Hamster vraagje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hamster vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:24

Ik ben van plan na de vakantie een hamster aan te schaffen. Ik vroeg me alleen af: zijn hamsters dieren die goed alleen kunnen, of kan ik er dan beter 2 nemen?

En ik zit te twijfelen tussen een dwerghamster en een goudhamster. Ik ben in verschillende dierenwinkels geweest en in de ene hadden ze geen leuke goudhamsters, die waren nogal raar en in de andere winkel hadden ze langharige, caramel kleurige goudhamsters, die vond ik wel leuk. Maar ik had ook van die grijs gestreepte dwerghamsters gezien, die vind ik ook wel erg leuk

samp

Re: Hamster vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:30

hallo meestal gaan hamsters vechten als ze met zijn tweeën zijn dus je kan er beter ééntje nemen. dwerghamsters schijnen heel lief te zijn maar ik heb zelf een (langharige)goudhamster en dat vind ik zelf ook een schatje dus het is wat je zelf het allerleukste vindt

Droomster

Re: Hamster vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:54

Neem eens een kijkje op www.dehamster.nl

Daar staat bijna alles op over hamsters, plus dat het goede info is. Wat dierenwinkels zeggen hoeft namelijk niet altijd goed te zijn. Veel hamsters zitten in te kleine kooien of een ander voorbeeld zijn de hamsterwatten, waar ze in kunnen stikken of bijvoorbeeld pootjes die vastkomen te zitten en af sterven.

Bijna alle hamsters zijn solitaire dieren, behalve Roborovski's. Maar die zijn moeilijk tam te maken en meer kijkhamsters dan dat je ermee gaat zitten 'spelen'.

Nja, ik vertel nu eigenlijk best wel veel overbodige info, aangezien die dingen ook op de site staan

Ik zou trouwens overwegen een hamster van een fokker te nemen. In de dierenwinkel weet je nooit wat de hamster voor erfelijke ziektes enzo zou kunnen hebben & daarnaast is het superleuk om bijv. een hamstertje op het hamsterforum (daar kan je via die site opkomen) te reserveren en dan te volgen hoe hij/zij groeit

Suc6 trouwens (mijn 1e hamster komt zondag eindelijk ).

[Edit; Ik neem een Langharige Syr (oftewel goudhamster). Op dit moment vind ik syren namelijk leuker, maar ik heb geen ervaring met dwerghamsters.]

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:58

bedankt! die website heb ik toevallig net vanmiddag gevonden, ik zal me eens aanmelden op het forum

Wat je zegt zat ik me ook al af te vragen, via de dierenwinkel weet je toch niet echt wat je in huis haalt..

Droomster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:03

mlvanmelle schreef:
bedankt! die website heb ik toevallig net vanmiddag gevonden, ik zal me eens aanmelden op het forum

Wat je zegt zat ik me ook al af te vragen, via de dierenwinkel weet je toch niet echt wat je in huis haalt..

Leuk, dan zie ik je vanzelf wel verschijnen op het forum

In de dierenwinkel weet je idd niet wat je binnenhaalt. Op het forum zijn genoeg mensen die thuiskomen en ineens een nest met jongen in het huisje van hun hamster vinden. Dit omdat bijv. de dierenwinkel vol blijft houden dat jonge hamsters gewoon bij elkaar kunnen zitten, terwijl ze al snel vruchtbaar worden en elkaar dus kunnen bevruchten.

Bij de fokkers, kijken ze welke lijnen zwak zijn (waar dus 1 of andere ziekte in voorkomt) & daarmee fokken ze dan niet verder. Zodat alleen de 'sterke' hamsters verder gaan, en ze dus 'sterke' lijnen over houden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:26

Syren zijn veeeeel leuker. Kijk maar in mn profiel. Ze kunnen absoluut niet samen, maar dat heb je waarschijnlijk ook al wel op dehamster gelezen. Mocht je verder nog specifieke vragen hebben, je mag me altijd pb'en hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:44

Nee, maar goed dat ik dat even gelezen heb! zou toch wat zijn als ik er 2 had genomen die niet samen blijken te kunnen!

Ik zit steeds meer te twijfelen over wat voor een ik nou zal nemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:20

Van dwerghamsters kun je alleen Roborovski's en Campbelli's samenhouden. En als je er echt mee wilt spelen (nou geld zowieso voor alle hamstersoorten dat het geen knuffeldieren zijn), dan vallen robo's al af want die zijn alleen om naar te kijken en niet om vast te pakken e.d.

Ik heb zelf met alle soorten hamsters ervaring, maar Syren blijven mijn absolute favoriet. Daar zou ik nooit meer zonder kunnen. Dwerghamster vind ik meer allemaal hetzelfde, syren hebben echt een eigen persoonlijkheidje en karakter.

