wie weet hoe je een jonge kauw moet opvoede??

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_anton_love_
Berichten: 1479
Geregistreerd: 18-02-06

wie weet hoe je een jonge kauw moet opvoede??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:58

ik heb een jonge kauw gevonden en wil graag weten hoe ik hem moet opvoede?? wat moet ik hem eten geven en drinken. Enzo
Ik wil hem later weer in de natuur vrij laten!!

Wie weet mij raad?

Kus Nikita

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:01

Mag ik vragen wat een KAUW is? of is het raar dat ik het niet weet ?

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:04

dat is een kraai toch? beestjes kunnen heel tam worden

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:05

Dat is een soort kraai maar dan iets kleiner en met blauwe oogjes

Zo één hebben wij vroeger ook gehad omdat hij was aangevallen door kraaien bij de kerk naast ons huis. Wij gaven em 'rolletjes' gehakt en wat water. Ook (kleine!!) stukjes brood lusten ze wel. In het begin duwden we dat met een pincet een klein stukje in de keel. (niet te ver!!) Succes verder nog! Heeft ie al een naam?

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:07

Het ligt er een beetje aan hoe oud hij is... Als hij erg jong is, zou ik toch een een DA raadplegen of de vogelopvang bellen.

Kauwen eten wormen, sprinkhanen, spinnen, brood en vogelvoer. Let wel op dat ze ook gek zijn op alles wat glimt en blinkt! Voor je het weet loop je te zoeken naar van alles en nogwat. Wij hebben er eentje gehad, die zeulde zelfs het glimmende gereedschap mee naar zijn plekje op de kast.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:14

naar de vogel centrale brengen inderdaad..
ik heb er ook 1 gevonden, maar die had het helaas niet overleefd.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:16

denk dat die beter af is bij een vogelcentrum niet dat jij er niet voor kan zorgen, maar daar weten ze precies wat zo'n beestje nodig heeft en ze kunnen hem goede medische hulp geven.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:16

waarom heb je hem trouwens gevangen? was hij gewond ofzo?

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:02

hey,

Ik had zondag een jonge ekster gevonden en heb toen op het web gekeken wat ze zoal aten enzo.

Citaat:
Geef ze geen brood en geen melk! Dit is VERGIF voor deze vogels. Vogeldarmen kunnen geen melk verwerken, waardoor de vogels pijnlijke krampen krijgen en diarrhee. Brood bevat veel zetmeel, waardoor de veren niet goed ontwikkelen.


Ik denk ook dat je hem het beste naar een opvangcentrum kunt brengen, zeker als je hem later weer vrij wil laten.

*edit*

http://www.fixeer.nl/kauwen/kauw_in_huis/jonge_kauw.htm
Lees deze pagina maar eens door en kijk dan maar of je de kauw zelf nog groot wilt brengen. Ik kan natuurlijk niet voor jou beslissen maar ik denk dat het voor de kauw beter is om naar een opvangcentrum te gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:23

LZP --> BB.

_anton_love_
Berichten: 1479
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 19:39

LauraMc schreef:
Dat is een soort kraai maar dan iets kleiner en met blauwe oogjes

Zo één hebben wij vroeger ook gehad omdat hij was aangevallen door kraaien bij de kerk naast ons huis. Wij gaven em 'rolletjes' gehakt en wat water. Ook (kleine!!) stukjes brood lusten ze wel. In het begin duwden we dat met een pincet een klein stukje in de keel. (niet te ver!!) Succes verder nog! Heeft ie al een naam?



Jaa Pietsie
Zo heete mijn verzorg shetlander ik was helemaal gek op der maar ze is verkocht.. Heb die vogel naar haar vernoemt'



Mis der

_anton_love_
Berichten: 1479
Geregistreerd: 18-02-06

Re: wie weet hoe je een jonge kauw moet opvoede??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 19:41

Ze willen hem niet axepteeren omdat er al zo veel vogels binnen zijn.. Maar ik heb der geen tijd voor en wil het heel graag.. Ik neem hem nu elke dag mee naar school en wachten tot er denk plaatje ofzo vrij is ik snapte niet echt wat ze bedoelde

>;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:51

Waar woon je precies?

Wat voer je hem nu?

