nieuwe kat eet al het eten op van andere kat...tips!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

nieuwe kat eet al het eten op van andere kat...tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 15:53

Hoi,

ik heb sinds een half jaar een 2e kat erbij voor gezelschap van mijn andere kat. Alles gaat heel goed, ze kunnen het erg goed met elkaar vinden en spelen en stoeien veel met elkaar.

Het enige probleem is dat Boy (de nieuwe) een vreselijke vreetzak is, en zijn eten binnen no time opgevreten heeft (ik kan het geen eten noemen, hij schrokt het echt naar binnen en na een paar seconden is het weg).

Mijn andere kat, Gigi, is gewent om alles rustig op te eten en nog brokjes te laten liggen voor later.

Ik heb het tot nu toe opgelost door Boy in de keuken te laten eten en Gigi in de gang en dan de tussendeur dicht. Als Gigi dan nog brokjes over had zette ik zijn bakje op de vensterbank waar hij altijd zit zodat hij ze later in rust kon opeten. Boy kon nl. niet op de vensterbank springen.
Helaas kan hij dat sinds vandaag wel en heeft hij weer alles naar binnen gewerkt .

Gigi wordt steeds magerder en Boy wordt steeds dikker...Door dit gedoe heeft Gigi ook niet meer veel eetlust, want hij kan nooit rustig eten...

Wat moet ik doen??

Natascha

Re: nieuwe kat eet al het eten op van andere kat...tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:55

wat een vreetzak zeg. Is de nieuwkomer nog jong ofzo? Zelf heb ik thuis heel veel bakjes voer staan zodat onze jonge kat niet het voer van de oudere katten weg kan graaien maar ze wel de hele dag voer beschikbaar hebben. Onze kleine kat is nog volop in de groei dus die vreet enorm. Doordta ik een stuk of 6 kleine bakjes heb staan kunnen ze alle 4 de hele dag door eten zonder dat de kleine de bakjes telkens leegeet.

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:43

als ik dat doe eet hij ze allemaal leeg...hij is nu bijna een jaar. Hij is echt een enorme vreetzak, hij lijkt geobsedeerd door eten. En hij wordt echt tonnetje rond, okal probeer ik hem niet te veel te geven. Hij eet het zo snel op dat hij het niet verteerd...

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 09:16

echt niemand de ultime tip?? zit met mijn handen in het haar...

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:07

Misschien moet je Boy eens laten nakijken of er misschien iets mankeert aan hem. Het kan zijn dat hij last heeft van een spijsverteringsprobleem waardoor hij zoveel eet.
Katten eten meestal in etappes, zoals jouw andere kat doet, en laten vaak eten staan voor later. Succes!

fie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:50

had met mijn honden net hetzelfde als jij met je katten

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:54

Bij mij speelt het woord 'wormen' ook een beetje door mijn hoofd.
Verder heb ik niet echt een tip. Je kunt ze moeilijk de hele dag gescheiden houden lijkt me?
Je zou evt ook over kunnen schakelen op kvv. Dat is vers vlees uit de diepvries, dat hebben ze ook voor katten (Prins bijvoorbeeld). Dat eten is vaak zo smakelijk dat iedere kat het snel opeet. Dan kán Boy niet eens het eten van Gigi opeten omdat ze het zo snel op heeft

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:01

Ze gewoon apart eten geven (zoals je al deed) en als Gigi genoeg heeft (Boy heeft z'n eten wrs dan ook wel op ) ze terug samen laten en na een uurtje of 2 (oid) het bakje nog eens aan Gigi aanbieden als zij apart zit, en dan Boy niets. Zet Gigi dan uit het zicht van Boy, zodat ie niet weet dat andere aan het eten is, kan ie ook niet jaloers zijn of zich buitengesloten voelen

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:06

Wat raar, ik denk ook dat hij wat mankeerd.
Mijn katten eten nooit de bakjes voer leeg, en er staat de hele dag voer voor ze klaar. Ik moet zelfs regelmatig de restjes weggooien, omdat het dan al te lang staat.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:18

Ik zou een konijnen hok kopen (of zelf een hokje bouwen) die van boven open kan zodat je makkelijk kan voeren en het deurtje dicht maken met een magnetisch katten luik waar alleen de dunne kat het magneetje van heeft dan is het hele probleem opgelost De dunne kat kan wel naar binnen om rustig te eten en de andere kat niet. (moet de dunne kat alleen nog leren dat die daar het eten vandaan kan halen)

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:05

Ik ga met katrienh mee. Als hier een kat bijgevoerd moet worden gaat hij even apart want anders eten inderdaad de andere katten het op.

Continu eten aanbieden is niet echt gezond trouwens, beter/natuurlijker is om meerdere keren per dag kleine porties aan te bieden.

Succes!

CorineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:15

Bij mij gebeurt dat ook, ik blijf er vaak bij totdat de oude kat stopt met eten, die wil het liever in deeltjes opeten, dan zet ik het even hoog zodat de nieuwe kat e niet bij kan, en als de oude kat na een uurtje weer komt zet ik het weer voor hem neer, dus beetje in de gaten houden maar....

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 10:14

ik ga toch maar even naar de DA deze week, omdat het dus blijkbaar niet normaal is dat hij zoveel eet. Aangezien ik werk kan ik er niet de hele dag bij zijn...Ik heb de brokjes van Gigi vandaag maar weer op een andere plek gezet in de hoop dat Boy er niet bij kan....