Maar bedenk dat een hamster het veel leuker vindt om een uurtje los te mogen lopen door een kamer met allerlei speelgoed enzo, dat te 'spelen' en op schoot te zitten enzo. Daar zijn hamsters gewoon niet voor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:13

Het is niet dat ik er perse twee wil hoor, maar het ging me er om dat ik nu weet dat het dus niet zielig is om ze alleen te houden.

En dat van het spelen klinkt logisch! was ook niet van plan om m steeds op schoot te laten zitten

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:09

Ik heb op het moment 5 russische dwerghamstertjes zie --> M'n hamsterknuffeltjes

Ik heb Leeloo en Coco ook van een fokker en merkte gelijk het verschil met hamsters uit de dierenwinkel. Ze waren al zo lief en zo tam. En ik heb er dan 3 gehouden uit hetzelfde nestjes, ze zijn nu 2 maandjes oud en verschrikkelijk lief ik kan alles met ze en ze zijn echt mn knuffeltjes Mijn voorkeur ligt dan ook duidelijk bij de rusjes Maarja, ieder zn eigen mening

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:26

Hamster gaan idd snel vechten. één is dus beter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:36

Ok, het is dus beter om er een bij een fokker te kopen? Iemand enig idee hoe dat werkt? Zijn er eigenlijk veel fokkers?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:40

monica12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:46

jup je moet er altijd 1 nemen als je ze voor je plezier neemt...
het kan wel met zn 2en maar dan heb je nogal veel kans op een groot gevecht...het gaat soms om leven en dood..... je kan ze ook gewoon bij een dieren winkel kopen daar leggen ze alles vast uit!

Anne_Horsez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:54

Ik had de eerste keer dat ik een hamster had een goudhamster ,,
Die was in zn eentje ,, en hij hete Joep Goud..
Hij is heel oud geworden ..!
Dus neem een Goudhamster en in zn eentje wat mij betreft...
Daarna kreeg ik nog een hamster ook in zn uppie..
Maar een ander ras
Maar die had het ook lang uitgehouden..
Tip : Hamsters slapen overdag .. ( voor als je het nog niet wist..
Tip : Mijn hamsters waren altijd erg aan het knagen aan hun hok en aan het rennen in hun piepende molentje,, dus het maakt best veel herrie 's nachts.
Joep Goud was een paar keer ontsnapt.
1 keer vonden we hem 's avonds pas terug, hij zat achter de wasmachine ...
Najaa.. als je meer wilt weten zeg je het maar !
Groetjes ..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:54

monica12 schreef:
jup je moet er altijd 1 nemen als je ze voor je plezier neemt...
het kan wel met zn 2en maar dan heb je nogal veel kans op een groot gevecht...het gaat soms om leven en dood..... je kan ze ook gewoon bij een dieren winkel kopen daar leggen ze alles vast uit!

Nee je kunt ze NIET samen houden. Alsjeblief niet. Het zijn solitaire dieren.

En ja alsjeblief niet bij een dierenwinkel om advies vragen, maar bij mensen die ervaring hebben met deze dieren...
In 99% van de gevallen geeft een dierenwinkel verkeerd advies.
Ik werk zelf ook in een dierenwinkel en ik verbaas me er over hoe weinig de anderen van hamsters weten. Gelukkig run ik de hamsterafdeling nu.

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:27

Als ik jou was zou ik ook een silent rad kopen heb ik ook gedaan, en ik kan nu gewoon heerlijk doorslapen terwijl mn ukkies rennen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:42

Ja die moet ik ook nog hebben, die krengen zijn hier alleen nergens verkrijgbaar. En via de winkel waar ik werk zijn ze ook niet te bestellen.
Ik heb nu gewoon een 18 cm op stander van Ferplast, maar die is kapot.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:47

Als ik het goed begrijp is zo'n silent rad dus lastig te krijgen? En wat vinden jullie van zo'n rad wat bij het hok zit? in de winkel zag ik hokken van ferplast, is dat rad een beetje goed?

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:15

Die zijn volgens mij wel goed, maar maken wel erg veel lawaai. Hier in Houten zijn die Silent Rads trouwens niet moeilijk te krijgen hr ze zijn er altijd. Anders moet je even bij dierenwinkels in de buurt kijken... je weet maar nooit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:11

mlvanmelle schreef:
Als ik het goed begrijp is zo'n silent rad dus lastig te krijgen? En wat vinden jullie van zo'n rad wat bij het hok zit? in de winkel zag ik hokken van ferplast, is dat rad een beetje goed?

Ferplast radjes zijn goed hoor (mits minimaal 18 cm voor een syr!). Maar Wuis had er aan geknaagd en nu is mijn radje een beetje kapot waardoor hij erg veel lawaai maakt. Dus vandaar dat ik een silent spinner zoek. Ze zijn helaas niet altijd even makkelijk verkrijgbaar (in sommige plaatsen zijn ze in overvloed, en in andere plaatsen bijna niet verkrijgbaar, zoals hier helaas).