Cavia met gebroken tandje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Cavia met gebroken tandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 10:13

Mijn cavia heeft een van haar snijtanden gebroken (heb geen idee hoe het komt ) er steek nog net een paar mm uit haar tandvlees en ze heeft er verder niet echt last van (het is altijd al een rottand geweest, groeide scheef, dus ik hoop dat die nu gewoon netjes recht langs die andere groeit)

Ze kan wel wat eten, maar haar voerbakje blijft toch te vol, minstends de helft blijft liggen .
Nu ben ik bang dat ze dus heel erg gaat afvallen, het duurt natuurlijk wel een tijdje voor die tand weer aangegroeit is.

Iemand hier ervaring mee? Of zal ik toch maar even langs de dierenarts gaan?

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:14

Als ik jou was zou ik even naar de dierenarts gaan..
Zelf heb ik het nog nooit gehad bij mijn cavia..

Chichiba

Re: Cavia met gebroken tandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:19

Dit gebeurt heel vaak hoor...Vaak ook zonder dat je er erg in hebt...Als het goed is gaat ze gewoon weer eten...Het kan zijn dat het net gebeurt is en dat ze er wat last van heeft...
De dierenarts kan hier helaas helemaal niets aan doen...het groeit vanzelf weer aan...Zolang ze blijft eten is het goed...ook al is het wat minder...Meestal duurt het een dagje en eten ze weer normaal...
Natuurlijk moet je naar de DA gaan als je het niet vertrouwd...maar aan een afgebroken tand kunnen ze niets doen...
Ook kun je eventueel wat bijvoeren met 'mijn 1ste hapje' worteltjes van Olvarit...

De kans is trouwens klein dat hij recht gaat groeien...hij zit scheef in de kaak...

jenne

Re: Cavia met gebroken tandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:27

Ik heb het hier laatst ook gehad met 1 van onze caafjes.
Met een weekje is was het weer helemaal aangegroeit, het gaat best snel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:12

Ik zou eerst even naar de DA bellen. Misschien is het niet eens nodig om langs te komen.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:28

Ik heb dit heel vaak gehad bij mijn cavia, heel erg hyper typje, de hele tijd knagen aan de tralie's enzo Opzich niet erg, het groeit zo weer aan. Alleen ik zou wel even kijken of de andere tand nu niet veel te groot wordt, dit kan naar mijn weten, sneller gebeuren als één van de tanden afgebroken is, maar dat is opzich geen probleem. Bij mijn cavia waren eerst allebeir de boventanden afgebroken met nog maar een heel klein stukje, kon gewoon eten, wel wat moeilijker maar het kon nog wel gewoon, na een dagje ging het weer goed

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:05

zacht voer geven (wel Vit C rijk!) en de groei van het tandje in de gaten houden. Naar de dierenarts is niet nodig...... het spul wat je van hem krijgt raakt je spuit van verstopt en dan moet je hem alsnog extra Vit C gaan voeren.

AYM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:57

DA is niet nodig, die kan er niks aan veranderen.
Inderdaad zorgen dat hij genoeg vitamines binnen krijgt, dat is het belangrijkste.
Als je het niet vertrouwd, kun je altijd de DA om raad vragen natuurlijk.

Verder goed opletten dat ze niet teveel afvalt en gezond blijft.