Ik was mijn kat een beetje aan het aaien en toen voelde ik dus dat hij een teek had, dus mijn moeder en ik wilde het eruit halen, maar omdat mijn kat nogal panisch deed, hebben we dus alleen het lijfje er per ongeluk uitgetrokken. Nu zit zijn kop er waarschijnlijk nog in, we hebben het later nog een keer geporbeerd, maar we krijgen er niks meer uit.
Nu weet ik dus niet wat ik moet doen, komt er vanzelf weer een lijfje aan zodat je hem er weer uit kan trekken of moet je naar de dierenarts? of iets anders?
nee er komt geen nieuw lijfje aan als het kopje er nog in zit, dan komt dat er vanzelf uit (het plekje kan wat gaan irriteren) hou het plekje gewoon goed in de gaten, als het gaat zweren kun je er bv wat calendulan opsmeren ( ontsmettend en verzorgend) of als je het niet vertrouwd, dan naar de da. er nu iig niet verder aan gaan prutsen, dat maakt de kans op ontsteken alleen maar groter
Naar de dierenarts gaan zodat hij de teek goed kan verwijderen!! De kans op een ontsteking en de ziekte van Lyme is nmlk nu erg groot! Dus verder niet meer aan prutsen en even de DA bellen!
Even afwachten of het niet gaat ontsteken. Zo ja dan even naar de dierenarts maar de kans is ook groot dat de kop er nu vanzelf uit gaat. Even goed in de gaten houden dus!
Als jullie de teek er binnen 48 uur uit hebben gehaalt is de kans klein(er) dat de kat de ziekte van Lyme krijgt.
Honden en kattten kunnen de ziekte van lyme niet krijgen enkel mense b.t.w
absoluut onwaar!!
Hond Tot voor kort was er weinig bekend over de ziekte van Lyme bij honden. Daar is verandering in gekomen toen de heer Hovius, een dierenarts uit het zuiden van het land, promoveerde op zijn onderzoek (1999) over juist dit onderwerp.
Ook bij de hond is het zeer moeilijk om met zekerheid vast te stellen of de ziekteverschijnselen die optreden, veroorzaakt worden door de Borrelia-bacterie en of het de ziekte van Lyme betreft. De aanwezigheid van antistoffen in het bloed toont immers alleen maar aan dat de hond ooit afweerstoffen heeft aangemaakt. Uit het onderzoek van de heer Hovius kwam naar voren dat de diagnose ‘ziekte van Lyme’ gesteld kan worden als aan de volgende voorwaarden duidelijk wordt voldaan: de hond constant een zeer sterk verhoogde hoeveelheid antistoffen heeft EN de hond ziekteverschijnselen vertoont zoals algemene malaise (hoge temperatuur, sloom, niet eten) samen met bewegingsproblemen (kreupel, opgezette gewrichten, spierpijn) EN andere oorzaken zijn uitgesloten (zoals reuma of een tumor).
In Duitsland is momenteel een vaccin voorhanden waarmee honden tegen de ziekte Lyme ingeënt kunnen worden. Hiervoor geldt echter hetzelfde als voor het vaccin voor mensen uit Amerika, namelijk dat het vaccin slechts bescherming biedt tegen een van de drie ziekmakende Borrelia-bacteriën!
Een hond met de diagnose ‘ziekte van Lyme’ kan behandeld worden met een antibioticakuur (6 weken). Een jonge hond is nog te genezen, maar wanneer een oudere hond reeds chronisch ziek is, dan is de bacterie al zo ingenesteld, dat deze niet meer geheel te doden is. Maar omdat na een antibioticakuur het aantal bacteriën sterk afneemt, zullen de klachten ook bij deze honden grotendeels verdwijnen, omdat het aantal bacteriën sterk verminderd wordt.
toevallig ben ik afgelopen woensdag met mn kat naar de DA geweest. Ik had zelf ook de teek eruit gehaald maar daarna werd het dik en rood. De dierenarts zij dat dat binnen een week open zou barsten en dat dan echt alles eruit was.
het gaat inderdaad dan flink ontsteken en dan ettert de boel er vanzelf als het goed is uit. de paarden bij mij hebben altidj allemaal teken onder de kaak en die krijg ik er soms ook niet goed uit. zo'n 2X per week hebben ze allebei een zooi etterige bulter eronder hangen. als ik die eraf trek heb ik altijd de kopjes erbij en zie ik op de etter plek een klein gaatje waar het hoofdje heeft gezeten. gewoon goed in de gaten houden dus.
Ik weet niet of dat bij dieren ook is maar bij mensen als je een teek hebt gehad en er komen 'ringen omheen' kan hij de ziekte van lyme hebben. Als hij dat heeft zal ik zeker weten naar de dierenarts gaan!