Chann

Berichten: 7173
Geregistreerd: 10-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:56

Ik zou 'm NIET naar een opvangcentrum brengen.
Heb ervaring met verschillende in m'n wijde omgeving aangezien een vriendin van me heel vaak vogels in haar omgeving vindt, en 'vroeger' brachten ze die altijd naar vogelopvangcentra, ik zelf trouwens ook als ik een gewond/te zwak vogeltje vond.
Maar haar zus heeft toen bij verschillende gewerkt, en eigenlijk worden ze nog veel beter verzorgd als ze bij je thuis zijn. Je kan dan volle aandacht geven (in de zin van voer etc wanneer die 't nodig heeft, dus niet constant oppakken ofzo), terwijl ze in opvangcentra vaak zoveel verschillende hebben, dat ze minder 'aandacht' krijgen.
Naar mijn mening kan je zo'n vogeltje beter zelf opvoeden, MITS je 'm goed verzorgt.

En zoals ook al gezegd is, kauwtjes (en trouwens een heleboel vogels die van jongs af aan zo zwak zijn dat je ze zelf op moet voeden) worden vrij snel tam. Niet zó tam dat ze komen als je roept ofzo, maar tot hij sterk genoeg is om weer vrijgelaten te worden, kan je 'm misschien over een tijdje loslaten in de kamer bijvoorbeeld. (:

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:56

Oei kijk uit met die beesten. Vroeger in het dorp bij ons was er ook iemand met een tamme kauw. Dat beest volgde hem ook naar school en viel vervolgens op het schoolplein jonge kinderen aan met een broodje of iets glimmends, dat beest had totaal geen angst meer voor mensen. En hij kon er zelf prima mee worden, maar voor de andere kinderen was het echt een vreselijk beest. Ik was echt bang voor "Kareltje". Uiteindelijk is die kauw toen afgemaakt op verzoek van de schoolleiding.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:58

WendyK schreef:
Uiteindelijk is die kauw toen afgemaakt op verzoek van de schoolleiding.

Jeetje wat belachelijk.

Neem zo'n dier dan gewoon niet mee naar die kinderen. Sorry hoor. Wat kan dat beest daar nou aan doen. Het zijn geweldige dieren maar ze komen altijd in een slecht dagblad te staan.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:01

Ik had vroeger een ekster die uit het nest gekukeld was. Die is groot geworden van varkensworst. Hij vond het lekker en wij vonden die zooi uit het wekelijkse vleespakket van mijn broer niet te vreten. Hij heette trouwens Gerrit en nam later ook alles wat glom mee naar huis.

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:24

Wuis schreef:
Jeetje wat belachelijk.

Neem zo'n dier dan gewoon niet mee naar die kinderen. Sorry hoor. Wat kan dat beest daar nou aan doen. Het zijn geweldige dieren maar ze komen altijd in een slecht
dagblad

te staan.

Daglicht....
Dat beest werd niet meegenomen, dat beest volgde zijn baasje overal en aangezien hij ook op die school zat, vloog dat beest ook naar school. En leuk en aardig, wat kon dat beest er aan doen? Wat konden die kids er aan doen? Er werden echt kinderen aangevallen..... Beest was zo vals als de neten...

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: wie weet hoe je een jonge kauw moet opvoede??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:31

Wij hebben ook ooit een kauw op de camping gehad...Beestje had bij onze bewoners geen 'baasje' (als je dat zo kan noemen) maar was duidelijk wel opgevoed door mensen...Hij leek zo lief en leuk...Tot hij idd kinderen van 2 jaar met een boterham in de hand maar ook volwassenen en alles ertussenin aan ging vallen...tot bloedens toe...Ze pikken trouwens vaak naar de ogen en tanden omdat die zo mooi glimmen...Ook verdwenen er dingen...Uiteindelijk hebben ze hem de nek omgedraait...Ik was toen nog klein en wist niet beter...

Het lijkt me daarom ook niet goed het zelf groot te brengen...ze worden er te tam van...dan krijgt hij later problemen als hij vrij gelaten wordt...Hij gaat gegarandeert mensen aanvallen...omdat hij niet bang is voor ze...De kans is dan groot dat ze hem ook 'afmaken'...Klinkt banketstaaf...maar als je hem echt vrij wilt laten lijkt het me toch beter om hem te brengen bij mensen die er verstand van hebben...groot brengen in combi met vrij laten...zodat het een wilde vogel blijft...

