Cavia die weer alleen zit, moet er weer 1 bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Cavia die weer alleen zit, moet er weer 1 bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 21:17

Hoi hoi bokkers,

Vandaag is 1 van mij n cavia's dood gegaan aan longontsteking. Hij was nog geen jaar, we waren al naar de DA geweest en toen hebben we ook dingen mee gekregen. Dit heeft hij 1 keer gehad want toen ging hij dood. Maar nu heb ik nog 1 die nu alleen zit. Maar ik wil er nu liever weer wat bij hebben. Ik weet dat er niet altijd zomaar wat bij kan. Of zou de cavia nu eenzaam zijn dat ik er wel weer wat bij moet proberen te zetten. En wat zou ik er dan bij doen? Hij heeft vanaf dat hij bij zn moeder weg is met een mannetje samen gezeten. Moet ik er nu weer een jong mannetje bij doen of helemaal niks? Wie kan mij helpen?

Chichiba

Re: Cavia die weer alleen zit, moet er weer 1 bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:22

Als het een mannetje is zou ik er gewoon een jong mannetje van 5 weekjes bij zetten...Is wel zo gezellig...Mijn caafje knapte er helemaal van op nadat zijn vriendje overleden was...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:17

Ik heb ook een paar keer gehad dat ik twee cavia's had en er eentje doodging.
Het is echt zo, ook cavia's zijn dan in de rouw. Die van mij kropen dan in een hoekje weg onder het hooi en kwamen er dan alleen onder vandaan om te eten en te drinken.

Daarom kocht ik er altijd zo snel mogelijk weer een maatje bij, en echt je ziet ze inderdaad meteen opfleuren.

Met mannetjes is het altijd wel een beetje oppassen. Als ze nog jong zijn kan het wel, maar als ze te oud zijn vechten ze elkaar de tent uit. En dat kan er best hardhandig aan toe gaan ,soms tot bloedens toe.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:49

Dat vechten doen vrouwtjes ook hoor...Het maakt wat dat betreft niet zo veel uit...het is meer of ze elkaar meteen mogen of niet...Is niet afhankelijk van de sexe maar meer van de leeftijd en hun karakter...Mannetjes kunnen heel goed samen...alleen is het bijna onmogelijk 2 volwassen beren aan elkaar te koppelen...(dat is bij vrouwtjes wat makkelijker maar als ze elkaar niet liggen vechten ze ook tot bloedens toe) Een jong beertje van ong. 5 weekjes bij een ouder beertje zetten...Dat gaat eigenlijk altijd goed...

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 11:58

We doen het waarschijnlijk wel. We gaan dan weer naar de zelfde fokker. Dan halen we idd wel een beer van 5weekjes ongv. En dan proberen we dat gewoon .

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:03

Gezellig...Bij mij is het alle keren (3) goed gegaan...

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 18:54

Hij verveelt zich volgens mij wel een beetje. Vanmiddag begon hij een beetje te piepen. Toen heb ik hem er uitgehaald en even bij me neer gezet. Nu zit ik de hele tijd vlak bij z'n kooi dus nu is hij wel rustig, als er maar iemand bij hem in de buurt is .

x_CharlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:00

Toen van ons eerste tweetal zeugjes er eentje overleed, hebben we er gewoon een ander nieuw jong zeugje erbij gezet! Ging hartstikke goed Laatst was de mijne van dat tweetal overleden, de caaf die overbleef had gewoon diarree gekregen...we waren toch al van plan er een nieuwe bij te zetten en dat hebben we ook gedaan, niks aan de hand, geen ruzie, niks! Dus als het een zeugje is, je kan er gewoon een bij zetten! Bij mannetjes kan er wel ruzie ontstaan...

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:40

je kan makkelijk een cavia alleen houden. als je hem genoeg aandacht geeft kan het volgens mij niet zo veel kwaad, denk ik.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:50

Cavia's zijn groepsdieren...Zeker als ze al gewend zijn bij een andere cavia gezeten te hebben...Jij als mens kan een andere cavia nooit vervangen...
Ook al haal je hem uit zijn hok...dat is dan vaak 1 uur (als je het haalt) dan zit hij de andere 23 uur wel alleen...lijkt me niet erg gezellig...

Dat je mannetjes niet kunt koppelen is echt grote onzin...vraag maar aan fokkers...zij koppelen een volwassen beer altijd aan een jong beertje...9 van de 10 keer gaat dat goed...Geeft eigenlijk nooit problemen...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 20:02

Lexmiro schreef:
je kan makkelijk een cavia alleen houden. als je hem genoeg aandacht geeft kan het volgens mij niet zo veel kwaad, denk ik.

Ik zit overdag op school en s' avonds heb ik niet altijd tijd. Dus dan doen we er gewoon 1 bij, ik denk wel dat hij dat overdag ook leuker vind dan dat hij alleen zit en hij s' avonds een keer vastgehouden wordt.