Mijn konijn (vraagje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamantje

Mijn konijn (vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:57

Mijn konijn is nu rond de 6 jaar en is gewoon een schat. Als je zijn naam noemt komt hij bij je lekker aandacht krijgen en wil geaaid worden.. zelf de dierenarts vind hem een schat die zo onwijs rustig blijft ook al krijgt hij een prikje..

*ik tip dit al met tranen in de ogen dus als het onduidelijk is sorry*

Je kunt merken aan mijn konijn dat hij ouder wordt. Hij begint grijs te worden en is wat slomer.. Nu is hij in 1 week onwijs magerder geworden.. als je hem buiten hebt kwam die steeds minder naar je toe en inplaats van rondhuppelen zat ie er maar heen en weer te schommelen.. Zijn eten gaat veel minder snel op en alles gaat zo langzaam.. ja ok ouder worden kan dat bij horen maar soms krijgt hij een broodje en ligt de volgende dag de ene helft ervan er nog steeds..

Ik maak mij heel erg zorgen want hij is net nog heengeweest en er was niks aan de hand met hem. Zijn tanden zijn in orde zijn nagels zijn geknipt en hij is totaal gecontroleerd. Mijn ouders en ik denken nu dat hij misschien er binnenkort niet meer is.. teminste dat is onze gok..

wat denken jullie? En zo ja.. is het dan verstandig om hem bij de dierenarts uit zijn lijden te helpen? Hij gaat zowiezo heen om te kijken wat er is.. en of er wat aan te doen is.. maar ben bang dat hij binnenkort weg is.. please graag jullie mening

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:00

Yja, je kunt overleggen met je DA, als je konijn verder geen pijn heeft, kan hij toch gewoon tot het einde bij jou blijven. Als de DA denkt dat hij pijn heeft kun je hem het beste laten inslapen. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken.
Wat je ook beslist, bedenk wel dat 6 jaar erg oud is voor een konijn en dat hij bij jou een goed leven heeft gehad.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:02

Sja,
Als ze ouder worden hebben ze minder honger en verbranden ze ook langzamer.
Daar kan het weinige eten door komen.
En waarom een einde aan maken je beschrijft hier niet dat het beestje pijn heeft ?

Toess

Re: Mijn konijn (vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:08

6 Jaar is oud voor een konijn tegenwoordig.
Houd er gewoon rekening mee dat het binnenkort afgelopen kan zijn. Je zorgt zoals ik uit je verhaaltje opmaak erg goed voor hem.
Zolang hij nog fit is en wel eet dan zou ik het nog even afwachten, geef hem de kans om zélf te gaan. Mager worden hoort bij het ouder worden en alle ongemakken komen erbij. Zolang jij nog het gevoel hebt dat hij nog even vooruit kan dan zou ik persoonlijk wachten en hem de tijd geven.

Je merkt wel wanneer het tijd is om hem te helpen

Sterkte ermee!

Bohjal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:56

6 jaar is helemaal niet zo oud voor een konijn hoor. Ze kunnen vele jaren ouder worden, wat natuurlijk niet wil zeggen dat elk konijn een hoge leeftijd haalt.
Als hij echt in 1 week zoveel is vermagerd, is er wat aan de hand. Dat kan nooit alleen aan het ouder worden liggen. Je zegt ook dat hij alleen maar zit te zitten en niet meer rondhuppelt. Dat is nog een heel duidelijk teken dat hij zich niet goed voelt.
Ik zou dus met hem naar de DA gaan en laten nakijken. Als het voor het diertje zelf beter is, kun je hem het beste laten inslapen, maar daar kan je DA waarschijnlijk het beste oordeel over geven. Wie weet kan hij er wel weer bovenop komen met de juiste behandeling, dus ga gewoon zo snel mogelijk met hem naar de DA.
Sterkte ermee.

Bohjal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:03

xxxvagoxxx schreef:
Sja,
En waarom een einde aan maken je beschrijft hier niet dat het beestje pijn heeft ?

Hij kan moeilijk vertellen dat hij pijn heeft he, dus moet je het aan zijn gedrag afleiden. Dat hij eerst altijd naar TS toekwam om geaaid te worden en nu niet, dat hij niet eens meer rondhuppelt, dat zegt genoeg. Laat staan dat hij in 1 week tijd ontzettend vermagert.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:06

Nee Bohjal 6 jaar is niet oud voor een konijn, maar tegenwoordig wel. Er zijn zoveel mensen die ze leuk vinden maar er niet bij stil staan wat zo'n beestje nou werkelijk nodig heeft.
Maar dit is offtopic.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:09

Heeft hij ook wel inentingen en wormenkuurtjes gehad dan ???
Kijk denk t wel ,anders had de DA je er wel op gewezen ,maar je weet nooit vandaar dat ik t toch maar even vraag
Maar iig heel veel sterkte ermee ,hoop dat t een kwestie is die weer over gaat ,en dat je konijntje nog vele jaren bij je mag blijven .