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: wie weet hoe je een jonge kauw moet opvoede??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:39

UHm, het is maar dat je het weet, maar het is verboden om jonge wilde vogels op te vangen. Je betn verplicht ze weg te doen, naar de vogelopvang. Wij hebben daar ook al veel jongs naartoe gebracht dit jaar. Dat is echt het beste voor ze. Grote kans dat ze in een kolonie worden gepurkt, en dat ze dan allemaal vrij worden gelaten.
Als je besluit hem zelf te houden en tam te maken, moet je er idd rekening mee houden dat het hele agressieve beesten kunnen worden. Of ja, niet echt agrassief, maar wel pikkerig. In ogen, tanden, en idd alles dat glimt. Ook kunnen ze je andere dieren aanvallen. Bij ons vloog dat beest altijd de kippen aan. Daarom moet hij ook weg. En omdat de vogelbescherming zei dat ze agressief werden opp latere leeftijd. Maar dat weet ik duis niet want ik heb er nooit een zolang gehad.
Wij voeren ze altijd kattenblik. Gewoon stukjes in stukjes maken, en dan het vet er afschrapen. En als het erg slecht gaat, druivensuiker eroorheen doen. Dat werkt bijna overal tegen.
Nou ja, veel succes verder met alles,
Groetjs, mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:41

WendyK schreef:
Wuis schreef:
Jeetje wat belachelijk.

Neem zo'n dier dan gewoon niet mee naar die kinderen. Sorry hoor. Wat kan dat beest daar nou aan doen. Het zijn geweldige dieren maar ze komen altijd in een slecht
dagblad

te staan.

Daglicht....
Dat beest werd niet meegenomen, dat beest volgde zijn baasje overal en aangezien hij ook op die school zat, vloog dat beest ook naar school. En leuk en aardig, wat kon dat beest er aan doen? Wat konden die kids er aan doen? Er werden echt kinderen aangevallen..... Beest was zo vals als de neten...

Ik had het door toen ik het typte maar geen zin om het te verbeteren

Tja ze richten zich nu eenmaal op één baasje. Dat heb ik wel gemerkt toen ik er zelf een had. Ze konden het diertje toch ook thuis in een voliere ofzo doen.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:07

Ik heb nu ook een jong kauwtje, en ik ben blij dat ik dit topic lees want ik gaf hem wel brood!!
Voel me nu ontzettend schuldig.
Ik geef hem ook kattenvoer, daar doet hij het wel goed op.

Hoe ik aan de jonge kauw kom kan je hier lezen: viewtopic.php?f=73&t=604216

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:46

Nouja, zoals ik ook al in het andere topic typte (van arrabel) mijn ervaring met kauwtjes is dat ze altijd doodgaan. En nee, ik verzorg ze echt niet anders dan de kraaien, en andere vogels die we binnenkrijgen op de kinderboerderij.

Het pikkerige ken ik wel van kraaiachtigen. We hadden een Vlaamse Gaai, 'Gaaike' en die ging bij mensen op het hoofd zitten, daar zijn de meeste mensen op zijn zachtst gezegd niet van gediend . Bij 1 iemand (een verschrikkelijk mens) pikte hij altijd op het hoofd en flink hard.
Uiteindelijk was Gaaike van de ene op andere dag 'verdwenen', zoals wij de kinderen vertelden: Hij was weggevlogen naar Afrika. De grote mensen versie van het verhaal: afgemaakt omdat hij zo lastig was.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:01

Die site van Paradise is erg interessant om te lezen. Na dat gelezen te hebben is het denk ik beter als je het kauwtje niet zelf opvoed, je zegt dat je het mee naar school neemt omdat je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Dat zegt al genoeg denk ik

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:33

Mijn kauwtje is gistermiddag overleden.
Echt heel onverwacht want het ging hartsikke goed met hem!
Hij at al zelf en dronk zelf, hij ging al op de rand van zijn mand zitten en dan keek hij in de ronte.

Maar ik ging bij hem kijken en daar lag hij... dood en koud.