DA het pootje gespalkt en getapt, daarna moest ze min. een week rust.

nou probeer dat maar eens, de eerste twee dagen ging het allemaal wel maar toen in de 3de dag 's morgens beneden kwam lag het tap en de spalk door heel de kamer geslingerd.

En onze kat ..... ta die heeft nog 3 weken lopen kinkelen maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:21

Die van mij mist een poot, maar doet t verder nog prima .
Is het Muis of die andere kat?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:27

Onze kat hadt excact hetzelfde na een aanrijding. Ze heeft 4 weken in een kleine kooi gezeten en dat ging heel goed. Ze was eenmaand of 4 oud. Als ze op de kattenbak wilde mauwde hij. na de 4 weken wou hij eruit. Hij begon steeds meer te lopen en hij kan zich prima redden. Alleen als hij moe is kan je zien dat hij niet helemaal rad loopt. Inderdaad een kleine bench nemen dat hij zo min mogelijk kan bewegen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:43

Ook wij hebben een kat die na een bekkenbreuk wekenlang in een kooi heeft geleefd. Idd zo klein mogelijk houden, dan geneest het sneller. Bij ons stond er een kattenbakje in, een nestje en een etens/drinkbakje en daarmee was het vol. Veel geaaid en veel mee gepraat.
Aan het eind is hij nog te vroeg uit de kooi gegaan omdat hij zijn levenslust verloor en in hongerstaking ging. Maar het is gelukkig allemaal goed gekomen!

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:08

Fijn al die positieve verhalen, ik krijg weer een beetje hoop dat het goed kan komen.... Hij heeft ook een kattenbakje, voer en water in de kooi.
Veertje het gaat om Lucky maar dat wist je al