Bohjal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:19

Anna-Jelly schreef:
Nee Bohjal 6 jaar is niet oud voor een konijn, maar tegenwoordig wel. Er zijn zoveel mensen die ze leuk vinden maar er niet bij stil staan wat zo'n beestje nou werkelijk nodig heeft.
Maar dit is offtopic.

Daar heb je gelijk in. Ik heb eens gehoord dat de meeste tamme konijnen maar een jaar of 3 worden, door onwetendheid en/of onverschilligheid (eenzaam en alleen in veel te kleine hokjes, verkeerde voeding etc).

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 22:24

Dankje voor de reacties allemaal en ja hij heeft wormenkuur en alles wel gehad. Laatst nog een antibiotica kuur vanwege blaasontsteking en dat is nu weer weg.

Ik heb mijn hele leven konijnen gehad en mijn konijnen zijn altijd aan ouderdom overleden.. alleen dit gaat mij wel extreem ver.

Ik wil het beste voor het konijntje en het lijkt mij dat als hij geen plezier in zijn leven meer heeft waarom moet ik hem dan bij mij houden om mijn eigen verdriet? het is niet dat ik hem nu gelijk een spuit wil geven en huppakee.. maar wil wel proberen kijken wat het beste is en inderdaad met de dierenarts praten en toch laten onderzoeken..

6 is tegenwoordig oud voor een konijn en niet ieder dier is hetzelfde. Mijn mening is toch dat mijn diertjes goeie verzorging krijgen. iedere dag vers water, iedere dag eten en wat groentes, regelmatig schoon hok en ook bijna iedere dag buiten in de (katten) ren waar hij veel ruimte heeft tot rondlopen.. dus tjah en wat is tegenwoordig goeie verzorging?

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:39

Kamantje, ik denk dat je zelf al het antwoord weet wat het beste is voor je konijn. Jij weet dat zelf het beste en in jouw berichtje lees ik al genoeg

Trouwens ik heb mijn konijn ook laten inslapen op 6 jarige leeftijd. Zij werd mager en chagrijnig en had ook borstkanker(heet dat ook zo bij een konijn?). Dit wisten we al langer maar omdat ze toen 5 was vond ik het niet nodig om haar dan er nog aan te laten opereren. Ze heeft er uiteindelijk nog bijna een jaar meegeleefd tot ze dus mager werd en niet meer at. Toen heb ik haar laten inslapen (nouja mijn vader want ik kan dat niet aan, heb dus thuis afscheid van haar genomen).

Sterkte ermee en ik weet zeker dat je wel een goede beslissing maakt!

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:47

als de da echt niks kan vinden,zou ik ermee wachten hoor!!
alles gaat wat langzamer,maar wie zegt dat hij pijn heeft
misschien voelt hij zijn eigen even niet lekker
hebben wij toch ook wel is
kijk het nog even aan...
mijn dwergkonijntje is 11 jaar geworden,die is doodgegaan aan die konijnenziekte,anders had hij nog wel even meegegaan denk ik

hou zijn oogjes en neus goed in de gaten
[snot uit de neus,of vreemde kleur om de ogen-push,lichter worden]

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:03

Ik zou ook als de DA niks kan vinden hem nog niet laten inslapen.

Wij hebben ook een konijn gehad dat steeds minder actief werd en minder ging eten maar aan hem hebben we nooit kunnen ontdekken dat hij pijn had.
Soms hadden wij ook momenten dat we dachten dat het niet lang meer zou duren maar na een korte periode van weinig eten en nog minder doen ging hij toch weer meer eten en bewegen.

Helaas hebben we hem dit voorjaar toch moeten laten inslapen, zijn oogjes zaten dicht en hij kon bijna niet meer ademen.
Ook de DA vond het het beste idee om hem te laten inslapen.

Hij is ongeveer 13 jaar geworden!

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:36

allemaal bedankt voor de reacties.. vandaag gelijk heengegaan en eerste wat de dierenarts zei toen ze hem zag.. dit is niet goed...

Na enig onderzoek kwam ze erachter dat hij of maden had door het warme weer of een of andere ziekte en dat beste voor hem was inslapen want hij had heel veel te lijden..

met pijn in mijn hart dit gedaan maar ben zelf weggegaan.. ik wou er niet bij zijn.. thuis heb ik zelf hem begraven en ben nu een wrak..

zal je missen figarro..

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:34

Gecondoleerd meis. Heel veel sterkte. Goed dat je naar de DA bent gegaan en hem het beste hebt gegund (veel mensen laten de dierne lijden voor hun eigen welzijn/plezier).
Sterkte...

kamantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:02

ik wil hem liever ook bij mij hebben dat ik hem kan knuffelen.. vooral omdat hij mij geholpen heeft in moeilijke tijden. Maar ik wl hem dat niet aandoen dat zou ik mijzelf nooit vergeven. Nu is hij weer fijn bij zijn andere vriendjes en is die gelukkig.. dankje..